Ralliautot on nykyään tylsiä

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tylsää on ainakin tehdastallien vähyys. Ford out -VW in -vaihtari hieman sekoitti pakkaa, mutta ei muuttanut tehdastallien lukumäärällistä ankeutta mihinkään suuntaan. Japanilaisista automerkeistä ehkä todennäköisin täkaisintulija voisi olla Mitsubishi, joka muuten on jo kauan ollut yhteistyössä Hyundain kanssa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Kun katseli Ounissa akselin Ogier-Hirvonen-Meeke-Latvala menoa, ei kaivannut yhtään lisää vauhtia. Tultiin niin tien täydeltä kuin vaan voi ajaa.
Samaa mieltä. Ainut mitä kaipaisi, niin haluaisi päästä näkemään näitä autoja muillakin alustoilla ja varsinkin asvaltilla. Joskus sitten.
 

Legoma brasiko

\ ¨o¨ /
Liittynyt
16.7.2013
Viestit
203
Tylsää on ainakin tehdastallien vähyys. Ford out -VW in -vaihtari hieman sekoitti pakkaa, mutta ei muuttanut tehdastallien lukumäärällistä ankeutta mihinkään suuntaan. Japanilaisista automerkeistä ehkä todennäköisin täkaisintulija voisi olla Mitsubishi, joka muuten on jo kauan ollut yhteistyössä Hyundain kanssa.
Melkein voisi aatella että parempi olisi ettei olisi yhtään tehdastallia kuin että yksi vie kaiken. Jos siis keksisivät jonkin keinon kustannuksia vähentää.
Autot ajamalla ralleihin eikä lentsikan kyydissä, kartturi toimii mekaanikkona eikä muita ole. :p
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Twitterissä oli juttua siitä, kuinka Sitruunaa ei kiinnostanut pätkääkään levittää rallia Ameriikan mantereella (Argentiinaa lukuun ottamatta) kun taasen Fordille, VW konsernille ja myös Hyundaille USA ja Canada ovat erittäin keskeisiä markkina-alueita. Voipi olla että ensi vuoden kalenteri muodostuu vähemmän Eurooppa-keskeiseksi ja P-Amerikkaan ja Aasiaan lisätään kilpailuita. USA:n markkinoita ajatellen Ken Block ja Travis Pastrana täytyy ilman muuta istuttaa tehdas-autoon, jolla on edes teroeettiset mahdollisuudet ajaa yleiskilpailun kärkisijoista. Mikään R3 tai R4 nuhapumppu ei käy laatuun.

Voisin kuvitella kaksikin MM-osakilpailua P-Amerikkaan. Toinen johonkin Arizonan ja/tai New Mexicon hiekkalaatikoihin ja toinen sitten taasen joko Kanadaan johonkin Calgaryn suunnalle. Suurten järvien alue taitaa olla liian tiuhaan asuttua, että sinne saisi mielekkään rallin organisoitua.
 

mkII

Active member
Liittynyt
29.5.2013
Viestit
35
Mitä rallin MM-sarja kaipaa? Ensinnäkin lisää tehdastalleja esim. BMW, Peugeot, Audi, Renault, Lancia, MB, Honda, Mitsubishi, Skoda, Subaru...kuulostaa kaukaa haetulta, mutta potkua sarjaan toisi pari kolme tehdastallia lisää.

Pakko sekoittaa b-ryhmän ja wrc autojen vertailua, mutta mielestäni nyky wrc autot ovat tarpeeksi tehokkaita, mutta ulkonäköä voisi ehkä hieman muunnella.

Lupaavia kuljettajia olisi suomi plus eurooppa täynnä, mutta lajin hieman kallis hinta toimii esteenä suurelle osalle.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Mitä rallin MM-sarja kaipaa? Ensinnäkin lisää tehdastalleja esim. BMW, Peugeot, Audi, Renault, Lancia, MB, Honda, Mitsubishi, Skoda, Subaru...kuulostaa kaukaa haetulta, mutta potkua sarjaan toisi pari kolme tehdastallia lisää.

Pakko sekoittaa b-ryhmän ja wrc autojen vertailua, mutta mielestäni nyky wrc autot ovat tarpeeksi tehokkaita, mutta ulkonäköä voisi ehkä hieman muunnella.

