Formula 1 - 2013 - Monaco - Kisa

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Kimi ajaa ihan normaalia ajolinjaa ja ovi sulkeutuvasta Perzin osumasta. Perezillä on tässä tilaa vasemmalle väistää juuri ennen osumaa.

http://www.katsomo.fi/?progId=203069
Tilaa on vasemmalle mutta vauhtia tilanteeseen nähden aivan liikaa, ei mitään mahdollisuutta selvitä shikaanista läpi ajamalla. Täysin väärä tilanne arvio, menee 100% Perezin piikkiin.
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
286
Mexicon miehestä tuli kyllä mieleen mun GP2 ajot. Painelin aina tunnelin jälkeiseen shikaaniin sisälinjalle täysiä ja sitten äkkijarrutus mielellään niin että osuu tietokoneen ajamaan autoon, että se spinnaa ulos radalta. Ei välttämäti sovellu todelliseen kilpa-ajoon.
Sama kävi mielessä, tuttu tekniikka. Parhaimmillaan tietokoneauto toimi myös jarrun tehostajana ja auttoi pysymään radalla itse kun tuli liian kovaa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tuossa Alonson "rankun" takana on varmasti se, että minusta näytti että Alonso olisi kyennyt vielä kääntämään shikaniin sisään. Ajolinjasta olisi tullut toki sika tiukka ja Perez olisi ehkä voinut koittaa kiihdytyksessä rinnalle ennen uima-allasta. Tai sitten olisi hiilikuitu lennellyt jo itse shikanissa...
Mielestäni Alonsolle ei olisi tarvinnut antaa mitään rangaistusta, mutta annettu rangaistus oli varsin outo. Asiasta keskusteltiin punaisten luippujen aikaan vaikka tapahtumasta on kulunut useita kierroksia ja lopulta päätetiin että Alonson täytyy antaa sija takaisin. Yleensä noissa tilanteissa on annettu varikon läpiajo-rangaistus, jos hyötyjä ei päästä miltein heti kärsijää ohi , mutta nyt Alonsolle käytännössä anettiin anteeksi vaikka tuomaristo näki rikkeen.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
En saa Kimin piikkiin kolaria sitten millään hidastukset ja uusinnat katsoneena. Edellä ajava valitsee linjan ja Kimi ajoi poikkeuksellisen tiukalla linjalla varmistaen että ohituspaikkaa ei ole eikä tule välttääkseen aiemman tilanteen. Kaikesta huolimatta Perez oli päätti tunkea väliin oli tilaa tai ei, Mexicolaista periksiantamattomuutta? MUTTA kun tuolla asenteella ollaan ratin takana niin ei ihme että kolisee kaikkien kanssa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Ei siitäkään ole hyötyä, että on yhden kisan pois ja sitten rupeaa varomaan liikaa . Sitten ajelee sinne jämä-pisteille, kun pitäisi ajaa samoista sijoista Kimin kanssa.
No ei kai ihan, mutta aika lähelle. Kimi kun kiistaton yköskuski, ja auto tehty enempi hänelle. Järkevää tallille satsata parempaan.
 

Googlahoo

Well-known member
Liittynyt
18.11.2011
Viestit
372
Niin mutta millainen kolari? Ihan käsittämätön toisen auton kolaaminen pihalle.
Ei yhdestä peräänajosta kukaan normaalisti huutele kilpailukieltoa, OIKEASTI hei. Mites viime vuoden Singapore, oliko Vergne vai kuka Schumin kohteena? Kukaan ei vaatinut kilpailukieltoa, kukaan ei edes ajatellut kilpailukieltoa, kymmenen sijan lähtöpaikka pudotusta seuraavaan pidettiin rajuna?
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Sääntöjen mukaan Alonson oli pakko päästää Perez ohitseen, koska hän hyötyi oikaisusta ja jos Alonso ei olisi päästänyt Pereziä ohitseen hän olisi saanut rangaistuksen.
En ihan tajua näitä, että miksi tämä ohitse päästäminen oli Alonsolle (ja myös ilmeisesti Perezille?) sallittua niin älyttömästi tapauksen jälkeen. Olin jokseenkin uskossa, että tämä olisi ollut aiemmin sellaisen 2-3 mutkaa. Nythän Fernando päästi vasta uusinlähdössä turva-auton takana Perezin ohitse!
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Ei yhdestä peräänajosta kukaan normaalisti huutele kilpailukieltoa, OIKEASTI hei. Mites viime vuoden Singapore, oliko Vergne vai kuka Schumin kohteena? Kukaan ei vaatinut kilpailukieltoa, kukaan ei edes ajatellut kilpailukieltoa, kymmenen sijan lähtöpaikka pudotusta seuraavaan pidettiin rajuna?
No otapa huomioon kuljettajan historia, ehkä vaikuttaa vaatimukset vähän normaaleimmilta. Ei nimenomaan ole kyse "yhdestä peräänajosta", kun olisikin. Samalla tavalla Maldonadolle ollaan monesti oltu vaatimassa bannia kun ei kolaroinnit ja tyhmät tempaukset ottaneet loppuakseen, toki nyt ei mies vähään aikaan ole omaa syytään kolaroinut.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Turva-autoilu on kyllä aivan käsittämättömän heikoissa kantimissa nykyään. Radalla ei edes ole rojua ja mersu (ei Nicon) sahaa kärjessä kierros toisensa perään. Lisäksi siellä otettiin ensin RedBullit ja ilmeisesti Kimikin turva-auton taakse vaikkeivät edes olleet johtavat autot. Päästettiin toki siitä jatkamaan matkaa, mutta aikaahan siinä tärvääntyi. Sitten odotellaan lisää kun kierroksella ohitetut päästetään letkan ohi... Voisihan sitä kilpaa edes yrittää ajaa vaikka Monacossa oltiinkin.

Ja renkaat.. vaikka tämä vuosi nyt noilla kurakumeilla mennä pitäisikin, niin ei tämä "aja omaa kisaasi vaan, tässä tavoiteaika" -meininki oikein viehätä. Se kilpa-ajo edelleen...
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
En ihan tajua näitä, että miksi tämä ohitse päästäminen oli Alonsolle (ja myös ilmeisesti Perezille?) sallittua niin älyttömästi tapauksen jälkeen. Olin jokseenkin uskossa, että tämä olisi ollut aiemmin sellaisen 2-3 mutkaa. Nythän Fernando päästi vasta uusinlähdössä turva-auton takana Perezin ohitse!
No jos vaihtoehtona olisi ollut esimerkiksi läpiajorangaistus (joka olisi uusintalähdön jälkeen johtanut siirtymiseen letkan viimeiseksi) niin kyllähän ton ymmärtää, rangaistus ihan linjassa rikkeen suuruuden kanssa. Enempi olisi mielestäni ollut epäreilua.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Sergiolla on rohkeutta. Voisi vain hiukan käyttää järkeäkin välillä. Selkeästi Sergio oli jo päättänyt ohittaa Alonson ja Kimin kun käytti koko KERSin kerralla. Tekee samaa kuin Senna eli opettaa muut väistämään tai vie mukanaan.. Periaatteessa I LIKE mutta onhan turhat kolaroinnit sitten turhia.
 

Googlahoo

Well-known member
Liittynyt
18.11.2011
Viestit
372
No otapa huomioon kuljettajan historia, ehkä vaikuttaa vaatimukset vähän normaaleimmilta. Ei nimenomaan ole kyse "yhdestä peräänajosta", kun olisikin. Samalla tavalla Maldonadolle ollaan monesti oltu vaatimassa bannia kun ei kolaroinnit ja tyhmät tempaukset ottaneet loppuakseen, toki nyt ei mies vähään aikaan ole omaa syytään kolaroinut.
No otanmpa huomioon kuljettajan historian, ja tarkistan asian: Hassu sattuma, mutta justiinsa meni yli puoli vuotta siitä, kun Romain viimeksi osui kehenkään muuhun radalla, (wikipedia: ) Romain osui PDRosaan Sao Paulon aika-ajossa, en muista tilannetta, mutta mikään katastrofi se ei voinut olla, koska silloin muistaisin. Jos haluat ottaa kuskien koko historian huomioon yhden kolarin rangaistuksessa, niin kerro toki lisää juuri esimerkiksi Schumin kolarihistoriasta :thumbup:
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Onko sääntö autojen muuttamisesta / renkaiden vaihdosta kilpailun keskeytyksen aikana ollut viime vuonnakin sama? Monacossa 2011 kun keskeytettiin kisa muutama kierros ennen maalia, oli ainakin paljon puhetta siitä, että vaihtamalla autoihin uudet renkaat punaisten lippujen aikana, pilattiin koko kisan loppuhuipennus.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Turva-autoilu on kyllä aivan käsittämättömän heikoissa kantimissa nykyään. Radalla ei edes ole rojua ja mersu (ei Nicon) sahaa kärjessä kierros toisensa perään. Lisäksi siellä otettiin ensin RedBullit ja ilmeisesti Kimikin turva-auton taakse vaikkeivät edes olleet johtavat autot. Päästettiin toki siitä jatkamaan matkaa, mutta aikaahan siinä tärvääntyi. Sitten odotellaan lisää kun kierroksella ohitetut päästetään letkan ohi... Voisihan sitä kilpaa edes yrittää ajaa vaikka Monacossa oltiinkin
Paras oli, kun Van den Garde päästettiin letkan ohi, jotta tämä voisi ottaa paikkansa joukon hänniltä. Mitä kaveri tekee? No ei ainakaan pidä mitään kiirettä, vaan käväisee muina miehinä varikolla vaihdattamassa renkaansa. :D
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
No otanmpa huomioon kuljettajan historian, ja tarkistan asian: Hassu sattuma, mutta justiinsa meni yli puoli vuotta siitä, kun Romain viimeksi osui kehenkään muuhun radalla, (wikipedia: ) Romain osui PDRosaan Sao Paulon aika-ajossa, en muista tilannetta, mutta mikään katastrofi se ei voinut olla, koska silloin muistaisin. Jos haluat ottaa kuskien koko historian huomioon yhden kolarin rangaistuksessa, niin kerro toki lisää juuri esimerkiksi Schumin kolarihistoriasta :thumbup:
Tosin menneessä puolessa vuodessa oli aika vähän kilpailuja verrattuna tulevaan puoleen vuoteen.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Turva-autoilu on kyllä aivan käsittämättömän heikoissa kantimissa nykyään. Radalla ei edes ole rojua ja mersu (ei Nicon) sahaa kärjessä kierros toisensa perään. Lisäksi siellä otettiin ensin RedBullit ja ilmeisesti Kimikin turva-auton taakse vaikkeivät edes olleet johtavat autot. Päästettiin toki siitä jatkamaan matkaa, mutta aikaahan siinä tärvääntyi. Sitten odotellaan lisää kun kierroksella ohitetut päästetään letkan ohi... Voisihan sitä kilpaa edes yrittää ajaa vaikka Monacossa oltiinkin.

Ja renkaat.. vaikka tämä vuosi nyt noilla kurakumeilla mennä pitäisikin, niin ei tämä "aja omaa kisaasi vaan, tässä tavoiteaika" -meininki oikein viehätä. Se kilpa-ajo edelleen...
Kimi menetti 4. sijan turva-auton takia, olisi päässyt Hamiltonin edelle jos ei olisi jäänyt turva-auton taakse kiinni, huonoakin tuuria ilmeisesti mukana oli koska tämä ymmärtykseni mukaan tapahtui Loewsin tunnelin välillä. Tilanteet toki tulee yllättäen silmille ja niihin pitää reagoida mutta kyllä tuomaristolla on selvillä missä johto-auto menee niin mikä siinä auton oikea aikaisessa radalle lähettämisessä on niin vaikeaa vuodesta ja kisasta toiseen? Vai pitääkö radan varrella laittaa 3 autoa jolloin auto on aina ideaalissa paikassa odottamassa lauchia kärkiauton eteen? Ei tämäkään hullumpi idea...

Ensimmäinen turva-auto tilanne kesti niin pitkään kuin kesti sen takia että lääkäriauto oli aina viimeistä edeltävälle kierrokselle ensimmäisen mutkan ulosajo-alueella Massaa tsekkaamassa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Täytyy tibutoida herraa jonka ansiosta meillä on 4 Monacon voittajaa.

Mutta ennen sitä. Onnea Nico! Kova juttu. Sumi sai turpaan ja nyt saa Hamiltton. Mitä kuskeja pitää marssittaa vastaan että uskotaan että olet hyvä?

Keke
http://www.youtube.com/watch?v=8wkB6sLUT50
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Gräshjean ei hänkään ymmärrä omaa virhettä tai osuutta päivän törkeimmässä kolarissa, syyttää Ricciardoa aikaisesta jarrutuksesta vaikka tiedosti ja näki että Ricciardolla oli todella vaikeuksia pidon kanssa takarenkaitten pintakumin irtoamisen johdosta.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/05/1761088/grosjean-syytti-ricciardoa-aikaisesta-jarrutuksesta

Jälleen kerran puolustaessaan toimintaansa ei ymmärrä että myöntää rivienvälistä suoraan tehneensä väärän tilannearvion. Samaa sarjaa Perzeilijän kanssa!

Ikävintä tässä on se että just kun vauhtia alkoi löytymään niin alkoi kolisemaan ja tiedätte hyvin mistä se vauhti löytyi. Nyt on oltu yli miehen rajan erittäin suurella riskillä (aika-ajossa hyvä juttu!) kunnes kisassa jälleen kolisee...


:wall::wall::wall:
 
Viimeksi muokattu:

Googlahoo

Well-known member
Liittynyt
18.11.2011
Viestit
372
Tosin menneessä puolessa vuodessa oli aika vähän kilpailuja verrattuna tulevaan puoleen vuoteen.
Tiedän ja tilasto ei olekkaan siksi hyvä, mutta toisaalta, jos Romainin crashien rangaistuksissa ruvetaan tällä kaudella tuijottamaan viime kautta, ei ensimmäisessä tai toisessa, vaan jo tämän kauden kuudennessa kisassa, niin onko siinä mitään järkeä?

Viime kaudella Grosjeanin kolareilla oli periaatteessa selvä yhteys - aina kun tuli tilanne niin kaveri kolaroi, järjestäen. Mutta näin pitkän jakson, jo viiden alkukauden kisan, jälkeen ei munmielestä voi enää nähdä tämän päivän kolarin ja viime kauden tärskyjen välillä.
 
Ylös