Silk Cut Jaguar
Well-known member
- Liittynyt
- 18.6.2007
- Viestit
- 3532
Jolloin ajettiin myös V8-moottoreilla ensimmäistä kertaa. Eiku.No ei, mutta tuskin vuosikaan sitten ajoivat ekoissa testeissä ja silti vauhti oli silmin nähden parempaa.
Jolloin ajettiin myös V8-moottoreilla ensimmäistä kertaa. Eiku.No ei, mutta tuskin vuosikaan sitten ajoivat ekoissa testeissä ja silti vauhti oli silmin nähden parempaa.
Olin viime syksynä paikalla Monzan kisassa ja kyllähän silloinkin ne kaikista möreimmät ja miehekkäimmät äänet tuli muista kuin ykkösistä. GP3:sten neljän litran (?) koneet oli paljon möreämpiä ja samoin oli Porsche Cup autojenkin moottorit.On tuo vaan jäätävän kuulosta verrattuna aikaisempaan. Käsittämätöntä että GP2 luokan auto kuulostaa miehekkäämmältä.
Mikä siviili diesel kiertää 15 000 rpm?Aivan perseestä, noi myllythän kiertää yhtä korkeella kuin joku diesel mersu. Just ku tuntuu kierroksien nousevan nii vaihtuuki jo vaihde :mad_old:
Tässä ilmeisesti avainsana onkin se TURBO. Nopeella guuglauksella sain kuvan, että tuo gsx-r1000 on vaparikoneella. Silloin asia lienee enemmänkin niin päin, että "more noise is more power", koska äänen vaimentaminen vaparissa vain kuristaa konetta. Turbo-koneessa taas vaimentaminen on tarkoituskin ja se tapahtuu luonnostaan ahtimessa. Ilmeisesti mitä vähemmän ääntä pakoputkesta tulee, sitä enemmän pakokaasujen energiasta on saatu ahtimella napattua hyötykäyttöön eli "noise is unused energy". Ihan fysiikan lakien mukaan tämä menee, jos asiaa pohtii.Sanoo mies, joka määrää Audilla turboahdettujen diesel-hybridien toiminnasta.
Voihan se olla noinkin. Tosin gsx-r1000 tai vastaava mopo antaa enemmän energiaa takapyörälle samalla polttoainemäärällä, kun siihen laitetaan hyvin hengittävä pakoputkisto ja moottorinohjausjärjestelmä optimoidaan. Voin taata, että "noisessa" löytyy. Uskoisin että Wolfgang tietää tämän itsekin, mutta markkinointi on "sitä itseään".
Yhdet vapaat harjoitukset seuranneena kaksi asiaa jäivät mieleen. Ääni ja nopeus. Selkäpiissä tuntuu kun autot tulevat takasuoraa kohti. Ja olin kaukana Nurburgringin kukkulalla.Näin voi kommentoida vain "henkilö", joka ei tajua mootttoriurheilun syvimmästä olemuksesta hevonvittua. Pahoittelut ylläpidolle pahasta sanasta.
Joka tapauksessa voisi perustellusti veikata, ettei "edson" ole todistanut yhtään moottoriurheilutapahtumaa paikanpäältä.
Nyt kun äänistä puhutaan ja niiden muuttumisesta niin oli V8 aikanakin hyvin suuria eroja missäpäin todistit kisaa, eihän kaikissa kohdissa rataa ajeta edes urku auki, taikka kiihdytetä täysillä kierroksilla. Monia katsomoita sijoitellaan nopeisiin shikaaneihin jne.Yhdet vapaat harjoitukset seuranneena kaksi asiaa jäivät mieleen. Ääni ja nopeus. Selkäpiissä tuntuu kun autot tulevat takasuoraa kohti. Ja olin kaukana Nurburgringin kukkulalla.
http://grandprix247.com/2014/01/30/button-the-power-of-the-engine-is-nice-it-feels-like-the-most-powerful-engine-ive-driven/Button told media afterwards, ”The power of the [Mercedes] engine is nice. It’s very torquey, it feels like the most powerful engine I’ve driven. It obviously isn’t in terms of outright power, but as a racing driver you feel the torque and power at the low speed and at 300 km/h you don’t really feel the difference.
“It’s coming out of the corners when you have so much torque that it’s exciting. A lot to improve with the car in that area, but with so many tools at our disposal I know exactly how we can improve the car,” explained the 2009 F1 World Champion.
“I think the positive thing is we have the ERS unit to fill in the gaps. I would say it’s a very drivable engine at this early stage. There are moments when you are part throttle through the corner and there’s all sorts going on. We’re used to revs, we’re used to downshifting but this is so, so different,” said Button.
Jätkä ei saanut bannia edes ? Miten on mahdollista. Moni muu saa ihan todella paljon mitättömimmistä kirjoituksista. Taidat tietää ketä lipsuttaaNäin voi kommentoida vain "henkilö", joka ei tajua mootttoriurheilun syvimmästä olemuksesta hevonvittua. Pahoittelut ylläpidolle pahasta sanasta.
Joka tapauksessa voisi perustellusti veikata, ettei "edson" ole todistanut yhtään moottoriurheilutapahtumaa paikanpäältä.
Ei ne kai rajoitinta sinne 10500 pistä, mutta vaihdot isommalle vaihteelle tapahtuu varmaan siellä. Mutta siis jos ollaan Monzan pääsuoralla toisen auton imussa DRS-auki kasivaihteella, niin varmaan kierrokset menee reilusti tuon 10500 yli.Tedin notebookissa oli hyvä haastattelu rellun kaverin kanssa moottoreista.
Selvisi mm seuraavaa, 10500 on luultavasti mihin on kiekat rajoitettu koska se on kierrosluku missä vääntöhuippu
Tehoa kone kaikkine energiabuusteineen tuottaa 760-770hp kun viimevuonna lukemat oli 750-760 kone + 80hp kers .
Paljon muutakin mielenkiintoista juttua haastattelussa joten linkki :
http://www1.skysports.com/watch/video/9140723/1st-test-jerez-day-2-ted’s-notebook
Edit : päätin tähän lisäillä vielä jjtn oleellista niille joilta ei lontoo taitu:
Kers vika maksaa kierrosajassa tällä kaudella n. 10x enemmän, kuin viime kaudella
Viime kaudella leikattiin välillä 4 sylinteriä pois ajettavuuden parantamiseksi, tulevaisuudessa kiitos suorasuihkutuksen voidaan leikata 1-5 sylinteriä.
Koneessa (koko paketissa) on paljon mikä voi mennä vikaan, esim tasavirta - vaihtovirta muunnin jolla on isoin työ että kaikki sähkö saadaan moottorille käyttöön.. = menee rikki ei mikään energiankeräysjärjestelmä toimi koska akut tietenkin pelaavat tasavirralla.
Akkupaketti painaa 20kiloa.
Tämä Taffin on siis sama Rellun kaveri, josta edellä oli puhetta?En katsonut vielä tuota videoa, mutta täällä Taffin sanoi: "A rev limit of 12,500rpm will be applied only to protect the engine mechanically," he told motoring.com.au. "Our simulations predict that the engine is capable of revving to around this, although it is more likely to run consistently around the 11,500 rpm or 12,000 rpm mark. However it may well vary from circuit to circuit, dependent on the track characteristics and corners."
1:47 yllärivääntöhttp://www.youtube.com/watch?v=rqQbdEJsjHQ Toistaiseksi parasta materiaalia, eiliseltä päivältä. 1:50 kohdassa vääntää ja viheltää.
Ei, koska bensan virtausta on rajoitettu 10500 rpm:stä eteenpäin.Tämä Taffin on siis sama Rellun kaveri, josta edellä oli puhetta?
Nämä 10 500 - 12 500 rpm on siis Rellun koneesta. Toki moottorit on hyvin samanlaisia, mutta voi muut koneet silti käyttää korkeampiakin kierroksia...
Eikös Renu ole aina mennyt ajettavuus edellä? Onko piikkiteho kuitenkin löydettävissä sieltä 15 000 rpm huitevilta? (En ole moottori-insinööri)
Nyt kenties tietty myös polttoainetalous edellä...
Mikäs järki siinä on? Eihän moottori voi kiertää 15 000 rpm, jos bensaa ei anneta enempää kuin alemmilla kierroksilla?Ei, koska bensan virtausta on rajoitettu 10500 rpm:stä eteenpäin.
Siksi koska säännöissä lukee 100kg(vai litraa)/h siksi ei voi enempää antaa soppaa isommillakaan kierroksilla.Mikäs järki siinä on? Eihän moottori voi kiertää 15 000 rpm, jos bensaa ei anneta enempää kuin alemmilla kierroksilla?
Ajetaan laihemmalla seoksella? ERS:illä? En minä tiedä.Mikäs järki siinä on? Eihän moottori voi kiertää 15 000 rpm, jos bensaa ei anneta enempää kuin alemmilla kierroksilla?
Polttoaineen suurin sallittu massavirta menee seuraavan kaavan mukaan: Q (kg/h) = 0.009 N(rpm)+ 5.5, ja maksimissaan se on siis sen 100 kg/h.Siksi koska säännöissä lukee 100kg(vai litraa)/h siksi ei voi enempää antaa soppaa isommillakaan kierroksilla.