Vuonna 1997 oli myös varsinaisten kilpailujen lisäksi omat taistot myös varakilpailuilla. Jerez oli tuttuun tapaan ykkösnimi varakilpailuissa, mutta Paul Ricardin rata oli sen jälkeen ehdolla pitämään mahdollisen toisen varakilpailun tai mikäli Jerez peruisi oman kilpailunsa syystä tai toisesta. Paul Ricard oli muuten kuin viimeisen osakilpailun pitopaikaksi ehdolla jälleen myös Magny-Coursin korvaajaksi.
Doningtonin rata oli pudonnut hieman asteikossa, mutta säilytti silti varakilpailun paikkansa kalenterissa. Viimeinen varakilpailu oli Kyalami joka havitteli paluuta f1-areenoille viimeistään vuosituhannen vaihtuessa. Vuodet 1997-1999 rata halusi kuitenkin olla varakilpailu kalenterissa ja niin Bernien kanssa asiat saatiinkin sujumaan.
Kauden aikana Jerez korvasikin Estorilin ja Estorilin kilpailua kaudella 1997 ei pidetty vaikkakin mahdollisuus olisi ollut olemassa sen pitämiseen Jerezin jälkeen. Ikävä kyllä McLaren, Ferrari ja Sauber eivät halunneet ajaa ylimääräistä kilpailua kaudella ja niin Estorilissa ei kaudella 1997 ajettu.
McLarenin syynä oli juuri onnistunut Jerezin kilpailu, Ferrarin syynä taas Michael Schumacherin kilpailukielto ja Nicola Larinin ajattaminen ja Sauber lähinnä myötäili Ferrarin päätöstä. Tekosyynä oli myös kauden jälkeinen väsymys ja kustannukset.
Jerez menetti kauden 1997 lopun perseilyn takia paikkansa kaudella 1998 myös varakilpailuna ja siten kalenteriin tuli Kyalamin ohella joukkiollinen uusia mahdollisia paikkoja, mutta lopulta vain 4 rataa oli mahdollista ottaa varakilpailuksi.
1998 varakilpailuja olivat ainakin Estoril, Kyalami, Zhuhai ja Sepang. Myös muutamia muitakin varakilpailunkin listoilta poisjääneitä ehdokkaita oli ja kausien 1997-1998 lopulla olivat alkaneet neuvottelut myös Yhdysvaltain kilpailun uudelleen tulemisesta kalenteriin.
Lisäksi myös Estorilin kilpailusta kaavailtiin varsinaista kilpailua jolloin sen paikan olisi ykkösvaihtoehtona ottanut Kyalami ja neljännen varakilpailun paikan olisi ottanut silloinen Etelä-Korean alkutekijöissä ollut ratahanke Soulissa.
Kilpailupaikaksi haettiin Havaijilta lentokenttärataa, mutta CART-sarja sai sen mieluummin halvemmalla hinnalla. Phoenix vuorostaan kieltäytyi lähinnä vuosien 1989-1994 sopimuskauden katkettua jo kauden 1991 kilpailun jälkeen ja osavaltiorahoituksen puutteen takia. Lopulta vaihtoehtona oli Indianapolis jossa juhlittiinkin Amerikan mantereen paluuta f1:siin kaudella 2000.