Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Aika kultaa muistot, sanotaan. Niin tässäkin tapauksessa.
Totta. 80-luvun moottoriäänistä puhuttaessa on niin todellakin tapahtunut. V10 ja V12 = Formula 1. Itse pidän enemmän V10:stä, mutta juuri tällä hetkellä on todella kova ikävä V8:kin.
Tämä kritiikki V6 turboja kohtaan ei ole ainoastaan fanien parkumista, vaan varikollakin kritisoidaan valtavasti nykyisiä moottorin ääniä, niin kuskien kuin isojen pomojenkin puolelta.
Kritiikin ollessa näin valtavaa, on joku pahasti pielessä. Ensin pilattiin F1-autojen ulkonäkö (2009) ja nyt vielä moottorien äänetkin.

Seuraavaksi annetaan F1-kuskeille varmaankin suoraan Formula 3-autot alle ja kuopataan koko F1-sarja... :nope:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Totta. 80-luvun moottoriäänistä puhuttaessa on niin todellakin tapahtunut. V10 ja V12 = Formula 1. Itse pidän enemmän V10:stä, mutta juuri tällä hetkellä on todella kova ikävä V8:kin.
Tämä kritiikki V6 turboja kohtaan ei ole ainoastaan fanien parkumista, vaan varikollakin kritisoidaan valtavasti nykyisiä moottorin ääniä, niin kuskien kuin isojen pomojenkin puolelta.
Kritiikin ollessa näin valtavaa, on joku pahasti pielessä. Ensin pilattiin F1-autojen ulkonäkö (2009) ja nyt vielä moottorien äänetkin.

Seuraavaksi annetaan F1-kuskeille varmaankin suoraan Formula 3-autot alle ja kuopataan koko F1-sarja... :nope:
Omasta mielestäni kulta-aikaa oli varsinkin 1989-1995 vuodet. Autoissa oli erilaisia moottorikonstruktioita ja äänet selkeästi erilaiset eri tyyppisissä moottoreissa. Kierrosluvut erosivat myös runsaasti eri konetyyppien kesken.

Itse kypsyin pelkkiin V10:eihin jo 2000-luvun alussa, V8:eihin pari vuotta niiden esittelyn jälkeen, ~2008.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
http://www.motorsportmagazine.com/f1/whos-got-the-new-formula-figured-out/

Ferrari looks more competitive in qualifying – where there’s no 100kg fuel limit to worry about – than in race day trim when it seemingly has to run less power to remain within the instantaneous fuel flow limit of 100kg/hour. Because the energy recovery is not as efficient, more use has to be made of the engine itself – costing fuel. So to keep the fuel usage on target, it has to run lower boost.

The Mercedes-powered drivers don’t need to worry as much about this as the others for the efficiency of their energy recovery is such that even around Albert Park – a circuit with the second or third highest fuel consumption of the year – Mercedes teams were considering not putting in the full 100kg of fuel and perhaps short-fuelling. It implies that it’s quite feasible there will be no circuits on the calendar where the Mercs are fuel-limited.

“If that’s the case,” said one Renault-engined team engineer, “then they might as well give the trophies out now.” Ferrari and Renault are nowhere near achieving this at the moment.
Kisoista povataan Mersun ylivoimaa
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kovia puheita, mikäli pitävät paikkaansa. :eek!:

EDIT
The balance of opinion from fans was that the hybrid turbo V6s were simply not loud enough – and from trackside I can confirm that they are quieter by a massive degree, the volume perhaps only 30 per cent of that of the previous V8s. You can continue to converse as a car passes. But close up – rather than through a TV speaker – the quality and variety of the noise is fabulous.

They whistle, growl, whine, cough and burble their way through each phase of the braking/corner/acceleration sequence – and the aural distinction between each make of engine is far clearer than ever it was in the wall of sound V10 and V8 eras.
:ahem:

That´s what I´m talking about.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7202
Totta. 80-luvun moottoriäänistä puhuttaessa on niin todellakin tapahtunut. V10 ja V12 = Formula 1. Itse pidän enemmän V10:stä, mutta juuri tällä hetkellä on todella kova ikävä V8:kin.
Tämä kritiikki V6 turboja kohtaan ei ole ainoastaan fanien parkumista, vaan varikollakin kritisoidaan valtavasti nykyisiä moottorin ääniä, niin kuskien kuin isojen pomojenkin puolelta.
Kritiikin ollessa näin valtavaa, on joku pahasti pielessä. Ensin pilattiin F1-autojen ulkonäkö (2009) ja nyt vielä moottorien äänetkin.

Seuraavaksi annetaan F1-kuskeille varmaankin suoraan Formula 3-autot alle ja kuopataan koko F1-sarja... :nope:
Minusta tiukat taistelut voitoista ovat ainoa asia joilla on merkitystä katsojalukujen suhteen, koska ei kukaan jaksa katsoa kisoja jos yksi kuljettaja ajaa jatkuvalla syötöllä ylivoimaisiin voittoihin eikä muistakaan sijoituksista taistella ja minkäänlainen murina, ininä, surina, paukkuminen tai vinkuminen ei auta pätkääkään katsojalukujen suhteen jos kisat ovat tylsiä.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Voisko joku ystävällisesti selittää dorkalle joka ei bonjaa.
Eikös tuosta mgu-h:n tuottamasta energiasta, ainakin osa, pitäisi olla pois moottorin akselilleen tuottamasta tehosta? Vai generoidaanko sitä sähköä vain moottorijarrutuksen aikana, jolloin moottorin pakosarjaan työntämän kaasun liike-energia menisi muutenkin täysin harakoille? Mistä muka tulee tuo mgu-Heat? Eikö se kuitenkin ole pakokaasujen liike-energia joka sitä ropellia pyörittää joka taasen kiertää generaattorin akselia? Eikai missään vaiheessa muuteta lämpöenergiaa suoraan sähköksi?:doubtful: Miten lämpö edes liittyy koko prosessiin muuten kuin palotilassa tapahtuvan räjähdysmäisen palamisen yhteydessä?

Turbo ei oikein mitoitettuna aiheuta juurikaan vastapainetta moottorille. Eli turbo ei jarruta pakokaasuja vaan ainoastaan kerää moottorista äänennopeudella poistuvasta kaasuvirrasta energiaa talteen.

Kaikki energia polttomoottorissa on peräisin bensiinin polttamisesta syntyvästä lämpöenergiasta. Edestakaisin liikkuva mäntä on yksi keino muuttaa tätä lämpöenergia mekaaniseksi työksi, pakokaasuvirrassa pyörivä turbiini toinen. Tämänvuotinen f1-moottori on yhdistetty lämpövoimakone jossa bensiinin polttamisesta syntyvää energiaa muutetaan mekaaniseksi työksi ja sähköenergiaksi kahdella eri tavalla yhtäaikaa.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Pelkän polttomoottorin kierrosluvut ovat varmaan virtausrajoitusten puitteissa siellä 11 00 rpm paikkeilla ja lisäkierrokset tulee sitten erssien avulla.
Erssit ei liity mitenkään siihen paljonko moottori kiertää. Eli moottori kiertää just sen verran mitä siitä kierroksia otetaan irti.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
http://www.motorsportmagazine.com/f1/whos-got-the-new-formula-figured-out/

Mercedes teams were considering not putting in the full 100kg of fuel and perhaps short-fuelling
Kisoista povataan Mersun ylivoimaa
Sky Sportsin haastattelussa kakkosharkan jälkeen Button puhuu kyllä tuota arvausta vastaan.

Jenson Button sanoi:
The race will be a little different as you'll have to save a lot of fuel. It's such a different way of driving as you have to lift off (the power) so early
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Viimeksi muokattu:

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Moottorien ääni tuntuu olenvan monelle suuri ongelmla tällä kaudella. Puhtaana fakta voidaan todeta, että uudet moottorit eivät tuota yhtä paljon ääntä kuin vanhat. Engine- tune tuntuu olevan enemmän makuasia. Yleinen mielipide selostajien(ainakin sky ja bbc), kuljettajien ja tallipäälliköiden keskuudessa vaikuttaisi olevan positiivinen. "Erilainen mutta hyvä". Ehkä moottorin ulosanti kaipaa sitä jotain(särö, volume?), mutta itse olen hyvin tyytyväinen nykyisiin ääniin.
Volume on hyvin lähellä 80- luvun turboja, jolloin äänistä ei tullut onglemaa missään määrin. Makuasiota.. onneksi olen tyytyväisten leirissä, koska ulina tuskin mitään muutosta tuo...
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Erssit ei liity mitenkään siihen paljonko moottori kiertää. Eli moottori kiertää just sen verran mitä siitä kierroksia otetaan irti.
Eikös erssin pitäisi helpottaa polttomoottorin työtä, jolloin kierrokset nousee tai miksi niiden ei anettaisi nousta?
 
Viimeksi muokattu:

kempula

Well-known member
Liittynyt
14.4.2013
Viestit
630
Kuulostaa suurin piirtein samanlaiselta kuin teinivuosieni viritetty Suzuki PV.

Eikä tämä ole vitsi. Oikeasti.
Sulla oli pv:ssä nelitahtinen v6 turbo? Tainnut aika kullata muistot niistä pv:nkin äänistä :D
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Eikös erssin pitäisi helpottaa polttomoottorin työtä, jolloin kierrokset nousee tai miksi niiden ei anettaisi nousta?
Erssit tuo lisää vääntöä moottoriin sähköllä, mille kierroksille ratkaisee täysin se millä kierroksilla polttomoottoria käytetään ja siihen ei liity mitenkään käytetäänkö erssiä tuomaan lisää tehoa vai ei.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös