Ralliautot on nykyään tylsiä

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tämä ralli pitäisi sitten tuoda nähtäville katsojille. Mahdollisimman livenä ja hyvin toteutettunta. WRC voisi ottaa toteutuksessa oppia Eurosportilta ja katsella vähän ympärille olisiko muista lajeista opittavaa. Hankala lajihan WRC on televisiolle, mutta kuten täälläkin on huomattu, pelkän englanninkielisen ralliradion ja netistä löytyvän livetulosseurannan avulla pääsee tunnelmaan, kunhan kiinnostusta riittää. Vielä kun saataisiin livekuvaa, niin olennainen olisikin siinä.

.
Yksi asia mikä pitäisi yleisölle olla tarjolla, olisi netissä tapahtuva liveseuranta erikoiskokeen reittikartalla. Eli live-seuranta, jossa kartalla liikkuisi värillisinä pisteinä kaikki pätkällä olevat autot. Kokoajan näkisi onko joku pysähtynyt pätkälle ja tähän palveluun tietysti yhdistettynä normaalisti väliajat pätkältä. Samoin netissä voisi tulla muutamalta väliaikapisteeltä suorana videokuvaa. Saa vaikka itse klikata sen kameran kuvaa, jota haluaa katsoa. Samoin esim. huoltoparkista suoraa nettikuvaa kokoajan. Kuvanlaadusta viis. Kyllä jo näilläkin toimenpiteillä saisi fiilistä ja intoa seurata mm-ralleja. Pääsisi vähän tunnelmaan mukaan, vaikka kisa olis jossain toisella puolella maailmaa. Eihän nämä toki mikään ratkaisu olisi tähän mm-sarjan näkyvyysongelmaan mutta edistystä tämäkin.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Mielenkiinto pitää olla sarjaa ja sen kuskeja kohtaan. Silloin sinne penkalle on kiinnostusta mennä. .

Kyllä se niin taitaa olla että se mielenkiinto ralliin tulee myös persoonallisten kuskien kautta. Ei voi kiistää, etteikö esim. Ken Block olisi tuonut lajille paljonkin lisää väriä ja uusia faneja. Näyttävät maalaukset autossa, persoonallinen pukeutuminen jne tekevät piristävän poikkeuksen lajiin. Samoin esim. Paulo Nobre brassilippu Minin katolla. Listaan voisi lisätä myös esim. Petter Solbergin, Kimi Räikkösen, Gigi Gallin jne. Ei se kova vauhti ja tasainen kilpailu ainakaan siellä penkalla ole niinkään oleellista. Yleisö viihtyy kun autot näyttää hyvältä. Räikeät värit, näyttäviä siivekkeitä, komeat äänet. Persoonallisia kuskeja, jotka tunnetaan ja erottuvat joukosta niin persoonina kuin ehkä ajotyyliltäänkin. Mielekiintoisia kansallisuuksia kaukaisemmista maista, vaihtelevia ajosuorituksia, vähän jotain julkkiskuskeja tai vanhoja legendoja sinne sekaan, huumoria ja hyvää tunnelmaa. Silloin yleisö tuntuu aina viihtyvän hyvin. Olen usein pistänyt merkille, kuinka yleisö "herää" ja innostuu kun seuraavana on tulossa esim. harvinaisempi automerkki tai kansallisuus, legendaarinen kuski (esim.Kankkunen NORFissa 2010), joku pirteän keltainen auto joka erottuu joukosta jne. Kuulostaa ehkä epäoleelliselta ja turhamaiselta, mutta yllättävän suuri vaikutus näilläkin lajille on. Ainakin siellä paikan päällä seuratessa ja miksei tv:stäkin.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Yksi asia mikä pitäisi yleisölle olla tarjolla, olisi netissä tapahtuva liveseuranta erikoiskokeen reittikartalla. Eli live-seuranta, jossa kartalla liikkuisi värillisinä pisteinä kaikki pätkällä olevat autot. Kokoajan näkisi onko joku pysähtynyt pätkälle ja tähän palveluun tietysti yhdistettynä normaalisti väliajat pätkältä. Samoin netissä voisi tulla muutamalta väliaikapisteeltä suorana videokuvaa. Saa vaikka itse klikata sen kameran kuvaa, jota haluaa katsoa. Samoin esim. huoltoparkista suoraa nettikuvaa kokoajan. Kuvanlaadusta viis. Kyllä jo näilläkin toimenpiteillä saisi fiilistä ja intoa seurata mm-ralleja. Pääsisi vähän tunnelmaan mukaan, vaikka kisa olis jossain toisella puolella maailmaa. Eihän nämä toki mikään ratkaisu olisi tähän mm-sarjan näkyvyysongelmaan mutta edistystä tämäkin.
Itselläni oli tuommoinen sovellus Nokia N9:ssä, josta näki autojen sijainnin kartalla ja kieltämättä oli varsin mukava lisä tuon normaalin wrc.comin seurannan lisäksi. Ruotsin rallista puolestaan oli netin kautta nähtävillä live kuvaa huolto alueelta aina kun ei pätkältä ollut live matskua saatavilla ja Se nyt ei mitään äärimmäisen mielenkiintoista seurattavaa ollut, vaikka ei siitäkään mitään haittaa taustalla ollut..
 

andyman

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
198
Itse olen jälkiviisaana edelleen sitä mieltä että mm-sarjassa olisi pitänyt alkaa pääluokkana ajamaan super 2000 luokan autoilla, niiden vanhojen wrc vehkeiden jälkeen. Olisi ollut merkkejä; Proton, Peugeot, Opel, Fiat, Ford, Skoda ja ties mitä muita tuosta unotui? Näitä olisi ollut yksityisilläkin jo niin paljon että kilpailu olisi ollut varmasti hyvää. Lisäksi noiden seassa pystyisi R4 autoillakin väläyttämään kunnolla esim. Jyväskylässä. Jos citikka olisi kiukutellut jäänyt pois niin mitä sitten?

Mä olen kova turbojätkä, mutta silti uskon että noiden autojen mukanaan tuoma kilpailu olisi nostanut sarjan paljon parempaan loistoon, mitä näillä nykyvehkeillä on päästy. Sitten kun noilla olisi ajettu muutamia vuosia, niin olisi voinut tiedustella että kiinnostaako valmistajia tehdä turbolliset versiot noista autoista, tai vaikka uudet vapari koneet joihin olisi laitettu pikkasen lisää kuutiotilavuutta ja kierroksia, jolloin olisi saatu voimaa lisää nostamatta kauheasti kustannuksia.


Lisäksi minusta sarjalle tekisi hyvää että kisoja ajettaisiin tiheämmin, jolloin hype pysyisi paremmin päällä. Kisoja voisi olla vähemmän jolloin kaudesta tulisi kompaktimpi. Suurin osa kisoista eurooppaan, ja vaan muutama kauko kisa että sarjaa voisi vielä kutsua MM-sarjaksi.

Seuraan ameriikkalaista motocrossia jota ajetaan niin että supercrossi sarjassa on noin 18 kisaa. Kisat ajetaan käytännössä peräkkäisinä viikonloppuina. Sitten on pari viikkoa taukoa ja alkaa ulkosarja jossa 12 kisaa, jotka nekin ajetaan lähes peräkkäisinä viikonloppuina, välissä taitaa olla muutamia vapaita viikonloppuja. Tiedän että rallissa tuo ei ole mahdollista, varsinkaan kun kisat on ympäri maailmaa, mutta silti fanille tuollainen tiiviimpi sarja on mahtava, sillon kun se alkaa niin tavaraa tulee tuutin täydeltä ja kiinnostus on kokoajan viikollakin päällä. Edellisestä kisasta tulee dataa pitkin viikkoa ja kohta on jo seuraavakin kisa ovella.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Olis se rallissakin mahdollista: 10 kisan eurosarja s.e. kahtena perättäisenä viikonloppuna on kisa ja kolmas on vapaa. Välissä reilu "kesäloma" ja sitten kymmenen kisan kaukosarja josta 5 kisaa vaikka Aasiassa ja 5 Amerikan mantereella (ml. Argentina). Argentiinassa ajettaisiin Dakar-rallyn tyypisesti enempi kestävyyskisan tyyppisesti, Brasiliassa kurvailtaisiin jossain kuuman kosteassa sademetsässä, sit Mexico as it is, USA:n skaba jossin Phoenixin / Etelä-Californian aavikoilla ja lopuksi joku kisa jossain Kanadan tundralla tai Vancouverin seudun vuoristoteillä.
 

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
Jotain pitäisi tehdä... Ehkäpä koko sarja kannattaisi kuopata viideksi vuodeksi ja yrittää konkursin jälkeen puhtaalta pöydältä...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yksi asia mikä pitäisi yleisölle olla tarjolla, olisi netissä tapahtuva liveseuranta erikoiskokeen reittikartalla. Eli live-seuranta, jossa kartalla liikkuisi värillisinä pisteinä kaikki pätkällä olevat autot. Kokoajan näkisi onko joku pysähtynyt pätkälle ja tähän palveluun tietysti yhdistettynä normaalisti väliajat pätkältä. Samoin netissä voisi tulla muutamalta väliaikapisteeltä suorana videokuvaa. Saa vaikka itse klikata sen kameran kuvaa, jota haluaa katsoa.
Teknisesti toki helpostikin toteutettavissa, mutta maksaa. Kameraryhmiä pitäisi olla useita, koska samat tyypit ei ehdi joka pätkille. Ja osaan paikoista tietoliikenneyhteydet olisi rakennettava (=vaatii kalustoa). Webbikamerakin tosin hätätapauksessa riittäisi, ainakin joihinkin paikkoihin. Jotain tuon tapaista olen itsekin miettinyt.
Kyllä se niin taitaa olla että se mielenkiinto ralliin tulee myös persoonallisten kuskien kautta. [--] Ei se kova vauhti ja tasainen kilpailu ainakaan siellä penkalla ole niinkään oleellista. Yleisö viihtyy kun autot näyttää hyvältä.
En tiedä oliko tarkoituksesi olla eri mieltä, mutta tarkoitin myös tuota persoonallisuuspuolta sillä, että katsojien pitää välittää kuskeista. Olemme pitkälti samaa mieltä kuskipuolesta.

Myönnän, etten ole rallipätkillä ollut, joten pohdintani on teoreettista, mutta minun on vaikea kuvitella innostuvani pelkästään hyvännäköisestä autosta, jos sitä näkee vain pari hassua sekuntia. Toisaalta minun on vaikea myös ymmärtää "festarifiilistä", eli sitä, että joku hakee urheilukilpailuista(kin) lähinnä tunnelmaa, välittämättä juurikaan itse päätapahtumasta.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7504
Toisaalta minun on vaikea myös ymmärtää "festarifiilistä", eli sitä, että joku hakee urheilukilpailuista(kin) lähinnä tunnelmaa, välittämättä juurikaan itse päätapahtumasta.
Tuo "festarifiilishän" juuri on se juttu mm-ralleissa ja varsinkin Jyväskylässä. Ei tarkoita yletöntä ryyppäämistä vaan sitä suuren urheilujuhlan tuntua, joka tuosta metsässä tuhansien muiden kanssa rypemisestä huokuu. :alppu:
 

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
Moottoriksi yhden litran motti josta saisi repiä niin paljon tehoa kun vaan pystyisi. Mitä veikkaatte mitä tuollaisesta 1.0l koneesta saisi irti?
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
80-luvullahan suunniteltiin tulematta jääneen "turvallisemman S-ryhmän" moottoriksi muistaakseni 1,2-litraisia turbokoneita, joista olisi saatu kuristamattomana tuollaiset 300 hv. Näinköhän tällaisiin koneisiin vielä joskus päädytään?
 
Viimeksi muokattu:

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
Mitenköhän nykyiset wrc-autot pärjäisi 0-200 km/h vaikka BMW M3:lle tai Porsche 911 turbolle??
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitenköhän nykyiset wrc-autot pärjäisi 0-200 km/h vaikka BMW M3:lle tai Porsche 911 turbolle??
Riippuu varmaankin jonkin verran alustasta ja renkaista. Olennaista on kuitenkin se, että WRC-autot nöyryyttävät totaalisesti molempia siinä mihin ne on tarkoitettu, eli rallipolulla.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tuo "festarifiilishän" juuri on se juttu mm-ralleissa ja varsinkin Jyväskylässä. Ei tarkoita yletöntä ryyppäämistä vaan sitä suuren urheilujuhlan tuntua, joka tuosta metsässä tuhansien muiden kanssa rypemisestä huokuu. :alppu:
Niinpä. Se tunnelma juuri on jotain ainutlaatuista, miksi sinne Jyskälän pätkille jaksaa joka vuosi lähteä. Toki se tunnelma on 2000-luvulla latistunut siitä mitä se vielä aikaisemmin oli, mutta mahtavaa se vaan vieläkin on. Ei sitä oikein sanoin osaa kuvailla, mutta esim. varhaisena aamuna kun on vielä sellainen aamukaste ja aurinko vasta nousee, kauempana näkyy tyyni järvenpinta, kaikki kuuntelee metsässä ralliradioo, grillimakkara tuoksuu, istuskellaan rallijakkaroilla ja kaivetaan repusta termospullosta kahvia ja selaillaan kisaopasta,odotellaan jännittyneenä ensimmäisiä autoja ja sitten kun vihdoin alkaa wrc-auton pauke kuulua niin kaivetaan kamerat ja suomen liput esiin ja odotellaan radiosta tuloksia. Etenkin suomalaisten aikoja. Sitten kun joku suomalainen vetää kovan ajan, niin sadat ihmiset taputtaa ja hurraa yhteen ääneen. Hyväntuulinen yhteishenki vallitsee katsojien kesken ja kaikki puhuu innostuneesti rallista ihan ventovieraidenkin kesken. Siinä on niitä hienoja elementtejä, mistä se ainutlaatuinen tunnelma joka vuosi tulee.
 

mkII

Active member
Liittynyt
29.5.2013
Viestit
35
Niinpä. Se tunnelma juuri on jotain ainutlaatuista, miksi sinne Jyskälän pätkille jaksaa joka vuosi lähteä. Toki se tunnelma on 2000-luvulla latistunut siitä mitä se vielä aikaisemmin oli, mutta mahtavaa se vaan vieläkin on. Ei sitä oikein sanoin osaa kuvailla, mutta esim. varhaisena aamuna kun on vielä sellainen aamukaste ja aurinko vasta nousee, kauempana näkyy tyyni järvenpinta, kaikki kuuntelee metsässä ralliradioo, grillimakkara tuoksuu, istuskellaan rallijakkaroilla ja kaivetaan repusta termospullosta kahvia ja selaillaan kisaopasta,odotellaan jännittyneenä ensimmäisiä autoja ja sitten kun vihdoin alkaa wrc-auton pauke kuulua niin kaivetaan kamerat ja suomen liput esiin ja odotellaan radiosta tuloksia. Etenkin suomalaisten aikoja. Sitten kun joku suomalainen vetää kovan ajan, niin sadat ihmiset taputtaa ja hurraa yhteen ääneen. Hyväntuulinen yhteishenki vallitsee katsojien kesken ja kaikki puhuu innostuneesti rallista ihan ventovieraidenkin kesken. Siinä on niitä hienoja elementtejä, mistä se ainutlaatuinen tunnelma joka vuosi tulee.


Veit sanat suustani! =) Unohtamatta Juha Laitilan race was bad but car was good laulua mikä toimii aina!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Mitenköhän nykyiset wrc-autot pärjäisi 0-200 km/h vaikka BMW M3:lle tai Porsche 911 turbolle??
Nelivedon turvin irtoaa lähtöviivalta sevverran ripeesti, ettei takatuuppareilla (ja etenkään keppivetoisella Bemulla) ole mitään jakoja... Jossain asvalttirallissa joku Porsche GT3 RS tai Lotus Elise vois periaatteessa tarjota jotain vastusta.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3177
Sijainti
JKL
Mitenköhän nykyiset wrc-autot pärjäisi 0-200 km/h vaikka BMW M3:lle tai Porsche 911 turbolle??
Sen verran voin todeta että nyky WRC:t häviää 0-200km/h kiihdytyksessä molemmille mainituille mutta vain sen takia kun niiden huiput esim. Jyskälässä on jotain 190km/h...

Mutta lähtökohtaisesti huipuilla ei rallissa ole juurikaan merkitystä. Ne kohdat kun Jyskälässä edes teoriassa voisi ajaa 200km/h on aika vähissä. Rallissa paljon tärkeämpää on kiihtyvyys välillä 80-150km/h. Mutta sekään ei vielä tee autaaksi vaan nopea ralli-auto on paljon muutakin kuin pelkästään kiihtyvyyttä jollain tietyllä alueella...
 

andyman

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
198
Moottoriksi yhden litran motti josta saisi repiä niin paljon tehoa kun vaan pystyisi. Mitä veikkaatte mitä tuollaisesta 1.0l koneesta saisi irti?
Ihan vaan herättämään ajatuksia:

Yksi tuttu penkitti juuri toissa viikolla omasta alle tuhat kuutioisesta prätkästään 400hv. Eli jos tollaisesta autotalli virityksestä saa 400hv, niin luulisi että litraisen rallimoottorin saisi kestämään jopa rallin ajamista tuolla 400hv teholla kun sen tekee alan huippu ammattilaiset.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Moottoriksi yhden litran motti josta saisi repiä niin paljon tehoa kun vaan pystyisi. Mitä veikkaatte mitä tuollaisesta 1.0l koneesta saisi irti?
BMW veti F1:ssä jo 80-luvulla 1,5 -litraisesta 1000 hp kisatrimmissä ja yli 1400 aika-ajossa. Tosin vaikka tuollaisiin lukuihin päästäisiin nykyään pienemmälläkin kuutiomäärällä, niin siitä ei olisi mitään hyötyä rallissa, kun ei tuollaista tehomäärää saa siirrettyä tiehen.
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
717
Jotenkin tyhmää maksaa riihikuivaa rahaa siviiliautojen näkemisestä metsätiellä.
Niin, paitsi että noilla "WRC-siviiliautoilla" ei ole käytännössä enää juuri mitään yhteistä siviiliautojen kanssa. Tuollainen WRC Fiesta on varmaan sen reilu parikymmentä kertaa kalliimpikin kuin mitä kallein siviilifiesta.
 
Ylös