Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Kattelin tuon Senna dokkarin ja entistä enemmän alko ketuttaa tämä formuloiden nyky meno. Oli aika hankalia autoja ajaa incar kuvissa, kyllä silmä lepäs. Tietysti turvallisuus oii aivan onnettomissa kengissä tuohon aikaan, joka on kyllä hyvä että on mennyt näin paljon eteenpäin. Nuo vikurit autot saisi kyllä tulla takaisin.

Eikai hankalaa autoa ajaa voida mitata millään kierros ajalla, tietysti nopeuden kasvaessa kasvaa vaaramomentti aina, joka on mielestäni psyykisessä mielessä ajamista hankaloittava tekijä. Vaikea auto ajaa jos erotetaan vaara momentti kokonaan pois taitaa olla auto, jolla ikäänkuin pääsee helposti liian kovaa auton pito ominaisuuksiiin nähden. ja auton pidon rajapinta kun on hankalasti tunnettavissa on myöskin osa hankalasti ajettavan auton ominaisuuksia mielestäni. Eli jos halutaan yksinkertaistaa, niin asia on aika pitkälti teho/pito ominaisuuksien keskinäisestä suhteesta kiinni. jos suhde on se että voimaa on liikaa pitoon nähden on auto hankala lähes aina ajaa limitillä, ainakin mulle gran turismossa :D
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Veyronin huippunopeus on merkittävästi suurempi kuin GP3:n, mutta mutkaiseen rata-ajoon sitä ei ole tarkoitettu, toisin kuin formuloita. Huippunopeus ei tuossa vertailussa ole merkittävä asia, vaan auton muut ominaisuudet.
Itse tarkoitin tietty kierrosajoissa nopeampaa autoa, ajaahan sitä suoraan... Enkä nyt tarkoittanut verrata mihinkään tiettyyn autoon.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Kattelin tuon Senna dokkarin ja entistä enemmän alko ketuttaa tämä formuloiden nyky meno. Oli aika hankalia autoja ajaa incar kuvissa, kyllä silmä lepäs. Tietysti turvallisuus oii aivan onnettomissa kengissä tuohon aikaan, joka on kyllä hyvä että on mennyt näin paljon eteenpäin. Nuo vikurit autot saisi kyllä tulla takaisin.

Eikai hankalaa autoa ajaa voida mitata millään kierros ajalla, tietysti nopeuden kasvaessa kasvaa vaaramomentti aina, joka on mielestäni psyykisessä mielessä ajamista hankaloittava tekijä. Vaikea auto ajaa jos erotetaan vaara momentti kokonaan pois taitaa olla auto, jolla ikäänkuin pääsee helposti liian kovaa auton pito ominaisuuksiiin nähden. ja auton pidon rajapinta kun on hankalasti tunnettavissa on myöskin osa hankalasti ajettavan auton ominaisuuksia mielestäni. Eli jos halutaan yksinkertaistaa, niin asia on aika pitkälti teho/pito ominaisuuksien keskinäisestä suhteesta kiinni. jos suhde on se että voimaa on liikaa pitoon nähden on auto hankala lähes aina ajaa limitillä, ainakin mulle gran turismossa :D
Pakko hieman tarttua varsinkin postisi ekaan lauseeseen. En ihan ymmärrä mikä sinua formuloiden nyky menossa "ketuttaa", koska uusien autojen johdosta suuntaus on juurikin vaikeammin hallittaviin autoihin. Tätä ovat jo monet kuskit toistelleet ja itse pidän sitä todella positiivisena asiana.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/02/1857953/sivuluisu-ja-sutiminen-f1-kuskien-haasteena-uusissa-autoissa
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Pakko hieman tarttua varsinkin postisi ekaan lauseeseen. En ihan ymmärrä mikä sinua formuloiden nyky menossa "ketuttaa", koska uusien autojen johdosta suuntaus on juurikin vaikeammin hallittaviin autoihin. Tätä ovat jo monet kuskit toistelleet ja itse pidän sitä todella positiivisena asiana.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/02/1857953/sivuluisu-ja-sutiminen-f1-kuskien-haasteena-uusissa-autoissa
Tämä on nyt viimeinen viesti tästä aiheesta jonka kirjoitan, kun ei tästä tule päätä eikä häntää. Palaan asiaan sitten kun todella on faktaa meillä kaikilla asiasta.

Mutta mielipiteeni perustuu tähän moottori uudistukseen ja siihen kylkeen lyödyllä bensan säästämisellä kisoissa. Bensan säästäminen minun vahvan epäilyksen mukaan aiheuttaa sen, että nopein tapa ajaa kisa läpi ei salli montaakaan rykäisyä ikään kuin täysiä. Viisaampia ollaan muutoman kisan jälkeen palaan sitten taas asiaan. Jos olen väärässä ei minulla ole mitään ongelmaa myöntää sitä, pikemminkin kilpailun kannnalta todella toivon olevani.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tämä on nyt viimeinen viesti tästä aiheesta jonka kirjoitan, kun ei tästä tule päätä eikä häntää. Palaan asiaan sitten kun todella on faktaa meillä kaikilla asiasta.

Mutta mielipiteeni perustuu tähän moottori uudistukseen ja siihen kylkeen lyödyllä bensan säästämisellä kisoissa. Bensan säästäminen minun vahvan epäilyksen mukaan aiheuttaa sen, että nopein tapa ajaa kisa läpi ei salli montaakaan rykäisyä ikään kuin täysiä. Viisaampia ollaan muutoman kisan jälkeen palaan sitten taas asiaan. Jos olen väärässä ei minulla ole mitään ongelmaa myöntää sitä, pikemminkin kilpailun kannnalta todella toivon olevani.
Eli kisoja tullaan ajamaan läpi osittain ennalta määrätyllä tavalla ja ennalta määrätyilla moottorin bensaa säästävillä asetuksilla?

Todellisista kamppailutilanteista sijoitusten suhteen kisan aikana voidaan jossain määrin luopua, koska rikkoo ennalta määrätyn kisaohjelman.
 
Viimeksi muokattu:

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Eli kisoja tullaan ajamaan läpi osittain ennalta määrätyllä tavalla ja ennalta määrätyilla moottorin bensaa säästävillä asetuksilla?

Todellisista kamppailutilanteista sijoitusten suhteen kisan aikana voidaan jossain määrin luopua, koska rikkoo ennalta määrätyn kisaohjelman.
Juu kyllä juuri näin :thumbup: Riippuu tietenkin nyt sitten kuinka paljon esimerkiksi prosenteissa tuo beansakuorma on pienempi kuin kuluisi täysillä päästellessä, tätä ei voi tietää ja tämäkin on ratakohtaista. Mutta jo tyyliin 10% liian pieni polttoaine määrä kisan oikeaan kulutukseen nähden aiheuttaa ongelmia. Ajatelaan vaikka tilannetta että ajat toisen kiinni, onko järkeä lähteä yrittämään agresiivisella ajolla ohitusta, joka on epävarma ja tuhlata polttoainetta? vai ajella himmailen siistististi perässä odottean että tulee tyhjää rataa eteen joko toisten, tai oman varikkopysähdyksen muodossa? joilloin voi sitten avata sitä hanikkaa osan kisasta vähän railakkaammin, pysyen viellä kisaan lasketussa polttoaineen kulutus suunnitelmassa.

Renkaiden säästelyhän oli osittain vähän samanlaista, mutta renkaita sentään sai käydä vaihtamassa, jos oli vähän ajelu agressiivisemmin, ja vaihtaa vaikka rengas taktiikkaa. Toi polttoaine sääntö on nyt vähän niinkuin viimekauden renkaan säästely potensiin kaks! Sama kuin oltais laitettu sääntö, että alku kauden Pirellejä ei olis saanu vaihtaa kun kerran kisassa. Lotus olis ollu nopein auto ja Kimi maailmanmestari, mutta ei kyllä olis semmonen kisaaminen kiinnostanu pätkän vertaa.

Siis summa summarum asia joka on mielestäni kipailu hengen vastaista on se ettei ole edes vaihtoehtoa ajaa täysiä. Renkaan kulutuksen kanssa on jokaisen oman taktisen viisauden mukaan käytti renkaitaan ja kulutti niitä kuhunkin tilaanteeseen sopivalla tavalla. Tankki ei anna ensi kaudella mitään anteeksi, vaan riskejä on vältettävä, joten yksi osa moottoriurheilusta katoaa jossei kokonaan mutta vaikeutuu huomattavasti, eli taktinen hallittu riski.

Kauhu skenaario ensi kaudelle. Mitään todellisia kaksinkamppailuita ei kannata käydä ja kuluttaa ainetta. Jokainen etenee oman polttoaineenkulutus suunitelmansa mukaan. Jos takaa tulee selvästi nopeampi auto päästetään se siististi ohi ja jos itse ei ole selvästi nopeampi kun edellä ajava niin suosiolla kääntää moottoria vähän viellä enemmän säästölle odottaen, että vapaata rataa on edessä.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Jo on melkoisia kauhukuvia Akilla. Polttoaineen virtausrajoitus on 100kg/h, joka jo rajottaa sen verran, että bensa riittää tunnin nilkka suorana -ajamiseen. Todellisuudessa kisassa on jarrutuksia, hitaampia osuuksia ja varikko pysähdyksiä sekä renkaiden säästämistä. Käytännössä ainut asia, joka laskee huomattavasti, on bensankulutuksen huippupiikit. Keskimääräinen kulutus ei tainnut paljoa korkeampi viime vuonna olla, jostain oli näistä artikkeli. 100kg riittää varmasti koko kisamatkalle (useimmilla radoilla). Jotain reilu 50% vähemmänhän se on kuin viime vuonna käytetyt määrät(~160kg?), mut itse polttomoottori on varmasti bensapihimpi(ja tehottomampi?) ja tähän päälle saa käyttää KERSiäki reilusti enemmän.

Kuskille jäänee mutulla melko vähän pelivaraa omaan ajoon kisan aikana bensansäästelyn muodossa, loput "säästöt" tulee ihan "itsestään". Kyllä siellä ihan täysillä saa painaa, ku radat ei ole pelkkää suoraa.

edit: no joo muistin totaallisen väärin monet lukemat, mut tässäpä se artikkeli enivei: http://www.f1fanatic.co.uk/2014/01/15/new-fuel-limit-2014-toughest-f1-rule/
Ongelmia varmaan tulee, mut en usko, että siitä yleinen trendi tulee. Varmaan samaa luokkaa mitä ollaan jo nähty radan varteen jäämisissä kisan jälkeen viime vuosina.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eikai hankalaa autoa ajaa voida mitata millään kierros ajalla, tietysti nopeuden kasvaessa kasvaa vaaramomentti aina, joka on mielestäni psyykisessä mielessä ajamista hankaloittava tekijä.
Kyllä voidaaan mitata. Onhan tuo nähty viime vuosinakin, että peräpään autot on hankalempia ajaa. Jos nykymoottoreilla haluttaisiin säilyttää viime vuosien kaltaiset kierrosajat (moottoritehoista se ei jääkiinni), vaastisi se kuljettajaa helpottavia tekijöitä, esimerkiksi yhtä hyvää downforcea kuin viime vuosina tai ajamista helpottavaa elektroniikkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Voisi olla helpompaa kaikille kun olisi se 200l kasoa ja sillä selvä. Mukava tasaluku.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Alonso jopa sanoi jotenkin tähän suuntaan että "helpompia ainakin fyysisesti, mutta nauttii ajamisesta oli alla minkälainen peli tahansa" Kimi taas sanoi että samanlaista se ajaminen oli ku viime kuadellakin.
Alonso tarkoitti sitä, ettei tarvii tapella g-voimia vastaan ja kun tehoa on vähemmän ja pitoa, niin tottahan se onkin. Taidollisesti sitten vaikeampaa ja haastavampaa ajaa autoa, joka liukuu ja jonka voima tulee alhaalta jo.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1374
Ihan näin tiedoksi, f1:llä ei ole ikinä voinut ajaa "täysiä". Aikaisemminkin moottorien on pitänyt kestää tietty määrä, vaikkakin se joskus oli vain yhden kisan, mutta silti, joka tiputtaa tehoja, bensaa mahtuu vain tietty määrä, eli kulutusta pitää rajoittaa, ja myöskään painavaa polttoainetta ei loputtomiin kannata mukana roudata, ja taas on tehoja jouduttu tiputtamaan teoreettisesta maksimista. Mikään rengas ei myöskään kestä täysiä ajamista loputtomiin, vaan renkaita on aina joutunut säästämään

F1-kisat ovat nopeiten ennalta sovitun matkan ajamista. Välitankkausten aikaan tämä matka oli varmaan sen 70 kilometriä, nyt se on 200 kilsaa. Joskus se on ollut enemmän, joskus vähemmän. Ja aina on ollut tekijöitä rajoittamassa "täysiä" ajamista.

Voihan se toki olla, että nyt autoilla vain ruikutellaan eteenpäin kun moottoreista ei saa tehoa riittävästi. Mutta se olisi kyllä huonosti suunniteltu auto jossa olisi ihan liikaa pitoa tehoihin nähden.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Ihan näin tiedoksi, f1:llä ei ole ikinä voinut ajaa "täysiä". Aikaisemminkin moottorien on pitänyt kestää tietty määrä, vaikkakin se joskus oli vain yhden kisan, mutta silti, joka tiputtaa tehoja, bensaa mahtuu vain tietty määrä, eli kulutusta pitää rajoittaa, ja myöskään painavaa polttoainetta ei loputtomiin kannata mukana roudata, ja taas on tehoja jouduttu tiputtamaan teoreettisesta maksimista. Mikään rengas ei myöskään kestä täysiä ajamista loputtomiin, vaan renkaita on aina joutunut säästämään

F1-kisat ovat nopeiten ennalta sovitun matkan ajamista. Välitankkausten aikaan tämä matka oli varmaan sen 70 kilometriä, nyt se on 200 kilsaa. Joskus se on ollut enemmän, joskus vähemmän. Ja aina on ollut tekijöitä rajoittamassa "täysiä" ajamista.

Voihan se toki olla, että nyt autoilla vain ruikutellaan eteenpäin kun moottoreista ei saa tehoa riittävästi. Mutta se olisi kyllä huonosti suunniteltu auto jossa olisi ihan liikaa pitoa tehoihin nähden.
Asiallinen kommentti, vaikka itse kääntäisin asian niin päin että aina ennen ja jatkossakin F1:llä ajetaan nimenomaan täysiä.. eli sen hetkisten sääntöjen ja säätöjen rajoissa, niin kovaa kuin mahdollista. (ymmärrän kyllä mitä tarkoitat tuolla 'täysillä')

Jos ensikaudella joku joutuu himmaamaan muita enemmän bensaa säästääkseen niin se lienee huonoa insinöörityötä tai ajamista, säännöt kun on kuitenkin kaikille samat ja edelleen paras voittakoot.
En osaa arvioida näkyykö bensarajoitus katsojille asti kisoissa... ensimmäisissä kisoissa ehkä, mutta kuten yleensä niin loppukaudesta kukaan ei edes muista tuollaista rajoitusta olevan.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Kyllä voidaaan mitata. Onhan tuo nähty viime vuosinakin, että peräpään autot on hankalempia ajaa. Jos nykymoottoreilla haluttaisiin säilyttää viime vuosien kaltaiset kierrosajat (moottoritehoista se ei jääkiinni), vaastisi se kuljettajaa helpottavia tekijöitä, esimerkiksi yhtä hyvää downforcea kuin viime vuosina tai ajamista helpottavaa elektroniikkaa.
pöh pöh sehän on juuri sitä mistä puhuin, eli tehon ja pito ominaisuuksien suhteesta. Samat tehot häntäpäässä kuin kärjessä, mutta aerodynamiikka sun muut jousitukset jääneet jälkeen, niin pitoa vähemmän. Eli tehon ja pidon suhde kärki ja häntäpään autoissa eri. voihan se nopeampikin auto olla hankala ajaa jos vaan tehoja on tarpeeksi. Asian voi karkeasti yksin kertaistaa siihen mitä tapahtuu kun lyöt lappua lattiaan, jos auto silloin käyttäytyy hyvin on pitoa tehoon nähden niin paljon, ettei kuljettajattajan paljon tarvitse miettiä mitä sen kaasu pedaalin kanssa tehdä.

kyllä niistä kärkipään autoista olisi saanut hankalammat ajaa kuin häntäpään autot, jos vaikka viime kauden Red bulliin ois lyöty se 1200hp olisi kierros ajat olleet varmaan noin 8 sek nopeampia kuin häntäpään autoilla, vaikkakin autot olisivat olleet hankalammin hallittavia.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
https://twitter.com/tgruener/status/431420188450648064

Eli bensamoottoreista yksinään ilman ERSsiä 700 heppaa. Ainakin Mersulla...
Ihan mukavat lukemat otan sen verran takaisin noita omia kommentejani, että oikeaan suuntaan on menty jos tämä pitää paikkansa. Olisi siis tuo sähköjen ja polttoaineen yhteisteho 860hp mikä on kyllä jo kehitystä oikeaan suuntaan, yhdessä aero vähennysten kanssa. laittoi asioita uuteen valoon tämä uutinen, kun aikasemmin on puhuttu 600+160 tehoista.

Pelkään vaan että Mersulla kovin ylivoimainen mylly ensi kaudelle, eikä muut voi yhtään mitään. No sitten mestaruudet jaetaan Mersun ja Mäkilaarenin kesken.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6780
Sijainti
Täällähä mä
Ihan mukavat lukemat otan sen verran takaisin noita omia kommentejani, että oikeaan suuntaan on menty jos tämä pitää paikkansa. Olisi siis tuo sähköjen ja polttoaineen yhteisteho 860hp mikä on kyllä jo kehitystä oikeaan suuntaan, yhdessä aero vähennysten kanssa. laittoi asioita uuteen valoon tämä uutinen, kun aikasemmin on puhuttu 600+160 tehoista.

Pelkään vaan että Mersulla kovin ylivoimainen mylly ensi kaudelle, eikä muut voi yhtään mitään. No sitten mestaruudet jaetaan Mersun ja Mäkilaarenin kesken.
Renault on puhunut n. 650hp + lisät tehoista joten vaikuttaa siltä, että ovat mersua jäljessä. Ferrarin tehoista ei ole vissiin vielä mitään tietoa liikkunut.
Sitähän huhuiltiin jo pitkän aikaa takaperin, että mersulla tulee ainakin rellua tehokkaampi kone olemaan.
Edit: La Stampan mukaan Ferrarilla 650 + 160, mutta vahvistettua tietoa tuosta ei vissiin ole.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Välitankkausten aikaan tämä matka oli varmaan sen 70 kilometriä, nyt se on 200 kilsaa.
Pieni korjaus: nyt se on n. 305 km (paitsi Monacossa vähän vähemmän).
En osaa arvioida näkyykö bensarajoitus katsojille asti kisoissa...
Totesin jossain ketjussa, että kilvanajo ei tule poikkeamaan viimevuotisesta (paitsi ääniltään). Nopeusero entiseen on sen verran pieni, ettei sitä silmällä näe - eri asia sitten on se, jos autot liukuvat enemmän. Polttoaineen säästäminen on jakautunut tasaisesti koko kisalle, joten mitään säästöajelua ei nähdä. Eikä säästelyä tehdä kaasupolkimella, vaan asetuksilla. Lappu on kyllä lattiassa yhtä paljon kuin ennenkin.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Renault on puhunut n. 650hp + lisät tehoista joten vaikuttaa siltä, että ovat mersua jäljessä. Ferrarin tehoista ei ole vissiin vielä mitään tietoa liikkunut.
Sitähän huhuiltiin jo pitkän aikaa takaperin, että mersulla tulee ainakin rellua tehokkaampi kone olemaan.
Edit: La Stampan mukaan Ferrarilla 650 + 160, mutta vahvistettua tietoa tuosta ei vissiin ole.
Uskon kyllä näihin lukemiin. Ferrarin moottori vaikuttaisi olevan taas ainakin mitä katteista pystyy päätelemään tiivein paketti, joka kompensoi ainakin osaa teho häviöstä jos 650hp on totuus. Renaultilla vaikuttaa olevan todella suuret ongelmat, selkeästi suurin jäähdytyksen tarve(päättelen moottori katteista) huonot tehot, ja silti epäluotettavuus ongelmia. vaikuttaa kuitenkin että Mersulla pelottavan kova kokonaispaketti.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös