F1-kisat joita ei ajettukaan

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Vuoden 1981 Watkins Gleniä ei ajettu maksamattomien velkojen vuoksi ja varsin punaisella minuutilla oli myös kilpailun ajaminen vuonna 1980. Tuolloin vain Bernie Ecclestonen takuu veloista huolimatta pelasti kilpailun ja lisäksi Las Vegasin kilpailulle ei vain ollut kunnollisia edellytyksiä enää sille kaudelle.

Aiemmin kaudella 1980 Las Vegas oli myös ehdolla kauden päätökseksi ja vuoden 1980 lopussa saatiinkin jo neuvottelut käyntiin vuosien 1981-1984 Las Vegasin radalla ajettavista kilpailuista.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mitkä nämä oikeen ovat, en oo ennen kuullu(paitsi nyt vasta)? Voisko joku selventää?
New Jersey GP ja sen peruuntumisen varmistuttua tilalle koitettiin buukata ylimääräistä kisaa euroopassa. Turkki yhtenä vahvimpana ehdokkaana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Turkin lisäksi myös Paul Ricardin ja Magny-Coursin kilpailua Ranskassa kaavailtiin. Paul Ricardin olisi pitänyt maksaa 22 miljoonaa dollaria kilpailun pidosta ja Magny-Coursin peräti 32 miljoonaa dollaria kilpailun pidosta.

Vuodeksi 1996 Magny-Coursin maksuongelmien myötä arveltiin varakilpailuna pidettävän Jerezin kilpailu tai sitten Paul Ricardin radalla Ranskan Grand Prix vuosimallia 1996. Lopulta Magny-Coursin järjestäjät saivat maksut hoidettua Bernielle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Vuonna 1990 Doningtonin kilpailua yritettiin saada kalenteriin Euroopan GP:n nimellä, mutta lopulta koko kilpailua ei ajettu. Doningtonin ajamattomuus johtui siitä, että Brasilia sai Interlagosin radan viimeisteltyä ajoissa ja ilman sitäkin kilpailu olisi ajettu Rio de Janeirossa.

Donington pidettiin kuitenkin varakilpailuna kaudella 1990 ja oli sitä myös kaudella 1992-1993 aina Autopolisin peruuntumiseen saakka.

Vuosina 1994-1997 Donington oli myös varakilpailuna kalenterissa. Useimiten aina toisena tai kolmantena varakilpailuna. Ykkösvaraus noina vuosina oli kahteenkin kertaan kilpailtu Jerez.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Vuonna 1955 Le Mansin onnettomuuden myötä peruttiin kalenterista Reims, Nürburging, Bern ja Pedrables. Pedrablesin kilpailu oltiin perumassa muutenkin Le Mansin aikoihin starttirahakiistojen takia.

Vuoden 1956 Sveitsin kilpailua ei pidettykään turvattomuuskeskustelun takia ja sehän huipentui lopullisesti moottoriurheilun kieltämiseen maassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Vuonna 1965 ei ajettu edellisenä vuonna ajettua Itävallan Grand Prixiä uudelleen. Syy oli Zeltwegin radassa ja starttirahan pulassa. Siten alettiinkin katsella uutta rakennuspaikkaa uudelle radalle.:)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Vuonna 1990 16 kalenterissa ajetun f1-kilpailun lisäksi kalenterissa mukana virallisina varakilpailuina olivat Rio de Janeiro, Donington, Österreichring ja Kyalami.

Kaikki muut varakilpailuehdokkaat Kyalamia lukuunottamatta olivat jollakin tavalla tuttuja ratoja. Kyalami vuorostaan oli kysymysmerkki varakilpailuksikin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Vuonna 1991 16 ajetun kilpailun lisäksi virallisiin varakilpailuihin ei juuri muutoksia tullut. Rio de Janeiro joutui pois varakilpailujen joukosta ja tilalle ykköspaikalle tuli juuri Espanjan Grand Prixin pito-oikeutensa menettänyt Jerez. Varakilpailut olivat siis kaudelle 1991 Jerez, Donington, Österreichring ja Kyalami.

Kyalami tuli jonkin verran tutummaksi radaksi kuljettajille kaudella 1991. Erityisesti ennen kauden 1992 alkua talvikaudella. Lisäksi eräs radan kilpailuksi pääsemisen ehdokkuus oli riittävät määrät testiä ja hyvät turvallisuuspuitteet. Tosin ilman Phoenixin rahavaikeuksia nekään eivät olisi saattaneet riittää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Vuonna 1992 varakilpailuina kaudelle olivat virallisesti Jerez, Donington, Autopolis ja Österreichring. Näistä Jerez oli kaikkein vahvin korvaamaan Unkarin kilpailun. Hungaroringin järjestäjillä oli pitkään talousvaikeuksia ja aikaa ei lopullisen kalenterin aikatauluunkaan jäänyt aikanaan paljon.

Autopolis vuorostaan oli ehdolla jossakin vaiheessa alkukaudesta kalenteriin tai viimeistään loppuvuodesta Suzukan ja Adelaiden kilpailua edeltävälle jaksolle. Kun Autopolis ei saanut kilpailua niin lohdutuspalkinnoksi se sai kolmannen asteen varakilpailun ehdokkuuden.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Vuonna 1993 varakilpailuksi ehdolla kaudelle olivat Jerez, Autopolis, Mexico City ja Aida. Jerezin tappio Euroopan kilpailusta kaudelle 1993 Doningtonille oli pieni yllätys sinänsä. Jerez kun oli nimetty ensimmäiseksi varakilpailuksi mikäli joku kilpailu joudutaan peruuttamaan kaudella.

Mexico Cityn kilpailu peruttiin ja muutenkin kiistat Bernien kanssa johtivat sen pudottamiseen jopa varakilpailun järjestelyssä Autopolisin kanssa. Autopolis oli kaudella jälleen ehdolla pidettäväksi kilpailuksi, mutta hanke peruttiin.

Aidan rata oli taas vielä Kyalamiakin oudompi ehdokas kilpailun pitämispaikaksi, mutta luokitus oli FIA:n rataluokituksessa vielä juuri ja juuri riittävä varakilpailun pitämiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Vuonna 1994 käytiin ratojen ulkopuolella taistoa myös kilpailujen pidosta kaudelle. Argentiinan kilpailu piti ajaa kaudella 1994, mutta lopulta kilpailun piti Jerez. Se vuorostaan oli ensimmäinen varakilpailu luokitukseltaan. Muita varakilpailuja kaudelle Jerezin ohella olivat Donington, Mexico City ja Kyalami.

Aidan radan pääsy kilpailukalenteriin oli alkukaudesta myös Doningtonin radanomistajien nurinan aihe. Myöhemmin kaudella myös Jerezin mukaanpääsy ei miellyttänyt heitä. Mexico Cityä pidettiin vieläkin ehdolla varakilpailuksi ja Kyalami pudotettiin kalenterista lähinnä promoottorien konkurssin takia. Lisäksi myös turvallisuuspuitteet eivät olleet kovin hyvät.

Muussa tapauksessa Aidassa ei kaudella 1994 olisi välttämättä ajettu sillä se oli luokitukseltaan huonommassa kunnossa tai se oli ainakin arvioitu huonommaksi kuin Jerez tai Donington ennen kautta 1994.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Vuodeksi 1995 varakilpailuina ehdolle kaudelle olivat Jerez, Donington, Mexico City ja Kyalami. Näistä tuttuun tapaan lähinnä Jerez ja Donington olivat ehdolla varakilpailuiksi vahvemmin. Muut kaksi olivat lähinnä äärimmäisiä hätätapauksia. Etenkin kun kalenterissa oli muutenkin 17 kilpailua.

Vuoden lopulla Aidan rata pudotettiinkin takaisin vain varakilpailuksi, mutta se oltiin vielä vuoden 1995 lokakuussa valmiita ajamaan tarvittaessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Vuonna 1996 varakilpailuiksi ehdolla olivat vanhat tutut nimet yhtä lukuunottamatta. Tai oikeammin sekin oli vanha tuttu rata kuljettajille testirintamalla. Varakilpailut kaudelle 1996 olivat Jerez, Donington, Aida ja Paul Ricard.

Mexico Cityn ja Kyalamin rataluokitukset olivat muutoshaluttomuuden takia pudotettu kokonaan varakilpailun luokituksenkin ulkopuolelle.

Näistä kaikki kilpailut kävivät taistelua kilpailujen pidosta kaudelle jossakin vaiheessa. Jerezin kilpailu olisi ajettu Euroopan kilpailun nimellä keväällä tai sitten viimeistään syksyllä Unkarin kilpailun sijaan. Hungaroringin ratayhtiö oli jälleen rahoitusvaikeuksissa.

Donington oli ehdolla ainoastaan keväälle ja samoin myös Aidan rata. Lopulta keväällä ajettiin Nürburgringillä Euroopan Grand Prix. Paul Ricard vuorostaan oli ehdolla korvaamaan Magny-Coursia kyseisen vuoden Ranskan kilpailuksi. Magny-Cours löysi kuitenkin viime hetkessä tarpeeksi rahaa pitääkseen kilpailun suunnitellusti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Vuonna 1997 oli myös varsinaisten kilpailujen lisäksi omat taistot myös varakilpailuilla. Jerez oli tuttuun tapaan ykkösnimi varakilpailuissa, mutta Paul Ricardin rata oli sen jälkeen ehdolla pitämään mahdollisen toisen varakilpailun tai mikäli Jerez peruisi oman kilpailunsa syystä tai toisesta. Paul Ricard oli muuten kuin viimeisen osakilpailun pitopaikaksi ehdolla jälleen myös Magny-Coursin korvaajaksi.

Doningtonin rata oli pudonnut hieman asteikossa, mutta säilytti silti varakilpailun paikkansa kalenterissa. Viimeinen varakilpailu oli Kyalami joka havitteli paluuta f1-areenoille viimeistään vuosituhannen vaihtuessa. Vuodet 1997-1999 rata halusi kuitenkin olla varakilpailu kalenterissa ja niin Bernien kanssa asiat saatiinkin sujumaan.

Kauden aikana Jerez korvasikin Estorilin ja Estorilin kilpailua kaudella 1997 ei pidetty vaikkakin mahdollisuus olisi ollut olemassa sen pitämiseen Jerezin jälkeen. Ikävä kyllä McLaren, Ferrari ja Sauber eivät halunneet ajaa ylimääräistä kilpailua kaudella ja niin Estorilissa ei kaudella 1997 ajettu.

McLarenin syynä oli juuri onnistunut Jerezin kilpailu, Ferrarin syynä taas Michael Schumacherin kilpailukielto ja Nicola Larinin ajattaminen ja Sauber lähinnä myötäili Ferrarin päätöstä. Tekosyynä oli myös kauden jälkeinen väsymys ja kustannukset.

Jerez menetti kauden 1997 lopun perseilyn takia paikkansa kaudella 1998 myös varakilpailuna ja siten kalenteriin tuli Kyalamin ohella joukkiollinen uusia mahdollisia paikkoja, mutta lopulta vain 4 rataa oli mahdollista ottaa varakilpailuksi.

1998 varakilpailuja olivat ainakin Estoril, Kyalami, Zhuhai ja Sepang. Myös muutamia muitakin varakilpailunkin listoilta poisjääneitä ehdokkaita oli ja kausien 1997-1998 lopulla olivat alkaneet neuvottelut myös Yhdysvaltain kilpailun uudelleen tulemisesta kalenteriin.

Lisäksi myös Estorilin kilpailusta kaavailtiin varsinaista kilpailua jolloin sen paikan olisi ykkösvaihtoehtona ottanut Kyalami ja neljännen varakilpailun paikan olisi ottanut silloinen Etelä-Korean alkutekijöissä ollut ratahanke Soulissa.

Kilpailupaikaksi haettiin Havaijilta lentokenttärataa, mutta CART-sarja sai sen mieluummin halvemmalla hinnalla. Phoenix vuorostaan kieltäytyi lähinnä vuosien 1989-1994 sopimuskauden katkettua jo kauden 1991 kilpailun jälkeen ja osavaltiorahoituksen puutteen takia. Lopulta vaihtoehtona oli Indianapolis jossa juhlittiinkin Amerikan mantereen paluuta f1:siin kaudella 2000.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Kauden aikana Jerez korvasikin Estorilin ja Estorilin kilpailua kaudella 1997 ei pidetty vaikkakin mahdollisuus olisi ollut olemassa sen pitämiseen Jerezin jälkeen. Ikävä kyllä McLaren, Ferrari ja Sauber eivät halunneet ajaa ylimääräistä kilpailua kaudella ja niin Estorilissa ei kaudella 1997 ajettu.
Missä vaiheessa Estoril peruttiin lopullisesti? Kesken kauden 1997 vai jo ennen kautta? Omistamassani Formula 1 97 -pelissä on kuvattuna Estorilin rataprofiili. Peli ilmestyi syyskuussa 1997.

Missä kunnossa Autódromo do Estoril mahtaa nykyään olla? Vieläkö täyttäisi F1-vaatimukset?
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7203
Missä vaiheessa Estoril peruttiin lopullisesti? Kesken kauden 1997 vai jo ennen kautta? Omistamassani Formula 1 97 -pelissä on kuvattuna Estorilin rataprofiili. Peli ilmestyi syyskuussa 1997.

Missä kunnossa Autódromo do Estoril mahtaa nykyään olla? Vieläkö täyttäisi F1-vaatimukset?
Olen melko varma ainakin siitä, että Estorilin turva-alueet eivät täytä F1-vaatimuksia joten jos Estorilin radalla haluttaisiin vielä joskus ajaa F1-kisa pitäisi turva-alueita muokata ja tarkemmin sanoen ainakin suorien jälkeisissä mutkissa ja nopeimmissa mutkissa olevat turva-alueet olisi päällystettävä asfaltilla.
 
Ylös