F1-kisat joita ei ajettukaan

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
8.9.1993 seuraavassa kalenterissa kaudelle 1994 kilpailut olivat menossa näin:

Kyalami: 13.3.1994 (mahdollisesti korvattavissa Jerezin osakilpailulla.)

Interlagos: 27.3.1994

Donington: 10.4.1994

TI Circuit Aida: 17.4.1994 (Pieni ja erittäin suurelta osin tuntematon japanilainen rata oli suorittamassa melkoista ohimenoa Jerezin ratayhtiöstä sillä Aidan radan omistajat maksoivat Tyynenmeren Grand Prixin pidosta reippaasti enemmän kuin mitä Jerezin ratayhtiö olisi maksanut. Tuolloin Autopolisin ratayhtiö oli vajonnut lopulliseen konkurssiin.)

Barcelona: 24.4.1994

Imola: 1.5.1994

Monaco: 15.5.1994

Montreal: 12.6.1994

Magny-Cours: 3.7.1994

Silverstone: 10.7.1994

Hockenheim: 31.7.1994

Hungaroring: 14.8.1994

Spa-Francorchamps: 28.8.1994

Monza: 11.9.1994

Estoril: 25.9.1994

Suzuka: 23.10.1994

Adelaide: 6.11.1994

Tuossa vaiheessa kaikkien tallien hyväksynnän myötä ja ehkä F1:n fanien lisäämisen toivossa Bernie Ecclestone oli valmis tuomaan Jerezin ratayhtiölle poikkeusluvan ajaa erillinen Espanjan Grand Prix 29.5.1994 eli kaudella aivan teoreettisesti oltiin valmiit jopa 18 osakilpailua, mutta se aiottiin päättää vasta 8.10.1993 pidettävässä FIA:n kokouksessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
8.10.1993 pidetyssä FIA:n kokouksessa ei päästy yksimielisyyteen 18 osakilpailun järjestämisessä kaudeksi 1994 joten kaudelle 1994 oli silloin odotettavissa vain 16 kilpailua tai korkeintaan 17 osakilpailua tilanteesta riippuen. Kyalamin velkaongelmat uudella omistajalla olivat pahentumassa tuolloin. Mahdollisesti 18 osakilpailusta voitiin tuolloin kuitenkin tarvittaessa keskustella vielä uudelleen, mutta lähtökohtaisesti niin montaa osakilpailua ei enää aiottu tuolloin ajaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Lokakuun 1993 aikana f1-kalenteriin kaudeksi 1994 oli tapahtumassa jopa dramaattista vähenemistä johtuen liian suurista sopimushinnoista ja muista seikoista johtuen. Kyalamin ja Doningtonin kilpailut olivat vaarassa jäädä pitämättä, Adelaiden ratayhtiö perui siinä vaiheessa toistaiseksi kauden 1994 kilpailunsa 15 miljoonan dollarin kisamaksusta johtuen ja lisäksi myös Interlagosin ja Hungaroringin ratayhtiöille uudet kilpailuhinnat olivat liian suuria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
14.10.1993 F1-kalenterissa oli vain 15 osakilpailua ja näistä kolme olivat lisäksi vielä hyvin epävarmoja. Siinä vaiheessa varaosakilpailuina olivat ehdolla Jerez, Nürburgring ja Mexico City kaudeksi 1994. Kokonaan uutena ja saman tien epävarmana kilpailuna mukaan tuli tuossa vaiheessa Argentiinan Grand Prix Buenos Airesin radalla. Samalla varmistettiin Aidan kilpailun ajaminen Tyynenmeren Grand Prixin nimen alla.

Tässä kuitenkin kalenteria siinä vaiheessa:

Buenos Aires: 20.3.1994 (Korvattavissa myös Mexico Cityn kilpailulla.)

Interlagos: 27.3.1994 (Korvattavissa myös Nürburgringin kilpailulla.)

TI Circuit Aida: 17.4.1994

Imola: 1.5.1994

Monaco: 15.5.1994

Barcelona: 29.5.1994

Montreal: 12.6.1994

Magny-Cours: 3.7.1994

Silverstone: 10.7.1994

Hockenheim: 31.7.1994

Hungaroring: 14.8.1994 (Korvattavissa Jerezin kilpailulla.)

Spa-Francorchamps: 28.8.1994

Monza: 11.9.1994

Estoril: 25.9.1994

Suzuka: 6.11.1994

Tuossa vaiheessa Adelaiden kilpailun ollessa peruttu väliaikaisesti aiottiin ajaa vain 15 osakilpailua. Mikäli neuvotteluissa Adelaiden kanssa ei päästäisi kaivattuun lopputulokseen niin Kyalamille tai Doningtonille aiottiin antaa muiden varaosakilpailuehdokkaiden ohella mahdollinen kunnia päättää kausi 13.11.1994. Mikäli massaperuuntuminen tapahtuisi epävarmojen kilpailujen takia niin kaikkia varaosakilpailuehdokkaita aiottiin käyttää niitä korvaavina ehdokkaina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
15.11.1993 itse Argentiinan presidentti vakuutti, että Argentiinan Grand Prix ajetaan vuonna 1994 sovitulla päivämäärällä. Ikävä kyllä Carlos Menemin puheet eivät vakuuttaneet Bernie Ecclestonea. Vielä vähemmän vakuuttivat Buenos Airesin mahdollisten ongelmien myötä kilpailun siirtäminen vielä Buenos Airesin rataa heikommassa kunnossa olevalle Palermo Parkin vanhemmalle moottoriradalle. Lisäksi paikalliset asukkaat yrittivät Imolan vastaavien asukkaiden kanssa saada kilpailua perutuksi meluhäiriöiden ja ns. Saasteongelmien vuoksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
27.11.1993 Moskovan katuratahanke oli Venäjällä varsin alkutekijöissään edelleen. Tuolloin Venäjän Grand Prixin pitopaikaksi alettiin muutenkin Moskovan sijaan suunnitella Kaliningradiin rakennetavalle kokonaan uudelle moottoriradalle. Moskovan hylkäysuhan alla olevalle ratahankkeelle aiottiin tuolloin vielä löytää paikka muun moottoriurheilun saralle kuin F1:lle. Moskovan mahdollinen katurata haki lisenssiä F3000-sarjan, kuorma-autojen EM-sarjan, vakioautojen, RR-sarjan ja Superbike-sarjan osalle. Valitettavasti myös pienemmät oheisluokat olivat jo sen verran kehittyneitä, että Moskovan suunniteltu rata ei täyttänyt niiden turvaluokituksia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
28.11.1993 Argentiinan Grand Prix peruttiin kauden 1994 MM-kalenterista ensimmäisen kerran. Tuolloin radan promoottori Luiz Ruzzi kertoi, että kilpailua ei mitenkään voi järjestää niin lyhyellä aikataululla. 20.3.1994 oli tarkoitettu kilpailu ajettavaksi Buenos Airesin radalla. Kilpailulle ehdotettiin kuitenkin tuolloin päivämäärää 16.10.1994. Silloin sen olisi ehkä vielä voinut ajaa.

Samalla Buenos Airesin rata julistettiin ainoaksi formulat sallivaksi paikaksi Argentiinassa. Vanha ja heikossa kunnossa ollut Palermo Parkin rata olisi vaatinut aivan liikaa kunnostusta ja samalla myös alueen asukkaiden protestiuhan takia Palermo Parkin rataa olisi jonkin verran pidennetty, kierretty tai tarvittaessa siirretty kokonaan liian läheltä asutusta mihin se oli protestoijien mukaan alun alkaen rakennettu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Lopulta aivan viime hetkillä ja oikeastaan ei jälleen kerran edes tuolloinkaan ollut aivan täysin selvää kauden 1994 F1-kalenteri. 24.3.1994 ja siihen mennessä tammikuun ja helmikuun aikana oltiin peruttu kalenterista lopullisesti aiemminkin jo vaarantuneina olleet Kyalami ja Donington. Ensimainittu peruttiin lähinnä ratayhtiön promoottorin konkurssin takia ja jälkimmäinen alennettiin varakilpailuksi. Adelaide oli kaikessa hiljaisuudessa suostunut maksamaan Bernien alun alkaen vaatiman summan eli 15 miljoonaa dollaria sekä kaudesta 1994 ja myös kaudesta 1995.

Sen jälkeen Adelaiden sopimus oli uhattuna jo tuolloin ehdokkaana olevan Melbournen osalta. Toisaalta talvikauden aikana Jerezin kilpailu nähtiin järkevämmäksi ajaa Doningtonin sijasta kun ratayhtiö oli tarjonnut enemmän rahaa kilpailun pidosta. Kaikki muut erikoiset varakilpailuehdokkaat olivat jääneet jo vuoden 1993 lopussa rannalle ja ainoastaan Buenos Airesin kohtalo oli epäselvää. 24.3.1994 sovittiin, että Buenos Airesin ratatarkastus olisi kolmen viikon kuluttua eli 14.4.1994 aiottiin jo mieluusti päättää radan kohtalo tai siirtää se kilpailu Jerezille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
14.4.1994 Buenos Airesin radalla havaittiin edelleen vakavia puutteita ja tarkastuksessa sen lopputuloksena aiottiin pitää vielä yksi tarkastus. 1.6.1994 pidettiin vielä yksi viimeinen tarkastus jonka jälkeen Buenos Airesin kilpailu hylättiin kaudella 1994. Jerezin kilpailu varmistui varaosakilpailuista ajettavaksi 3.6.1994 ja se ajettiin 16.10.1994.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
8.7.1994 Monzan kilpailuun kohdistui boikottiuhka mikä olisi saattanut kenties avata tien Doningtonin pitämälle varaosakilpailulle kaudella 1994. Toisaalta kilpailua ei olisi välttämättä saatettu korvata mitenkään syyskuussa 1994 mikäli se olisi peruttu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
22.11.1994 F1-kalenteri kaudelle 1995 oli muuttunut hieman:

Buenos Aires: 12.3.1995 (Mahdollisesti varaosakilpailun pitopaikka tarkastuksen onnistumisesta riippuen.)

Interlagos: 26.3.1995 (Mahdollisesti varaosakilpailun pitopaikka maksuvaikeuksien takia.)

TI Circuit Aida: 16.4.1995

Imola: 30.4.1995 (Italian viranomaisten ja F1:n päättäjien oma kysymysmerkki kauden 1994 traagisten tapahtumien johdosta.)

Barcelona: 14.5.1995 (Olisi mahdollisesti ajettu Katalonian Grand Prixin nimellä.)

Monaco: 28.5.1995

Montreal: 11.6.1995

Magny-Cours: 2.7.1995

Silverstone: 16.7.1995

Hockenheim: 30.7.1995

Hungaroring: 13.8.1995 (Mahdollisesti myös Jerezissä tai Nürburgringillä olisi ajettu tämän kilpailun asemasta.)

Spa-Francorchamps: 27.8.1995

Monza: 10.9.1995 (Imolan lisäksi myös Monza oli uhattuna Italian viranomaisten ja lajin päättäjien toimesta edelliskauden Imolan onnettomuuksien takia.)

Nürburgring tai Jerez: 8.10.1995 (Mahdollisesti myös aiemminkin tilanteesta riippuen.)

Suzuka: 29.10.1995

Adelaide: 12.11.1995

Korkeintaan kaudella aiottiin ajaa 17 osakilpailua. Muita mahdollisia varakilpailuja olivat Donington, Mexico City ja Kyalami.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
9.12.1994 FIA päätti kauden 1995 kalenterin osalta seuraavia asioita:

22.1.1995 FIA aikoi tarkastaa Buenos Airesin radan kunnon. Sen perusteella joko pystyttiin ajamaan kilpailu 12.3.1995 kilpailu siellä, siirtämään sitä tai peruuttamaan se. Imolan ja Monzan osalta FIA päätti antaa jatkoaikaa tarkastuksille ja 1994 Imolan tilanteen aiheuttaman kohun vuoksi. Imolan tarkastus olisi 31.1.1995 ja Monzan osalta 31.3.1995. Samalla varaosakilpailuksi varmistui Jerez, mutta Euroopan Grand Prix aiottiin lähtökohtaisesti ajaa Nürburgringillä. Jerezin paikka oli riippuvainen Buenos Airesin, Imolan ja Monzan kohtaloista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
22.1.1995 Buenos Airesin ratatarkastus sujui huomattavasti edellistä kautta paremmin, mutta kilpailun maksusummat olivat edelleen myöhässä vaikka ne olivat kauden 1995 maksusummista pienimmät. 1.2.1995 mennessä kalenteri oli muuttunut lähes lopulliseen muotoonsa. Oli vain yksi erikoinen ongelma. Maanjäristys Japanissa aiheutti sen, että Aidan kilpailua siirrettiin lokakuulle asti ja edelleen peräti kolme kilpailua oli vielä silloinkin uhan alla. Monzan kilpailu oli kyetty varmistamaan jo huomattavasti etuajassa, mutta Imolaa, Buenos Airesia ja Interlagosia ei aivan täysin. Kaikki muut kilpailut olivat kauden 1995 toteutuneessa ajojärjestyksessä.

Jerezin kohtalo riippui lähinnä pelkästä onnesta ja jonkun näiden kolmen kilpailun perumisesta. Jerezin pitohaaveet kilpailusta murentuivat käytännössä olemattomiin kun FIA suostui antamaan Buenos Airesille lähes kuukauden verran jatkoaikaa. Kilpailu Buenos Airesissa oli suunniteltu pidettäväksi uuden kalenterin mukaan 9.4.1995 ja silloin se myös pidettiin. TI Circuit Aidan kilpailu pidettiin lopulta 22.10.1995 ja Nürburgringillä ajettu Euroopan kilpailu 1.10.1995. Jerezin kilpailua ei ajettu kaudella 1995 mitenkään. Aivan täysin eivät kuitenkaan Jerezin toiveet olleet vielä menneet...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
28.3.1995 TI Circuit Aidan ratayhtiön ja koko rata-alueen korjaustyöt olivat olleet liian hitaan oloisia Bernie Ecclestonen mielestä ja siten Jerezin kilpailua oltiin vielä ajamassa kaudella 1995 siinä vaiheessa mikäli Aidan rata ei olisi korjattu riittävään määräaikaan mennessä. Tuolloin Aidan radalle kuitenkin annettiin aikaa korjata aluetta, mutta korjaustöiden hitaus huolestutti F1:n pientä suurta miestä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Samoihin aikoihin Englantia ravisutti varsin erikoinen ilmiö. Nimittäin talvimyrskyt osuivat Englantiin ja peruuttivat muun muassa BTCC-sarjan ja DTM-sarjan suunniteltuja testejä Doningtonissa ja aiheuttivat myös Silverstonessa kelin vaarallisen liukkaaksi vaikkakin Silverstonen alueella lumi suli aina päivisin pois niin radan pintaan muodostui silti jäätä ja JJ Lehdon edellisen kauden onnettomuuden muistaen moni talli ja muun muassa juuri Benetton peruutti noihin aikoihin suunnitellut testinsä tai lyhensi niitä huomattavasti. Benetton muun muassa McLarenin kanssa perui testinsä kokonaan ja Williams testasi vain marginaalisen määrän verran aikomastaan määrästä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
30.3.1995 Hungaroringin ratayhtiö maksoi viimeisenkin eränsä jo aikaisemmin suurilta osin maksetusta kisanpidon summasta kautta 1995 koskien ja samaan aikaan Monzan radalle aiottiin tehdä ylimääräisiä tarkastuksia. Pientä dramatiikkaa riitti myös Imolassakin. Alueelta kun löydettiin FIA:n teknisen tarkastaja Brownin suorittamassa yllätystarkastuksessa räjähtämätön toisen maailmansodan aikainen pommi...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Jerezin ratayhtiölle ilmoitettiin siis, että vain Monzan kilpailun se voisi vielä korvata kaudella 1995. Ratayhtiö mietti kuitenkin täyttä päätä kauden 1996 mahdollista Euroopan Grand Prixiä tai Espanjan Grand Prixiä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
23.5.1995 Bernie Ecclestonen uusin idea oli siinä vaiheessa haluta kausien 1996-1999 aikana tai viimeistään kaudeksi 2000 uusi Yhdysvaltain Grand Prix. Siinä vaiheessa ensimmäinen vaihtoehto oli palata uudelleen Las Vegasiin. Las Vegasin kilpailu olisi siinä vaiheessa aivan aikaisintaan ajettu 1996 marraskuussa tai joulukuussa. Vuosina 1997-1999 mahdollisesti myös lokakuussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
21.6.1995 Kiina halusi järjestää kaudesta 1997 eteenpäin milloin tahansa F1-kilpailun. Kiinan Grand Prix oli ollut Ecclestonen ehdotuksissa jo 1980-luvulta lähtien. Vuotta aiemmin kesäkuussa 1994 Bernie oli tavannut kiinalaisia liikemiehiä ja alustavasti Kiinan osakilpailu olisi ajettu Pekingin katuradalla kuten oli ollut tarkoitus jo 1980-luvulla. Ikävä kyllä Pekingin mahdollinen katuratahanke nähtiin liian vaarallisena ja liian pikaisena toteuttaa lyhyellä aikavälillä.

Sen sijaan Zhuhaista löytyi rata jolla ajaa mahdollinen Kiinan Grand Prix tulevaisuudessa. Mikäli Kiinan Grand Prix olisi ajettu 1990-luvun lopulla niin silloin sen paikka olisi ollut aikaisintaan kauden kolmanneksi viimeisenä kilpailuna ja viimeistään kauden päätösosakilpailuna. Kiinalaisten oman näkemyksen mukaan he olisivat halunneet kilpailun silloisten järjestelyjen mukaan Japanin ja Australian osakilpailujen väliin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Samoihin aikoihin Monzan kilpailu oli jälleen uhattuna niin luonnonsuojelijoiden kuin myös FIA:n turvallisuustarkastajien toimesta. Edelliselläkin kaudella ajaminen oli jäänyt varsin täpärälle ja kaudella 1995 oli myös varsin lähellä kilpailun peruminen koska kaikkia turvallisuuspuolen asioita rataan ei ollut hoidettu.
 
Ylös