Ralliautot on nykyään tylsiä

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1036
Tässähän olisi hyvin luokkaan sopiva auto, joku tyyppi on tehnyt Volvolle kuvan avuksi auton rakentamiseen ;)

Eikös lähes kaikilta merkeiltä löydy nykyiset WRC-säännöt täyttävä aihio? Kuinka paljon oikeasti maksaa edes rakentaa WRC-auto? kaikki on nykyään niin tarkasti rajattu, että varmastikkin useampi yritys voisi saada kilpailukykyisen auton tehtyä mikäli moottori saataisiin jostain valmiina, kunhan vain tehtaalta saisi luvan auton rakentamiseen ja sponsorit löytyisivät. Voisiko joku ostaa mulle aihion, iskarit, moottorin ja vaihteisto, kyllä mä muuten rakentaisin WRC-auton ;)

EDIT: Itseasiassa tuo Volvo ei olisi välttämättä ihan tyhmä projekti esimerkiksi Mäkiselle. Istuttaisi Ruotsin ralliin prinssin kolmosautoon niin saisi paljon näkyvyyttä ja tällä tavalla esimerkiksi IKEA ei olisi ihan mahdoton saada sponsoriksi, Volvo ei vai ole oikein ikinä innostunut rallista.
 
Viimeksi muokattu:

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Miten tämä tuo uusia katsojia sarjalle? Ei suurta yleisöä kiinnosta 34mm kuristimet ja laaja kierrosalue. Kun katsojat maksavat rahaa niin olisi mukava saada vastineeksi elämyksiä (Ääntä, näyttäviä autoja ja kilpailua). Nyt autot menevät kuin liimattuna tiessä 300 hevosvoiman turvin.

Rallin mm-sarjan pää painuu pinnan alle koska päättäjillä ei ole oikeasti palleja tehdä kovia ratkaisuja vaan pelätään että jotain sattuu jos autot oikeasti olisi ralliautoja eikä mitään nuhapumppuja. Miksi kukaan minun ikäinen ei ole enään kiinnostunut ralleista? Mitäs sitten kun te alusta-miehet ette jaksa enään kiivetä penkan reunalle. Mistä saadaan uusia katsojia sarjalle?
Ei se tuokaan uusia katsojia, mutta kuten ylempänä moni on kirjoittanut, niin ei rallin ongelma ole autot, vaan kustannukset ovat valmistajille kovia suhteessa saatuun hyötyyn, laji on hankala televisioinnin suhteen ja kisat on viety sprinttityyppiseen suuntaan pois kestävyyslajiaspektista ja pidemmistä reiteistä & suuremmista ek:iden määristä. Kun A-ryhmään aikanaan siirryttiin, niin kuskit jotka olivat säilyneet tuolta B-ryhmän aikakaudelta hengissä, pitivät uusia autoja alkuun mopoina. Kuitenkin oikeastaan kaikki kuljettajat olivat julkisestikin sitä mieltä, että superautoissa olivat tehot ja sitä myöten riskit kasvaneet liian suuriksi. MM-sarja säilytti kuitenkin kiinnostavuutensa, kun kilpailut olivat tasaisia, talleja & kuljettajia oli paljon ja kaiken lisäksi kuskit olivat järjestään kukin suuria persoonia. Eli tietynlaisia muutoksia laji toki kaipaa, mutta ei vanhoihin aikoihin tehojen puolesta ole paluuta, tosin eivät tallit tarkkaan ilmoita nytkään autojensa tehoja, enemmän se kuitenkin on kuin 300hv.

En tiedä tarkalleen ikääsi, mutta olet vielä ilmeisen nuori, 15-18v. kirjoituksistasi arvioiden. Kysyit, että mitä sitten kun me vanhempi sukupolvi emme enää jaksa kiivetä penkalle. Käännän kysymyksen muotoon, että mitäs sitten kun me vanhempi sukupolvi emme enää jaksa kiivetä sinne kilpa-auton ohjaamoon, huoltohommiin tai mikä tärkeintä, järjestämään niitä kisoja? En yleistä, etteikö nuorempikin sukupolvi seuroissa osallistuisi kisatapahtumien talkoisiin, mutta kiven alla tekijät tahtovat nykypäivänä olla lajiin katsomatta. Kyselet myös toisessa threadissa halpojen ja ilmaisten asioiden perään Neste Ralli tapahtuman suhteen. Eli vaadit täällä muutoksia lajiin, jonka MM-arvoisesta tapahtumasta kokemuksena et olisi silti valmis maksamaan ja panostamaan juuri mitään, niinkö? Niinsanottuja "ilmaisia lounaita" ei yleensä olekaan ja joku maksaa asiat jokatapauksessa aina tavalla tai toisella.

