F1-kisat joita ei ajettukaan

MrMasaTasa

Well-known member
Liittynyt
6.12.2010
Viestit
215
Tähän toikkiin saa laittaa tietoa kisoista, joita ei "ajettu". Kuten Fueringola 1984 ja Donington 2010.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Olikohan jo vuonna 1999, kun Kiinaan suunniteltiin ajettavaksi jotain kilpailua... En muista tarkemmin.

Bahrain 2011 :cool:
Spa 2006 taisi myös alun perin olla kalenterissa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Muita peruuntuneita tulee äkkiseltään mieleen Port Imperial 2013, Additional European event 2013, juurikin tuo Zhuhai 1999, Buenos Aires 1999 ja 1994, Estoril 1997 etc etc.
 

Krikke

Yleinen höntsäilijä
Liittynyt
25.1.2006
Viestit
755
Sijainti
Selostuskopin katossa
Eikös Kyalamissa ollut tarkoitus ajaa 1998, mutta taloudelliset ongelmat tms. kaatoivat hankkeen? Tämän lisäksi Ruotsin GP oli tarkoitus ajaa 1979.
 

MrMasaTasa

Well-known member
Liittynyt
6.12.2010
Viestit
215
Tässä listausta:
Montjuich 1986
Las Vegas 1998
New York 1985
Pariisi 1984
New Jersey 2013
Donington 2010
Fueringola 1984
Estoril 1997
Toronto 1975
Indianapolis 1990
Moskova 1982
Moskova 2003
Nurburgring 1978
Bahrain 2011
Palermo 1994
Rooma 1984
Sepoong 1998
Zandvoort 1987
Zhuhai 1999
Kyalami 1998
Anderstop 1979
Additional European Event 2013
Spa 2006
Buenos Aires 1999
Autopolis 1993
Las Vegas 1983
Ontario 1972
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Mexico City ja Spa-Francorchamps peruttiin kaudella 1971 turvallisuuden takaamattomuuden ja palkintorahakiistojen vuoksi. Vuonna 1972 vuorostaan peruttiin Riversiden suunniteltu paluu f1-kalenteriin ja Zandvoortin kilpailu peruttiin turvallisuuden heikkouden takia samana vuonna.

Loppupelissä Autoklubin väliinpitämättömyyden vuoksi olisi ehkä kannattanut perua myös kauden 1973 kilpailu...:(.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Eikös Roomassa pitänyt ajettaman myös kauden 1985 Euroopan GP? Samana vuonna varmuudella peruuntui myös kauden avaukseksi suunniteltu Dallasin Grand Prix Yhdysvalloissa. Itse asiassa Dallasin f1-kilpailua kaudella 1985 suunniteltiin kuuluisan tv-sarjan jakson sivujuoneksikin.

Peruuntumisen syy oli kisamaksun lisäksi kilpailun kassavarojen anastaminen ja rahan turvapaikan löytymättömyys ei tunnetusti miellyttänyt Bernietä.:eek:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kyalami 1986 ja 1987 jäivät ajamatta apartheidin vuoksi. Ne kilpailut olisivat olleet kalenterissa, mutta kauden 1985 Etelä-Afrikan kilpailun poliittinen kohu oli liikaa ja siellä ei sitten ajettukaan ennen kautta 1992. Jokseenkin kausilla 1990 ja 1991 Kyalami oli jo reservikilpailu kaudelle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Japanin osakilpailuja on yleensä kyetty pitämään, mutta ainakin kauden 1978 Fujin kilpailu peruuntui FISA:n ja FOCA:n kanssa käytyjen kiistelyiden vuoksi. Kilpailu olisi ajettu huhtikuussa ja siinä olisi alustavasti debytoinut muuan Keijo Rosberg.

Suzuka vuorostaan oli kaudella 1986 varakilpailuna kalenterissa. Kyalami oli ehdolla vielä 1994 kauden aloituskilpailuksi tai toiseksi osakilpailuksi, mutta radan promoottori joutui konkurssiin ja lisäksi jostain kumman syystä Aidan rata nähtiin parempana f1:lle.:doubtful:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
1982 Buenos Aires jäi myös ajamatta boikotin ja Falklandin kiristyvän tilanteen vuoksi ajamatta. Palermo Parkissa ei myöskään koskaan ajettu f1:llä kaudella 1983. Österreiching 1988 jäi myös ajamatta kun Montrealin radan tilat saatiin uusittua. Kaudella 1987 Montreal jäikin ajamatta uudistusten jäädessä toteutumatta ajoissa. Kauden 1975 Mosportin kilpailu jäi ajamatta Labatt'sin palkintorahakiistan takia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Manhattanin kilpailua kaudella 1981 ei koskaan pidetty FISA:n ja FOCA:n sovittua välinsä. Niin ei myöskään Meksikossa pidettäviksi suunniteltuja Magdalena Mixhucan tai Acapulcon osakilpailuja. Lisäksi Rio de Janeiron hyväksi peruttiin samalta kaudelta myös suunniteltu Interlagosin osakilpailu radan vaarallisuuden vuoksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Hollannin Antiileilla suunniteltiin ajettavan vuosien 1983-1992 välillä f1-kilpailu. Se olisi ajettu Curacaon katuradalla. Anteeksi kausikoosteen erehtyminen Brasilian suhteen.:eek: Curacao pääsi kuitenkin pitämään f1-kilpailun sijaan F3000-sarjan kilpailun ja oli ajanjakson loppuvuosina vuodesta 1986 eteenpäin myös varakilpailun lisenssiä ylläpitävä rata.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Etelä-Afrikassa suunniteltiin pidettäväksi jo Kyalamin kilpailun aikoihin kaudella 1992-1993 uutta rataa. Uusi kilpailu olisi ajettu vuoden 1995 jälkeen kokonaan uudella Sun Cityn katuradalla. Ikävä kyllä Etelä-Afrikan kisaisäntien ja Bernien ajatukset eivät törmänneet toisiinsa.

Kausien 1998 ja 1999 suunnitellut Kyalamin kilpailut kaatuivat myös nouseviin kustannuksiin. Vuonna 1999 kilpailujen piti maksaa Bernielle vähintään 6 miljoonaa dollaria ennakkomaksua. Vertailun vuoksi 1992-1993 piti maksaa vain 1,33 miljoonaa dollaria ennakkoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1978 Venezuelan hallitus ja Pierre Ugeaux olivat pääsemässä 3 vuoden neuvottelujen jälkeen sopimukseen f1-kisan pidosta moottoripyörien kisoista tutulla San Carlosin radalla.

Kisamaksu oli järjestäjien mielestä kallis, mutta järjestettävissä. 2,1 miljoonaa dollaria olivat järjestäjät valmiit maksamaan ja vuodesta 1980 eteenpäin Venezuelan hallitus oli valmiina kustantamaan f1-radasta koituvia lisäkustannuksia.

Ikävä kyllä Ugeauxin syrjäytti mediajohtajana lajissa Bernie Ecclestone ja Balestren tapaan Bernie katsoi edeltäjänsä sopimusten olevan yhtä tyhjän kanssa ajankohdan vuoksi ja näin Venezuelassa ei koskaan pidetty f1-kisaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Unkarin kilpailu ajettiin ensimmäisen kerran kaudella 1986 Hungaroringin radalla, mutta tätä ennen f1-radoiksi suunniteltiin kaikkiaan kolmea rataa. Budapestin parkkipaikkarataa, Nepliget Parkia ja Varosligetin katurataa. Varosligetissä suunniteltiin 70-luvulla ajettavaksi Formula Juniorin kilpailuja ja itäblokin muita ratasarjoja ja lisäksi vuosina käydyissä neuvotteluissa 1982-1984 se oli ehdolla f1:sten kisapaikaksi viimeistään kaudeksi 1987.

Formula Juniorin kilpailuja 60-luvulla oli itse asiassa ajettukin samaisella radalla. F1-neuvottelujen aikaan 80-luvun alussa Varosligetin rata oli erittäin huonossa kunnossa ja ympäristö pahoin ränsistyneitä rakennuksia täynnä. Samalla radalla ei missään nimessä olisi voitu ajaa f1:llä tai millään muullakaan isomman luokan välineellä.

Kuitenkin radan puuhamiehet olisivat halunneet rakentaa uuden 4,450 kilometriä pitkän katuradan vanhan tilalle. Lopulta kuitenkin Unkarin hallitus oli enemmän kiinnostunut ensin Nepligetissä ajettavasta puistoradasta ja myöhemmin tietenkin Hungaroringin radasta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ja Unkarin radoista puhuttaessa myös Ferihegyn lentokenttärata oli ehdolla f1-kilpailun pitopaikaksi Itä-Euroopan GP:ksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
1982 Buenos Aires jäi myös ajamatta boikotin ja Falklandin kiristyvän tilanteen vuoksi ajamatta.
Moskova ei päässyt kalenteriin asti, mutta Buenos Aires oli julkaistussa "lopullisessa" kalenterissa. Se ei sitten osoittautunut kovinkaan lopulliseksi.

Espanjan Jarama oli tiputettu velkojen takia 1981 jälkeen, mutta maksettuaan velat sille jälkikäteen annettiin päivämäärä 27.6. Rataan olisi pitänyt tehdä muutoksia ja siihen ei rahaa enää riittänyt, joten kisa jäi kuitenkin ajamatta.

Sen sijaan Zandvoortissa ajettiin viikkoa myöhemmin 3.7., vaikkei se ollut alunperin kalenterissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös