F1-kisat joita ei ajettukaan

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Myöhemmin toukokuussa 1976 Mosportin promoottorien rahavaikeudet tulivat taas esiin kun Labatt ei aikonut maksaa osuuttaan edelliskauden kiistojen jälkijunassa puhjenneiden seikkojen takia. Siten yllättävänkin moni talli liittyi Ecclestonen kokoamaan protestirintamaan Kanadan Grand Prixiä 1976 kohtaan ja lopulta Pierre Ugeaux joutui jonkin verran taipumaan Bernielle boikottikiistassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Monacon Grand Prixin aikana kaudella 1976 Bernie Ecclestonella oli boikottisuunnitelmansa luopumisen vastineeksi myös oma ideansa loppukauden kilpailujärjestelyistä. Siinä Mosportin kilpailu olisi ajettu 3.10 kuten oli jo aiemmin sovittu, Watkins Glen 10.10 ja Fujin kilpailu 31.10.1976. Lopulta Ecclestone joutui kuitenkin luopumaan Fujin kilpailun viivästyttämisestä sillä Japanin autoliitto ja Pierre Ugeaux olivat asiasta varsin vahvasti eri mieltä. Siten Fujin kilpailu ajettiin 24.10.1976. Vaikkakin senkin ajaminen jäi aivan viime tippaan ja lähinnä ympäri maailmaa myydyt tv-oikeudet taisivat aika vahvasti painaa asiassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Lopulta vielä heinäkuussa 1976 Ferrari ja March yrittivät saada Imolan kilpailua sarjan ulkopuolisena kilpailuna ajettavaksi tai varaosakilpailuna kaudella 1976 ajettavaksi. Imolan osakilpailu olisi ajettu 19.9.1976. Edelleenkin kilpailusta olisi tullut tynkäkilpailu ja edes mestaruustaistelun kannalta siinä ei nähty järkeä ja lopulta Enzo Ferrari joutui luovuttamaan tästä haaveesta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuoden 1977 tammikuussa vain päiviä ennen sovittua kalenterin julkaisua Japanin Grand Prix Fujissa 1977 oli alustavasti peruttu. Lopulta kilpailu päätettiin ajaa huhtikuussa 1977 17.4.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kaudella 1977 huhtikuussa Pierre Ugeaux pääsi sopimukseen Japanin Autoliiton väen kanssa f1-kilpailun pitämisestä vain muutamia päiviä ennen varsinaisen alkuperäisen kilpailun pitämistä. Maksusummaa eikä muitakaan pieniä uudistuksia Fujin radalle ei ehdittäisi tehdä joten kilpailu päätettiin ajaa lopulta 23.10.1977.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Joululomalla 1977 mainittiin jouluaattona kauden 1978 Japanin Grand Prixin olevan alustavasti peruttu. Lopulta Fujin kilpailu peruuntui kaudella 1978 10.1.1978. Japanin Grand Prix ja alunperin viimeistään silloin esiintyvän Keijo Rosbergin debyyttipäiväksi olisi historian kirjoihin merkitty 16.4.1978. Peruuntumisella osa oli toki Fujin radan viranomaisissakin, mutta myös Bernie Ecclestonen roolin suurenemisella koska Bernie ei halunnut Fujin alun perin muutenkaan vaikkakin vielä kaudella 1976 boikottisotkun selvittyä olikin sitä kannattanut. Sittemmin Ecclestone käänsikin kelkkansa japanilaisten vastustamisesta kulttuurille myönteisempään suuntaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kauden 1977 varaosakilpailuina kaudelle toimivat peruutusten varalta Brands Hatch Englannissa ja Imola Italiassa. Näistä Brands Hatchin pitäminen tuntui vieraalta, mutta Enzo Ferrari lobbasi säälimättä Imolan kilpailua ajettavaksi. Lopulta Imolan varaosakilpailun ajopaikka olisi ollut näinä neljänä päivämääränä 4.8.1977, 8.9.1977, 19.9.1977 tai viimeistään 25.9.1977. Sitä ei kuitenkaan koskaan ajettu kun mitään kilpailua kaudella 1977 ei peruttu ja monet tallit eivät halunneet ajaa ylimääräisessä kilpailussa taaskaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuoden 1979 f1-kalenteri oli sen vuoden tammikuussa melkein lopullisesti selvillä. Lopulta kuitenkin muutoksia tuli jonkin verran jälleen suunnitelmaan:

Buenos Aires: 21.1.1979

Interlagos: 4.2.1979

Kyalami: 3.3.1979

Long Beach: 1.4.1979

Jarama: 29.4.1979

Zolder: 13.5.1979

Monaco: 27.5.1979

Anderstorp: 16.6.1979

Dijon-Prenois: 1.7.1979

Silverstone: 14.7.1979

Hockenheim: 29.7.1979

Österreichring: 12.8.1979

Zandvoort: 26.8.1979

Imola: 9.9.1979

Montreal: 30.9.1979

Watkins Glen: 7.10.1979

Kauden aikana Anderstorpin kilpailu peruttiin ja YLE:n omat tv-suunnitelmat kauden kisoista riippuivat täysin Keke Rosbergin ajoista vaikkakin Monacon ja Anderstorpin kilpailut saatettaisiinkin televisioida. Imolan kilpailu jätettiin ensin varakilpailuksi ja lopulta ajettiin sarjan ulkopuolisena osakilpailuna eli San Marinon Grand Prixinä kuten oli tehty joitakin kertoja aiemminkin tai haluttu tehdä niin.

Varakilpailuksi alustavasti remontin takia jätetty Monzan kilpailu ajettiin lopulta kun kisajärjestäjät peruivat suuret korjaukset radalta vuodeksi 1980 ja vuonna 1979 radalta korjattiin vain sisäalueita ja fasiliteetteja enemmän kuin itse rataa. Long Beachin kilpailua siirrettiin lopulta viikkoa myöhemmäksi. Varaosakilpailun pitopäivä olisi ollut maaliskuun 18:sta päivä tai huhtikuun 15:sta päivä. Lopulta 15.4.1979 ajettiin 18.3.1979 lumisateen vuoksi peruttu Race of Champions sarjan ulkopuolisena osakilpailuna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
10.1.1980 julkaistiin f1:n sen hetken kauden 1980 MM-kalenteri. Tässä se tulee:

Buenos Aires: 13.1.1980

Interlagos: 27.1.1980

Kyalami: 1.3.1980

Long Beach: 30.3.1980

Watkins Glen: 13.4.1980

Zolder: 4.5.1980

Monaco: 18.5.1980

Jarama: 1.6.1980

Paul Ricard: 29.6.1980

Brands Hatch: 13.7.1980

Hockenheim: 10.8.1980

Österreichring: 17.8.1980

Zandvoort: 31.8.1980

Imola: 14.9.1980

Montreal: 5.10.1980

Las Vegas: 19.10.1980

Tässä vaiheessa kalenterista oli jo aikaa sitten peruttu muun muassa Anderstorpin viimeinen yritys saada Ruotsin Grand Prix pidettyä kesäkuussa 1980. Monzan rata oli remontissa joten Imolassa ajettaisiin Italian Grand Prix 1980. Huhuissa Ruotsin Grand Prixin osalta oli pyörinyt jo tuolloin myös Göteborgin katuratahanke. Kilpailuja aiottiin ajaa siis 16 kappaletta kaudella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
1.2.1980 kauden kalenteriin ja etenkin sen loppupäähän tehtiin muutoksia. Montrealin Grand Prix siirrettin ajettavaksi 28.9, Watkins Glenissä ajettava Itä-Yhdysvaltain Grand Prix siirrettiin velkojen takia 5.10 ajettavaksi ja Las Vegasin ajaminen riippui promoottorista itsestään eli kauden päätöskilpailu aiottiin ajaa joko 19.10 tai jopa jo 12.10.1980.

Kaiken lisäksi jo aiemmin kertaalleen hylätty idea Mexico Cityn kilpailun ajamisesta tai silloin Meksikon Grand Prixin uudeksi pitopaikaksi ajateltu Acapulcon rata nousi osana FISA-FOCA-sotaa esille. Mahdollinen Meksikon Grand Prix olisi ajettu 26.10.1980 kauden päätöksenä tai sitten Las Vegasin kilpailu olisi siirretty sille päivämäärälle ja Meksikossa olisi ajettu 12-19.10 välisenä aikana. Meksikon Grand Prixistä ehdotettiin myös f1-sarjan ulkopuolisena kilpailuna kaudella 1980 ajettavaa Mexican Super Prix-kilpailua jossa olisivat kohdanneet IndyCarin ja F1:n parhaat kuljettajat. Valitettavasti Jean-Marie Balestre ei ollut iloinen Bernie Ecclestonen asenteesta ja näin tämäkin kilpailu oli tuolloin uhattuna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
4.3.1980 sunnuntaina heti Etelä-Afrikan kilpailun jälkeen pidetyssä FISA:n ja FOCA:n välisessä kokouksessa Bernie Ecclestone alkoi suunnitella kauden 1981 kalenteria. Tuolloin varsin erikoinen kalenteri vastasi muutoin kauden 1981 toteutunutta kalenteria varsin hyvin, mutta oli viisi pientä erikoisuuttakin mukana:

Buenos Aires: 11.1.1981

Kyalami: 24.1.1981

Long Beach: 1.3.1981

Acapulco: 15.3.1981

Interlagos: 29.3.1981

Näistä radoista Acapulcon rata olisi ollut Meksikossa ja ainoa myöhemmin paikkansa pitänyt kilpailu oli sittemmin oikein ajettu Brasilian Grand Prix joskin se ajettiin jo sarjan toisena osakilpailuna ja lisäksi Interlagosin sijaan kilpailu ajettiin Rio de Janeirossa. FISA:n miehet eivät Bernien kaavailuista eikä liian aikaisesta kauden aloituksesta muutenkaan pitäneet ja myös sanoivat sen hänelle. Sota kahden kattojärjestön välillä oli pahenemassa silloin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Aivan huhtikuun alussa 1980 Las Vegasin osakilpailua siirrettiin rahavaikeuksien ja radan valmistumattomuuden takia 2.11.1980 saakka. Meksikon Grand Prixistä oltiin luopumassa IndyCar-sarjan tekemän korvausvaatimuksen vuoksi ja siitäkin syystä, että IndyCarilla ei ollut intoa ajaa f1:siä vastaan Mexican Super Prix-kilpailua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Huhtikuussa 1980 F1 oli jakaantua kahtia FISA:n johtamaan F1:siin ja FOCA:n johtamaan Moottoriurheilun Maailmanfederaatioon. Laitetaan ensimmäiseksi FISA:n aikoma kalenteri kaudeksi 1981 omana sarjanaan siinä vaiheessa:

Buenos Aires: 8.2.1981

Interlagos: 22.2.1981

Long Beach: 5.4.1981

Zolder: 3.5.1981

Monaco: 31.5.1981

Jarama: 21.6.1981

Dijon-Prenois: 5.7.1981

Silverstone: 18.7.1981

Hockenheim: 2.8.1981

Österreichring: 16.8.1981

Zandvoort: 30.8.1981

Monza: 13.9.1981

Montreal: 27.9.1981

Watkins Glen: 3.10.1981

F1:ssä olisi erillisenä sarjanaan ajettu kaudella 1981 siinä vaiheessa 14 osakilpailua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Bernie Ecclestonen johtaman MSWF:n eli Motor Sport World Federationin kaudella 1981 olisi ajettu seuraavissa kilpailuissa:

Buenos Aires: 25.1.1981

Kyalami: 7.2.1981

Long Beach: 15.3.1981

Acapulco: 29.3.1981

Rio de Janeiro: 12.4.1981

Imola: 10.5.1981

Monaco: 24.5.1981

Jarama: 7.6.1981

Zolder: 21.6.1981

Dijon-Prenois: 5.7.1981

Silverstone: 18.7.1981

Hockenheim: 2.8.1981

Österreichring: 9.8.1981

Watkins Glen: 6.9.1981

Montreal: 13.9.1981

Las Vegas: 27.9.1981

Federaatio aikoi järjestää 16 osakilpailua erillisenä sarjanaan kaudella 1981.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kauden 1980 kalenterista peruuntui lopulta Las Vegasin Grand Prix ja katkeraa taistelua käytiin kulisseissa edelleen FISA:n ja FOCA:n välillä. Lopulta talvikaudella 1980-1981 alkoi näyttää siltä, että F1 hajoaa lopullisesti kahtia ja edes aivan loppuvuodesta 1980 sittemmin rauhan järjestöjen ja koko F1:n tulevaisuudelle varmistaneen Concorde-sopimuksen esisopimus eli Maranellon sopimus ei näyttänyt riittävän takaamaan rauhan säilymistä lajissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Aivan kauden 1981 alkupäivinä tammikuussa F1:n historia yhtenäisenä sarjana näytti päättyvän joskin kulissien takana tehtiin edelleen joissakin kohdissa myönnytyksiä puolin ja toisin ja neuvotteluyhteys oli jo parempi Maranellon Sopimuksen avulla kuin ilman sitä tai mitä koko loppuvuoden 1980 aikana oli ollutkaan Espanjan Grand Prixin jälkeen. FISA oli menettänyt joitakin kilpailujaan kalenterissa ja FOCA oli saanut vähän lisää kilpailuja pidettäväkseen.

Lisäksi jotkut järjestäjät halusivat molempien sarjojen kilpailut tai eivät olisi olleet lainkaan halukkaita ajattamaan erillisten sarjojen autoja lainkaan radallaan. Goodyear oli myös vetäytynyt F1:stä ja molemmat sarjat uhkasivat jäädä ilman minkäänlaista rengastoimittajaa. Silti vielä aivan kauden 1981 kynnyksellä niin Balestre kuin Ecclestonekin vannoivat oman sarjansa nimeen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Aivan kauden 1981 alussa ennen Concorden syntymistä FISA:n kalenteri F1:n osalta näytti tältä:

Buenos Aires: 22.1.1981

Long Beach: 15.3.1981

Imola: 3.5.1981

Zolder: 17.5.1981

Monaco: 31.5.1981

Jarama: 21.6.1981

Dijon-Prenois: 5.7.1981

Silverstone: 18.7.1981

Hockenheim: 2.8.1981

Zandvoort: 30.8.1981

Monza: 13.9.1981

Montreal: 27.9.1981

Watkins Glen: 3.10.1981

13 osakilpailua aiottiin siis ajaa F1:ssä kaudella 1981.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Federaatiolla kalenteri näytti aivan alkupäivinä 1981 ennen Concordea tältä:

Kyalami: 7.2.1981

Long Beach: 15.3.1981

Rio de Janeiro: 29.3.1981

Montreal: 3.5.1981

Manhattan: 9.5.1981

Zolder: 17.5.1981 (Myös Spa-Francorchamps oli ehdolla korvaamaan Zolderin sillä Zolderin ratayhtiö oli saanut paremman tarjouksen FISA:lta kuin Federaatiolta, mutta sarjojen yhdistyttyä se pysyi sarjassa sellaisenaan.)

Monaco: 31.5.1981 (Michel Boeri oli valmis päästämään Federaation autot vain mikäli he hyväksyisivät FISA:n autot siellä. Siihen Bernie oli joutunut pitkin hampain myöntymään.)

Jarama: 7.6.1981

Paul Ricard: 5.7.1981

Silverstone: 18.7.1981 (Mahdollisesti myös Brands Hatch sillä FISA:n tarjous Silverstonelle oli korkeampi kuin Federaation tarjous sille. Sarjojen yhdistyttyä se piti paikkansa ja ei antanut Brands Hatchille lupaa muuhun kuin varakilpailuun.)

Hockenheim: 2.8.1981 (Saksan ratayhtiön uudet nokkamiehet olivat valmiina jopa kieltämään molemmat luokat radaltaan ilman suostumusta. Siten niin Balestre kuin Berniekin suostuivat ajattamaan molempien sarjojen autoja samaan aikaan radalla. Sarjojen yhdistyttyä ei ollut asiassa enää ongelmaa.)

Österreichring: 16.8.1981

Zandvoort: 30.8.1981 (Jälleen molemmat luokat olisivat pakosta ajaneet samassa paikassa samaan aikaan.)

Monza: 13.9.1981 (Oli palaamassa kolminkertaisen tarjouksen takia Federaation radaksi, mutta vaati suostumusta Ecclestonelta FISA:n läsnäoloon. Vastausta ei Ecclestone ennen yhdistymistä ehtinyt antaa eikä sitä tiedetä tänä päivänäkään varmuudella julkisuudessa. Eleiden perusteella ilmeisesti Monzan ratayhtiö olisi ehkä lopulta isommasta tarjouksesta huolimatta jäänyt FISA:n leiriin.)

Mexico City: 27.9.1981 (Acapulcon rata oli tuolloin hylätty myös Federaation kalenterista eikä Mexican Super Prix-tarjous edelleenkään miellyttänyt IndyCarin pomoja. He eivät suostuneet myöskään Federaation ja IndyCarin väliseen taisteluun. Mexican Super Prix olisi ajettu viimeistään IndyCarin kilpailun jälkeen 19.10.1981.)

Las Vegas: 4.10.1981

16 osakilpailua aikoi siis Federaatio järjestää kaudella 1981 kalenterissaan. Toisin kuin F1 niin Federaatio aikoi järjestää myös varaosakilpailuja kaudella 1981. Varaosakilpailuun ehdolla oli Interlagos, Imola ja Mugello. Interlagos oli lähinnä Rion vetäytyessä FISA:n puolelle ja Imolakin oli FISA:n saadessa jonkun kilpailun itselleen myös varalla. Mugellossa olisi saatettu ajaa menetettyjen kilpailujen tilalla tai jopa ilman menetyksiäkin kaudella 1981 12.4.1981.

Marraskuussa 1980 Mugellon kilpailu tuotiin Federaation kalenteriin lähinnä kilpailujen täytteenä ja lisäksi Bernie Ecclestone yritti kerätä Italian lehdissä pisteitä valitettavalla aiheella. Nimittäin tuolloin Italiassa tapahtui melkoinen maanjäristys ja onnettomuuden jälkityö oli valtavaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kun yhdistyminen lopulta oli tapahtunut ja rauha ainakin näennäisesti maassa niin Imolan kilpailu San Marinossa tuotiin kalenteriin ja samalla Mugellon kilpailu julistettiin varakilpailuksi ja sarjan ulkopuoliseksi osakilpailuksi. Se olisi ajettu kesäkuussa 1981 ennen Jaraman osakilpailua Espanjassa. Samalla tehtiin pari pientä muutosta. Etelä-Afrikan kilpailun osalta FISA:n autot olivat edelleen vetäytymässä ja Las Vegasin osalta työt olivat edelleen kesken. Samoin myös Watkins Glenin ratayhtiöltä Bernie Ecclestone peri henkilökohtaista 750 000 dollarin velkaansa minkä ratayhtiö oli häneltä pyytänyt.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
15.2.1981 edelleen Etelä-Afrikan hyvin kiistanalaisesta kilpailusta puhuttaessa Bernie Ecclestone vaati saada kilpailun pisteitä hyväksytyksi mestaruustaulukkoon. Myöhemmin helmikuussa käydyssä FISA:n ja FOCA:n johtajien välisessä yksityisessä kokouksessa Jean-Marie Balestre suostuikin, mutta vaati pisteiden palauttamisen vastineeksi laillisuudesta huomattavaa FISA:n muokkausta Concorde-sopimukseen jälkikäteen. Ecclestone ei suostunut ehtoihin ja niin Balestre piti myöskin päänsä ja Etelä-Afrikan Kyalamin osakilpailun pisteitä ei koskaan muutettu laillisiksi.
 
Ylös