Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Sellanen tekniikkajuttu näistä on jäänyt pimentoon, että sähkömoottorin käyttöhän on rajoitettu neljään megajouleen per kierros. En vain löydä mitään mainintaa siitä, onko sitä aina pakko käyttää koko reilun sadan kilowatin kapasiteetti vai saako sitä käyttää vaikka aina kun kaasua painetaan kunhan koko kierroksen aikana tehty työ pysyy tuon rajan alla?
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Säännöissä on mainittu, että MGU-K:lle saa syöttää energiaa "Energy Storesta" maksimissaan 4 MJ/kierros ja MGUK saa siirtää tehoa maksimissaan 120 kW suuntaan tai toiseen. Löytyy sääntöjen liitteestä 3. Eli saa käyttää pienempiäkin tehoja.

http://www.fia.com/sites/default/files/regulation/file/1-2014 TECHNICAL REGULATIONS 2013-12-09.pdf

s. 86

Näköjään, jos pystyy syöttämään turbon MGUH:lta energiaa suoraa MGUK:lle, niin sitä ei lasketa tuohon 4 MJ/kierros -rajaan. Mutta ainakin Renaultin systeemissä Taffinin mukaan MGUH:n energia kierrätetään Energy Storen kautta.
 
Viimeksi muokattu:

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Säännöissä on mainittu, että MGU-K:lle saa syöttää energiaa "Energy Storesta" maksimissaan 4 MJ/kierros ja MGUK saa siirtää tehoa maksimissaan 120 kW suuntaan tai toiseen. Löytyy sääntöjen liitteestä 3. Eli saa käyttää pienempiäkin tehoja.

http://www.fia.com/sites/default/files/regulation/file/1-2014 TECHNICAL REGULATIONS 2013-12-09.pdf

s. 86

Näköjään, jos pystyy syöttämään turbon MGUH:lta energiaa suoraa MGUK:lle, niin sitä ei lasketa tuohon 4 MJ/kierros -rajaan. Mutta ainakin Renaultin systeemissä Taffinin mukaan MGUH:n energia kierrätetään Energy Storen kautta.
Hämäävää että joka paikassa on puhuttu 160 hevosvoimasta 33 sekunnin ajan.

Mun on vähän vaikea kuvitella missä tilanteissa haluttaisiin syöttää tehoa kampiakselilla samaan aikaan ku jarrutetaan turboa. Toisin päin vois olla, että kun jarrutetaan MGU-K:lla, syötetään samalla osa MGU-H:lle ja sieltä sitten akulle kun se kerran on rajoittamaton :doubtful:
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Berniellä ei vaan kuulo enää pelitä :p

Taidan olla just vastakkaista mieltä Mr E:n kanssa noista moottorijutuista. Oikeastaan voitais mennä vielä enemmän äärimmäisyyteen, eli ei rajoituksia näis kers tai ers jutuissa tai mitä lie ne nyt on. Ainut rajoitus olisi, että sen sähkömoottorin ja akun paino pitäisi olla kauden mittaan tallilla vakio.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Mun on vähän vaikea kuvitella missä tilanteissa haluttaisiin syöttää tehoa kampiakselilla samaan aikaan ku jarrutetaan turboa. Toisin päin vois olla, että kun jarrutetaan MGU-K:lla, syötetään samalla osa MGU-H:lle ja sieltä sitten akulle kun se kerran on rajoittamaton :doubtful:
Kokoajan kaasupohjassa ajettaessa. Eli turbon turbiini kerää paljon enemmän energiaa kuin ahtamiseen tarvitaan ja tuo ylijäämäenergia joko varastoidaan akkuihin tai syötetään suoraan sähkömoottorin kautta takaisin kampuralle. Ns turbocompound koneita on käytetty jo iät ja ajat raskaamman kaluston puolella. Ilman sähköjarrua turbossa ahtopaine rajoitetaan turbiinin hyötysuhdetta huonontamalla, joko muuttuvageometrisella turbiinipesällä tai hukkaportilla. Sähköjarrun kanssa turbiinin annetaan ottaa kaikki teho mitä pakokaasuvirrasta on saatavissa ja ahtamisesta ylijäänyt osa muutetaan sähköenergiaksi.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Bööni on maailman nopein 80-vuotias takinkääntäjä, eli viimeistään kesään mennessä on paras uudistus koskaan, koska Vettel ei olekaan voittamassa taas ja muutenkin varmaan yllätyksekäs kausi siihen mennessä sekalaisen määrän moottoreita paukkuessa rikki. :rolleyes:

Oikeasti en kyllä usko olevan noin pihalla, ettei ymmärtäisi että kyse on imagosta eikä siitä paljonko koko sirkus käyttää bensaa.
 
Viimeksi muokattu:

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Kokoajan kaasupohjassa ajettaessa. Eli turbon turbiini kerää paljon enemmän energiaa kuin ahtamiseen tarvitaan ja tuo ylijäämäenergia joko varastoidaan akkuihin tai syötetään suoraan sähkömoottorin kautta takaisin kampuralle. Ns turbocompound koneita on käytetty jo iät ja ajat raskaamman kaluston puolella. Ilman sähköjarrua turbossa ahtopaine rajoitetaan turbiinin hyötysuhdetta huonontamalla, joko muuttuvageometrisella turbiinipesällä tai hukkaportilla. Sähköjarrun kanssa turbiinin annetaan ottaa kaikki teho mitä pakokaasuvirrasta on saatavissa ja ahtamisesta ylijäänyt osa muutetaan sähköenergiaksi.
Tosiaan, tää meni multa ohi. Millaisiahan energioita tuolta saadaan talteen? Eivät ilmeisesti pysty kuitenkaan reagoimaan tuolla kaikkein nopeimpiin muutoksiin kun ainakin rellulla näyttää olevan hukkaportti.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Tästä kaudesta tulee farssi. Jos Renault moottorit on täyttä paskaa, niin Renault tulee vaatimaan muutoksia tai lähtevät vittuun koko sirkuksesta. -4 tallia. Good job FIA. Ei unohdeta, että FIA on ranskalainen organisaatio alunperin.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Tosiaan, tää meni multa ohi. Millaisiahan energioita tuolta saadaan talteen? Eivät ilmeisesti pysty kuitenkaan reagoimaan tuolla kaikkein nopeimpiin muutoksiin kun ainakin rellulla näyttää olevan hukkaportti.
Moottori kehittää sen 600hv ja turbiinista saadaan talteen ~150hv. Hukkaportti tässä tapauksessa on nimensä veroinen eli Rellulla lienee muitakin ongelmia sitten ratkaistavanaan...... Varajärjestelmä tuo hukkaportti taitaa vain olla eli sähköjarrun puuttuessa moottorista saa vielä sen 600hv ulos, ilman hukkaporttia tehonulossaanti jäisi varmaan puoleen tuosta.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tosiaan, tää meni multa ohi. Millaisiahan energioita tuolta saadaan talteen? Eivät ilmeisesti pysty kuitenkaan reagoimaan tuolla kaikkein nopeimpiin muutoksiin kun ainakin rellulla näyttää olevan hukkaportti.
Hukkaportti on ainoastaan moottorin suojana, jos turbo jumittaa, muulloin sitä ei käytetä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tästä kaudesta tulee farssi. Jos Renault moottorit on täyttä paskaa, niin Renault tulee vaatimaan muutoksia tai lähtevät vittuun koko sirkuksesta. -4 tallia. Good job FIA. Ei unohdeta, että FIA on ranskalainen organisaatio alunperin.
Jos muut moottorinvalmistajat osaavat hommansa ja pelkästään Renault ei, niin vika on Renaultin, ei FIA:n.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Tästä kaudesta tulee farssi. Jos Renault moottorit on täyttä paskaa, niin Renault tulee vaatimaan muutoksia tai lähtevät vittuun koko sirkuksesta. -4 tallia. Good job FIA. Ei unohdeta, että FIA on ranskalainen organisaatio alunperin.
Mutta kun se vihreys ja hybridihössötys... Paskaa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Jos muut moottorinvalmistajat osaavat hommansa ja pelkästään Renault ei, niin vika on Renaultin, ei FIA:n.
Sillä ei ole mitään merkitystä kenen vika ym. on täysin idioottimaista vaatia moottorivalmistajilta moottoreita, jotka kestävät 4 gp:tä ensimmäisellä kaudella, kun uudet motit on käytössä.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Tästä kaudesta tulee farssi. Jos Renault moottorit on täyttä paskaa, niin Renault tulee vaatimaan muutoksia tai lähtevät vittuun koko sirkuksesta. -4 tallia. Good job FIA. Ei unohdeta, että FIA on ranskalainen organisaatio alunperin.
On se kyllä kovin ranskalainen edelleenkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sillä ei ole mitään merkitystä kenen vika ym. on täysin idioottimaista vaatia moottorivalmistajilta moottoreita, jotka kestävät 4 gp:tä ensimmäisellä kaudella, kun uudet motit on käytössä.
Mersu, Ferrari ja Renault osaavat tehdä moottoreita, jotka kestävät vuosia. Ei ole vaatimus idioottimainen, pitää vaan tehdä sellainen joka kestää.

-Edit- Ongelma on sama kuin Red Bullilla (ja Neweyllä aikaisemminkin), suunnittelu on viety liian äärimmilleen suorituskyvyn vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Tästä kaudesta tulee farssi. Jos Renault moottorit on täyttä paskaa, niin Renault tulee vaatimaan muutoksia tai lähtevät vittuun koko sirkuksesta. -4 tallia. Good job FIA. Ei unohdeta, että FIA on ranskalainen organisaatio alunperin.
Näinhän se menee. Viime kaudella mersua ei voitu rankaista koska olisi vetäytynyt.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Mersu, Ferrari ja Renault osaavat tehdä moottoreita, jotka kestävät vuosia. Ei ole vaatimus idioottimainen, pitää vaan tehdä sellainen joka kestää.
Sä leikit tyhmää eiks niin? ERS teknologia joka on ihan uusi ja turbo moottorit, niin pikkuisen löysää saisi ekalla kaudella olla. 10 ekalle kaudelle ja sitten siirrytään tähän puunhalaajien perseen nuolentaan tarkoitettuun 5 moottoriin per kausi. Mut hei nauti tästä paskasta, kun viisi autoa tulee per gp maaliin. Mä en tälläistä paskaa katso.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Sillä ei ole mitään merkitystä kenen vika ym. on täysin idioottimaista vaatia moottorivalmistajilta moottoreita, jotka kestävät 4 gp:tä ensimmäisellä kaudella, kun uudet motit on käytössä.
lol. kokonaista 4 gp:tä pitäis uuden moottorin kestää! eihän tuo nyt oikeesti oo paljo vaadittu miljoonien budjetilla planeettamme parhailta valmistajilta!!

ja Bernien puheet on mun mielestä taas täysin ala-arvosia. väistyis jo dinosaurus pois!
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös