Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Itsekin ihmetellyt, että kertovat, että ohjelmat bugittaa vähän väliä. Voiko se nyt noinkaan olla? Ei nyt kauhean vahvaa kuvaa anna aloittaa kisaamista, jos autot hyytyy radalle bugin takia eikä siksi, että mekaanisesti hajoavat.
Tuskin tallin ulkopuolisia paljoa kiinnostaa minkä takia se sinne simahti.. paska mikä paska.. :rolleyes:
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Itsekin ihmetellyt, että kertovat, että ohjelmat bugittaa vähän väliä. Voiko se nyt noinkaan olla? Ei nyt kauhean vahvaa kuvaa anna aloittaa kisaamista, jos autot hyytyy radalle bugin takia eikä siksi, että mekaanisesti hajoavat.
En usko, että softaongelmat ovat niinkään este ajamiselle, mutta mahdollisesta potentiaalista se on pois. Testeissä on varmastikkin oltu yliherkkiä pysäyttämään auto, jos sensorilukemissa on ollut pientäkään poikkeavuutta normaalista.
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Itsekin ihmetellyt, että kertovat, että ohjelmat bugittaa vähän väliä. Voiko se nyt noinkaan olla? Ei nyt kauhean vahvaa kuvaa anna aloittaa kisaamista, jos autot hyytyy radalle bugin takia eikä siksi, että mekaanisesti hajoavat.
No jos filosofisesti mietitään, nii on se mekaaninen hajoaminenkin bugi, vaikka sellaista termiä ei käytetäkkään. Suunnitteluvirhe mikä suunnitteluvirhe.. tilanne/tapahtuma/jne, jota ei ole otettu huomioon. Toki.. ehkäpä jokin materiaalivirhe voidaan sulkea pois tästä.

Mutjoo. ei nuo kuite mitään yhden koodirivin korjauksia ole, välttämättä. Kyllähän nuo systeemit vaatii jo jonkin verran älyä ja koodia riittää. Hypoteettisesti jos mietitään, nii testeissä voi ilmaantua bugeja, jotka ilmaantuu vasta tyyliin 20 kierroksen jälkeen tai sit jotain muita harvinaisia tilanteita,joiden debuggaamiseen tarvitaan "hitoksee" kierroksia.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mutjoo. ei nuo kuite mitään yhden koodirivin korjauksia ole, välttämättä. Kyllähän nuo systeemit vaatii jo jonkin verran älyä ja koodia riittää. Hypoteettisesti jos mietitään, nii testeissä voi ilmaantua bugeja, jotka ilmaantuu vasta tyyliin 20 kierroksen jälkeen tai sit jotain muita harvinaisia tilanteita,joiden debuggaamiseen tarvitaan "hitoksee" kierroksia.
Ei niissä kyllä ns. "älyä" ole, koska ovat reaaliaikajärjestelmiä. Ovat suunniteltu suorittamaan vain tiettyjä tehtäviä eikä mitään muuta. Koska ovat reaaliaikaisia, ei niissä pitäisi myöskään ilmaantua mitään bugeja jonkun ajan jälkeen, vaan niiden pitäisi näkyä heti.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Koskeeko kauden mottorirajoitukset vapaita harjoituksia? Jos luotettavuus ei olennaisesti parane, kukaan ei välttämättä halua ajaa kuin minimimäärän rangaistuksien pelossa. Toisaalta ainakin alkuun halutaan varmaan vielä testata asiat kohdalleen.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Koskeeko kauden mottorirajoitukset vapaita harjoituksia? Jos luotettavuus ei olennaisesti parane, kukaan ei välttämättä halua ajaa kuin minimimäärän rangaistuksien pelossa. Toisaalta ainakin alkuun halutaan varmaan vielä testata asiat kohdalleen.
Tuskin kellään on paketti niin valmis, että olisi varaa jättää kilsoja ajamatta. Monella on varmasti paljon uutta palaakin mukana Melbournessa ja vain ajamalla niistä saadaan käyttökelpoista dataa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Koskeeko kauden mottorirajoitukset vapaita harjoituksia? Jos luotettavuus ei olennaisesti parane, kukaan ei välttämättä halua ajaa kuin minimimäärän rangaistuksien pelossa. Toisaalta ainakin alkuun halutaan varmaan vielä testata asiat kohdalleen.
Eiköhän se koske. Kenties koittavat käyttää esim. Melbournen konetta sitä seuraavissa harjoituksissa mahdollisimmman pitkään tms.. Ja kenties harjoituksissa ajetaan 95% moottoria säästellen. Kilometrejä en usko, että alkavat kauheasti säästeleen, koska se kostautuu kuitenkin. Rangaistus ylimääräisestä tai useammastakin moottorista on kuitenkin pieni siihen nähden, että kisa jää kokonaan kesken. Eikös se rangaistuskin "laimene" parin ekan motin jälkeen? Vai menikö juuri toisinpäin?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
KERTAUKSEN HETKI: uudet säännöt

Kerrataankos hieman... (ja kertauksen annin voisi joku osaava/pystyvä laittaa tämän ketjun alkuun tai luoda uuden, jos on parempi niin)

Uudet moottorisäännöt, lähinnä ERS!

Voimayksikkö:
1,6 L V6 turbo
HERS ja KERS = ERS

KERS:
160 hp ja saa käyttää pidempään kuin ennen, oliko se nyt 33 sekkaa vai paljonko per kierros?

HERS:
Turbon akselilla, ottaa turbon (hukka)energiaa talteen akkuihin ja mahdollistaa turbon viiveen minimoimisen.
Onko käyttörajoituksia minkäänlaisia?

HERS -> KERS:
Joskus oli juttua, että säännöt sallisivat rajattoman määrän KERSsin käyttöä, jos sähkö tulee suoraa, ei kierrä akun kautta, HERSsiltä. Pitääkö paikkansa?


Itseäni kiinnostaa tässä kohtaa kaksi boldattua kohtaa HERSsiin liittyen...
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Pitää paikkansa, ja on puhuttu jopa 100hepan jatkuvasta tehosta, jota tuo härveli voi tuottaa. Eli kyseessä on melkeinpä tärkein komponentti...
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Voisi kuvitella että voisi pian olla ongelmia ehtiä lataamaan akkuja jos n. Kahdeksasosa kierroksen saa niitä saa tyhjätä?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Pitää paikkansa, ja on puhuttu jopa 100hepan jatkuvasta tehosta, jota tuo härveli voi tuottaa. Eli kyseessä on melkeinpä tärkein komponentti...
HERS-KERS yhteys vai mikä? Ja jos se, niin onko siis energian osalta rajoittamaton?
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Voisi kuvitella että voisi pian olla ongelmia ehtiä lataamaan akkuja jos n. Kahdeksasosa kierroksen saa niitä saa tyhjätä?
Riippuu aika paljon siitä kuinka paljon HERS pystyy tuottaan ja palkonko KERS tuottaa. Jarrutustehothan on ihan mielettömiä formuloissa, joten jos niistä saadaan hyvin energia talteen, niin eipä se suuri ongelma ole.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Vaikka puhutaankin, että MGU-H:lta voidaan ottaa suoraan sähköä MGU-K:lle, niin kyllä kait se silti käytännössä akun kautta menee. Jos menisi suoraan, ei voitaisi puhua tasaisesta voimantuotosta, koska MGU-H:n kerrosnopeus muuttuu jatkuvasti, tämä vain hankaloittaisi MGU-K:n hallintaa.
 

Aiju

Member
Liittynyt
20.3.2013
Viestit
15
Riippuu aika paljon siitä kuinka paljon HERS pystyy tuottaan ja palkonko KERS tuottaa. Jarrutustehothan on ihan mielettömiä formuloissa, joten jos niistä saadaan hyvin energia talteen, niin eipä se suuri ongelma ole.
KERSin keräämä energiamäärä per kierros on rajoitettu säännöissä, joten jarrutustehoja ei voida määräänsä enempää regeneroida. HERSin käyttöä energiantuotossa ei ole rajoitettu. Toisessa ketjussa tulin tutkineeksi asiaa vähän eri näkövinkkelistä: http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=30932&page=29&p=2322206&viewfull=1#post2322206
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vaikka puhutaankin, että MGU-H:lta voidaan ottaa suoraan sähköä MGU-K:lle, niin kyllä kait se silti käytännössä akun kautta menee. Jos menisi suoraan, ei voitaisi puhua tasaisesta voimantuotosta, koska MGU-H:n kerrosnopeus muuttuu jatkuvasti, tämä vain hankaloittaisi MGU-K:n hallintaa.
Sen takia kait edellä maininta oli "noin 100hp" jatkuvaa...
Renaultilta ainakin ilmoitettiin, että heillä menee akun kautta. En tiedä sitten sen tarkemmin. Kuten en tiedä, että onko se niin, että suoraa HERS-KERS yhteyttä ei rajoiteta, niin tarkoittaako se ettei saisi akun kautta energiaa kierrättää...

