Mitä muuttaisit F1:ssä?

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Ok... Sitten muuttaisin hommaa niin että kuskit otetaan kokonaan autoista pois ja inssit rakentavat autoista tietokoneohjattuja koska ne on niin nopeita ettei ihmisrefleksit enää pysy perässä eikä kukaan elävä pysty sellaisella ajamaan... Kisan jälkeen Olli Oikarinen käy pokkaamassa ykkös-pytyn vierellään pari muuta nörttiä joten taas saadaan kuunnella maammelaulua... Syntikalla soitettuna.
Entä jos pokaali painaa niin paljon, että se ei pysty nostaa sitä edes ylös?
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
En, vaan riittävän kestävien renkaiden tekeminen ei ole tekninen ongelma. Viimeksi, kun oli rengassota renkaat kyllä kestivät, mutta ne vain olivat vähän eri olosuhteissa parempia (Bridgestone viileällä, Michelin lämpimämmässä).

-Edit- Rengassodan suurin ongelma aikoinaan ja myös uhkakuva tulevaisuudessa on se, että renkaiden merkitys on suurempi kuin minkään muun. Autot ja kuskit eivät ratkaise järjestystä, vaan se, kuka milläkin renkaalla ajaa.
Ja tuli niitä ohituksia sillonkin...

Rengassodan mielekkyyteen en sen enempää ota kantaa, muuta kuin tuohon ohitusasiaan.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Tämä... Itse ainakin muistelen että silloin vanhoina hyvinä aikoina suurin osa ohituksista tehtiin jarrutuksissa. Pyrittiin niin lähelle että voitiin yrittää jättää jarrutusta sen puolisekunttia myöhäisemmälle kun kaveri ja siten rinnalle ja ohi.
Saahan sitä muistella. Lopputulos noista oli kuitenkin 99,9999% se, että ohitus jäi vain yritykseksi, koska nopeuseroa oli liian vähän.
En usko teräsjarruihinkaan. Olen varma, että nykyteknologialla (testaus + tiedonkeruu jne) teräsjarrutkin saataisiin toimimaan täysin samankaltaisesti kaikille huipputalleilla. Eli taas jäisi ohitukset tekemättä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Epärealismi edellä tässä on valtaosa mennyt alusta lähtien. Pääosa ehdotuksista vain johtaisi F1-sarjaan, jota edes ehdottajat itse eivät jaksaisi seurata.
Ja sitten saisimme lukea kisaseurantaketjussa ehdottajien itsensä kommentteja joissa he valittaisivat tylsästä kisasta, trullijunasta ja ohitusten puutteesta.
 

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
- Suorakytkentä laatikko (ei mitään elektroniikkaa)
- 1000 kuutioinen kone. Ei mitään rajoituksia turboihin tai kierroksiin.
- Kuljettajille valittamis-kielto (MASSA)
- Tissejä ja perseitä lähtöruutuihin
- Kisat noin 80 kierrosta
- Tankkaukset takaisin
 

Xjazz

Well-known member
Liittynyt
11.2.2011
Viestit
110
- Suorakytkentä laatikko (ei mitään elektroniikkaa)
- 1000 kuutioinen kone. Ei mitään rajoituksia turboihin tai kierroksiin.
- Kuljettajille valittamis-kielto (MASSA)
- Tissejä ja perseitä lähtöruutuihin
- Kisat noin 80 kierrosta
- Tankkaukset takaisin
Tälle miehelle Cohiba!
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Saahan sitä muistella. Lopputulos noista oli kuitenkin 99,9999% se, että ohitus jäi vain yritykseksi, koska nopeuseroa oli liian vähän.
Vai että joka miljoonas ohitusyritys onnistui... Kyllä niitä sitten kuuluukin muistella.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Nykyinen hönö rengassääntö pois. Ei mitään sellaista, että on käytettävä kahta rengassarjaa kilpailun aikana. Kovempaa ja pehmeämpää. Jokainen kuljettaja saisi päättää millä sarjalla / sarjoilla vetää kisan läpi.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Saksalaisten pitää vaihtaa 2-3 kauden välein tallia.

-edit- Oikeasti en lähtisi muuttamaan mitään.
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Mitäs tässä muuttamaan. Kisat on jänniä, voimasuhteet vaihtelee.
 

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Enemmän renkaita tiimien käyttöön joka harjoituksessa ja aika-ajossa. Kun kerran testaaminen on noin rajoitettua, niin pitäisi edes kisaviikonlopun ajan pystyä ajamaan enempi. Nyt säästellään renkaita :thumbdown
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Enemmän renkaita tiimien käyttöön joka harjoituksessa ja aika-ajossa. Kun kerran testaaminen on noin rajoitettua, niin pitäisi edes kisaviikonlopun ajan pystyä ajamaan enempi. Nyt säästellään renkaita :thumbdown
Tässä on pointtia.
Aika-ajoon ei välttämättä, koska se tuo mielenkiintoisen lisäaspektin touhuun missä vaiheessa aika-ajoa kukakin ottaa pehmeämmän seoksen käyttöön.
Mutta harjoituksia varten pitäisi olla ylimääräisiä renkaita riittävästi. Mieluiten myös ylimääräinen kone jota saisi käyttää vain harjoituksissa.
En näe kenen etua se ajaa, ettei harjoituksissa ajeta kuin välttämätön määrä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Enemmän renkaita tiimien käyttöön joka harjoituksessa ja aika-ajossa. Kun kerran testaaminen on noin rajoitettua, niin pitäisi edes kisaviikonlopun ajan pystyä ajamaan enempi. Nyt säästellään renkaita :thumbdown
Ens kaudeksihan on tulossa FP1:seen yks rengassatsi lisää.
 

sandman72

Asshole
Liittynyt
21.11.2000
Viestit
252
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
Nämä on kaikki varmaan jo listattu jossain, mutta tässäpä lista:

-renkaanvaihdot pois, kisa yksillä renkailla (7 kpl/auto/kisa kuivalla kelillä)
(näin vahingoittuneitten renkaitten vaihtamisesta ei tule epäselvyyksiä, mutta koko sarjaa ei saisi vaihtaa)
-aika-ajossa kaikki radalla ensimmäiset 30 min, 10 nopeinta jatkaa siitä
-kaikki luotettavuussäännöt hevon kuuseen
-rengasmäärien rajoitukset pois tai ainakin lievemmät
-mielellään useampi rengasvalmistaja
-aika-ajon jälkeen saa säätää autoa kisaa varten ihan niinku huvittaa

DRS ja välitankkauksien poisto ovat ihan ok, ne saa kyllä mun puolesta jäädä.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Idioottimainen turva-autosääntö hiuksista kuikkaan.

Tänäänkin turva-auto radalle tilanteessa jossa auto on jo radan ylittänyt ja on parkissa sisäkurvan puolella toimitsijoiden hallussa. Sitten ährätään turva-auton perässä viisi kierrosta täysin turhaan. Pitäähän Webberin saada letka kiinni ettei toimi tulppana johtoautoille. Ei kun...
 
Viimeksi muokattu:

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Idioottimainen turva-autosääntö hiuksista kuikkaan.

Tänäänkin turva-auto radalle tilanteessa jossa auto on jo radan ylittänyt ja on parkissa sisäkurvan puolella toimitsijoiden hallussa. Sitten ährätään turva-auton perässä viisi kierrosta täysin turhaan. Pitäähän Webberin saada letka kiinni ettei toimi tulppana johtoautoille. Ei kun...
Webber oli paikassa, josta tuo ohitusproseduuri kestää pisimmän mahdollisen ajan. Toisaalta turva-auto oli radalla tosiaan yhden ylimääräisen kierroksen, koska Webber oli saanut jo letkan kiinni.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Turvallisuuden takia: varikkopysähdyksen on kestettävä aina vähintään 5 sekuntia, että ehtivät laittaa renkaat paikoilleen ja kiinni.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Enemmän kierroksia moottoreihin että tulisi niitä konerikkoja hieman useammin.

*vanhat hyvät ajat*
 
Ylös