Kiinnostavuus on monen asian summa: autot, kuskit, kilpailu ja jopa kisan formaatti. Viime aikoina oikein mikään osa-alue ei ole ollut kohdallaan.Eikös se kiinnostavuus tule pääosin kilpailusta. Jos ei ole kovaa kilpailua kuten nykyään, on myös koko ralli tylsää.
Aluksi luulin, että Mitsu kuskilla on teknisiä ongelmia, mutta kohta tuli joku toinen samaa vauhtia. Eihän se väärin ole, eikä kiellettyä, mutta jotenkin tuntuu, että itse ajaisin katuautollakin kovempaa.Turistikuskien pumppailut evo-mitsuilla lähinnä aiheutti myötähäpeää kun pikkuluokan 1600cc C2 sitikkakin meni näyttävämmin.
Olet täysin oikeassa.Missä äänet? Missä teho? Nykyiset autot ovat kaukana viihdyttävästä. Jotenkin tyhmää maksaa riihikuivaa rahaa siviiliautojen näkemisestä metsätiellä. Autot hädintuskin jaksaa lyödä tyhjää soralla
Tämä ei ole ainoastaan rallin ongelma. Moottoriurheilusta on viety sen yksi viehätystekijä pois (vaara). Rallin mm-sarjan ainoa pelastus olisi että siitä tehtäisiin oikeasti viihdyttävä sarja. Ihmiset haluavat nähdä ihmeellisiä asioita ja kokemuksia, eikä mitään kuristettuja paskoja.
He ovat oikeassa. Yleensäkin asiantuntijat (mm. Loebkin haukkunut autoja tehottomiksi, Salonen sanoi jo 25v sitten, ettei 300hv tehoisilla autoilla kehtaa oikea kuski ajaa kypärä päässä) tuntuvat olevan sitä mieltä, että nykyiset autot naurettavan tehottomia ja ponnettomia kaikella tavalla.Markku Alen ja Mika Salo arvostelivat nykyisiä autoja mauttomiksi ja tylsiksi lauantain keskisuomalaisessa. Ovatko hekin väärässä kuten minä olen?
Jos pilkkua viilataan niin Kinnusen pösö on R2, mutta se ei ole se tärkein seikka. Tosiaan, WRC-autot menevät mielestäni näyttävästi vaikka sladissa ei mentäisikään hirveänä, mutta kaikki takana tulevat ovat enemmän tai vähemmän tylsiä. Esimerkiksi Junior WRC:t tulivat paikoin näyttävästi, koska he oikeasti kilpailivat, kun taas muut olivat turisteja ja körryyttelivät maaliin. Kaikista parasta antia oli toki Venezuelan pojat, eivät taida olla Maldon kavereita.Ihan hyvältä se meno vaikutti. Kärkipään talleja ja kuskeja vaan tarvittaisiin lisää.
Osa etuvetoautoistakin oli yllättävän näyttävää katsottavaa (mm. R3 luokan 208 pösö). Turistikuskien pumppailut evo-mitsuilla lähinnä aiheutti myötähäpeää kun pikkuluokan 1600cc C2 sitikkakin meni näyttävämmin.
Videoitahan YouTubesta löytyy joten ei ole kullanneet.Muistot ovat varmaan kullanneet entisaikojen sivuluisut ja sokea pitää olla, jos ei näe myös nykyautojen menevän poikittain. Ero on pienempi kuin foorumeja lukemalla voisi kuvitella. En väitä ettei eroa olisi esim. vastaheitto on kohtuu turha tekniikka nykyään, kun autot kääntyvät sisään paljon nätimmin. En ole kuitenkaan ollenkaan vakuuttunut entisaikojen autojen olleen näyttävämpiä.
Autot menee myös nykyisin mutkissa nopeammin ja vähemmillä ohjausliikkeillä, joten tavallaan nähtävää on vähemmänMuistot ovat varmaan kullanneet entisaikojen sivuluisut ja sokea pitää olla, jos ei näe myös nykyautojen menevän poikittain. Ero on pienempi kuin foorumeja lukemalla voisi kuvitella. En väitä ettei eroa olisi esim. vastaheitto on kohtuu turha tekniikka nykyään, kun autot kääntyvät sisään paljon nätimmin. En ole kuitenkaan ollenkaan vakuuttunut entisaikojen autojen olleen näyttävämpiä.
Ja vaikka yhteenkään hyppyyn ei esim. ounissa tarvitse enää jarruttaa niin hypyt ovat lyhentyneet noin yleisesti ottaen... Paljonkohan oli keltasen talon enkat tänä vuonna?Autot menee myös nykyisin mutkissa nopeammin ja vähemmillä ohjausliikkeillä, joten tavallaan nähtävää on vähemmän
Jos tunnelmaa haluaa, niin tarvittaisiin kyllä A-ryhmän boxer ja Colin McRae.Richard Burns tai Juha Kankkunen ja Subaru Impreza, leveet sladit ja se turbon pihinä. Ai että se oli hienoa. :ahem:
Kun katseli Ounissa akselin Ogier-Hirvonen-Meeke-Latvala menoa, ei kaivannut yhtään lisää vauhtia. Tultiin niin tien täydeltä kuin vaan voi ajaa.Nämä nykyiset autot ovat kyllä askel parempaan suuntaan kuin mitä sarjassa oli 2004-10.
Ihmetyttää nää väiteetteet, että nykyautot on liian hitaita entiseen nähden (b-ryhmä), vaikka todellisuus on päinvastainen. Kaikista huvittavinta on väittää, että b-ryhmäläinen kiihtyy soralla paremmin kuin F1 asfaltilla. Tommi Mäkinen sanoi keskiviikkona YLEn ralli-illassa, että nykyautot kiihtyy paremmin paikaltaan kuin b-ryhmäläiset. Kyllähän b-ryhmäläinen paremmin kiihtyy ainakin lukujen mukaan, mutta ne taitaa olla ihanteellisissa olosuhteissa mitattu ja nykyinen auto lähtee keskimmäärin paremmin soralla.Kun katseli Ounissa akselin Ogier-Hirvonen-Meeke-Latvala menoa, ei kaivannut yhtään lisää vauhtia. Tultiin niin tien täydeltä kuin vaan voi ajaa.
Ei kukaan täysjärkinen tuota väitäkään. B-ryhmän pelit oli hienoja autoja nimenomaan katsojan kannalta, ei kellon kannalta.Ihmetyttää nää väiteetteet, että nykyautot on liian hitaita entiseen nähden (b-ryhmä), vaikka todellisuus on päinvastainen.
Onhan se mahdollista, kun F1-autojen välityksiä ei suunnitella paikaltaan tai todella hitaasta vauhdista lähteminen mielessä toisin kuin ralliautoja.Kaikista huvittavinta on väittää, että b-ryhmäläinen kiihtyy soralla paremmin kuin F1 asfaltilla.
Et sitten koskaan nähnyt Erkki "Sladi" Pitkästä ja Nissan 240 RS:ää. Talking 'bout sliding :thumbup:Jotenkin sieluttomia nuo nyky WRC:t
Richard Burns tai Juha Kankkunen ja Subaru Impreza, leveet sladit ja se turbon pihinä. Ai että se oli hienoa. :ahem:
Et voi olla tosissasi vaatiessasi ralliautoihin 2-3 kertaa nykyistä enemmän tehoja, koska 700-1000 hevosvoimaisilla ralliautoilla kuljettajia ja kartanlukijoita kuolisi kuin kärpäsiä kun autoja ei saisi mitenkään pysymään kapeilla teillä joilla ralleja yleensä ajetaan, jos edes löytyisi niin hulluja kuskeja jotka suostuisivat ajamaan rallia kapeilla teillä autoilla joissa tehoja on yhtä paljon kuin nykyisissä F1-autoissa.Olet täysin oikeassa.
Verrattuna vaikkapa B-ryhmäläisiin tehoja on naurettavan vähän, äänet ovat surkeat ja suorituskyky (mm. B-ryhmäläiset kiihtyivät 0-100 km/h SORALLA kovempaa kuin F1-autot asfaltilla..) suorastaan häpeällisen huono.
Tuo 300hv löytyy nykyään perusperheautoistakin, miltei jo moottoripyöristäkin (niissäkin jo 2xx hv tehoja vakiona). Tätä taustaa vasten nykymeno rallissa on kuin katsoisi mummoja virkkaamassa, ei näin:nope:
Toivottavasti asialle tehään pian jotain: Itse suosittelen nostamaan tehoja välittömästi 2-3 kertaisiksi ensihätään.