Ralliautot on nykyään tylsiä

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eikös se kiinnostavuus tule pääosin kilpailusta. Jos ei ole kovaa kilpailua kuten nykyään, on myös koko ralli tylsää.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Eikös se kiinnostavuus tule pääosin kilpailusta. Jos ei ole kovaa kilpailua kuten nykyään, on myös koko ralli tylsää.
Kiinnostavuus on monen asian summa: autot, kuskit, kilpailu ja jopa kisan formaatti. Viime aikoina oikein mikään osa-alue ei ole ollut kohdallaan.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Turistikuskien pumppailut evo-mitsuilla lähinnä aiheutti myötähäpeää kun pikkuluokan 1600cc C2 sitikkakin meni näyttävämmin.
Aluksi luulin, että Mitsu kuskilla on teknisiä ongelmia, mutta kohta tuli joku toinen samaa vauhtia. Eihän se väärin ole, eikä kiellettyä, mutta jotenkin tuntuu, että itse ajaisin katuautollakin kovempaa.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Missä äänet? Missä teho? Nykyiset autot ovat kaukana viihdyttävästä. Jotenkin tyhmää maksaa riihikuivaa rahaa siviiliautojen näkemisestä metsätiellä. Autot hädintuskin jaksaa lyödä tyhjää soralla :)

Tämä ei ole ainoastaan rallin ongelma. Moottoriurheilusta on viety sen yksi viehätystekijä pois (vaara). Rallin mm-sarjan ainoa pelastus olisi että siitä tehtäisiin oikeasti viihdyttävä sarja. Ihmiset haluavat nähdä ihmeellisiä asioita ja kokemuksia, eikä mitään kuristettuja paskoja.
Olet täysin oikeassa.

Verrattuna vaikkapa B-ryhmäläisiin tehoja on naurettavan vähän, äänet ovat surkeat ja suorituskyky (mm. B-ryhmäläiset kiihtyivät 0-100 km/h SORALLA kovempaa kuin F1-autot asfaltilla..) suorastaan häpeällisen huono.

Tuo 300hv löytyy nykyään perusperheautoistakin, miltei jo moottoripyöristäkin (niissäkin jo 2xx hv tehoja vakiona). Tätä taustaa vasten nykymeno rallissa on kuin katsoisi mummoja virkkaamassa, ei näin:nope:

Toivottavasti asialle tehään pian jotain: Itse suosittelen nostamaan tehoja välittömästi 2-3 kertaisiksi ensihätään.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Markku Alen ja Mika Salo arvostelivat nykyisiä autoja mauttomiksi ja tylsiksi lauantain keskisuomalaisessa. Ovatko hekin väärässä kuten minä olen?
He ovat oikeassa. Yleensäkin asiantuntijat (mm. Loebkin haukkunut autoja tehottomiksi, Salonen sanoi jo 25v sitten, ettei 300hv tehoisilla autoilla kehtaa oikea kuski ajaa kypärä päässä) tuntuvat olevan sitä mieltä, että nykyiset autot naurettavan tehottomia ja ponnettomia kaikella tavalla.

Ainoastaan paatuneimmat viherkommunistiset kotisohvien kommentaattorit näyttävät itkevän hamekankaan perään ja kaikenlainen voima-keskustelu saa heissä aikaa pelonsekaista tutinaa. Myös kun kyseessä hevosvoimat ja kovat nopeudet soraränneissä. Tällaisia henkilöitä on aina ollut, itse jaksan ihmetellä näiden kansankielisesti "nössöjen" hakeutumista moottoriurheilun pariin edes fanitusmielessä: Luulisi tosiaan jonkun vauhdiltaan rauhallisemman, esim. marttakerhon osuvan heidän intresseihinsä paremmin kuin moottoriurheilun kuninkuunlajien..
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1035
Ihan hyvältä se meno vaikutti. Kärkipään talleja ja kuskeja vaan tarvittaisiin lisää.

Osa etuvetoautoistakin oli yllättävän näyttävää katsottavaa (mm. R3 luokan 208 pösö). Turistikuskien pumppailut evo-mitsuilla lähinnä aiheutti myötähäpeää kun pikkuluokan 1600cc C2 sitikkakin meni näyttävämmin.
Jos pilkkua viilataan niin Kinnusen pösö on R2, mutta se ei ole se tärkein seikka. Tosiaan, WRC-autot menevät mielestäni näyttävästi vaikka sladissa ei mentäisikään hirveänä, mutta kaikki takana tulevat ovat enemmän tai vähemmän tylsiä. Esimerkiksi Junior WRC:t tulivat paikoin näyttävästi, koska he oikeasti kilpailivat, kun taas muut olivat turisteja ja körryyttelivät maaliin. Kaikista parasta antia oli toki Venezuelan pojat, eivät taida olla Maldon kavereita.

Fiesta R5:ssa on muuten hirveät äänet, ainakin Ketomaalla, muilla oli ehkä hieman paremmat. Ketomaan auto toimii ilmeisesti paineilmalla.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Muistot ovat varmaan kullanneet entisaikojen sivuluisut ja sokea pitää olla, jos ei näe myös nykyautojen menevän poikittain. Ero on pienempi kuin foorumeja lukemalla voisi kuvitella. En väitä ettei eroa olisi esim. vastaheitto on kohtuu turha tekniikka nykyään, kun autot kääntyvät sisään paljon nätimmin. En ole kuitenkaan ollenkaan vakuuttunut entisaikojen autojen olleen näyttävämpiä.
 

Legoma brasiko

\ ¨o¨ /
Liittynyt
16.7.2013
Viestit
203
Muistot ovat varmaan kullanneet entisaikojen sivuluisut ja sokea pitää olla, jos ei näe myös nykyautojen menevän poikittain. Ero on pienempi kuin foorumeja lukemalla voisi kuvitella. En väitä ettei eroa olisi esim. vastaheitto on kohtuu turha tekniikka nykyään, kun autot kääntyvät sisään paljon nätimmin. En ole kuitenkaan ollenkaan vakuuttunut entisaikojen autojen olleen näyttävämpiä.
Videoitahan YouTubesta löytyy joten ei ole kullanneet.
Mutta se kokemus kun palelee vesisateessa autoja katsellen keskellä yötä, saaden soraa silmilleen ja kompastuen joka kolmanteen kantoon, voi tietty olla sen kullanneen muistot.:tongue:
Toisaalta jos yhä parasta kuskia etsisivät eivätkä parasta mainosmiestä niin eikun yölläkin ajaan ja kelistä viis.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Muistot ovat varmaan kullanneet entisaikojen sivuluisut ja sokea pitää olla, jos ei näe myös nykyautojen menevän poikittain. Ero on pienempi kuin foorumeja lukemalla voisi kuvitella. En väitä ettei eroa olisi esim. vastaheitto on kohtuu turha tekniikka nykyään, kun autot kääntyvät sisään paljon nätimmin. En ole kuitenkaan ollenkaan vakuuttunut entisaikojen autojen olleen näyttävämpiä.
Autot menee myös nykyisin mutkissa nopeammin ja vähemmillä ohjausliikkeillä, joten tavallaan nähtävää on vähemmän
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3548
Sijainti
JKL
Autot menee myös nykyisin mutkissa nopeammin ja vähemmillä ohjausliikkeillä, joten tavallaan nähtävää on vähemmän
Ja vaikka yhteenkään hyppyyn ei esim. ounissa tarvitse enää jarruttaa niin hypyt ovat lyhentyneet noin yleisesti ottaen... Paljonkohan oli keltasen talon enkat tänä vuonna?
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Subbe fan

Jotenkin sieluttomia nuo nyky WRC:t :)

Richard Burns tai Juha Kankkunen ja Subaru Impreza, leveet sladit ja se turbon pihinä. Ai että se oli hienoa. :ahem:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Richard Burns tai Juha Kankkunen ja Subaru Impreza, leveet sladit ja se turbon pihinä. Ai että se oli hienoa. :ahem:
Jos tunnelmaa haluaa, niin tarvittaisiin kyllä A-ryhmän boxer ja Colin McRae. ;)

Nämä nykyiset autot ovat kyllä askel parempaan suuntaan kuin mitä sarjassa oli 2004-10.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Nämä nykyiset autot ovat kyllä askel parempaan suuntaan kuin mitä sarjassa oli 2004-10.
Kun katseli Ounissa akselin Ogier-Hirvonen-Meeke-Latvala menoa, ei kaivannut yhtään lisää vauhtia. Tultiin niin tien täydeltä kuin vaan voi ajaa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kun katseli Ounissa akselin Ogier-Hirvonen-Meeke-Latvala menoa, ei kaivannut yhtään lisää vauhtia. Tultiin niin tien täydeltä kuin vaan voi ajaa.
Ihmetyttää nää väiteetteet, että nykyautot on liian hitaita entiseen nähden (b-ryhmä), vaikka todellisuus on päinvastainen. Kaikista huvittavinta on väittää, että b-ryhmäläinen kiihtyy soralla paremmin kuin F1 asfaltilla. Tommi Mäkinen sanoi keskiviikkona YLEn ralli-illassa, että nykyautot kiihtyy paremmin paikaltaan kuin b-ryhmäläiset. Kyllähän b-ryhmäläinen paremmin kiihtyy ainakin lukujen mukaan, mutta ne taitaa olla ihanteellisissa olosuhteissa mitattu ja nykyinen auto lähtee keskimmäärin paremmin soralla.


Edit: Korjaan, että Mäkinen vastasikin kysymykseen nykyautojen kiihtyvän 0-100 km/h alle kolmeen sekunttiin b-ryhmän tapaan. Ei siis maininnut, että nykyiset kiihtyisivät nopeampaa.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Ihmetyttää nää väiteetteet, että nykyautot on liian hitaita entiseen nähden (b-ryhmä), vaikka todellisuus on päinvastainen.
Ei kukaan täysjärkinen tuota väitäkään. B-ryhmän pelit oli hienoja autoja nimenomaan katsojan kannalta, ei kellon kannalta.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jos ajaminen halutaan näyttävämmän näköiseksi, niin eikös autoista pitäisi jousitusta huonontaa. Tehojen lisääminen tuskin auttaa, koska kuskit ajaisivat nopeammalla nykytyylillä silti, jossa vältetään sutimisia sekä sladeja. Jousituksen huonontaminen olisi mielestäni huonu juttu, koska niiden kehitys on tärkeää myös siviiliautojen kannalta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Kaikista huvittavinta on väittää, että b-ryhmäläinen kiihtyy soralla paremmin kuin F1 asfaltilla.
Onhan se mahdollista, kun F1-autojen välityksiä ei suunnitella paikaltaan tai todella hitaasta vauhdista lähteminen mielessä toisin kuin ralliautoja.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Jollakin tapaa täytyy heittää päästä, jos nykypeleihin kaipaa ensihätään 2-3 kertaa lisää tehoja.
Vaikea kuvitella, että autolla voisi yleisillä teillä ajaa enää kovin paljoa kovempaa, kuin mitä niillä nyt mennään. Suorilla ehkä, mutta mitä sillä on merkitystä?
Sitäpaitsi, kyllä rallin kiinnostuksen puute johtuu jostain ihan muusta, kuin autoista.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Olet täysin oikeassa.

Verrattuna vaikkapa B-ryhmäläisiin tehoja on naurettavan vähän, äänet ovat surkeat ja suorituskyky (mm. B-ryhmäläiset kiihtyivät 0-100 km/h SORALLA kovempaa kuin F1-autot asfaltilla..) suorastaan häpeällisen huono.

Tuo 300hv löytyy nykyään perusperheautoistakin, miltei jo moottoripyöristäkin (niissäkin jo 2xx hv tehoja vakiona). Tätä taustaa vasten nykymeno rallissa on kuin katsoisi mummoja virkkaamassa, ei näin:nope:

Toivottavasti asialle tehään pian jotain: Itse suosittelen nostamaan tehoja välittömästi 2-3 kertaisiksi ensihätään.
Et voi olla tosissasi vaatiessasi ralliautoihin 2-3 kertaa nykyistä enemmän tehoja, koska 700-1000 hevosvoimaisilla ralliautoilla kuljettajia ja kartanlukijoita kuolisi kuin kärpäsiä kun autoja ei saisi mitenkään pysymään kapeilla teillä joilla ralleja yleensä ajetaan, jos edes löytyisi niin hulluja kuskeja jotka suostuisivat ajamaan rallia kapeilla teillä autoilla joissa tehoja on yhtä paljon kuin nykyisissä F1-autoissa.

Perusperheautoissa ei todellakaan ole 300 hevosvoimaisia moottoreita vaan yleensä niissä on 100-200 hevosvoimaa ja pelkkiin hevosvoimiin tuijottaminen on turhaa, koska tarvitaan myös vääntöä jotta auto kiihtyisi eli 1000 hevosvoimallakaan auto ei kiihdy mihinkään ilman riittävää vääntöä.

Jos kuvittelet nykyisten WRC-autojen suorituskyvyn olevan niin huono kuin mitä kuvittelet sen olevan, niin suosittelen sinua kokeilemaan WRC-autolla ajamista jolloin huomaat päätyväsi metsähallituksen puolelle jo ensimmäisestä mutkasta, koska WRC-autossa on liikaa tehoa ja vääntöä sinun ajotaidoillesi.

Kun katsotaan esimerkiksi Suomen MM-rallin keskinopeuksia, niin nykyisin keskinopeudet ovat yli 10 km/h nopeampia kuin mitä ne olivat B-ryhmän aikoihin eli WRC-autoissa on tehoja ja vääntöä aivan riittävästi vaikka täällä jotkut sinun kaltaiset muuta väittävät.
 
Ylös