Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Minäkään en suostu uskomaan, että samalla polttoainevirtauksella saataisiin noin isoa eroa aikaan. Polttomoottori on niin vanha keksintö, että siitä moisten erojen repiminen kuulostaa uskomattomalta. Onhan tuolla siviilipuolella esim. Mazda tehnyt kovaa jälkeä kulutuksen pienentämisen saralla ilman turboa tehojen kuitenkaan kärsimättä. Silti uskoisin tämän tien olevan kuljettu jo niin loppuun, että 75hp eron tekeminen ei onnistu. TAI sitten Fefellä ja Renulla on tehty kotiläksyt tosi huonosti...
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Minäkään en suostu uskomaan, että samalla polttoainevirtauksella saataisiin noin isoa eroa aikaan. Polttomoottori on niin vanha keksintö, että siitä moisten erojen repiminen kuulostaa uskomattomalta. Onhan tuolla siviilipuolella esim. Mazda tehnyt kovaa jälkeä kulutuksen pienentämisen saralla ilman turboa tehojen kuitenkaan kärsimättä. Silti uskoisin tämän tien olevan kuljettu jo niin loppuun, että 75hp eron tekeminen ei onnistu. TAI sitten Fefellä ja Renulla on tehty kotiläksyt tosi huonosti...
niin että miten se sitten olikaan? :tongue:
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Polttomoottorin hyötysuhde pyörii tuossa 20-25% luokassa, joten kyllä siellä tilaa vielä olisi asioita parantaa.

...Tosin olihan tuo höyryturbiininkin hyötysuhde susisurkea, muttei kukaan sitä kauheasti jaksanut lähteä parantelemaan vaan keksivät polttomoottorin tilalle.

Nykyaikana en mielellään itte menis helposti sanomaan, ettei jotain asiaa voisi parantaa. Yllättäviä kikkoja sitä vaan toistensa perään löytyy, kun asialla on asiaan vihkiytyneitä positiivisesti ajattelevia ukkoja.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Polttomoottorin hyötysuhde pyörii tuossa 20-25% luokassa, joten kyllä siellä tilaa vielä olisi asioita parantaa.

...Tosin olihan tuo höyryturbiininkin hyötysuhde susisurkea, muttei kukaan sitä kauheasti jaksanut lähteä parantelemaan vaan keksivät polttomoottorin tilalle.

Nykyaikana en mielellään itte menis helposti sanomaan, ettei jotain asiaa voisi parantaa. Yllättäviä kikkoja sitä vaan toistensa perään löytyy, kun asialla on asiaan vihkiytyneitä positiivisesti ajattelevia ukkoja.
Tuntuu kuitenkin aika epätodennäköiseltä, että se hyötysuhteen parannus idea tulisi Formula 1:stä, kun siviilipuolella asian pohtimiseen käytetään miljoonia työvuosia enemmän. Kyseessähän on kuitenkin autonvalmistajien moottorit (Ferkku, Mersu, Rellu), joten osittain samat tyypit varmaan myös siviilipuolen moottoreita miettivät, joten yllättävää olisi jos se idea tulisi just nyt sen pienen joukon mieleen, joka ei ole sitä ideaa saanu aikasemminkaan. Toki mahdollista, mutta epätodennäköistä.

Luultavampaa, että kyseessä on sääntöjen tulkinta tai olemassaolevien ratkaisujen ovela käyttäminen verrattuna kilpailijoihin, jos joku selkeän edun on löytänyt.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Polttomoottorin hyötysuhde pyörii tuossa 20-25% luokassa, joten kyllä siellä tilaa vielä olisi asioita parantaa.

...Tosin olihan tuo höyryturbiininkin hyötysuhde susisurkea, muttei kukaan sitä kauheasti jaksanut lähteä parantelemaan vaan keksivät polttomoottorin tilalle.