Kysyit myös, että miksi ikäisesi nuoret eivät ole kovin kiinnostuneita rallista? Olet mitä ilmeisemmin asunut kaupungissa koko nuoruutesi ja käsityksesi rallista lajina on melko yksioikoisen mustavalkoinen joko-tai tyyliin. Kyllä maaseudulla ja maakunnissa nuoriso on erittäinkin kiinnostunut rallista ja tekniikasta siihen liittyen. Eikö sitten kaupunkilaisnuorilla ole kanttia harrastaa tätä vaativaa lajia? tiedä häntä. Mikään uusi asiahan ei myöskään ole, että kautta aikojen suomen huippurallikuskit ovat tulleet järjestään maaseudulta ja maataloista muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, kuten esim. Markku Alen. Tietenkin harjoitteluolosuhteet maalla ovat paremmin järjestettävissä autolla ajon ja hallinnan opettelemiseen pelloilla, jäällä jne., mikä kaupungissa on melkoisen hankalaa ja maakuntien nuorilla on myös täten muutenkin lajin asiantuntemus ja realistinen tietämys eri luokkaa, mitä kaupunkilais-serkuillaan. Sanoisin sinulle edelleen, että mene jonkun lähiseudun autourheiluseuran kuljettajan kyytiin harjoituksiin tai testeihin, niin saat kokea, että ralli on jotain paljon muuta kuin kuvitelmasi tiehen liimatusta autosta.
 
Viimeksi muokattu:

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
EDIT: Itseasiassa tuo Volvo ei olisi välttämättä ihan tyhmä projekti esimerkiksi Mäkiselle. Istuttaisi Ruotsin ralliin prinssin kolmosautoon niin saisi paljon näkyvyyttä ja tällä tavalla esimerkiksi IKEA ei olisi ihan mahdoton saada sponsoriksi, Volvo ei vai ole oikein ikinä innostunut rallista.

Eiköös Volvo ja Ford oo nykyään kuitenkin samaa konsernia, joten haudataan tämäkin idea jo ennenku aletaan hehkuttamaan sen enempää... Onneks sentään kohta on juhannus ja ( :alppu: ) taas ideat lentää :D
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Ei se tuokaan uusia katsojia, mutta kuten ylempänä moni on kirjoittanut, niin ei rallin ongelma ole autot, vaan kustannukset ovat valmistajille kovia suhteessa saatuun hyötyyn, laji on hankala televisioinnin suhteen ja kisat on viety sprinttityyppiseen suuntaan pois kestävyyslajiaspektista ja pidemmistä reiteistä & suuremmista ek:iden määristä. Kun A-ryhmään aikanaan siirryttiin, niin kuskit jotka olivat säilyneet tuolta aikakaudelta hengissä, pitivät uusia autoja alkuun mopoina. Kuitenkin oikeastaan kaikki kuljettajat olivat julkisestikin sitä mieltä, että superautoissa olivat tehot ja sitä myöten riskit kasvaneet liian suuriksi. MM-sarja säilytti kuitenkin kiinnostavuutensa, kun kilpailut olivat tasaisia, talleja & kuljettajia oli paljon ja kaiken lisäksi kuskit olivat järjestään kukin suuria persoonia. Eli tietynlaisia muutoksia laji toki kaipaa, mutta ei vanhoihin aikoihin tehojen puolesta ole paluuta, tosin eivät tallit tarkkaan ilmoita nytkään autojensa tehoja, enemmän se kuitenkin on kuin 300hv.

En tiedä tarkalleen ikääsi, mutta olet vielä ilmeisen nuori, 15-18.v kirjoituksistasi arvioiden. Kysyit, että mitä sitten kun me vanhempi sukupolvi emme enää jaksa kiivetä penkalle. Käännän kysymyksen muotoon, että mitäs sitten kun me vanhempi sukupolvi emme enää jaksa kiivetä sinne kilpa-auton ohjaamoon, huoltohommiin tai mikä tärkeintä, järjestämään niitä kisoja? En yleistä, etteikö nuorempikin sukupolvi seuroissa osallisuisi kisatapahtumien talkoisiin, mutta kiven alla tekijät tahtovat nykypäivänä olla lajiin katsomatta. Kyselet myös toisessa threadissa halpojen ja ilmaisten asioiden perään Neste Ralli tapahtuman suhteen. Eli vaadit täällä muutoksia lajiin, jonka MM-arvoisesta tapahtumasta kokemuksena et olisi silti valmis maksamaan ja panostamaan juuri mitään, niinkö? Niinsanottuja "ilmaisia lounaita" ei yleensä olekaan ja joku maksaa asiat jokatapauksessa aina tavalla tai toisella.

Kysyit myös, että miksi ikäisesi nuoret eivät ole kovin kiinnostuneita rallista? Olet mitä ilmeisemmin asunut kaupungissa koko nuoruutesi ja käsityksesi rallista lajina on melko yksioikoisen mustavalkoinen joko-tai tyyliin. Kyllä maaseudulla ja maakunnissa nuoriso on erittäinkin kiinnostunut rallista ja tekniikasta siihen liittyen. Eikö sitten kaupunkilaisnuorilla ole kanttia harrastaa tätä vaativaa lajia? tiedä häntä. Mikään uusi asiahan ei myöskään ole, että kautta aikojen suomen huippurallikuskit ovat tulleet järjestään maaseudulta ja maataloista muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, kuten esim. Markku Alen. Tietenkin harjoitteluolosuhteet maalla ovat paremmin järjestettävissä autolla ajon ja hallinnan opettelemiseen pelloila, jäällä jne., mikä kaupungissa on melkoisen hankalaa ja maakuntien nuorilla on myös täten muutenkin lajin asiantuntemus ja realistinen tietämys eri luokkaa, mitä kaupunkilais-serkuillaan. Sanoisin sinulle edelleen, että mene jonkun lähiseudun autourheiluseuran kuljettajan kyytiin harjoituksiin tai treeneihin, niin saat kokea, että ralli on jotain paljon muuta kuin kuvitelmasi tiehen liimatusta autosta.

Joo tämmöstä tää nykynuoriso on, kaikki pitää saada ilmaiseks ja mielellään omaan olohuoneeseen tarjoiltuna.. No kohta tuota rallia ajetaan pelkästään simulaattorilla ja niistä kisoista televisioidaan / lähetetään webbiin live-lähetystä...
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Jos se musta ja parista muusta tienomistajasta on kiinni ni ajetaan metäs vielä aika kauanki. Intoahan pojilla riittää ku vähä ikäänku kanavoidaan sitä.

Kisatyypit ehkä muuttuu mut ei se hauskuus siitä mihkään häviä. Ehkäpä jopa olis jossain kohdin paikallaan sellanen totaalinen rallitapahtuman muutos
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Heh..Hyvä pointti.Mutta aiheesta, turha meidän on haikaille menneille ne oli ja meni. Ei tuu paukkuescortteja eikä muitakaan takas sen kanssa pitää elää. Tekniikka kehittyy ja autot sen myötä. Mielestäni nyky wrceet on kumminkin jo pieni parannus siihen mitä oli pari vuotta sitten alkoihan Focuksetkin oleen aika isoja autoja. Se mitä kaipaan eniten on se että merkkejä lisää kipeästi. Liian kauan ollaan katseltu näitä samoja talleja. Nyt kun Volsu tuli niin Minikin häippäs tämä ei ole hyväksi lajille.
Ensi kaudella tilanne merkkien vähyyden suhteen helpottaa hieman, kun mukaan tulee Hyundai ja sen lisäksi Toyota suurella todennäköisyydellä palaa jossakin vaiheessa rallin MM-sarjaan, mutta se tapahtuu aikaisintaan 2015.

Lisäksi Kiinassa on kiinnostusta rallin MM-sarjaan osallistumiseen, joten siinä olisi jo kolmas autonvalmistaja lisää rallin MM-sarjaan jos se toteutuu.

Paljollakohan Fiat möisi Lancian rauniot, jos jollakin miljardöörillä olisi kiinnostusta ostaa Lancia osallistuakseen sillä rallin MM-sarjaan tavoitteenaan legendaarisen automerkin palauttaminen rallin huipulle reilun 20 vuoden tauon jälkeen.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Paljollakohan Fiat möisi Lancian rauniot, jos jollakin miljardöörillä olisi kiinnostusta ostaa Lancia osallistuakseen sillä rallin MM-sarjaan tavoitteenaan legendaarisen automerkin palauttaminen rallin huipulle reilun 20 vuoden tauon jälkeen.
Juu ei. Ei todellakaan olisi oikea Lancia tuo. Fiatin sen sijaan pitäisi palata mukaan joko päämerkillä tai Lancialla. Koska Lancian tilanne nykyään on mitä on, niin taitavat melkoisen ohuet toiveet levätä Fiatin paluun varassa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Se viimeisin muutos WRC-luokan kalustoon taidettiin tehdä pitkälti Citikan ja Fordin ehdoilla, ja nyt molemmat on mukana enää öljysetien tekohengityksellä. Eli oli mahdollisuus muuttaa suuntaa, mutta ja koska jne. Jos olisi valittu toisin (uusia talleja ajatellen) niin olisiko niitä vakavasti otettavia merkkejä siltikään mukana sen enempää - sitä ei voi kuin pekuloida. Joku konserni olisi hinnoitellut senkin luokan lopulta piloille.
Bemarilla ei tehdas tasolla ole koskaan ollut mitään mielenkiintoa rallia kohtaan. Rellunkin yritykset on jääneet rallipuolella lähinnä R5 Turbon ja sen jälkeen Clio Williams / Megane Coupe KitCarin varaan. R5 Turbo oli peto Korsikalla (paljon muita assuralleja ei tuohon aikaan tainnut ollakaan) mutta soralla ihan jaloissa.
Engelsmannien touhut on viime vuosian muutoinkin menneet autojen osalta päin h-vettiä. Eli mitään uutta "escorttia" tai "mini coopperia" ei ole luvassa.
Mersuakaan ei rallitouhut isommin kiinnosta. VW-konsernista löytyis useampikin merkki, mutta konsernitasolla on tehty päätös, että Polo R WRC on toistaiseksi se hevonen mihin betsataan ja muut pysykööt lestissään. Skodan, Audin tai Seatin ei anneta rakentaa WRC-autoja. Seatin läänitys on WTCC:ssa ja Skodan RRC/R5 autoissa. Audi taas skulaa LMP ja DTM rintamilla.
Subaru ei tule mitään 16-satasta "World Enginea" rakentamaan näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. Heidän brändinsä kulmakivi on ahdettu boxeri. Ketä siis jää jäljelle? Nissan? Hardly - Toytota?, ehkä joskus... Honda?, ei neliveto-osaamista.. Mitsubishi?, En usko sillä siirtyminen r.A:sta WRC-kategoriaan meni totaalisesti reisille ja vähemmästäkin on johtajat Japanissa menettäneet päänsä. Volvo? - panostaa jatkossa Aussien V8 sarjaan, GM? - Eipä tuolta suunnasta ole mitään kuulunut sitten Manta 400:n ja Airikkalan Vokshoolin päivien. Astroilla ja Raketeilla ajoi yksityiset pikku N:ssa ja Calibrastakaan ei koskaan tullut valmista.

Ainoa ratkaisu olisi huomattavat vapautukset luokittelusääntöihin. Joku verstas (tyyliin TMR) ostaa joltain autotehtaalta oikeuden käyttää koreja oman brändinsä alla ja koneet vaikka Cosworthilta ja voimansiirron X-tracilta. Komponenteille voidaan määrätä minimituotantomäärät, mutta itse kokonaisuus voisi olla hyvinkin uniikki. Samaan tapaan kuin crossin SuperCar divisioonassa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Juu ei. Ei todellakaan olisi oikea Lancia tuo. Fiatin sen sijaan pitäisi palata mukaan joko päämerkillä tai Lancialla. Koska Lancian tilanne nykyään on mitä on, niin taitavat melkoisen ohuet toiveet levätä Fiatin paluun varassa.
Sen konsernin rahat menevät 110% Ferrarin F1-touhuiluun. Ja jos jotain jää, niin se hassataan sitten AF Corsen GT-ajeluihin. Ei tule ralliautoja enää Italiasta.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Juu ei. Ei todellakaan olisi oikea Lancia tuo. Fiatin sen sijaan pitäisi palata mukaan joko päämerkillä tai Lancialla. Koska Lancian tilanne nykyään on mitä on, niin taitavat melkoisen ohuet toiveet levätä Fiatin paluun varassa.
Minusta Lancia olisi oikea Lancia vaikka sen omistaisi Carlos Slim tai joku rikas venäläinen oligarkki tai arabisheikki, koska viime vuosina on moni muukin automerkki myyty eikä se ole saanut ketään sanomaan yhtäkään niistä epäaidoiksi.

Fiatilla menee sen verran paljon rahaa Ferrarin F1-tallin pyörittämiseen ja turbomoottorin kehittämiseen, että paluu rallin MM-sarjaan on ainakin tällä hetkellä epätodennäköinen.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Juu ei. Ei todellakaan olisi oikea Lancia tuo. Fiatin sen sijaan pitäisi palata mukaan joko päämerkillä tai Lancialla. Koska Lancian tilanne nykyään on mitä on, niin taitavat melkoisen ohuet toiveet levätä Fiatin paluun varassa.
Niin eikös Fiat ole ollut tekemässä uutta tulemista ralliin jo 2005 alkaen, kun tuli mukaan JWRC-sarjaan Fiat Punto Abarth Rally Super 1600 autolla Mirko Baldaccin ajamana? 2006 Lähtien ajoivat sitten IRC-sarjaa & PWRC sarjaa Abarth Grande Punto S2000:lla puikoissa Giandomenico Basso. 2007 lähtien vuoteen 2009 Anton Alen ajoi myös IRC-sarjaa Abarth Grande Punto S2000:lla ja myöskin pari MM-rallia, kuten 2009 Suomen MM-rallissa Kimi Räikkösen ajaessa tallin toista autoa Tommi Mäkinen Racingin ajattamana.

Fiat ilmeisesti veti rahoitusta kuitenkin pois, kun touhu hiipui, tosin olihan pari vuotta sitten huhuja liikenteessä Fiatin mahdollisesta tulemisesta mukaan MM-sarjaan Abarth Punto WRC:llä YLE - TM: Rallin MM-sarja saamassa legendaarisen paluumuuttajan , mutta huhuiksi taitaa jäädäkin..
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3615
Sijainti
JKL
Onhan Lotuskin mukana F1-sarjassa vaikka nykyisellä Lotuksella ei ole mitään tekemistä vanhan kanssa...

Kaikkiaan nyky-ralliautoista saa telkkarista hieman väärän kuvan. Se kun ei näytä miltään koska se vauhdin tuntu ei sieltä välity. Jyskälän penkalla se sitten näyttääkin hieman toiselta ja saa oikeamman kuvan siitä miten helevetin lujaa niillä oikeasti ajetaan... Ja on niissä sitä ääntäkin...
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1036
VW-konsernista löytyis useampikin merkki, mutta konsernitasolla on tehty päätös, että Polo R WRC on toistaiseksi se hevonen mihin betsataan ja muut pysykööt lestissään. Skodan, Audin tai Seatin ei anneta rakentaa WRC-autoja. Seatin läänitys on WTCC:ssa ja Skodan RRC/R5 autoissa. Audi taas skulaa LMP ja DTM rintamilla.

Ainoa ratkaisu olisi huomattavat vapautukset luokittelusääntöihin. Joku verstas (tyyliin TMR) ostaa joltain autotehtaalta oikeuden käyttää koreja oman brändinsä alla ja koneet vaikka Cosworthilta ja voimansiirron X-tracilta. Komponenteille voidaan määrätä minimituotantomäärät, mutta itse kokonaisuus voisi olla hyvinkin uniikki. Samaan tapaan kuin crossin SuperCar divisioonassa.
Mä en itseasiassa tajua tuota VW-konsernin juttua. Skodalla on s2000 auto valmiina ja sen koriin tuskin tarvisi tehdä hirveitä muutoksia, jotta siitä saisi WRC-auton. Polossa on jo tekniikka valmiina, joten miksei sitä laiteta Skodan koriin ja myydä vaikka sitä yksityisille, vaikka hieman rajoitetulla koneella.

Kuinka paljon nykyään WRC-auton kehitys maksaa? Juurikin crossissa nuiden SuperCarien rakentaminen on yllättävän halpaa verrattuna siihen millainen auto on kyseessä, joten kuinka paljon sitte tarvitaan WRC-autoon? Taitaa kumminki WRC:ssä olla kehitystyö hieman eri luokkaa, joten mahtaa olla paljon kalliimpaa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Minusta Lancia olisi oikea Lancia vaikka sen omistaisi Carlos Slim tai joku rikas venäläinen oligarkki tai arabisheikki, koska viime vuosina on moni muukin automerkki myyty eikä se ole saanut ketään sanomaan yhtäkään niistä epäaidoiksi.

Fiatilla menee sen verran paljon rahaa Ferrarin F1-tallin pyörittämiseen ja turbomoottorin kehittämiseen, että paluu rallin MM-sarjaan on ainakin tällä hetkellä epätodennäköinen.
Menee vähän OT:ksi, mutta samasta syystä on varmaan myös turha odottaa esim. Alfa Romeon paluuta DTM:ään.
Fordin vetäytyminen tehdastallina ilman kuljettajien mestaruutta 80-luvun lopulla tapahtuneen paluunsa jälkeen oli yksi ikävimpiä takaiskuja sarjalle. "Vanhan hyvän ajan" eurooppalaisista B-ryhmän merkeistä MG:lle tuntuu riittävän tällä hetkellä BTCC:ssä mukanaoleminen, joten uusien merkkien mukaan saamiseksi WRC:hen on katseet käännettävä katseet Kauko-Idän suuntaan (Mazda & Mitsubishi, ohoi!).
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Eiköös Volvo ja Ford oo nykyään kuitenkin samaa konsernia, joten haudataan tämäkin idea jo ennenku aletaan hehkuttamaan sen enempää... Onneks sentään kohta on juhannus ja ( :alppu: ) taas ideat lentää :D
Eikös Ford myynyt Volvon (ja kaiken munkin Aston Martinia myöten) jollekin Kiinalaiselle autonvalmistajalle tässä muutama vuosi sitten.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Eikös Ford myynyt Volvon (ja kaiken munkin Aston Martinia myöten) jollekin Kiinalaiselle autonvalmistajalle tässä muutama vuosi sitten.
Aston Martinin osti Fordilta kilpatalli Prodrivesta tunnetun David Richardsin johtama sijoitusryhmä, Volvon Ford myi kiinalaiselle Geely Holdingille. Eli kyllähän kiinalaiset voisivat hyvinkin lähteä WRC:hen mukaan jollain Geelyn mallilla, jossa olisi varmaan pitkälle Volvon tekniikka.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Sen konsernin rahat menevät 110% Ferrarin F1-touhuiluun. Ja jos jotain jää, niin se hassataan sitten AF Corsen GT-ajeluihin. Ei tule ralliautoja enää Italiasta.
Näinhän se on. Ei taida nykyään riittää yhdelläkään tehtaalla/konsernilla resursseja osallistua molempiin pääsarjoihin (F1 & MM-Ralli) yhtä aikaa. Joko/tai.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Minusta Lancia olisi oikea Lancia vaikka sen omistaisi Carlos Slim tai joku rikas venäläinen oligarkki tai arabisheikki, koska viime vuosina on moni muukin automerkki myyty eikä se ole saanut ketään sanomaan yhtäkään niistä epäaidoiksi.
Ei ehkä kaikille, mutta osalle ihmisiä automerkit ovat oikeasti muuttuneet epäaidoiksi sen jälkeen kun ne on myyty. Tietty asia riippuu A) kenelle ja B) mihin myydään. Lähihistoriasta löytyy erinomainen esimerkki siitä miten eräs venäläinen oligarkki osti F1-tallin ja varmasti kaikki muistamme miten jatkokertomus eteni.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Niin eikös Fiat ole ollut tekemässä uutta tulemista ralliin jo 2005 alkaen, kun tuli mukaan JWRC-sarjaan Fiat Punto Abarth Rally Super 1600 autolla Mirko Baldaccin ajamana? 2006 Lähtien ajoivat sitten IRC-sarjaa & PWRC sarjaa Abarth Grande Punto S2000:lla puikoissa Giandomenico Basso. 2007 lähtien vuoteen 2009 Anton Alen ajoi myös IRC-sarjaa Abarth Grande Punto S2000:lla ja myöskin pari MM-rallia, kuten 2009 Suomen MM-rallissa Kimi Räikkösen ajaessa tallin toista autoa Tommi Mäkinen Racingin ajattamana.

Fiat ilmeisesti veti rahoitusta kuitenkin pois, kun touhu hiipui, tosin olihan pari vuotta sitten huhuja liikenteessä Fiatin mahdollisesta tulemisesta mukaan MM-sarjaan Abarth Punto WRC:llä YLE - TM: Rallin MM-sarja saamassa legendaarisen paluumuuttajan , mutta huhuiksi taitaa jäädäkin..
Totta. Fiatin paluuhan ei tosiaan näyttänyt täysin mahdottomalta vielä vähän aikaa sitten, mutta jo pidempään on ollut turhan hiljaista.
 
Ylös