Monimutkaiseksi menee ja joka tapauksessa tuo HERS:n rajoittamattomuus on aika mielenkiintoinen puoli nyky hybrideissä...

Mutta mites se nyt sit menee, KERSsin käyttö on rajoitettu 160hp (energiamääränä rajoitettu) ja 33 sekuntia per kierros...
HERS voi kuitenkin kerätä energiaa rajattomasti...
KERSsin keräämä max jarrutusenergia on rajoitettu per kierros (onko rajoitus tuo 160 hp?)...
Hyötyteho ERSsistä tulee KERSsin kautta, joten miten HERSsin ylimääräistä oikeastaan edes voisi hyödyntää? Tai siis voiko?

Tokihan elektroniikka sen mahdollistaa ja nykyisin kun ei erillistä KERS-nappia enää ymmärtääkseni ole lainkaan, niin kaikki menee automaattisesti elektroniikan kautta (sekä KERS-jarruenergia että HERS-lämpöenergia).
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Sen takia kait edellä maininta oli "noin 100hp" jatkuvaa...
Renaultilta ainakin ilmoitettiin, että heillä menee akun kautta. En tiedä sitten sen tarkemmin. Kuten en tiedä, että onko se niin, että suoraa HERS-KERS yhteyttä ei rajoiteta, niin tarkoittaako se ettei saisi akun kautta energiaa kierrättää...
Olisiko hyvä käyttää näitä virallisia nimityksiä sekaannusten välttämiseksi, eli MGU-H ja MGU-K?

Akkuhan on kytketty sähkömoottoreiden/generaattoreiden rinnalle. Silloin kun molemmat ERSsit ovat yhtäaikaa käytössä niin, että MGU-H tuottaa energiaa ja MGU-K antaa lisätehoa pyörille, ei tällöin voi etukäteen päättää kummasta MGU-K ottaa energiansa akusta vai MGU-H-generaattorista, sitä vain tulee jommastakummasta missä suhteessa tahansa. MGU-K:n kannattee olla myös tuolloin kytkettynä akkuun, ettei MGU-K olisi riippuvainen MGU-H:n tuottamasta energiasta, joka ei olisi tasaista saati sitten riittävää.

Monimutkaiseksi menee ja joka tapauksessa tuo HERS:n rajoittamattomuus on aika mielenkiintoinen puoli nyky hybrideissä...

Mutta mites se nyt sit menee, KERSsin käyttö on rajoitettu 160hp (energiamääränä rajoitettu) ja 33 sekuntia per kierros...
HERS voi kuitenkin kerätä energiaa rajattomasti...
KERSsin keräämä max jarrutusenergia on rajoitettu per kierros (onko rajoitus tuo 160 hp?)...
Hyötyteho ERSsistä tulee KERSsin kautta, joten miten HERSsin ylimääräistä oikeastaan edes voisi hyödyntää? Tai siis voiko?

Tokihan elektroniikka sen mahdollistaa ja nykyisin kun ei erillistä KERS-nappia enää ymmärtääkseni ole lainkaan, niin kaikki menee automaattisesti elektroniikan kautta (sekä KERS-jarruenergia että HERS-lämpöenergia).
Sillä ei oikeastaan mitään merkitystä kuinka paljon MGU-H tuottaa tehoja hevosvoimien muodossa, koska MGU-K on kuitenkin rajattu siihen 160 hp:n lukemaan. Vain sillä on merkitystä, että energiaa riittää jokaiselle kierroksella 33 sekunnin ajaksi MGU-K:lle ja myös MGU-H:lle tarvittava energia, turbon pyörittämiseen/jarruttamiseen. MGU-K:n takapyörille tuottavan hyötytehon 33s aikaa ei siis voida lisätä tolla "suoralla" yhteydellä. MGU-H:n tuottamaa energiaa voidaan siis käyttää myös turbon kierrosnopeuden säätöön. Mitään ylimääräistä energiaa tuskin halutaankaan tuottaa, tai ei ainakaan MGU-H:lla, koska se saattaa ahdistaa liikaa pakokaasuja.
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Olisiko hyvä käyttää näitä virallisia nimityksiä sekaannusten välttämiseksi, eli MGU-H ja MGU-K?
Komppaan. Olin samaa sanomassa :) TERSihän tuo oikeammin sitäpaitsi olis. "HERS" siis. Jos vähä pilkkua...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös