F1-kisat joita ei ajettukaan

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Miksi seuraavia kisoja ei enää ajeta? Vuosiluku on aika, jolloin kisa on viimeksi ajettu.

- Argentiinan GP, Buenos Aires, 1998
- Itävallan Gp, 2003
- San Marinon Gp 2006
- Jerez 1997
-
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Miksi seuraavia kisoja ei enää ajeta? Vuosiluku on aika, jolloin kisa on viimeksi ajettu.

- Argentiinan GP, Buenos Aires, 1998
- Itävallan Gp, 2003
- San Marinon Gp 2006
- Jerez 1997
-

Argentiinassa ei ainakaan tällä hetkellä ole F1 vaatimukset täyttävää rataa.

San Marinon GP putosi kisakalenterista paitsi siksi, että varsinkaan varikko ei enää täyttänyt F1 vaatimuksia niin myös siksi, että FIA ei halua kisakalenteriin kahta Italian maaperällä ajettavaa F1-kisaa.

Itävallan GP sen sijaan palaa kalenteriin ensi kaudella.

Jerezin kohdalla syy sille, että siellä ei enää F1-kisoja järjestetä on nähdäkseni turva-alueissa ja ennenkaikkea siinä, että siellä ei ole tarpeeksi pitkää suoraa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miksi seuraavia kisoja ei enää ajeta? Vuosiluku on aika, jolloin kisa on viimeksi ajettu.

- Argentiinan GP, Buenos Aires, 1998
- Itävallan Gp, 2003
- San Marinon Gp 2006
- Jerez 1997
-
Jos nyt ensi alkuun mainitaan Bernie ja raha ja siirrytään sitten muihin syihin.

Argentiina on pitkälti ykkösille sopimaton syherö ja aika heikossa kunnossa (epäilemättä jo tuolloin).

A1-Ring oli tietysti aina lyhyt, mutta taisi fasiliteetitkin tippua alle F1-standardin, koska kaikki pistettiin maan tasalle saman tien tippumisen jälkeen.

Imola oli jokseenkin ykkösenä tiputettavien ratojen joukossa fanienkin mielestä, koska siellä ei yksinkertaisesti voinut ohittaa. Vuodesta toiseen kauden tylsimpiä kisoja. Lisäksi Italiassa oli jo toinen kisa, joten sikälikin ensimmäisten tippujien joukossa kalenterin laajentuessa Aasiaan.

Jerez on myös tosi syherö, jolla ei ohituksia olisi nähty ainakaan ennen nykysääntöjä, tuskin paljon niilläkään. Jerez oli/on myös katsojien kannalta aika syrjässä. 1997 podiumseremoniassa tapahtui lisäksi poliittinen skandaali (paikallinen pomo tunki jakamaan palkinnot suunnitellun henkilön sijasta), mikä johti FIA:n banniin F1-isäntänä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9324
Estorilissa ajettiin pitkään MotoGP-kisoja, joten kyllä se turva-alueidensa puolesta vaatimukset varmasti täyttää. Muista fasiliteeteistä en osaa sanoa. Silloin kun viimeksi F1-autoilla ajettiin, esim. kakkosmutkassa oli kaide suoraan radassa kiinni.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Vuoden lopulla Aidan rata pudotettiinkin takaisin vain varakilpailuksi, mutta se oltiin vielä vuoden 1995 lokakuussa valmiita ajamaan tarvittaessa.
Aidahan ajettiin 1995 :confused:

Tai ymmärränkö nyt ihan väärin mitä ajat takaa
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Estorilissa ajettiin pitkään MotoGP-kisoja, joten kyllä se turva-alueidensa puolesta vaatimukset varmasti täyttää. Muista fasiliteeteistä en osaa sanoa. Silloin kun viimeksi F1-autoilla ajettiin, esim. kakkosmutkassa oli kaide suoraan radassa kiinni.
Tuo alkuhan on rakennettu F1-ajan jälkeen täysin uudenlaiseksi, joten sinnekin on kaikkialle saatu turva-alueet.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Nzapille vastaan näin, että ajoin kysymässäsi viestissä takaa vuotta 1996. Aidan suhteen vielä vuoden 1995 lokakuussa kilpailua harkittiin vielä pidettäväksi kaudella 1996.

Sittemmin hyvin nopeasti rahoitusongelmien ja radan yleisen syrjäisyyden takia sen status pudotettiin varakilpailuksi kaudeksi 1996 ja vuoden 1996 jälkeen kokonaan siltäkin paikalta.
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Jos nyt ensi alkuun mainitaan Bernie ja raha ja siirrytään sitten muihin syihin.

Jerez on myös tosi syherö, jolla ei ohituksia olisi nähty ainakaan ennen nykysääntöjä, tuskin paljon niilläkään. Jerez oli/on myös katsojien kannalta aika syrjässä. 1997 podiumseremoniassa tapahtui lisäksi poliittinen skandaali (paikallinen pomo tunki jakamaan palkinnot suunnitellun henkilön sijasta), mikä johti FIA:n banniin F1-isäntänä.

Oon lukenut tästä aikasemminkin. Nyt heräs kysymys, että mitä ihmettä sen paikallisen pomon päässä oikein liikkui? Tää asia oltiin varmasti sovittu etukäteen, joten oliko kyseessä sekaannus vai että kaveri halus välttämättä tunkea itsensä sinne? Onko siihen koskaan tullut mitään vastausta?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1985 f1:ssä oli varakilpailuna kaudelle muutama tuttu nimi ja lisäksi myös erästä kilpailua harkittiin vakavasti ajettavaksi tiukentuvista turvallisuusmääräyksistä huolimatta. Fuengirolan pidosta oltiin kaudelle jo luovuttu Estorilin otettua sen paikan kalenterissa.

Meadowlands vuorostaan oli jälleen yrittämässä päästä mukaan kalenteriin ja lisäksi olisi ollut Euroopan kilpailuna Rooman kilpailu. Varakilpailut kauden alussa olisivat olleet Brands Hatch, Dijon-Prenois, Curacao ja Brno. Brno oli viimeisin ja heikoin ehdokas varakilpailuksi ja osin rata kilpaili Hungaroringin kanssa tulevasta Itä-Euroopan Grand Prixista.

Jotkut radat olivat tervetulleita uudelleen kalenteriin jos vain rahaa olisi löytynyt tarpeeksi. Dallasin Fair Park vaikutti pääsevän takaisin kaudeksi 1986, mutta järjestäjät eivät kyenneet saamaan aikaan 2,7 miljoonan dollarin summaa Bernielle ja näin kariutuivat loputkin pienet mahdollisuudet päästä mukaan uudelleen sarjaan Dallasin kilpailulta.

Summasta 1,7 miljoonaa dollaria oli luonnollinen minimisumma minkä Bernie oli asettamassa kaudeksi 1985 sarjaan ja lisäksi miljoonan dollarin loppuosa oli vahingonkorvaus ajamatta jätetystä kilpailusta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1986 F1:n varakilpailuina kaudelle ehdolla olivat Silverstone, Nürburgring, Curacao ja Tamiami Park Yhdysvalloissa. Kaksi ensimainittua rataa olivat ehdolla mahdolliseksi Euroopan Grand Prixin pitopaikaksi.

Euroopan Grand Prix olisi ajettu todennäköisimmin Silverstonessa, mutta Nürburgring olisi käynyt myös logistiikkasyistä. Kilpailu kun olisi pidetty mahdollisesti Unkarin kilpailun paikalla radan mahdollisesti joutuessa perumaan vielä yhden vuoden ajaksi kilpailunsa.

Lähimpänä mahdollinen peruuntuminen oli vielä alkuvuodesta Hungaroringin osalta. Mahdollisesti myös Meksikon kilpailun peruuntumiseen oli varauduttu ratajärjestäjien rahavaikeuksien takia. Curacao oli tuttu varakilpailu ja Tamiami Park varakilpailuna oli ehdolla ennen kuin Indycar nappasi kilpailun itselleen.

Yleensäkin Yhdysvaltoihin haluttiin toinen osakilpailu ja samana vuonna käynnistyivätkin neuvottelut jotka huipentuivat Phoenixin osakilpailun pitämiseen kaudella 1989.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1984 formula 1:n virallisina varaosakilpailuina kaudelle olivat Silverstone, Paul Ricard, Tamiami Park ja Albi. Näistä kaksi ensimmäistä olivat ehdolla Euroopan Grand Prixin pitopaikaksi, mutta Neue Nürburgring nähtiin paremmaksi pitopaikaksi. Tosin koko Euroopan osakilpailua ei olisi välttämättä tarvinnut pitää, mutta Meadowlandsin osakilpailu Yhdysvalloissa peruuntui jälleen.

Paul Ricard havitteli vuorostaan jälleen osakilpailua ollessaan vuorovuoden takia tauolla. Tamiami Parkin radalla suunniteltiin ajettavaksi osakilpailua mikäli kokonaan uusi Dallasin Grand Prix olisi peruttu kauden aikana tai sitä ennen. Amerikkalaiset kun halusivat vähintään kaksi osakilpailua kauteen ja sen Bernie oli myös luvannutkin.

Albin rata vuorostaan oli varsinainen erikoisuus. Kilpailu olisi yritetty aikanaan ajaa Sveitsin osakilpailun nimellä ja ratakin oli rakennettu enemmän lentokenttäradan kaltaiseksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ei varsinaisesti ajamaton tai ajettu osakilpailu, mutta aikanaan kauden 1992 helmikuussa aivan kauden alkupuolella ennen Kyalamia lyötiin lukkoon kauden 1992 ajettavat kilpailut. Samassa tilaisuudessa päätettiin myös vastoin joitakin viikkoja aiemmin käytyjä neuvotteluja Jerezin liittämisestä yleisesti mukaan f1-kalenteriin pysyväksi varakilpailuksi. Aiemmin Jerezissä olisi ajettu pysyvä osakilpailu jolloin olisi kaudella 1992 ajettu ennätykselliset 17 osakilpailua. Lopulta kuitenkin Jerezistä tehtiin varakilpailu.

Jerezin järjestäjät olivat pyytäneet Hungaroringin mahdollisesti luovuttaessa kilpailupaikkansa kilpailun lykkäystä elokuulta lokakuulle. Syy lykkäykselle olisivat olleet Jerezin talousvaikeudet sillä hetkellä ja tuolloin ei uskottu, että elokuun kilpailun järjestämiseen olisi ollut tarpeeksi rahaa. Tällöin kalenterissa olisi ollut kuukauden mittainen tauko Saksan ja Belgian osakilpailun väliltä. Mikäli Jerezin osakilpailu olisi siis ajettu kaudella 1992 niin se olisi ajettu 4.10 eli noin viikko Portugalin Estorilin kilpailun jälkeen Euroopan Grand Prixin nimellä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan seuraavaksi pientä listaa FIA:n nykyisistä varaosakilpailuehdokkaista. Näiden kilpailupaikkojen kuntoluokitus on 1T tai 2 eli ne soveltuvat varaosakilpailun pitopaikaksi, mutta nykypäivänä suurimmalla todennäköisyydellä f1-autoja näillä seuraavilla radoilla tuskin nähdään ilman todella suuria mullistuksia tai Bernien myönnytyksiä yhdessä Todtin kanssa.

Tässä kuitenkin listaa varaosakilpailun pitoon tarvittaessa soveltuvista radoista:

Albacete

Assen

Autopolis

Brno

Chengdu Goldenport Circuit

Eurospeedway Strecke

Daytona Raceway

Autodromo Di Franciacorta

Sears Point

Homestead Road Course

Lime Rock Park

Laguna Seca Raceway

Autodrom Most

Long Beach

Norisring

Okyama International Circuit

Rockinham Long Course

Elkhart Lake

Ordos International Circuit

Algarve

Alganiz

San Luis

Surfers Paradise

Valencia Ricardo Tormo

Jerez

Estoril

Misano

Zandvoort

Zolder

Bonuksena laitan vielä muutaman FIA:n 1-luokan radan jotka todennäköisesti olisivat aivan oikeasti niitä varakilpailuja mikäli niille tarvetta tulisi. Viime kaudella mahdolliset varakilpailut myös tulevaisuudenkin varalle olisivat seuraavat radat:

Imola

Magny-Cours

Paul Ricard

Mugello

Fuji Speedway

Viime vuosina joitakin ratoja on joutunut jo alle varakilpailutason luokkaan eli 3-luokkaan lähinnä poliittisista tai taloudellisista vakavista syistä. Anderstorpin, Jaraman, Brands Hatchin ja Fuji Speedwayn vanhempi versio ovat kolmosluokassa ja samoin myös Kyalami.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kaudella 1995 kilpailukalenterissa tapahtui jälkikäteen hieman muutoksia ja samalla myös kilpailukautta ennen maaliskuussa 1995 lopullisesti lukkoon lyötyä kalenteriakin keskustelut kävivät kuumana. Eräässä vaiheessa puhuttiin jopa 18 osakilpailun kaudesta, mutta Bernie Ecclestone vetosi tuolloin silloiseen Concordeen ja julisti nopeasti kilpailumäärän pysyvän 17 osakilpailussa korkeintaan. Kauden ylimääräisestä Euroopan GP:stä käytiin kovaa vääntöä Nürburgringin ja Jerezin välillä. Lopulta Nürburgring voitti ja Jerez näytti jäävän rannalle.

Jerez havitteli myös 18 osakilpailun kautta sillä mahdollinen 18:sta Grand Prix olisi ajettu juurikin siellä tai siinä tapauksessa, että yksi tai useampi muista kisoista kaudella peruuntuisi ja kausi tipahtaisi alle 16 osakilpailun mittaiseksi. Kauden 1995 alussa kaikkiaan neuvotellun kalenterin osalta ongelmia tuottivat kuitenkin Imolan, Monzan ja Hungaroringin kilpailut.

Näistä Italian maaperällä ajettavat kilpailut olivat uhan alla luonnonsuojeluongelman, ratamuutosten kaavailun toteuttamishaluttomuuden ja Ayrton Sennan kuolemasta vellovan kohun takia. Hungaroringin tilanne taas oli joutua jälleen talousvaikeuksiin. Unkarin kilpailun talousvaikeuksista Jerez aisti jälleen oman markkinaraon ja halusi pitää ylimääräisen kilpailun kaudella 1995 mikäli Unkarin kilpailu perutaan. Espanjan kahden osakilpailun mahdollisesta pitämisestä tuli toinen ongelma, mutta mikäli Jerezissä olisi ajettu kaudella 1995 niin siinä tapauksessa Barcelonassa olisi ajettu Katalonian Grand Prixin nimellä ja Jerezille olisi tullut oikeus Espanjan Grand Prixiin.

Jerezin osalta mahdollisuuksia lisäsi myös Japanin tuhoisa maanjäristys ja Aidan kilpailun lykkääntyminen ja jopa sen mahdollinen peruuntuminen. Jo Aidan alkuperäiseen pitoaikaan Jerez halusi pitää osakilpailun, mutta se ei käynyt ja huhtikuussa Hungaroringin ratayhtiö sai puuttuvat summan kokoon ja huolimatta FOCA:n muiden johtajien kritiikistä Bernietä kohtaan ei f1:n pieni suuri mies halunnut hylätä Unkaria vain kuukauden myöhässä olevan pikkusumman takia kaudella 1995.

Lopullisesti Jerezin kohtaloksi jäi olla pitämättä f1:siä kaudella 1995. Tuolloin vaihtoehtona pitopäivälle oli montakin. Kilpailu olisi aikaisintaan ajettu 16.4.1995 ja myös Unkarin Grand Prixin pitopäiväksi kaavailtu 13.8.1995 ja 21.8.1995 olisivat sopineet sille mainiosti. Sen sijaan 1.10 eli Aidan kisan viimeinen takaraja sen peruuntuessa ei olisi tuolloin käynyt järjestäjälle kovinkaan hyvin. Ennen huhtikuuta 1995 Jerezillä oli parhaimmat mahdollisuudet tulla ajetuksi 13.8.1995, mutta lopulta näin ei käynyt mitenkään. Hockenheimin ja Spa-Francorchampsin välissä kilpailu olisi siis ajettu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan sitten todella pitkästä aikaa jotakin juttua tähänkin toikkiin. Laitan seuraavaksi tähän vuoden 1956 alustavan f1-kalenterin eli sellaisen millaisen sen olisi pitänyt olla. Alustava kalenteri julkaistiin kaudella 1956 tammikuussa uudenvuodenpäivänä eli vain kolmisen viikkoa ennen kauden alkua. Kalenterista oli käyty taistelua hyvin pitkään taistelua.

Vasta Italian autoliiton pamppujen saatua päänä läpi Italian Grand Prixin pidosta sen vuoden Euroopan Grand Prixin arvolla ja lisäksi myös parista f1-kilpailun arvoisesta sarjan ulkopuolisesta kilpailusta löivät lajin silloiset päättäjät kättä päälle ja tässä tuleekin sitten kalenterista pieni lista:

Buenos Aires: 22.1.1956

Monaco: 13.5.1956 (Tuolloin kuusi vuotta täyttäneen f1:n kunniaksi oli pieni juhlatilaisuus paikan päällä normaalien juhlien lisäksi.)

Indy 500: 30.5.1956

Spa-Francorchamps: 3.6.1956

Zandvoort: 17.6.1956

Reims: 1.7.1956

Silverstone: 14.7.1956

Nürburgring: 25.7.1956

Bremgarten: 5.8.1956

Monza: 21.9.1956

Pedrables: 28.10.1956

Loppupelissä kalenteri muuttui ymmärrettävästi kauden aikana hieman erilaiseksi. Vain päiviä kalenterin julkaisun jälkeen Sveitsin Senaatti vahvisti jo vuotta aiemmin langetetun kansallisen moottoriurheilukiellon lopulliseksi ja siten Bremgartenin kilpailu peruttiin. Bremgarten vuodelta 1955 kiellettiin Le Mansin 24 tunnin ajon verisen onnettomuuden takia. Myöhemmin kaudella Nyrren kilpailua siirrettiin starttirahakiistan ja muutenkin muuttuneen kalenterin takia 5.8.1956 ajettavaksi. Zandvoortin ja Pedrablesin kilpailut peruuntuivat poliittisen kiistan johon vaikutti Suezin kriisi ja lisäksi vielä starttirahakiistan takia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1964 f1-päättäjillä oli silloin käsissään varsin valtava määrä kilpailuja alustavaan kalenteriin. Kilpailuja oli suunnitteilla ajettavaksi tammikuussa 1964 varsin paljon enemmän kuin mitä ajettiin. Tosin osa sittemmin hylätyistä radoista alennettiin F2:n tai Formula B:n ajettavaksi ja eräs tietty kilpailu f1:ssä olisi voitu pitää vähän paremmalla kärsivällisyydellä ja jonka voitti eräs tietty jopa Ferrarin haluama lahjakkuus silloin...

Joka tapauksessa tässä on alustava f1-kalenteri kaudelta 1964 eli täsmälleen 50 vuoden takaa:

Pau: 5.4.1964 (Olisi ajettu Grand Prix de Paun nimellä tai se olisi korvannut Ranskan Grand Prixin Rouenissa.)

Bryssel: 26.4.1964 (Olisi ajettu Grand Prix de Brysselin nimellä tai sitten Heyselissä paikallisella radalla. Brysselin kaduille olisivat silloiset päättäjät halunneet kilpailun ajettavaksi. Ratkaisua perusteltiin Span vaarallisuudella ja se olisi korvannut kilpailun mahdollisesti.)

Monaco: 10.5.1964

Rooma: 17.5.1964 (Olisi ajettu Gran Premio de Roman nimellä tai se olisi korvannut Italian Grand Prixin. Rooman katuradan lisäksi järjestäjät harkitsivat myös Vallelungaa Monzan korvaajaksi.)

Berliini: 24.5.1964 (Olisi ajettu Berliinin kaduilla tai hyvin vihatulla AVUS:in radalla. Oli korvaamassa silloin Hollannin Grand Prixin starttirahakiistan takia. Oli samalla myös Nürburgringin kilpailun korvaaja.)

Spa-Francorchamps: 14.6.1964

Rouen: 28.6.1964 (Virallinen Ranskan Grand Prix oli kuitenkin siirrettävissä myös muualle.)

Reims: 5.7.1964 (Ranskan autoliiton eli ACF:n päättäjät halusivat ajettavaksi enemmän kuin yhden kilpailun Ranskassa kauteen ja korkeintaan 3 kisaa olisi ollut silloisten laskelmien mukaan varaa heillä pitää.)

Brands Hatch: 11.7.1964 (Tuolloin kokonaan uusi rata f1:ssä.)

Nürburgring: 2.8.1964

Zeltweg Flugplatz: 23.8.1964

Monza: 6.9.1964

Pescara: 13.9.1964 (Pescara oli vielä tuolloinkin ehdolla korvaamaan Monzan.)

Watkins Glen: 4.10.1964 (Aluksi hyvin alustava, mutta varmistui myöhemmin kaudella 1964 ennen kauden alkua maaliskuussa.)

Mexico City: 25.10.1964

Phoenix: 1.11.1964 (Phoenixin rata oli alustavasti ainoa Yhdysvaltain Grand Prix kaudelle 1964 sillä Watkins Glenin järjestäjät eivät olleet maksaneet starttirahoja tai kilpailun pitorahaa muutenkaan. Phoenixin f1-rata olisi käyttänyt normaalia katurataosuuden lisäksi myös ovaalia. Aivan aluksi se oli jopa ehdolla kauden 1964 avauskilpailuksi f1:siin, mutta sitten ensin järjestäjät siirsivät tammikuussa 1964 kilpailun huhtikuun 1964 sijaan marraskuuhun ja lopulta maaliskuussa 1964 idioottimaisesti peruivat koko kilpailun.

Lopulta Dave McDonald voitti alunperin f1-sarjan aivan alustavimman kilpailun paikalla pidetyn FIA National Open Racen 19.4.1964. McDonald oli sellainen lahjakkuus ratin takana, että itse Enzo Ferrari olisi halunnut käyttää häntä suunnittelemassaan loikkauksessaan Ferrarin osalta Amerikassa. Lopulta McDonald menehtyi Indy 500-ajossa samana vuonna. Ja Phoenixissa näytti silloin, että f1-kisaa ei siellä nähdä. Toisin tulisi sittemmin tietenkin käymään.)

Prince George: 26.12.1964 (Tämän kilpailun osalta peruutus tapahtui niin starttirahan maksukyvyttömyyden kuin yksinkertaisen kilpailuväsymyksen myötä kauden osalta. Ja etenkin kun järjestäjät eivät suostuneet aikaistamaan f1-kilpailua yhä vaikeuksissa olleen ratayhtiönkin takia niin kauden 1964 mestaruus tulisi myöhemmin olemaan John Surteesin.)

F1-kalenterissa 1964 oli parhaimmillaan jopa 17 kilpailua ehdolle, mutta onneksi järki ja joissakin tapauksissa realismikin voittivat. Pau, Vallelunga, AVUS ja Reimsin kilpailupaikkoina oli kaudella 1964 lopulta F2-sarja ja Etelä-Afrikassa ajettu Prince Georgen kilpailu siirrettiin kauteen 1965. Loput kilpailut peruttiin tai jätettiin suunnitelmina pölyttymään. Neljän F2:siin siirretyn kilpailun tilalle otettiin 24.5 ajettu Zandvoortin osakilpailu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan seuraavaksi sitten kauden 1970 alustava f1-kalenteri eli millaisenaan se olisi sitten ajettu niin siitä tulee päivämäärät tähän postiin. F1-kalenteri varmistui kauden 1970 osalta hyvin myöhään tavalliseen aikaan nähden. Vasta 1.3 Kyalamin rataviranomaiset saivat kisasummansa kokoon ja näin f1-kalenteri voitiin sillä hetkellä varmistaa. Tällainen se oli:

Kyalami: 7.3.1970

Jarama: 19.4.1970

Monaco: 10.5.1970

Spa-Francorchamps: 7.6.1970

Zandvoort: 21.6.1970

Albi: 5.7.1970 (Kilpailu olisi ajettu Ranskan Grand Prixinä, mutta Clermont-Ferrand nähtiin paremmaksi ja turvallisemmaksi paikaksi pitää se.)

Brands Hatch: 18.7.1970

Nürburgring: 2.8.1970 (Kilpailun paikalla ajettiin lopulta Saksan Grand Prix Hockenheimissa Nyrreen kohdistuneen boikotin vuoksi.)

Österreichring: 16.8.1970

Monza: 6.9.1970

Mont-Tremblant: 20.9.1970

Watkins Glen: 4.10.1970

Mexico City: 25.10.1970
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan seuraavaksi sitten kauden 1971 alustava f1-kalenteri kauden osalta. Tällä kaudella myös varaosakilpailujen ja varsinaisten f1-osakilpailujen ajopäivien varalle oli useita muita päivämääriä milloin kilpailuja olisi voinut pitää. Varaosakilpailut olivat lähtökohtaisesti varattu F2-kisoiksi tai f1-sarjan ulkopuolisiksi kilpailuiksi. Varsinaista varaosakilpailujen tarkkaa esittelyä kalenteriin virallisina sellaisinaan en ole saanut selville, mutta veikkaisin varakilpailuista mahdollisesti vanhimmaksi Warwick Farmin sittemmin toteutumatonta f1-kilpailua Australiassa kaudella 1970. Se olisi ajettu kaudella 1970 22.11.

Joka tapauksessa tässä tulee kauden 1971 kalenteria:

Kyalami: 6.3.1971

Jarama: 18.4.1971

Monaco: 23.5.1971

Spa-Francorchamps: 6.6.1971 (Peruttiin lopullisesti ajajien boikotin ja Span turvattomuuden vuoksi.)

Zandvoort: 20.6.1971

Paul Ricard: 4.7.1971

Silverstone: 18.7.1971 (Ajettiin lopulta 17.7 lauantaikilpailuna.)

Hockenheim tai Nürburgring: 1.8.1971 (Aivan vuoden 1971 alla Nürburgringin pitkällä radalla oli edelleen kaikki korjaustyöt kesken ja ilman niitä ei rata valmistuisi tai pääsisi kalenteriin. Maaliskuussa 1971 CSI:n määräyksellä järjestettiin äänestys jonka Nürburgring voitti, mutta mikäli korjaustyöt olisivat edelleen kesken kun sinne saavuttaisiin niin kilpailua ei peruttaisi vaan Saksaan saavuttaessa oltaisiin ajettu Hockenheimissa kilpailu.)

Österreichring: 15.8.1971

Monza: 5.9.1971

Mosport: 19.9.1971

Watkins Glen: 3.10.1971

Varaosakilpailujen ja erilaisten muiden kilpailujen varalle kaudelle oltiin kehitelty seuraavia päivämääriä ja mahdollisesti peruutusten tullessa kyseisiä kilpailuja olisi voitu ajaa f1-kilpailuna:

Buenos Aires: 24.1.1971 (Ajettiin sarjan ulkopuolinen testikilpailu kauden 1972 virallista osakilpailua varten.)

Chamonix: 7.2.1971 (Olisi ajettu testikilpailu mahdollista uutta f1-kilpailua varten, mutta testikisa tiettävästi peruuntui talvimyrskyn aiheuttaman lumisateen vuoksi joka muutenkin vaivasi tuolloin Ranskaa.)

Race of Champions: 24.3.1971 (Mahdollisesti varaosakilpailun pitopäivä kauden 1971 f1-kalenterissa. Olisi ajettu Brands Hatchin radalla sen ajan vuorottelusopimuksen mukaan.)

Questor Grand Prix: 28.3.1971 tai 2.5.1971 (Pidettiin testikilpailuna 28.3.1971 mahdollista toista Yhdysvaltain Grand Prixiä varten ja kautta 1972 ajatellen. Poikkeuksellisesti rahatarjouksesta riippuen haluttiin pitää jopa kauden 1971 ylimääräisenä osakilpailuna kauden lopussa.)

Oulton Park: 9.4.1971 (Pidettäisiin f1-kisana vain mikäli Silverstone ei voisi pitää varaosakilpailuaan. Muutoin vain sarjan ulkopuolinen kilpailu.)

International Trophy: 8.5.1971 (Lopulta pidettiin jo 26.4.1971.)

Rhein Cup: 13.6.1971 (Mahdollisesti myös Saksan Grand Prixin pitopaikka Hockenheimissa sillä Hockenheimin ratayhtiö olisi halunnut kilpailun muutenkin pidettäväksi enemmän alkukesästä 1971 kuin kuumasta loppukesästä tuolloin. Lopulta ajettiin tuolloin Jochen Rindtin muistokilpailu.)

Gold Cup: 23.8.1971 (Pidettiin Oulton Parkin radalla ja oli mahdollinen varaosakilpailun paikka Brands Hatchin kilpailulle.)

Sandown Park: 12.9.1971 (Olisi ajettu joko sarjan ulkopuolinen kilpailu tai varakilpailu.)

Oran Park: 19.9.1971 (Olisi ajettu sarjan ulkopuolinen kilpailu tai varakilpailu.)

Mexico City: 24.10.1971 (Oli pitkään kalenterissa kunnes joutui ensin sen ulkopuolelle ja välillä pitkin kautta 1971 oli taas mukana kalentereissa. Lopulta peruttiin edellisvuoden rataryntäyksen, yleisen turvattomuuden ja palkintorahasotkujen myötä. Lopulta ajettiin Brands Hatchissa ajettu f1:n mestaruuden juhlintakilpailu sarjan ulkopuolisena kilpailuna sen paikalla vaikkakin muutama kuljettaja olisi halunnut kilpailun viralliseksi MM-sarjan osakilpailuksi.)

Warwick Farm: 21.11.1971 (Olisi ajettu sarjan ulkopuolisena f1-kilpailuna tai varakilpailuna.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kaudella 1972 f1-kalenteri oli huhtikuussa 1972 tämänkaltainen loppukauden osalta:

Jarama: 1.5.1972

Monaco: 14.5.1972

Nivelles: 4.6.1972

Clermont-Ferrand: 2.7.1972

Brands Hatch: 15.7.1972

Nürburgring: 30.7.1972

Österreichring: 13.8.1972

Monza: 10.9.1972

Watkins Glen: 24.9.1972

Mexico City tai Magdalen Mixhucan uusi katurata Meksikon Grand Prixinä: 22.10.1972

Varaosakilpailuna mukana: Mosport Park, Ontario tai Riverside.

Tähän mennessä kautta oli päätetty, että ajetaan korkeintaan 12 osakilpailua, kilpailuista oli ajettu jo Argetiinan Buenos Airesissa ja Etelä-Afrikan Kyalamissa. Huhtikuun 30:tenä päivänä Meksikon Grand Prix peruttiin kalenterista ja Mosport Parkin kilpailu otettiin mukaan ja Watkins Glen siirrettiin kauden päätösosakilpailuksi. Sittemmin Watkins Glenissä päätettiin ajaa aikataulusyistä jo 8.10.1972.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kesäkuussa 1972 tapahtui melkoisen erikoinen tilanne mikä oli aiheuttaa Monzan kilpailun peruuntumisen kalenterista. Monzan rata todettiin turvatarkastuksen jälkeen riittämättömäksi pitämään f1-kilpailu. Tämä oli aiheuttaa f1-kilpailun siirtymisen Vallelungaan. Vallelungassa pidettiin kaudella 1972 sarjan ulkopuolinen f1-kilpailu ja oltiin valmiita pitämään Italian Grand Prix kaudella 1972. Lopulta Monzan rataviranomaiset saivat puhtaat paperit vain 10 päivää ennen kilpailua tehdyssä viimeisessä jälkitarkastuksessa.
 
Ylös