F1-kisat joita ei ajettukaan

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Samoihin aikoihin kun Ecclestone yritti vielä vakuutella Balestrea antamaan pisteitä Kyalamista niin samalla Ecclestone antoi viimeisen mahdollisuuden Watkins Glenin ratayhtiölle pitää kilpailu kaudella 1981 ja samalla maksaa velkansa hänelle. Kilpailu aiottiin pitää 18.10.1981, mutta valitettavasti Watkins Glenin ratayhtiöllä ei ollut minkäänlaista mahdollisuutta selvitä veloista tai pitää kilpailua kaudella 1981.

Vielä toukokuun ja kesäkuun 1981 ajan neuvotteluja käytiin Watkins Glenin kilpailun ajamisesta kaudella 1981, mutta sen jälkeen jossakin kohtaa kautta kilpailu peruttiin ja Las Vegasin osakilpailun annettiin päättää kausi 1981 f1:ssä. Samoihin aikoihin Mugellon ylimääräisestä sarjan ulkopuolisesta kilpailusta päätettiin luopua koska Kyalamin kilpailua pidettiin jo sellaisenaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Kauden 1982 aivan ensimmäinen kalenteri julkaistiin Espanjan Grand Prixin jälkeisenä maanantaina 22.6.1981. Tuolloin Kyalamilla oli talousvaikeuksia ja se oli korvattavissa yllättävällä vaihtoehdolla. Australian Sydneyssä tai Adelaidessa olisi ajettu kauden 1982 ensimmäinen Grand Prix. Vaihtoehtoisesti Etelä-Afrikassa olisi ajettu f1-kilpailun sijaan talousvaikeuksista johtuen Formula Libre-kilpailu African Super Prixin nimellä.

Eli toisin sanoen sarjan ulkopuolinen kilpailu samalla radalla joskin Bernie Ecclestone havitteli kesäkuussa 1981 myös muutakin kilpailua Afrikkaan kuin vain pelkkää Etelä-Afrikan f1-osakilpailua. Ecclestonea kiinnosti ainakin Egyptissä ajettava f1-kilpailu joka olisi ajettu Kairon katuradalla. Harmittavasti Egyptin poliittiset levottomuudet tuhosivat tämän hankkeen varsin alkuunsa.

Samalla Detroitiin tulisi f1-kisa kaudella 1981. Myös Spa-Francorchampsin kilpailu oli ehdolla lyhyempänä kalenteriin. Vähintään aiottiin ajaa 16 osakilpailua, mutta suurimmillaan aivan aluksi jopa 19 osakilpailua.

Tässä kuitenkin kalenteri sen ajan periaatteilla kaudeksi 1982:

Kyalami tai African Super Prix-kilpailu: 24.1.1982

Buenos Aires: 7.2.1982

Rio de Janeiro: 21.3.1982

Long Beach: 4.4.1982

Jarama: 25.4.1982

Spa-Francorchamps: 9.5.1982

Monaco: 23.5.1982

Montreal: 13.6.1982

Detroit: 20.6.1982

Paul Ricard: 11.7.1982

Brands Hatch: 25.7.1982

Hockenheim: 8.8.1982

Österreichring: 15.8.1982

Zandvoort: 29.8.1982

Imola: 12.9.1982

Las Vegas: 3.10.1982

16 osakilpailua aiottiin ajaa vähintään ja mikäli 19 osakilpailua ajettaisiin niin silloin ei olisi ollut varaosakilpailuja. Italian Grand Prix aiottiin ajaa Imolassa, mutta Monza halusi myös osakilpailun. Siten poikkeuksellisesti olisi voitu ajaa San Marinon Grand Prix Monzan radalla. Tässä kuitenkin varaosakilpailun ehdokkaat:

Dijon-Prenois Sveitsin Grand Prixin nimellä

Sydney

Adelaide
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
25.6.1981 kalenterissa oli tehty vain pieniä muutoksia. Monzan rata oli palannut paikalleen kaudeksi 1982 ja samoin oli tehnyt myös Zolder. Kyalamissa aiottiin ajaa kauden 1982 Etelä-Afrikan Grand Prix ja muita kilpailuja ei aiottu hyväksyä Afrikkaan. Varaosakilpailuksi varmistuivat Imola ja Dijon-Prenois siinä vaiheessa sillä Monza osti Imolan radan tarjouksen pois kisakalenterista.

Australian kilpailut olivat edelleen ehdolla Sydney ja Adelaide, mutta uutena varakilpailuna aiottiin ajaa myös Euroopan Grand Prix Silverstonen radalla huhtikuussa ennen Espanjan Grand Prixiä tai vaihtoehtoisesti elokuussa ennen Hollannin Grand Prixiä. Kalenteriin aiottiin hyväksyä kuitenkin enää vain korkeintaan 18 osakilpailua ja vähintään 16 osakilpailua. Silverstonen ylimääräinen kilpailu oli sopimassa myös sarjan ulkopuoliseksi osakilpailuksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
5.10.1981 julkaistiin seuraava päivitys f1-kauden kalenteriin kaudeksi 1982. Kyalamin kilpailun ratayhtiö oli törmännyt yllättäviin talousvaikeuksiin ja vaati saada lykkäystä kilpailulleen. Kyalamin kilpailu aiottiin ajaa 3.10.1982 lykkäyksen jälkeen. Tässä kuitenkin kalenteri siinä vaiheessa:

Buenos Aires: 7.3.1982

Rio de Janeiro: 21.3.1982

Long Beach: 4.4.1982

Imola: 25.4.1982

Zolder: 9.5.1982

Monaco: 23.5.1982

Detroit: 6.6.1982

Montreal: 12.6.1982 lauantaikilpailuna tai 13.6.1982 sunnuntaikilpailuna. Jalkapallon MM-kisojen takia aikataulu kilpailulle oli epäselvä.

Brands Hatch: 18.7.1982

Paul Ricard: 25.7.1982

Hockenheim: 8.8.1982

Österreichring: 15.8.1982

Zandvoort: 29.8.1982

Monza: 12.9.1982

Kyalami: 3.10.1982

Las Vegas: 16.10.1982

Varaosakilpailuna aiottiin ajaa Jaramassa, Sydneyssä, Dijon-Prenoisissa tai Adelaidessa. Varaosakilpailua ehdotettiin tammikuulle tai lokakuulle pidettäväksi. Kilpailuja aiottiin siis ajaa vähintään 16, mutta siinä vaiheessa korkeintaan 17 kilpailua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
19.10 maanantaina kaudella 1981 heti f1-kauden päättymisen jälkeen Kyalamin ratayhtiö sai tarvittavat rahat, mutta Australia halusi edelleen pitää osakilpailun kaudella 1982. Tavoite oli varsin selvä sillä Alan Jonesia yritettiin saada vielä siinä vaiheessa varsin selvästi jäämään f1:siin. Jones olikin erittäin kiusaantunut ja olihan hän tuorein f1-voittajakin. Samaan aikaan Carlos Reutemann kävi omaa taisteluaan oikeudessa mestaruudestaan ja Nelson Piquet joutui odottamaan lopullista määräajan umpeutumista valituksista vaikkakin piti itseään mestärina. Bernie Ecclestone ei pitänyt Kyalamin ratayhtiön vitkutteluista, mutta antoi kuitenkin kolme eri päivämäärää kilpailulle pidettäväksi kautta 1982 varten tilanteesta riippuen.

Australian mahdollinen osakilpailu Sydneyssä tai Adelaidessa olisi ajettu aikaisintaan 3.10.1982 tai jopa marraskuussa 1982 sen ajan kalenterin mukaan. Kyalamilla oli vielä hetken aikaa kaikesta huolimatta jännitettävää rahasummien oikeudellisuuden varmistuksessa. Montrealissa taas päätettiin tuttuun tapaan pitää kilpailu mieluummin sunnuntaina kuin lauantaina. Kyalamin osakilpailulla oli siis kolme aikapaikkaa kisan pitämiseen. 23.1.1982, 3.10.1982 tai 30.10.1982.

Kyalami uhattiin myös perua kalenterista kauden 1982 osalta mikäli summaa ei lopullisesti tulisi joulukuuhun 1981 mennessä FOCA:n ja FISA:n hallinnoimaan sarjan kassaan. Takarajaksi annettiin 31.12.1981. Se varmistui kuitenkin jo tätä aiemmin. Muistaakseni marraskuun lopulla tai viimeistään joulukuun alussa jolloin Kyalamin kilpailu muutenkin päätettiin pitää tammikuussa. Samaan aikaan Sveitsin Grand Prix Dijon-Prenoisissa aiottiin silti ajaa 22.8.1982 mikä oli melkoinen temppu ja samalla ärsytti myös Jaraman ratayhtiötä. Tosin Jaraman maksut ja uudistukset Espanjan Grand Prixin osalta kautta 1982 olivat siinä vaiheessa pahasti myöhähssä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
3.11.1994 eli torstaina juuri ennen Japanin Grand Prixiä Suzukan radalla FIA julkaisi sen hetken f1-kalenterin kaudelle 1995. Kilpailuja aiottiin ajaa vähintään 16, mutta 17 kilpailua ja jopa 18 kilpailua ei ollut kokonaan suljettu vaihtoehto. Tosin Bernie Ecclestone muistutti kuitenkin jälleen Concorden rajasta joka määritti kilpailut pysymään 17 osakilpailussa kaudella korkeintaan kuin sitä enemmässä määrässä. Joka tapauksessa kalenteri näytti silloin tältä:

Buenos Aires: 12.3.1995

Interlagos: 26.3.1995

TI Circuit Aida: 15.4.1995

Imola: 30.4.1995

Barcelona: 14.5.1995

Monaco: 28.5.1995

Montreal: 11.6.1995

Magny-Cours: 2.7.1995

Silverstone: 16.7.1995

Hockenheim: 30.7.1995

Hungaroring: 13.8.1995

Spa-Francorchamps: 27.8.1995

Monza: 10.9.1995

Estoril: 24.9.1995

Suzuka: 22.10.1995

Adelaide: 12.11.1995

Kauden osakilpailuista puhuttaessa Espanjan ja San Marinon kilpailu pystyivät vaihtamaan kilpailupäivämääränsä tarvittaessa toisin päin, Aidan, Buenos Airesin ja Hungaroringin radalla oli talousvaikeuksia ja kaiken tämän lisäksi oli vielä kolme varaosakilpailua mahdollista pitää kalenterissa tarvittaessa. Joskin niistä piti valita vain 1-2 sillä kaikki kolme otettaisiin vain lukemattomien kilpailujen peruuntuessa käyttöön. Tuossa vaiheessa Mexico Cityn ja Kyalamin radat edes varakilpailuina olivat tiettävästi ulkona joten varakilpailut kaudelle 1995 siinä vaiheessa olivat Jerez, Nürburgring ja Donington. Donington tosin erittäin pienellä todennäköisyydellä.

Joka tapauksessa varaosakilpailu olisi ollut kilpailupaikasta ja sen peruuntumisesta riippuen kaikkein todennäköisin ajettavaksi 1.10.1995 tai vaihtoehtoisesti Aidan tilalla 15.4.1995. Vaihtoehtoisimmassa 1995 kalenterissa 18 osakilpailun kausi olisi ajettu siten, että Jerez olisi ajettu jo 15.4.1995, Nürburgring 1.10.1995 ja Aidan radalla 22.10.1995. Valitettavasti Bernie Ecclestone ei nähnyt niin suuressa kaudessa paljonkaan iloa pidetäväksi. Argentiinan osakilpailun mahdollisesti peruuntuessa kausi 1995 olisi ajettu avauskilpailun osalta Brasiliassa. Euroopan Grand Prixin nimellä olisi ajettu ylimääräinen kilpailu kaudella 1995 siinä vaiheessa ja erillinen Katalonian Grand Prix oli myös suunnitteilla isointa mahdollista kautta varten.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Suzukan 1994 kilpailun jälkeisenä maanantaina eli 7.11.1994 f1-kalenteri ei juurikaan muuttunut suunnitelmiensa osalta joskin Jerezin ja Nürburgringin väliseksi kaksinkamppailuksi varaosakilpailun paikka oli muotoutumassa ja Jerezin ratayhtiö olisi kaikkein mieluiten halunnut pitää mahdollisen kilpailunsa lokakuussa. Vuoden 1995 osalta se olisi tarkoittanut viimeistään päivämäärää 22.10.1995. Samalla Barcelonan osakilpailu olisi ajettu vapun alla ja Imolan kilpailu Barcelonan osakilpailun pitopaikalla.

Aikaisin mahdollinen varaosakilpailun paikka olisi ollut 9.4.1995, mutta se ei vaikuttanut enää kovinkaan todennäköiseltä. Suzukan osakilpailua kyettiin siirtämään viikolla ja Aidan ratayhtiön talousvaikeudet pystyivät tarvittaessa siirtämään kilpailua hyvinkin pitkälle myöhemmälle osalle kautta 1995. Ei kuitenkaan lokakuuta pidemmälle. Doningtonin ratayhtiön puuhamiehet alkoivat vähitellen tuolloin vetää hakemustaan varaosakilpailusta pois. Tai oikeammin hakemustaan pitää varsinainen f1-kilpailu kaudella 1995.

Bernie Ecclestone varoitti edelleen Argentiinan ratayhtiön puuhamiehiä maksuista, mutta samalla Argetiinan ratayhtiön miehet muistuttivat Bernietä edelleen kilpailunsa hylkäämisestä kuluvalla kaudella 1994. Etenkin kun Bernie oli heidän mielestään perunut radan kalenterista liian nopeasti ja rata oli jo valmiina joskin sillä oli varsin puutteellinen FIA:n lisenssi. Tosin sillä oli jo ajettu RR-sarjan osakilpailu moottoripyörien puolella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
24.6.1992 julkaistiin aivan ensimmäinen alustava F1-kalenteri kaudelle 1993. Siinä vaiheessa Meksikon kilpailu oli ensimmäistä kertaa alustavasti peruttu kalenterista uudistusten haluttomuuden vuoksi. Sitä kuitenkin edelleen pidettiin kalenterissa varaosakilpailuna.

Tässä kuitenkin kalenteria siinä vaiheessa:

28.2.1993: Kyalami

14.3.1993: Interlagos

4.4.1993: Autopolis (Ajettaisiin Tyynenmeren Grand Prixin nimellä.)

25.4.1993: Imola

9.5.1993: Barcelona

23.5.1993: Monaco

13.6.1993: Montreal

4.7.1993: Magny-Cours

11.7.1993: Silverstone

25.7.1993: Hockenheim

15.8.1993: Hungaroring

29.8.1993: Spa-Francorchamps

12.9.1993: Monza

26.9.1993: Estoril

24.10.1993: Suzuka

7.11.1993: Adelaide

Varaosakilpailuna Mexico City: 28.3 tai 4.4 Autopolisia ennen tai sen paikalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
29.7.1992 kuului huonoja uutisia Autopolisin osalta kautta 1993 ajatellen. Autopolisin ratayhtiö oli joutunut liittymään Kansalliseen Konkurssin Suojelurahaston asiakkaaksi eli toisin sanoen Velkasaneeraukseen varsinaisen konkurssin välttämiseksi. Velan varsinaisesta suuruudesta on jälkikäteen liikkunut monenlaisia lukuja. Suurimmat luvut kuten 200 miljoonan dollarin velat taitavat olla puppupuhetta, mutta 200 miljoonan markan velat mitä suurimmillaan arvioitiin Ruutulipussa aikanaan asiasta puhuttaessa voisivat olla tottakin. Autopolisin kilpailun paikalle harkittiin Mexico Cityä tai jotain muuta varaosakilpailua joko huhtikuulle tai viimeistään lokakuulle 1993 ajettavaksi Estorilin ja Suzukan väliselle pitkälle tauolle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
7.10.1992 julkaistussa uudessa kalenterissa Mexico Cityn kilpailu peruttiin kauden 1993 osalta ensimmäistä kertaa ja Autopolisin ratayhtiön vakuutettiin velkasaneerauksesta huolimatta pitävän kilpailunsa kaudella 1993. Varaosakilpailut vaikuttivat pysyvän samana ja vakaina kuin ennenkin. Samalla mahdollinen varaosakilpailu pidettäisiin vahvistetusti joko huhtikuussa tai lokakuussa 1993.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
19.11.1992 Autopolis peruuntui kalenterista ensimmäistä kertaa vähemmän yllättäen maksuvaikeuksien takia. Lisäksi Bernie Ecclestonen ja Max Mosleyn puheille alkoi olla eri ratojen omistajilla asiaa entistäkin enemmän. Mexico Cityn rataomistajat olivat innokkaita haluamaan kilpailunsa sillä heidän sopimuksestaan olisi ollut vielä vuosi jäljellä. Valitettavasti Bernie riiteli edelleen heidän kanssaan radan turvallisuusuudistuksista ja perui myös tuolloin kauden 1994 sopimuksen radan kanssa.

Ehtona kaudella 1993 Meksikon Grand Prixille olisivat olleet ehdottomat turvallisuusparannukset joihin kuuluivat muun muassa hiekkaesteiden uudistamista ja ainakin yhden shikaanin lisäystä rataan. Järjestäjät eivät aikoneet suostua niihin. Samalla myös Yhdysvalloissa alettiin miettiä Phoenixin käyttämätöntä 1992 sopimuksen viimeistä vuotta ajettavaksi kaudelle 1993 ja aiemmin Phoenixin korvaama Detroitinkin rata havitteli F1:stä ajettavaksi IndyCarin radalle. Detroitin kilpailu oli ehdolla myös Bil Stokkanin ja Bernie Ecclestonen ideoiman Super Prix-sarjan osakilpailuna.

Tässä sarjassa olisivat siis ajaneet F1:n ja IndyCarin sen hetkiset huiput ja mahdollisesti molemmat sarjat olisi yhdistetty kokonaan. Ikävä kyllä näin ei koskaan käynyt. Lisäksi Euroopan radoista etenkin Jerez halusi pitää varaosakilpailun kaudella 1993.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Samaan aikaan Bernielle soiteltiin hieman yllättävästä maasta tuolloin eli Venäjältä. Venäjän Grand Prix haluttiin jo aiemmin kaudella 1992 ajaa aikaisintaan jo kaudella 1993, mutta viimeistään kaudella 1995 pidettävällä Moskovan katuradalla. Tuolloin ratahankkeena ollut 2,39 kilometrin pituinen rata oli riittämätön F1:llä ajettavaksi. Myöhemmin ratahankkeeksi radan arkkitehdit ja Moskovan kaupunginhallitus tekivät vielä kaksi eri ehdotusta Moskovan katuradaksi ja moottoriradaksi.

Moottoriradat olisivat olleet noin viiden kilometrin mittaisia, mutta katuradat olisivat olleet pituudeltaan 3,84 kilometrin eli vajaan neljän kilometrin mittaisia. Valitettavasti riittämättömän rahoituksen takia rakennustyöt eivät päässeet mitenkään käyntiin ennen vuoden 1993 elokuuta ja vuoden 1995 alkuperäiseen aikatauluun mennessä radasta ei ollut paljoakaan valmiina.

Lähinnä jo valmiiksi olleita parkkipaikkoja oltiin hyödynnetty maisemoinnissa ja radan pieniä valmiiksi saatuja osia oli yhdistetty yleisiin teihin. Kaikkiaan Venäjän Grand Prix kiinnosti Bernietä, mutta valitettavasti tuolloin Venäjän talous oli muutenkin hyvin heikossa kunnossa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
9.12.1992 Ranskan tupakkalainsäädännön aikeet olivat pilata Ranskan Grand Prixin kaudella 1993. 10.12.1992 Ranskan Grand Prix oli peruttu kautta 1993 varten alustavasti. Phoenixin ja Detroitin hankkeet varaosakilpailuina peruttiin ja Phoenixin aiempi sopimus kauden 1993 mahdollisen kilpailun osalta terminoitiin myös FIA:n kokouksessa.

Mexico Cityn mahdollinen varakilpailu aiottiin pitää joko 4.4.1993 tai lokakuussa 1993 kuitenkin ennen Suzukan kilpailua. Samalla varaosakilpailuksi ilmoittautui Nürburgring jolle 4.7.1993 olisi sopinut mainiosti varaosakilpailun pitopaikaksi. Tuolloin se olisi ajettu Euroopan Grand Prixin nimellä. Kilpailukaudella 1993 aiottiin ajaa tuolloin tilanteista riippuen 16-18 osakilpailua, mutta tuolloisten Concorde-sopimusten mukaan 17 osakilpailua kauteen olisi ollut todennäköisempää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
15.12.1992 Kyalamin kilpailun osalta pyöri kautta 1993 ajatellen perumisen uhka. Lopulta tarvittiin Dave McGregorin eli Kyalamin ratajohtajan vakuutus siitä, että kilpailu ajetaan myös kauden 1993 osalta ja kauden 1994 osalta käytäisiin uudet neuvottelut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Kaudella 1992 19.12.1992 aiottiin poikkeuslailla mahdollistaa se, että erikseen tupakkamerkkinsä korvanneet f1-tallit Ranskan Grand Prixissä 1993 saisivat muutoin ajaa normaalisti kilpailussa. Aiempi mainoskielto oli tuolloin pysymässä voimassa, mutta talleille ei koituisi sanktioita mikäli autojen sponsorimerkit korvattaisiin kilpailun ajaksi joillakin muilla sponsoreilla. Ainoastaan selvään tupakan mainontaan syyllistyneitä talleja oltiin sillä hetkellä rankaisemassa. Ranskan kilpailu oli edelleen kysymysmerkin alla pitonsa suhteen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
19.1.1993 Frederique Bredin eli Ranskan tuolloinen urheiluministeri antoi vihreän valon Ranskan Grand Prixin pidolle kaudeksi 1993, mutta FIA ei edelleenkään ollut täysin vakuuttunut kilpailun pidosta. Syy johtui tupakanvastaisten järjestöjen lobbauksesta FIA:n piirissä ja lisäksi piti miettiä myös aiemmin koventuneiden tupakan mainostamisesta aiheutuvien mahdollisten rangaistusten lieventämistä. Aiemmin jokainen tupakkaa mainostanut auto olisi suljettu kilpailusta pois, mutta sittemmin pohdittiin vielä tuolloin tupakan mainostamisesta Ranskan kilpailussa muilla pienemmillä sanktioilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
19.2.1993 julkaistiin aivan viime hetkellä F1-kalenteri kaudelle 1993 ja ei aivan vielä sittenkään. Donington oli jo nimetty kertaalleen F1:n virallisena varaosakilpailuna pitämään tammikuussa 1993 lopullisesti peruttu Autopolisin kilpailu Euroopan Grand Prixin nimellä, mutta järjestäjät olivat kuitenkin pitämässä myös moottoripyörien kilpailun samalla kaudella. Kahden kilpailun järjestäminen olisi tehnyt kassavaroille liiaksi haittaa joten Doningtonin oli valittava vain yksi järjestettävä suurajo.

Samalla ongelmaksi koitui myös Ranskan Grand Prixin edelleen hieman odottava kanta tupakan mainostuksen tilapäiseen sallimiseen. Mexico Cityn kilpailua ei aiottu enää pitää ilman todella suurta poikkeusta kaudella 1993 tai mitään muutakaan varaosakilpailua. Mikäli sellainen kuitenkin olisi järjestetty niin varaosakilpailu olisi ajettu Ranskan Grand Prixin paikalla heinäkuussa 4:nä päivänä. Jerez oli Espanjan Grand Prixinä varmin muista kilpailuista sillä se oli hävinnyt helmikuun alussa tarjouskilpailun varaosakilpailun paikasta Doningtonille. Tuolloin Barcelonassa olisi ajettu Katalonian Grand Prixin nimellä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Lopulta 4.3.1993 F1-kalenteri kaudelle 1993 varmistui lopullisesti kun Jereziä tai mitään muutakaan varaosakilpailua ei aiottu pitää ja Mexico Cityn kilpailun sopimus peruttiin lopullisesti kokonaan myös kauden 1993 osalta tai muutenkaan. Donington hankki itselleen oikeuden pitää myös moottoripyörien ajon saatuaan ratayhtiöltä ja Leichestershiren kaupunginhallitukselta riittävästi lisärahoitusta.

Leichestershiren erikseen langettama uhkaus Bernie Ecclestonea kohtaan oikeustaistelulla Doningtonin mahdollisen hylkäyksen osalta viime hetkellä piti myös Doningtonin ajettavana kilpailuna kaudella 1993. Ranskan kilpailussa sallittiin tuolloin myös tupakan mainostaminen. Tätä pitempään tuolla kaudella ei mikään ollut epävarmempaa. Paitsi tietenkin tapaus Mika Häkkisen ja Ayrton Sennan ajamisen välillä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
9.6.1993 esiteltiin FIA:n osalta aivan ensimmäinen kauden 1994 MM-kalenteri. Tuolloin Jerez halusi välttämättä pitää myös f1-kilpailun ja FIA:n mukaan oli mahdollista pitää jopa 17 osakilpailun mittainen MM-kausi. Alustavasti Jerez oli kuitenkin tuolloin vain varaosakilpailu. Tässä kuitenkin kalenteri silloisen aikataulun mukaan:

Kyalami: 13.3.1994

Interlagos: 27.3.1994

Donington: 10.4.1994 tai 17.4.1994 (Näistä päivämääristä ajatellen 10.4.1994 sopi Doningtonin ratayhtiölle paremmin kuin seuraavan viikon päivämäärä.)

Jerez: 10.4.1994 tai 17.4.1994 (Näistä päivämääristä ajatellen 17.4.1994 sopi Jerezin ratayhtiölle paremmin kuin edeltävän viikon päivämäärä. Jerezin kilpailu olisi ajettu Espanjan Grand Prixin nimellä. Jerez oli tuolloin lisäksi vielä kokonaan ehdonalainen kilpailu kaudelle.)

Barcelona: 24.4.1994 (Olisi mahdollisesti ajettu joko Espanjan Grand Prixin tai Katalonian Grand Prixin nimellä.)

Imola: 1.5.1994

Monaco: 15.5.1994

Montreal: 12.6.1994

Magny-Cours: 3.7.1994

Silverstone: 10.7.1994

Hockenheim: 31.7.1994

Hungaroring: 14.8.1994

Spa-Francorchamps: 28.8.1994

Monza: 11.9.1994

Estoril: 25.9.1994

Suzuka: 23.10.1994

Adelaide: 6.11.1994
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
22.7.1993 Kyalamin ratayhtiö joutui konkurssiuhan takia ensin velkasaneeraukseen ja sen jälkeen se myytiin uudelle promoottorille. Myyntihinta oli muistaakseni sen aikaisen Ruutulipun mukaan 7 miljoonaa dollaria. Promoottorina toiminut AA Racing Corporation aikoi edelleen pitää F1-kilpailun kaudella 1994, mutta varaosakilpailuksi aiottu Jerez oli korvaavana ehdokkaana sille.
 
Ylös