Nykyaikana en mielellään itte menis helposti sanomaan, ettei jotain asiaa voisi parantaa. Yllättäviä kikkoja sitä vaan toistensa perään löytyy, kun asialla on asiaan vihkiytyneitä positiivisesti ajattelevia ukkoja.
Formuloissa hyötysuhde turbon ja suihkutuksen ansiosta lienee 35-50%. Tämähän se on pitkälti syy miksi nykymoottorit valittiin. Autonvalmistajat ovat viime vuosina pikälti keskittyneet dieselmoottorin hyötysuhteen parantamiseen. Dieselautot ovat käyneet hyvin kaupaksi ja bensavehkeiden myynti vähentynyt, tästä seurauksena on tullut myös dieselin hinnan nousu. Nyt valmistajat haluavat kehittää enemmän myös bensiinimoottoria.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Ja siviilipuolella ajatellaan kuitenkin markkinoiden ehdoilla. Moottori ei saa olla liian kallis / hidas valmistaa. Eikä sitä sovi kerralla parantaa liikaa. Pienin askelin saadaan enemmän uutuuksia myytyä.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Formuloissa hyötysuhde turbon ja suihkutuksen ansiosta lienee 35-50%. Tämähän se on pitkälti syy miksi nykymoottorit valittiin. Autonvalmistajat ovat viime vuosina pikälti keskittyneet dieselmoottorin hyötysuhteen parantamiseen. Dieselautot ovat käyneet hyvin kaupaksi ja bensavehkeiden myynti vähentynyt, tästä seurauksena on tullut myös dieselin hinnan nousu. Nyt valmistajat haluavat kehittää enemmän myös bensiinimoottoria.
Jos hyötusuhde olisi 50% puhuttaisiin jo todellisesta ihmeestä, sillä maailman paras hyötusuhde polttomoottoreissa on tällä hetekellä 51% sekin on laivan kerrostalon kokoinen diesel, joka kiertää 112rpm. Auton dieseleissä muistaakseni on päästy 40% ja ehkä ylikin, jostain mersun jonkun pomon haastattelsuta luin aikaoinaan että tavotteet ovat hyötysuhteessa 40%, joka on bensa mootoreille huikea lukema. En aivan usko että tähän on päästy mutta todennäköisesti hyötysuhde on viilattu 35%-40%. Vanhoilla vapareilla hyötysuhde oli 30%, joka on sekin kova arvo mutta kun ajatelleen että 5% nousukin on todella kova arvo, tarkoittaahan se yli 15% pienempää kulutusta.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jos hyötusuhde olisi 50% puhuttaisiin jo todellisesta ihmeestä, sillä maailman paras hyötusuhde polttomoottoreissa on tällä hetekellä 51% sekin on laivan kerrostalon kokoinen diesel, joka kiertää 112rpm. Auton dieseleissä muistaakseni on päästy 40% ja ehkä ylikin, jostain mersun jonkun pomon haastattelsuta luin aikaoinaan että tavotteet ovat hyötysuhteessa 40%, joka on bensa mootoreille huikea lukema. En aivan usko että tähän on päästy mutta todennäköisesti hyötysuhde on viilattu 35%-40%. Vanhoilla vapareilla hyötysuhde oli 30%, joka on sekin kova arvo mutta kun ajatelleen että 5% nousukin on todella kova arvo, tarkoittaahan se yli 15% pienempää kulutusta.
Jäi manitsematta aiemmasta, mutta paljonko ERS parantaa hyötysuhdetta?
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Jäi manitsematta aiemmasta, mutta paljonko ERS parantaa hyötysuhdetta?
Mä olen ymmärtänyt että näissä hyötysuhteteissa mistä mersukin on puhunut, niin on tarkoitettu eroteltuna polttomooottori omaksi osakseen. vaikka kyllähän tuo turbon sähkö järjestelmä varmasti moottorinkin hyötysuhdetta nostaa.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Red Bull voi saada loistouutisen – moottorikehitykselle lisäaikaa?
F1:n strategiatyöryhmä päättää perjantaina siitä, pidennetäänkö tämänvuotisille V6-turbomoottoreille myönnettyä kehitysaikaa.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/02/1866801/red-bull-voi-saada-loistouutisen---moottorikehitykselle-lisaaikaa

Mun mielestä moottoreiden kehitys pitäisi jäädyttää alkuperäisen suunnitelman mukaisesti nyt helmikuun lopussa, mutta seuraavaksi kaudeksi olis moottoreiden kehityksessä taas uusi takaraja helmikuun lopussa. Oikeastaan vois olla muutenkin hyvä, niin ettei niitä moottoreita jäädytetä kuin yhdeksi kaudeksi kerrallaan jatkossakin.
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Niin onko nyt niin, että nämä tämän kauden 5 myllyä pitää olla ihan samanlaisia kaikki ja sitten ensikauden myllyyn saa taas vaihtaa 95% osista? Vai voiko kesken kauden muutella jotain.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Niin onko nyt niin, että nämä tämän kauden 5 myllyä pitää olla ihan samanlaisia kaikki ja sitten ensikauden myllyyn saa taas vaihtaa 95% osista? Vai voiko kesken kauden muutella jotain.
Jotain osia saa kai vaihdella, mutta silloin ne muutokset pitää kai esitellä muille valmistajille. Mutulla huutelen.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Onko formuloissa koskaan nähty kiertomäntämoottoria?
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1424
Tuosta voi kukin katsella moottorijäädytyksen aikataulua.
Eli nyt tulee tuo ensimmäinen jäädytys, ja sillä mennään tämä kausi? ja kesken kauden ei saa kehittää edes niitä ei jäädytettyjä osia?
Muutenhan tuossa ei vielä jäädytetä juuri mitään. Tuleville vuosille jää pääosa koneen komponenteista, jopa useamman vuoden päähän.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Eli nyt tulee tuo ensimmäinen jäädytys, ja sillä mennään tämä kausi? ja kesken kauden ei saa kehittää edes niitä ei jäädytettyjä osia?
Muutenhan tuossa ei vielä jäädytetä juuri mitään. Tuleville vuosille jää pääosa koneen komponenteista, jopa useamman vuoden päähän.
Varmasti kehitetään(kuka sitä valvois?), mut kisoissa ei saa uutta "pulttia" koneesta löytyä ennen seuraavaa kautta(kai?), jolloin kone onkin varmaan ihan eri kapistus.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Pitääkö kaikki tulevan kauden myllyt valmistaa etukäteen ja sitten ne sinetöidään vai miten?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös