F1-kisat joita ei ajettukaan

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
Heinäkuun lopulla 1972 tehtiin tietyllä tapaa historiaa tekemällä monessa mielessä mahdottomaksi sanotusta unelmasta totta. Ruotsissa varmistui pidettäväksi kaikkien aikojen ensimmäinen Pohjoismaissa ajettava Grand Prix kaudeksi 1973 ja se oli hankkeen puuhamiehille vuosien väsymättömien neuvottelujen jälkeen todella suuri uutinen. Jossain määrin Ruotsissa ja jos ei muuten niin ainakin moottoriurheilupiireissä kärsittiin Jo Bonnierin menehtymisen jälkimainingeissa kun uutinen Anderstorpin hyväksymisestä f1:n arvoiseksi radaksi tuli julki.

Muissa Pohjoismaissa uutinen ensimmäisestä f1-kilpailusta herätti paljon uteliaisuutta. Matkustaminen sinne tuntui olevan varsin helppoa ja myöhemmin Anderstorpin kilpailusta tuli jopa suomalaisillekin yllättävänkin helppo paikka mennä seuraamaan kilpailua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
Heinäkuun lopulla 1972 CSI:n ja FOCA:n osalta koko kauden 1973 kalenteri oli kuitenkin vielä varsin avoin. Silti ensimmäinen kalenteriehdotus julkaistiin jo viimeisenä päivänä heinäkuuta samana vuonna. Tässä kalenteri kautta 1973 varten siinä vaiheessa:

Buenos Aires: Varmistui pidettäväksi, mutta järjestäjiltä ei saatu selvyyttä kilpailun pitämiseksi. He halusivat pitää kilpailun kauden alussa tai sen lopussa. Kauden alussa pidettävä kilpailu olisi ajettu tammikuussa tai helmikuusa ja kauden lopulla ajettava kilpailu joko marraskuussa tai jopa joulukuussa siinä vaiheessa.

Interlagos: Varmistui pidettäväksi, mutta järjestäjiltä ei saatu selvyyttä kilpailun pitämiseksi. He halusivat pitää kilpailun kauden alussa tai sen lopussa. Kauden alussa pidettävä kilpailu olisi ajettu tammikuussa tai helmikuussa ja kauden lopulla ajettava kilpailu joko marraskuussa tai jopa joulukuussa siinä vaiheessa.

Kyalami: 3.3.1973

Montjuic Park: 29.4.1973

Zolder: 20.5.1973

Monaco: 3.6.1973

Zandvoort: 17.6.1973

Paul Ricard: 1.7.1973

Silverstone: 14.7.1973

Nürburgring: Joko 4.8.1973 tai 5.8.1973 riippuen järjestäjän tilanteesta. Järjestäjille myös lauantaikilpailu olisi käynyt.

Österreichring: 19.8.1973

Anderstorp: Joko 25.8.1973 tai 26.8.1973 riippuen järjestäjän tilanteesta. Järjestäjille myös lauantaikilpailu olisi käynyt.

Monza: 9.9.1973

Mosport: 23.9.1973

Watkins Glen: 7.10.1973

Ontario: 14.10.1973

Riverside: 21.10.1973

Kalenteriin siinä vaiheessa oli merkitty peräti 17 osakilpailua, mutta lopulta näistä ajettiin vain 15 osakilpailua. Hollannin kilpailu pidettiin lopulta 29.7.1973 palkintorahakiistan ja turvallisuuden heikkouden takia. Olisi kyllä saanut jäädä ajamatta...:(. Ruotsin kilpailun järjestäjät saivat lopulta kerättyä niin aikaisessa vaiheessa tarvittavat kisasummat, että kilpailu kyettiin pitämään jo kesäkuussa. Samalla kilpailu ajettiin parhaimman yleisömäärän saamiseksi sunnuntaina lauantain sijaan. Samaan lopputulokseen päätyivät myös Saksan Grand Prixin järjestäjät.

Ontarion ja Riversiden osakilpailut Yhdysvalloissa peruttiin. Argentiinan osakilpailu pidettiin lopulta tammikuun 28:s päivä ja Brasilian osakilpailu 11:sta päivä helmikuuta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
Maaliskuussa 1973 heti Etelä-Afrikan Kyalamin jälkeen Pierre Ugeaux alkoi yhteistyössä von Metternichin kanssa suunnitella uutta f1-kalenteria kaudeksi 1974. Tässä alustavassa kalenterissa ja sen suunnittelussa mukana oli 10.3.1973 pidetyssä kokouksessa myös itse Bernie Ecclestone. Ecclestonen suurempi aika f1-kalenteriin tai sen vaikuttamiseen tuli kuitenkin vasta paljon myöhemmin. Tässä kuitenkin kauden 1974 alustava kalenteri siinä vaiheessa:

Buenos Aires: 27.1.1974

Interlagos: 10.2.1974

Kyalami: 2.3.1974

Jarama: 28.4.1974

Monaco: 12.5.1974

Nivelles: 26.5.1974

Zandvoort: 9.6.1974

Anderstorp: 23.6.1974

Clermont-Ferrand: 7.7.1974

Brands Hatch: 21.7.1974

Nürburgring: 4.8.1974

Österreichring: 18.8.1974

Monza: 8.9.1974

Mosport: 22.9.1974

Watkins Glen: 6.10.1974

Clermont-Ferrandin ratayhtiö olisi tarjonnut enemmän rahaa kuin Paul Ricardin tai Dijon-Prenoisin vastaavat ratayhtiöt, mutta se tuomittiin liian vaaralliseksi lopulta kahdestikin suoritetussa tarkastuksessa kausien 1973-1974 välillä ja tuomittiin kelvottomaksi pitämään f1-kilpailuja. Sittemmin kilpailu olisi ajettu joko Dijonissa tai Paul Ricardissa. Lopulta ajettiin Dijonissa. Lisäksi kilpailujen pitopaikat ja päivät vaihtelivat jonkin verran kaudella 1974.

Lopulta Argetiinan Grand pidettiin 13.1, Brasilian Grand Prix pidettiin 27.1, Etelä-Afrikan Grand Prix 30.3, Monacon kilpailu ja Belgian kilpailu vaihtoivat paikkoja keskenään eli Nivellesissä ajettiin 12.5 ja Monacossa 26.5. Samoin myös Ruotsin ja Hollannin kilpailut vaihtoivat paikkoja keskenään. Brands Hatchissa ajettiin lopulta lauantaina kilpailu tuttuun tapaan sunnuntain sijaan. Kilpailu ajettiin 20.7.1974. Ruotsin kilpailua meinattiin jalkapallon MM-kisojen takia siirtää lauantaikilpailuksi ja samoin myös Hollannin kilpailua meinattiin siirtää lauantaina ajettavaksi samasta syystä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
Kauden 1975 kalenteria alettiin suunnitella myös hyvissä ajoin kaudella 1974. 30.4.1974 julkaistiin ensimmäinen kauden 1975 alustava kalenteri ja siinä vaiheessa kilpailut näyttivät tältä:

Buenos Aires: 12.1.1975

Interlagos: 26.1.1975

Kyalami: 1.3.1975

Estoril: 6.4.1975 (Portugali halusi tuolloin osakilpailun f1:siin vaikkakin myöhemmin Estoril julistettiin vuosiksi f1:siin kelpaamattomaksi. Tuolloin lähinnä rahakiistojen ja fasiliteettien pienuuden takia kuin varsinaisen radasta johtuvien seikkojen takia. Kuitenkaan Estoril ei menettänyt F2-lisenssiään eli se sai pitää f2-kilpailuja.)

Montjuic Park: 27.4.1975

Zolder: 11.5.1975

Monaco: 25.5.1975

Anderstorp: 8.6.1975

Zandvoort: 22.6.1975

Paul Ricard: 6.7.1975

Silverstone: 19.7.1975

Nürburgring: 3.8.1975

Österreichring: 17.8.1975

Monza: 7.9.1975

Mosport: 21.9.1975

Watkins Glen: 5.10.1975

Siinä vaiheessa aiottiin siis ajaa 16 osakilpailua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
Kesäkuussa 1974 1.6.1974 seuraavassa kalenterissa Belgian Grand Prix ja Monacon Grand Prix vaihtoivat paikkoja ja lisäksi Ranskan Grand Prix piti ajaa Dijonissa Paul Ricardin sijaan. Tuossa vaiheessa Estoril oli vielä mukana kalenterissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
Vain päiviä ennen kauden 1975 alkua lyötiin lukkoon jo jouluaattona 1974 aiemmin sovittu f1-kalenteri kaudelle 1975. Siihen mennessä Ranskan Grand Prixin halusi itselleen myös Clermont-Ferrand jälleen kerran ja Estorilin kilpailu oli menettänyt kilpailun lähinnä liian vähäisen maksukyvyn takia. Tässä kalenteri 2.1.1975:

Buenos Aires: 12.1.1975

Interlagos: 27.1.1975

Kyalami: 1.3.1975

Montjuic Park: 28.4.1975

Monaco: 11.5.1975

Zolder: 25.5.1975

Anderstorp: 8.6.1975

Zandvoort: 22.6.1975

Clermont-Ferrand, Paul Ricard tai Dijon-Prenois: 6.7.1975 (Kaikki kolme rataa halusivat Ranskan Grand Prixin itselleen pidettäväksi. Bernie Ecclestone ja Jean-Marie Balestre halusivat jopa kaikki kolme kilpailua mukaan kalenteriin, mutta Pierre Ugeaux kieltäytyi tästä liiallisen kilpailumäärän takia. Myöhemmin kaudella 1975 Clermont-Ferrand tuomittiin jälleen naurettavan vaaralliseksi radaksi pitää f1-kilpailu joten taistelu jäi keskellä kautta enimmäkseen Dijonin ja Paul Ricardin väliseksi. Pitkään näytti jopa siltä, että Dijonissa ajettaisiin erillinen Euroopan Grand Prix. Eli kaksi kilpailua kaudella 1975 haluttiin myöhemmin ajettavaksi Ranskaan.

Myöhemmin kaudesta Dijon-Prenoisin piti pitää Ranskan Grand Prix, mutta se piti liian lyhyen pituutensa vuoksi vuoden 1975 Sveitsin Grand Prixin sarjan ulkopuolisena kilpailuna. Paul Ricard suostui vuorottelemaan Dijonin kanssa sillä ehdolla, että se saisi oikeuden myös vuoden 1976 kilpailuun. Se sai myönnytyksen ja niin Paul Ricard sai pitää Dijonin kilpailun sijasta Ranskan Grand Prixin myös kaudella 1976.)

Silverstone: 19.7.1975

Nürburgring: 3.8.1975

Österreichring: 17.8.1975

Monza: 6.9.1975

Mosport: 21.9.1975

Watkins Glen: 5.10.1975

Lopulta kilpailuja pidettiin vain 14 15:sta suunnitellun asemasta koska Mosportin kilpailu peruuntui palkintorahakiistan takia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
5.1.1976 varmistui kauden 1976 kalenteri f1:n silloista monien mielestä ehkä varsin yhtä kaikkien aikojen jännittävintä formulakautta varten. F1 eli tuolloin kilpailukalenterinsa osalta hyvin levottomia aikoja ja tilannetta ei yhtään helpottanut se, että Pierre Ugeaux, Kreivi von Metternich, Huske von Hahnstein ja Yvon Leon kävivät omaa taisteluaan nuorta ja tulevan sukupolven johtajistoa vastaan.

Sitä ryhmittymää johtivat Jean-Marie Balestre, Bernie Ecclestone ja Max Mosley. Balestre oli sinällään enemmän von Metternichin oppipoikana oppi-isänsä jalanjäljissä kulkeva, mutta halusi vallan itselleen ja samalla ymmärsi myös Ecclestonen ajaman mainoshyödyn lajille.

Ecclestone vuorostaan oli ollut jo pitkään sanasodassa Pierre Ugeauxin kanssa ja kritisoi muun muassa häntä ikälopuksi vanhaksi mieheksi. Tosin ei Ugeaux sinällään ollut mikään ikäloppu, mutta hän oli lajin mainosjohtajana jo silti varsin iäkäs. Muistaakseni Ugeauxilla ikä oli siinä vaiheessa vähintään 63 vuotta, mutta hän saattoi olla jopa lähemmäs 80 vuotta vanha enintään iältään. Berniellä oli siinä vaiheessa ikää 46 vuotta. Ugeaux ja Ecclestone riitelivät myös tv-sopimuksen toteutuksista lajissa, mutta jätän tämän suuremman tarinan toiseen kertaan.

Tässä kuitenkin kalenteria kauden 1976 osalta vain päiviä ennen kauden 1976 alkua:

Buenos Aires: 11.1.1976

Interlagos: 25.1.1976

Kyalami: 6.3.1976

Long Beach: 28.3.1976

Jarama: 2.5.1976

Zolder 16.5.1976

Monaco: 30.5.1976

Anderstorp: 13.6.1976

Paul Ricard: 4.7.1976

Brands Hatch: 18.7.1976

Nürburgring: 1.8.1976

Österreichring: 15.8.1976

Zandvoort: 29.8.1976

Monza: 12.9.1976

Mosport: 26.9.1976

Watkins Glen: 10.10.1976

Fuji: 24.10.1976

Varaosakilpailujen osalta kaudella 1976 oli peruuntuvien kilpailujen varalle kolme osakilpailua ajettavaksi ja neljä sarjan ulkopuolista f1-kilpailua. Näistä tulee listaa tässä:

Silverstone: 14.3 tai 11.4 (Silverstonen radalla ajettiin lopulta Pierre Ugeauxin kielteisen päätöksen myötä vain Graham Hillin muistokilpailu kaudella 1976. Bernie Ecclestone olisi ollut valmis pitämään varakilpailun Argentiinan peruuntumisen takia kaudella 1976 Silverstonessa.)

Brands Hatch: Ajettiin Race of Champions 14.3.1976 jolloin Silverstonen radalla mahdollinen korvaava kilpailu olisi pidetty vain 11.4, mutta lopulta ei pidetty.

Imola: Oli ehdolla varaosakilpailuna 19.4.1976 ajettavaksi, mutta peruuntui ja sarjan ulkopuolisen kilpailun osalta asiaa tulee pian lisää.

Dijon-Prenois: Oli ehdolla varaosakilpailuna 9.5.1976 ja ylimääräisenä Sveitsin Grand Prixin nimellä ajettavana varaosakilpailuna tai sarjan ulkopuolisena kilpailuna, mutta molemmat peruttiin. Syitä Dijonin peruuntumiseen oli menoa, mutta tärkein niistä oli muun muassa kesken olleet radan pidennystyöt.

Seuraavissa viesteissä kauden 1976 osakilpailuratkaisuja puidaan enemmän.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
Kauden 1976 jännittäminen alkoi jossain määrin jo ennen koko vuoden ensimmäistä päivääkään. Kalenterista koitui paljon päänvaivaa ja oli ehkä kaikkien aikojen kiistellyin siihen asti. Argentiinan Grand Prix peruuntui ensimmäisen kerran 30.12.1975 Argentiinan poliittisen sekasorron takia ja taloudellinen maksukyky ei ollut kovinkaan hyvä. Uudenvuodenaattona eli seuraavana päivänä Buenos Airesin ratayhtiöllä oli ollut tarvittavat varat hallussa, mutta maan talous heitti kärrynpyörää poliittisten levottomuuksien vuoksi.

Pierre Ugeauxin uudenvuodenaatto 1976 meni täysin pilalle kun Bernie Ecclestone alkoi hätäistunnossa kyseenalaistaa Ugeauxin järkevyyttä ajattaa talleja Brasilian kilpailussakin. Miksi pitää Brasilian osakilpailua kaudella 1976 kun Argentiinankaan osakilpailua ei olisi voitu pitää? Aivan kuin tämäkin ei olisi ollut tarpeeksi niin Interlagosinkin ratayhtiö ilmoitti 31.12.1975-1.1.1976 vuodenvaihteessa keskellä yötä Ugeauxille faksilla, että Brasilian ratayhtiöllä ei toistaiseksi ole varaa järjestää Brasilian Grand Prixiä kaudella 1976. Kokouksessa alkoi esiintyä Ecclestonea puoltavia seikkoja varsin paljon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
Vuoden 1976 alkupäivinä tammikuussa Brasilian Interlagosin ratayhtiö ja sen merkittävimmät päättäjät olivat kokoontuneet hätäistuntoon. Istunnon päätteeksi Brasilian autoliiton pääpamppu herra Nacache päätti, että Brasilian Grand Prix voidaan ajaa kaudella 1976. Tosin kilpailu olisi pakko siirtää rahavaikeuksien takia maaliskuun 14:sta päivään. Pierre Ugeaux oli alusta asti myöntyväinen tähän suunnitelmaan ilman erillistä lisäystä asiaan, mutta Bernie Ecclestone vaati alusta asti kovaa linjaa ja hän olisi kieltäytynyt kilpailun pitämisestä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
Nacachen mukaan Brasilian autoliitto oli toivonut myös sitä, että Interlagosin sijaan olisi tarvittaessa voitu ajaa myös jollakin muulla radalla Brasiliassa kaudella 1976. Monet odottivat paljon Emerson Fittipaldin suoritusta veljensä tallissa ja siten myös kauden aloituksen siirtäminen niin pitkälle aikavälille olisi ollut suuri ongelma, mutta taloudelliset seikat olivat pakottamassa Interlagosin radan luovuttamaan kilpailupaikkansa.

Pierre Ugeaux oli Nacachen kanssa varsin samaa mieltä asioista, mutta hän ei toisaalta hyväksynyt Nacachen ehdotusta Brasilian radalla ajamisesta missä oli ajettu ainoa muu Brasilian Grand Prix silloin kuin sarjan kalenteriin maa oli ylipäätään hyväksytty mukaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
Lopulta Brasilian Grand Prix päätettiin ajaa kaudella 1976 aloituskilpailuna, mutta tällä välin Ugeaux oli vaikeuksissa vuorostaan Kyalamin ratayhtiön kanssa. Edellinen kilpailun pääsponsori ja promoottori oli mennyt konkurssiin uudenvuodenpäivänä 1976 ja se oli aiheuttanut huolen jopa Etelä-Afrikan Grand Prixin peruuntumisesta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
Kertaalleen kaudella 1975 joulukuussa f1:n kalenterikiistan seurauksena Kyalamin osakilpailu olikin jo kautta 1976 koskien peruttu kalenterista. Tammikuun alkupäivinä tilanne näytti hyvin hälyttävältä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
3.1.1976 vain pari päivää ennen silloista kalenterin lukkoon lyömistä Kyalamin ratayhtiö oli löytänyt itselleen uuden promoottorin joka maksoi entisen promoottorin konkurssipesästä tarvittavan summan kilpailunpitoon ja ennen kaikkea tilanne alkoi taas näyttää valoisammalta. Tässä vaiheessa eniten Ugeauxia ärsytti Buenos Airesin jatkuva levoton tilanne. Samoin myös koko moottoriurheilumaailma odotti Buenos Airesin tilanteen paranemista. Välillä oli jo huhuja f1-tallien siirtymisestä sinne, mutta toisaalta kaikki tallit olivat vielä odottavalla kannalla silloin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
Huolimatta 4.1.1976 jälleen pidetystä kokouksesta ja Bernie Ecclestonen valituksista huolimatta Ugeaux piti päänsä myös Kyalamin osalta ja ilmoitti heille onnittelusähkeen muodossa, että Etelä-Afrikan Grand Prix 1976 voitiin pitää edelleen 6.3 samana vuonna. Ainoa ehto oli tosin suoritettavat ylimääräiset radan tarkastukset ja maksusummien varmistus etukäteen Kyalamin promoottorien välisestä oikeudenkäynneistä huolimatta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
Lopulta Etelä-Afrikan konkurssisotkujen ja niistä johtuneiden oikeustaistelujen selvitys kesti pari kuukautta ja kilpailu ajettiin etukäteen maksetusta loppusummasta huolimatta maaliskuussa 1976 varsin viime hetkellä. Siihen mennessä oli jo kausi aloitettu Interlagosissa ja Buenos Airesin kilpailu oli peruutettu varsin viime hetkellä. Kilpailu peruttiin muistaakseni kilpailuviikonlopun keskiviikkona eli 7.1.1976. Mahdollisesti kyllä myös 8.1.1976 eli hyvin viime hetkellä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
7.3.1976 sunnuntaina Niki Laudan voitettua edeltävänä päivänä Etelä-Afrikan Grand Prixin pitivät kaikkien tallien tallipäälliköt ja toiminnanjohtajat oman kokoontumisensa Kyalamissa. Niissä päätettiin kauden aikaisista kauden ulkopuolisista kilpailuista ja varaosakilpailuista muutenkin. Kaikki muut paitsi Ferrarin ja Marchin tallin pääpomot äänestivät Imolan ja Dijonin osakilpailun pitoa vastaan. Ainakaan he eivät aikoneet mennä niihin kilpailuihin mikäli ne ajettaisiinkin niille varatuilla päivämäärillä. Yksinkertaisesti muut tallit eivät halunneet liiaksi kuluja. Muutenkin kauden 1976 aikoihin f1 oli muuttumassa jälleen yhden askeleen kohti nykyaikaista suuntaustaan juurikin noissa asioissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
Ferrarin Toiminnanjohtaja Danielle Audetto ja Il Commendatore eli Enzo Ferrari olivat varsin närkästyneitä siitä, että Imolan kilpailua ei aiottaisi ajaa kaudella 1976 edes varaosakilpailuna. Enzo yritti vedota Pierre Ugeauxin valtaan siitä, että kilpailu ajettaisiin kaudella. Kyalamin jälkeen Enzo olisi halunnut siirtää kilpailun pidettäväksi kesäkuun 20:lle päivälle aiemman toukokuun 9:n päivän sijaan. Mikäli tähän vaatimukseen ei olisi suostuttu niin Enzo Ferrari aikoi boikotoida tallinsa osalta Englannin Grand Prixiä vastalauseena Imolan osakilpailun hylkäykselle. Hän ilmoitti vetäytyvänsä siinä vaiheessa mahdollisesti pidettävästä Silverstonen varaosakilpailusta Marchin tapaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
Sittemmin Enzo Ferrari yritti alle viikon kuluttua edellisestä kokouksesta 15.3.1976 siirtää Imolan osakilpailun pidon kaudella 27.6 pidettäväksi. Varaosakilpailuna toiminut Dijonin radalla ajettava Sveitsin Grand Prix oli tuolloin jo melkein kokonaan peruttu. Muut tallit kuin March eivät olleet valmiina pitämään tai ainakaan haluamaan mennä paikan päälle kesäkuussa Imolan radalle mikäli sellainen kilpailu aiottiin ajaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
Huhtikuussa 1976 ennen Jaraman osakilpailua pidettiin 25.4.1976 kokous jossa käsiteltiin kauden kaukokilpailujen palkintorahoista ja yleisistä korvauksista koituneita kiistoja. Kaikki tallit Ferraria ja Marchia poislukien uhkasivat kilpailuja boikoteilla. Boikotit olisivat koskeneet kaikkia kolmea loppukauden kilpailua eli Mosportia, Watkins Gleniä ja Fujia. Boikotin syy olisi ollut korvausten ja palkintorahojen osalta myös siinä, että kolme kauden viimeistä kilpailua olivat kaikkiaan varsin lähellä toisiaan kalenterissa ja Euroopan radoilla ei olisi siten voitu testata tarpeeksi kisojen välillä. Useimmat eri tallit valmistautuivat siis 1-3 kilpailun mittaiseen boikottiin kaudella 1976 vain liiallisten kulujen takia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14199
Samoihin aikoihin Bernie Ecclestone ilmoitti oman mahdollisen boikottinsa kohdistuvan Mosportissa ajettavaan kilpailuun. Brabham-talli tulisi vetäytymään siitä koska järjestäjät eivät aikoneet maksaa sille riittäviä korvausmaksuja ja siitä syystä, että radan puuhamiehet olivat Ecclestonen mustalla listalla muutenkin. Muut tallit Ferraria ja Marchia poislukien aikoivat boikotoida vaihtelevasti niin Watkins Gleniä kuin Fujiakin.

Huolimatta Pierre Ugeauxin ja von Metternichin väitteistä Ecclestone vakuutti toukokuun alussa 3.5.1976 pidetyssä kokouksessa, että hän ei Brabham-talleineen aikonut missään nimessä boikotoida kaikkia kauden kolmea viimeistä osakilpailua vaan ainoastaan Mosportin kilpailua. Herra von Metternich varoittikin, että mikäli Ecclestone olisi boikotoinut kaikki loppukauden kilpailut niin siinä tapauksessa Ecclestonen Brabham-talli aiottiin asettaa kautta 1977 koskevaan alustavaan kilpailukieltoon. Siitä uhkauksesta ei Bernie Ecclestone välittänyt.
 
Ylös