F1-kisat joita ei ajettukaan

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
3.7.1995 Monzan rata sai luottamuslauseen pysyä kauden 1995 kalenterissa vaikka FIA:n määrittämä lopullinen tarkastus tuolloin lähestyikin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
13.7.1995 Monzan kilpailun teknistä tarkastusta FIA:n toimesta jouduttiin lykkäämään mielenosoittajien takia. He kun olisivat halunneet estää kilpailun pitämisen Monzassa. Bernie Ecclestone alkoi jo tuskastua jatkuviin viivyttelyihin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
18.7.1995 Monzan kilpailu läpäisi tarkastuksen, mutta rata-alueen lähettyvillä piti edelleen tehdä turvallisuusuudistuksia ja lisäksi alueelta piti kaataa edellisenäkin vuonna kaadettuja puita. Tuolloin kaadettavaksi määrättiin 185 puuta rata-alueelta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
17.10.1995 Paul Ricardin ratayhtiö halusi Ranskan Grand Prixin itselleen vuodesta 1997 eteenpäin. Se havitteli myös kauden 1996 Ranskan Grand Prixiä. Vaihtoehtoisesti myös Euroopan Grand Prix kaudella 1996 olisi sopinut heille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
19.10.1995 julkaistiin ensimmäinen kalenteri kaudeksi 1996. Siinä kalenterissa oli vähintään 14 osakilpailua ajettavana ja 16 tai korkeintaan 17 osakilpailua aiottiin ajaa kaudella tilanteesta riippuen. Tässä kuitenkin kalenteria:

Melbourne tai Adelaide: 10.3.1996 (Melbourne oli jo korvaamassa Adelaidea, mutta tuolloinen raivoisa vastustus ja ratayhtiön maksusumman neuvottelut olisivat lykänneet Melbournea aina vuoteen 1997 asti.)

Interlagos: 31.3.1996

Buenos Aires: 7.4.1996 (Ratayhtiö Buenos Airesissa oli vaikeuksissa maksusumman kanssa. Mahdollisesti korvattavissa Euroopan Grand Prixillä.)

Imola: 5.5.1996

Monaco: 19.5.1996

Barcelona: 2.6.1996

Montreal: 16.6.1996

Magny-Cours: 30.6.1996

Silverstone: 14.7.1996

Hockenheim: 28.7.1996

Hungaroring: 11.8.1996

Spa-Francorchamps: 25.8.1996

Monza: 8.9.1996

Estoril: 22.9.1996 (Ratayhtiö Estorilissa ei ollut maksanut kisanpidosta vaadittavaa summaa ja lisäksi Ukyo Katayaman onnettomuuden takia harkittiin turvallisuutta parannettavaksi.)

TI Circuit Aidan ja Suzukan kilpailuista ei vielä tuolloin tiedetty sopivia pitopaikkoja. Mahdollista oli Aidan pitäminen 1994 tapaan keväällä 28.4.1996 tai syksyllä kuluneen kauden tapaan 13.10.1996 ja Suzukassa olisi ajettu kauden päätösosakilpailu 21.10.1996.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
20.10.1996 TI Circuit Aidan omistajat olivat tuolloin päässeet alustavaan sopimukseen kaudella 1996 Tyynenmeren Grand Prixin pidosta. Ratayhtiöllä ei kuitenkaan ollut riittäviä varoja silloin kevään kilpailun pitämiseen joten se aiottiin kauden 1995 kilpailun tapaan pitää lokakuussa 13.10.1996 tai vaihtoehtoisesti 21.10.1996 kauden päätöskilpailuna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
7.11.1995 Bernie Ecclestone oli yllättävänkin kylmä Adelaiden radan omistajille jotka olisivat maksaneet TI Circuit Aidan alustavan kisasopimuksen kaudelle 1996 ulos markkinoilta. Adelaiden ratayhtiölle F1-kisa oli tuonut aina paljon arvokkaita tuloja äärimmäisestä kalleudesta huolimatta. Mikäli Ecclestone olisi suostunut antamaan Tyynenmeren Grand Prixin oikeudet Adelaidelle kaudeksi 1996 niin se olisi ollut vähintään vuosien 1994-1995 kisahinnan verran eli 15 miljoonaa dollaria, mutta suurimmillaan jopa 30 miljoonaa dollaria olisi maksanut ulososto.

Adelaiden ratayhtiön oma tarjous olisi ollut 20-25 miljoonaa dollaria. Bernie Ecclestone sanoi harkitsevansa asiaa varovaisesti ja tarkkaan, mutta Japanilla oli tuolloin kuitenkin isompi potentiaali sinällään olla mukana lajissa kuin Australialla. Tulihan esimerkiksi Japanista useitakin kuljettajia tai oli ehdolla kun taas Australiasta ei ollut vielä silloin tulossa ainakaan välittömästi kuljettajia. Paitsi muuan erittäin nuori Mark Webber ja hänkin oli valitettavasti tuolloin vielä aivan toisella puolella autourheilumaailmaa näin kuvainnollisesti puhuen. Australialla oli jo yksi kilpailu Melbournen osalta kalenterissa joten mitään syytä antaa Australialle toista osakilpailua Japanin sijaan ei ollut ja Bernie halusi jostain syystä mieluummin kaudesta 1996 enemmän 16 osakilpailun kuin 17 osakilpailun mittaisen kauden.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
14.12.1995 varmistui käytännössä lopullisesti kauden 1996 toteutuneeseen muotoonsa. Suzukan kilpailu otettiin kalenteriin ja Melbournen osakilpailun pitoa kaudella 1996 vauhditti myös Mika Häkkisen Adelaiden onnettomuus ja siitä aiheutunut huonommuuden tunne siihen aikaan. Tosin se oli edelleen vielä vähän epävarma. Jerez nimettiin jälleen varakilpailuksi TI Circuit Aidan sopimuksen tapaan. Yllättävintä oli se, että Suzukan kilpailun varmistuttua pidettäväksi 13.10.1996 sen sanottiin olevan kauden päätöskilpailu. TI Circuit Aida, Nürburgring ja Jerez jäivät vielä taistelemaan 28.4.1996 pidettävän osakilpailun paikasta. Kaudesta aiottiin tuolloin Bernienkin sanoin 99 % varmuudella tehdä 16 osakilpailun mittainen ja 1 % mahdollisuus oli kauden 1995 tapaan 17 osakilpailun mittaiselle kaudelle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
13.7.1996 aloitettiin Etelä-Koreassa kaksi ratahanketta jonka tavoitteena oli saada aikaan molemmista f1-kelpoinen rata vähintään kauteen 1998 mennessä ja siitä eteenpäin oli tarkoitus saada milloin tahansa myös Korean Grand Prix ajettavaksi. Radat olivat Souliin sijoitettava katurata ja Chollabuk-don laaksoon maan lounaisosalla sijaitsevalla rannikkoalueella sijoitettava moottorirata.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
3.11.1996 Zhuhain rata Kiinassa yritti hakea varakilpailulisenssinsä uusintaa ja samalla hakea myös ehdokkuutta pitää f1-kilpailu joko kaudella 1998 tai 1999. Varakilpailun lisenssille annettiin vahvistus kautta 1997 ajatellen, mutta varsinaiseksi osakilpailuksi Zhuhain radalla oli tuolloin vielä pitkä matka kuljettavanaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
27.11.1996 Malesian Grand Prixin pitopaikaksi suunniteltiin viimeistään vuodeksi 1999 eteenpäin joko uutta Kuala Lumpuriin rakennettavaa rataa, Johoria tai Shah Alamia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
6.12.1996 eli Suomen silloisena itsenäisyyspäivänä Itävallan Grand Prix varmistettiin palaavaksi kalenteriin. Kauden 1992 jälkeen siitä ei ollut edes varakilpailunakaan kuulunut yhtään mitään. Vuonna 1995 ja 1996 radalla oltiin ajettu todella suuren muokkauksen jälkeen uudella radalla jota ryhdyttiin sittemmin kutsumaan pääsponsorin mukaan A1-Ringiksi. Ensimmäiset pari kautta siellä oli ajettu vain testejä.

Kauden 1997 kalenterista tehtiin samana päivänä aiemman 16 osakilpailun sijaan vähintään 17 osakilpailun mittainen ja poikkeustapauksessa voitiin ottaa yksimielisellä hyväksynnällä mukaan myös 18 osakilpailua. A1-Ringin kilpailu aiottiin ajaa 21.9.1997. Varaosakilpailuista jälleen paras oli Jerezin rata.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
10.1.1997 F1-kalenteri kautta 1997 muokkautui siinä vaiheessa lopulliseen muotoonsa kun Nürburgring sai erikoisesti oman Euroopan Grand Prixin sijaan Luxemburgin Grand Prixin nimen käyttöönsä.

Mahdollinen Euroopan Grand Prix saatettaisiin ajaa kaudella 1997 tallien suostuessa yksimielisesti sen ajamaan ja varaosakilpailuista voittaja oli äänestyksen jälkeen Jerez. Viimeisessä äänestyksessä tuolloin sillä oli vastassaan Paul Ricard. Varaosakilpailulle oli tarjolla kaksi ajopaikkaa kun Luxemburgin Grand Prixin nimellä ajettava Nürburgringin osakilpailu oli varmistunut ajettavaksi 28.9.1997.

Ensimmäinen oli 6.7.1997 heti Ranskan osakilpailun jälkeen tai sitten marraskuussa 2.11.1997 tai 9.11.1997. Estoril oli tuolloin ns. Varmistunut kalenteriin ja samalla alkoi FIA:n ja Estorilin välinen kilpailun ajamisen arvuuttelu kaudella 1997. Viimeinen vaihtoehto varaosakilpailulle oli myös 16.11.1997, mutta Jerezin ratayhtiölle se olisi saattanut olla liian myöhäinen aika ajettavaksi sillä F1:llä oli tuolloin suunnitteilla sinne sen vuoden ensimmäiset suuret talvitestit kautta 1998 varten.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kaudella 1988 virallisiin varaosakilpailuihin kaudella kuului myös Doningtonin rata Englannissa. Kyseisen radan omistajat olisivat halunneet saada kilpailunsa kaudelle 1989 tai 1990 mikäli kilpailua ei muuten olisi saatu kalenteriin jo kaudeksi 1988.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kaudella 1992 Doningtonin kilpailu kuului myös ennen kautta mahdollisesti pidettäviin kilpailuihin Euroopan Grand Prixin nimellä. Jossain määrin ratayhtiölle oli rankkaa kaudelle 1993 alun perin myönnetyn kilpailun osalta. Se kun olisi pitänyt ajaa Autopolisin radalla Japanissa Tyynenmeren Grand Prixin nimellä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kaudella 1998 Kiinan Zhuhain, Etelä-Afrikan Kyalamin ja Malesian Sepangin lisäksi varaosakilpailu oli ehdolla myös Paul Ricardin radalle Ranskaan. Tuolloin olisi ajettu Euroopan Grand Prixin nimellä mahdollinen ylimääräinen kilpailu Ranskassa ja se olisi ajettu lokakuussa. Se olisi voinut korvata Estorilin tai se olisi ajettu ylimääräisenä 17:sta osakilpailuna kaudella 1998.

Tammikuun ja helmikuun ajan jatkuneet spekulaatiot päättyivät 3.3.1998 kun kilpailukauden tarkemmista kuvioista ilmoitettiin tuolloin tarkemmin julkisuuteen. Silloin varaosakilpailuille oli paikkansa, mutta kautta ei itsessään enää aiottu muistaakseni pidentää 16 osakilpailun mitasta pidemmäksi vaan varaosakilpailuja olisi aina nostettu sitä mukaa kuin peruuntuneita kilpailuja olisi tullut. Paul Ricardin rata korvasi Jerezin kilpailun jolta oli viety varakilpailun oikeus edelliskauden palkintojenjaon perseilyn takia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
5.5.1998 Estorilin radalla annettiin eräs tietty päätös. Hieman aiemmin pidettiin pienimuotoinen F1-testi jonka tarkoituksena oli tehdä kuntokartoitus mahdollista lokakuun F1-kisaa varten. Korjaustyöt olivat kuitenkin edelleen kesken ja testiin osallistuneiden kuljettajien palautteen perusteella FIA ei aikonut antaa Estorilin radalle lupaa kilpailuun kaudeksi 1998. Se kuitenkin hyväksyi jo tuolloin kilpailuluvan kaudeksi 1999. Kuljettajatestissä mukana olivat Jacques Villeneuve, Olivier Panis, Jean Alesi, Michael Schumacher, Johnny Herbert, David Coulthard ja Giancarlo Fisichella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
3.8.1998 Etelä-Afrikan kilpailulle Kyalamissa myönnettiin varakilpailulupa kaudeksi 1999, mutta peruttiin alustavasti varsinaisen kilpailun lupa. Lukuisia ongelmia sen pidossa olisi riittänyt, mutta ongelmia tuli tuolloin yksi lisää. Nimittäin maan tupakkalainsäädännön tiukennukset.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
21.8.1998 oli paljonkin uutisia F1-rintamalla. Ensimmäiseksi ennen ratajuttuja uutisissa ja etenkin pienemmissä uutisissa luki Heinz-Harald Frentzenin täydellinen tervehtyminen yllättävästä ja jossain määrin pelottavankin vaarallisesta vatsatautiviruksesta. Frentzen oli tuntenut olonsa huonovointiseksi jo Hungaroringin kilpailussa, mutta 17.8-18.8 hän oli viettänyt aikaa sairaalassa kun yllättävän vakava pahoinvointikohtaus oli iskenyt päälle. Frentzen oli päässyt sairaalasta kun virusta oli heikennetty. Lääkkeet aiheuttivat kuitenkin sivuvaikutuksena vakavaa väsymystä ja keskittymiskyvyn puutetta.

Ratapuolen asiat vuorostaan kääntyivät Etelä-Afrikkaan. Tuolloin Bernie Ecclestone oli juhlaillallisella itse Nelson Mandelan ja Steve Tshweten eli maan urheiluministerin kanssa. Keskustelu oli kääntynyt Kyalamin F1-kisaan tuolloin. Ecclestonen mukaan kilpailua oli lähes mahdotonta pitää ilman suuria muutoksia kaudella 1999 ja paljon järkevämpää olisi ollut kilpailla Kyalamissa tai jossakin muualla saman maan alueella vasta kaudesta 2001 ja siitä eteenpäin. Neuvottelut päättyivät kuitenkin varaosakilpailupaikan jatkamiseen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
15.10.1998 ja seuraavana päivänä siitä vahvistui tuolloin alustavasti Kiinan Grand Prix Zhuhain radalle jo kaudeksi 1999. Muutoin kilpailu tultaisiin pitämään ainakin varaosakilpailuna kaudelle sillä kaudesta haluttiin ainakin 17 osakilpailun mittainen siinä vaiheessa.
 
Ylös