Lupaavia kuljettajia olisi suomi plus eurooppa täynnä, mutta lajin hieman kallis hinta toimii esteenä suurelle osalle.
Noi Audi ja skoda tuskin koska Volsu on jo. Tietty miksei sama konserni voisi ajattaa useampaakin merkkiä mutta ei ehkä kannata. Skodaa on kyllä WRC 2 osastolla.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3548
Sijainti
JKL
Jos uusia talleja meinataan sarjaan saada niin se tarkoittaa sääntöjen rajaamista entisestään. Jos auton tekeminen etuvetoisesta tötteröstä maksaisi vaikka 150k€ niin johan kiinnostaisi varmasti myös uusia tehtaita. Nyky säännöillä tuo ei onnistu mitenkään. Samoin kilpailujen kustannukset pitää saada kohtuulliselle tasolle.

Kaikkiaan olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että jotain pitää taas tehdä. Jos autot ovat sellaisia että Ounissa ei tarvitse jarruttaa yhteenkään hyppyyn niin ainoa paikka jossa erot tehdään on mutkat. Ja mutka nopeuksien nostaminen pitkällä aikavälillä nostaa vakavan onnettomuuden riskiä liian suureksi. Joskus tulee väistämättä se hetki kun se auto ei enää pysykään siinä mutkassa vaan ajautuu ulos ja mitä suuremmassa vaudissa se tapahtuu niin sitä vakavammat ovat seuraukset. Alustaa täytyy rajoittaa tulevaisuudessa jotenkin tai pitoa vähentää renkailla. Vauhdit kasvaa sitä kyytiä tällä hetkellä...Tänä vuonna Ouni ajettiin 10sek nopeammin kuin vuosi sitten...
 

Legoma brasiko

\ ¨o¨ /
Liittynyt
16.7.2013
Viestit
203
Jos uusia talleja meinataan sarjaan saada niin se tarkoittaa sääntöjen rajaamista entisestään. Jos auton tekeminen etuvetoisesta tötteröstä maksaisi vaikka 150k€ niin johan kiinnostaisi varmasti myös uusia tehtaita. Nyky säännöillä tuo ei onnistu mitenkään. Samoin kilpailujen kustannukset pitää saada kohtuulliselle tasolle.

Kaikkiaan olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että jotain pitää taas tehdä. Jos autot ovat sellaisia että Ounissa ei tarvitse jarruttaa yhteenkään hyppyyn niin ainoa paikka jossa erot tehdään on mutkat. Ja mutka nopeuksien nostaminen pitkällä aikavälillä nostaa vakavan onnettomuuden riskiä liian suureksi.
Korkeammat hypyt! :idea:
Ei vaan, aikapitkälti niinhän se menee että muutoksia tarvitaan jos ja kun nykykonsepti ei toimi.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Jos uusia talleja meinataan sarjaan saada niin se tarkoittaa sääntöjen rajaamista entisestään. Jos auton tekeminen etuvetoisesta tötteröstä maksaisi vaikka 150k€ niin johan kiinnostaisi varmasti myös uusia tehtaita. Nyky säännöillä tuo ei onnistu mitenkään. Samoin kilpailujen kustannukset pitää saada kohtuulliselle tasolle.

Kaikkiaan olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että jotain pitää taas tehdä ... Alustaa täytyy rajoittaa tulevaisuudessa jotenkin tai pitoa vähentää renkailla. Vauhdit kasvaa sitä kyytiä tällä hetkellä...
Ongelma on, että valmistajat vastustavat sellaisia sääntöuudistuksia, joka veisi pohjan heidän kilpailukyvyltään. Ts. kustannusten laskeminen ja autojen hidastaminen sääntömuutoksilla ja osien standardoinnilla on erittäin vaikeaa valmistajavetoisessa MM-sarjassa. Käytännössä mahdotonta, kun valmistajia ei ole mukana niin paljoa, että intresseissä olisi varianssia.

FIA:ssa ei yksinkertaisesti löydy munaa tehdä rallin kannalta oikeita päätöksiä, koska noudatetaan sellaista opinkappaletta, että rallissa pitää olla mukana autonvalmistajia tehdastalleilla. Jos tästä opinkappaleesta luovuttaisiin, rallista voitaisiin yhdessä yössä tehdä sekä helvetisti halvempaa että turvallisempaa. Edellinen johtaisi väistämättä parempaan kilpailuun ja viihdyttävämpään MM-sarjaan.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
...jos edes löytyisi niin hulluja kuskeja jotka suostuisivat ajamaan rallia kapeilla teillä autoilla joissa tehoja on yhtä paljon kuin nykyisissä F1-autoissa...
Tästä juuri pitää olla kyse, kuskeilta kysytään millä vehkeillä suostuvat ajamaan eikä niin että joku nami-namityyppi sanoo ulkopuolelta että "laji ei saa olla vaarallinen kun joku urpo voi vaikka järkyttyä". Kuskeilta nimet soppariin ja jos kolisee kukaan ei valita kun asia on jo bueno.

Sama tietysti ykkösten puolelle, jos Valsu haluaa 1Khv niin Valsulle pitää antaa 1Khv.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tästä juuri pitää olla kyse, kuskeilta kysytään millä vehkeillä suostuvat ajamaan eikä niin että joku nami-namityyppi sanoo ulkopuolelta että "laji ei saa olla vaarallinen kun joku urpo voi vaikka järkyttyä". Kuskeilta nimet soppariin ja jos kolisee kukaan ei valita kun asia on jo bueno.

Sama tietysti ykkösten puolelle, jos Valsu haluaa 1Khv niin Valsulle pitää antaa 1Khv.
Pitäisiköhän yleisöllekin jakaa samat kupongit ja nimet alle?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Minusta F1 pitäisi saada puut takaisin radan varteen ja ne typerät hiekkahidasteet pois. Näinhän se oli vanhaan hyvään aikaan. Jos kolisee niin kolisee. Mitattaisi kuskien todellinen rohkeus. Ei tarvis keksiä mitään typeriä avattavia takasiipiä ja rengassääntöjä. Kisa olisi mielenkiintoista muutenkin.
Niin ja yleisö pois karsinoista ja ratavallin taakse ja vapaasti varikolle, sinne missä tapahtuu... :alppu:

Minusta WRC-autot on komeita ja viihdyttäviä. Suurin ongelma on televisioinnin laatu. -80 luvulla oli televisiointi parempaa, kuin nykyään, vaikka tekniikka on kehittynyt. Miksi?
Kaipaisin Eurosport tyylistä live lähetystä (jonkun muun kuin Miiro Koivulan selostamana) ja päivän päätteeksi hyvin tehty tunnin kooste päivän tapahtumista.

Jostain syystä ärsyttää Miiro Koivulan selostus. "Fillarit pystyyn ja grande morjens." :mad_old: Eikö MTV:llä ole ketään parmpaa? Alkuperäis kielisenä nuo WRC koosteet voisi olla parempia.

Maailma muuttuu. Ralli on ehkä vähän vanhanaikainen laji?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Pyöräilykin on ehkä vähän vanhanaikainen laji, mutta toimii edelleen.
Tuota olen muuten miettinyt, että miten hemmetissä niin tylsä laji voi kiinnostaa niin paljon. Saati golf, tennis, snookker, tai bubitikka. Eurosportilla kyseiset lajit saavat ihan toisenlaisia esitys määriä, kuin ralli. Jopa niinkin, että ralli saattaa siirtyä, tai jäädä ohjelmistosta pois kokonaan noiden lajien hyväksi.
 

Legoma brasiko

\ ¨o¨ /
Liittynyt
16.7.2013
Viestit
203
Tuota olen muuten miettinyt, että miten hemmetissä niin tylsä laji voi kiinnostaa niin paljon. Saati golf, tennis, snookker, tai bubitikka. Eurosportilla kyseiset lajit saavat ihan toisenlaisia esitys määriä, kuin ralli. Jopa niinkin, että ralli saattaa siirtyä, tai jäädä ohjelmistosta pois kokonaan noiden lajien hyväksi.
Heh.
Ei vuosiin ole eurosporttia näkynyt mutta pitäisi kait joskus sitten yrittää jaksaa sitäkin katsoa? Kait se löytys netistä jos viittis kattoo, ennenhän se oli useastikin päällä, ainakin aina kun vieraita oli (muullon koko laatikko kiinni.)
Uskon toki, mutta miten löytävät niistä kerrottavaa riittämiin.:tongue:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuota olen muuten miettinyt, että miten hemmetissä niin tylsä laji voi kiinnostaa niin paljon. Saati golf, tennis, snookker, tai bubitikka. Eurosportilla kyseiset lajit saavat ihan toisenlaisia esitys määriä, kuin ralli. Jopa niinkin, että ralli saattaa siirtyä, tai jäädä ohjelmistosta pois kokonaan noiden lajien hyväksi.
Eihän mm. tennis olekaan kuin vaan maailman harrastetuin yksilöurheilulaji.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Tuota olen muuten miettinyt, että miten hemmetissä niin tylsä laji voi kiinnostaa niin paljon. Saati golf, tennis, snookker, tai bubitikka. Eurosportilla kyseiset lajit saavat ihan toisenlaisia esitys määriä, kuin ralli. Jopa niinkin, että ralli saattaa siirtyä, tai jäädä ohjelmistosta pois kokonaan noiden lajien hyväksi.
Eihän pyöräily ole tylsää, eikä ehkä "bubitikkaa" lukuunottamatta mikään muukaan mainitsemasi laji.

Tarkemmin ajatellen ralli voisi ehkä jopa apinoida pyöräilyn etappikisoja siinä, että erikoiskokeen voitoista jaettaisiin pisteitä/hyvityssekunteja. Se ei tietenkään poistaisi sitä rallin perusongelmaa, että kilpailu on nykyään huonoa.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Tuota olen muuten miettinyt, että miten hemmetissä niin tylsä laji voi kiinnostaa niin paljon. Saati golf, tennis, snookker, tai bubitikka. Eurosportilla kyseiset lajit saavat ihan toisenlaisia esitys määriä, kuin ralli. Jopa niinkin, että ralli saattaa siirtyä, tai jäädä ohjelmistosta pois kokonaan noiden lajien hyväksi.
Nuo yllämainitut ovat kokoomuslaisten lajeja, poislukien ehkä bubitikka alkuperältään. Tosin niin "junttilaji" rallistakin on jo kauan yritetty tehdä äveriäiden yritysvieraiden lajia, joille rahdataan ja keinotekoisesti luodaan VIPIT sun muun navetat ja Tommin hypyt pätkän varteen..

Tässä ovatkin nykypäivänä lajissa kuin lajissa, myös rallissakin vastakkain vip-vieraille suunnatut palvelut / sirkus & normaalia entisajan katselunautintoa eväsrepun & termospullon kera kärjen mukana pätkältä toiselle siirtymisineen janoavat perinteiset rallikatsojat ja runkipaikkojen kiertäjät. Jääkiekossakin Kale pisti MM-lätkässä lipun hinnat tappiin, niin Suomen peleissä näkyi enimmäkseen pelkkiä pukumiehiä ja yritysten lipuilla tulleita.

Noiden VIP-touhujen mukaantulon myötä rallien järjestäminen on vuosi vuodelta tullut hintavammaksi järjestäjille ja myös katsojille. Oman lisänsä keitokseen tuo myös monimuotoinen lupaviidakko rallikilpailujen järjestämisen osalta. Vanhaan aikaan tv:stä tuli ilman maksukanavien ja korttien kanssa pelleilyä Yleltä asiantuntevia rallilähetyksiä monta kertaa päivässä, joista lyhimmätkin vähintään puolen tunnin kestoisia.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mitä tulee ralliautoiluun ja elitismiin, niin Monte Carlohan on olevinaan MM-rallikauden hienostunut avaus (joitain välivuosia lukuunottamatta) ja ruhtinas Albert kai oli -87 Jyväskylässä VIP-vieraana (herra osallistunut itsekin Dakariin 80-luvulla). Rallihan on pohjimmiltaan rahvaampaa kilpa-autoilua huipputasollakin kuin rata-autoilu, mutta koska esim. arabimiljardöörien rahoitus (kuten Abu Dhabi) on lajille tärkeää on näille pohatoille kyettävä tarjoamaan rallista jotain muutakin kuin peräkylien kuraränneissä rypemistä.
Mitä sitten automerkkeihin tulee, niin esim. "kansanautomerkit" Ford, Peugeot, Toyota & VW ovat juurikin omia ralliautoilun koruttomaan ympäristöön.
Audi & Lancia ehkä kokivatkin aikoinaan olevansa väärässä seurassa menestyksestään huolimatta, enkä pitäisi ihmeenä vaikka Citroënkin siityisi tulevaisuudessa pelkästään radoille.
 
Ylös