2014 ERS - Häh?

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Muiden luokkien yläpuolelle ei ehkä niinkään kun noissa kestävyyskisavehkeissä erssit on vielä vapaampia.
No joo, no sanotaan sitten, että ainakin monopostojen kuninkuus on tulevalla tekniikalla taattu. Jos LMP:t olisivat C-ryhmän kaltaisessa kukoistuksessa, edustaisivat ne mielestäni autourheilun kirkkainta kärkeä. (Sorry OT.)
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Kyllä tuo sitten kaiken järjen mukaan höyryturbiinin tarvii? Kertokoon joku viisaampi, kuinka muuten lämpöenergian saa muutettua liike-energiaksi.
No perinteinen mäntämoottori muuttaa lämpöenergiaa liike-energiaksi sylintereissä tapahtuvan kaasujen laajenemisen avulla ja turboahtimen turbiini muuttaa kaasujen lämpöenergiaa liike-energiaksi paine-eron johdosta syntyvän kaasujen virtausnopeuden avulla, tarkoituksena on siis hyödyntää vain pakokaasujen liike-energiaa aiheuttamatta suuremmassa määrin mäntämoottorille haitallista vastapainetta pakokaasuihin.

Nythän haaste tuollaisessa turbocompound-moottorissa on optimoida turbiinin vastapaine ja mäntämoottorin toiminta niin että syntyvän lämpövoimakoneen hyötysuhde on mahdollisimman hyvä ts. sylinteissä palamisen seurauksena vapautuva lämpöenergia muutetaan mahdollisimman tehokkaasti mekaaniseksi energiaksi..... eli saada moottorista mahdollisimman paljon tehoa ulos rajoitetusta polttoainevirrasta - monta kertaluokkaa fiksumpi haaste kuin aikaisempi iskutilavuusrajoite ja moottorikehitys olisi hyvin voitu jättää täysin vapaaksi nykyisten rajoitteiden sijaan ja antaa insinöörien kerrankin kehittää jotain oikeasti hyödyllistä....
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Säilyykö tuo orkkis KERS myös tuossa kaiken paskan rinnalla? Tai siis kerätäänkö jarruista energa talteen edelleen?
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Onko jossain dataa kuinka monta sekuntia kierroksesta on kiihdytystä vaikka 100km/h:stä ylöspäin.
Kun Kerssiä saa käyttää 33 sekuntia, niin meneekö kisaaminen siihen, että nappi on aina pohjassa ja periaatteessa kukaan ei hyödy asiasta?

Jee 999 postausta.
 
Viimeksi muokattu:

Googlahoo

Well-known member
Liittynyt
18.11.2011
Viestit
372
Onko jossain dataa kuinka monta sekuntia kierroksesta on kiihdytystä vaikka 100km/h:stä ylöspäin.
Kun Kerssiä saa käyttää 33 sekuntia, niin meneekö kisaaminen siihen, että nappi on aina pohjassa ja periaatteessa kukaan ei hyödy asiasta?

Jee 999 postausta.
Samaa pohdin, uskallan ainakin luvata ettei Monacossa paljoa ajeta ilman lisäheppoja (kun >100km/h)

Moottorikeskustelussa joku valitteli esim. Monzan hidastumista, mutta kylä noita lisähärpäkkeitä saa käyttää niin paljon, että luulen että suoravauhdit vaan kasvaa.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Moottorikeskustelussa joku valitteli esim. Monzan hidastumista, mutta kylä noita lisähärpäkkeitä saa käyttää niin paljon, että luulen että suoravauhdit vaan kasvaa.
33 sekuntia täyttä kaasua ei millään riitä Monzan urkuauki -radalle.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Moottorikeskustelussa joku valitteli esim. Monzan hidastumista, mutta kylä noita lisähärpäkkeitä saa käyttää niin paljon, että luulen että suoravauhdit vaan kasvaa.
Suoravauhdit kasvaa ilmanvastuksen vähenemisen myötä, nykyään tähdätään maksimidownforceen auton kehityksessä mutta kilpailussa käytettävän polttoaineen ollessa rajoitettu pitää ottaa huomioon myös ilmanvastus eli downforcesta joudutaan tinkimään ilmanvastuksen vuoksi mikä johtaa korkeampiin suoranopeuksiin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Suoravauhdit kasvaa ilmanvastuksen vähenemisen myötä, nykyään tähdätään maksimidownforceen auton kehityksessä mutta kilpailussa käytettävän polttoaineen ollessa rajoitettu pitää ottaa huomioon myös ilmanvastus eli downforcesta joudutaan tinkimään ilmanvastuksen vuoksi mikä johtaa korkeampiin suoranopeuksiin.
Downforcehan vähenee ensi kaudella kun etusiipeä kavennetaan ja takasiivestä poistetaan alaelementti. Myös bargeboardit poistetaan ja ponttoonien etuosassa olevat ilmanohjaimet.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
33 sekuntia täyttä kaasua ei millään riitä Monzan urkuauki -radalle.
Ei riitäkään, mutta koska huippunopeudet nousevat niillä alueilla joihin se riittää, kierrosajat luultavasti eivät huonone, vaan saattavat jopa parantua.
Downforcehan vähenee ensi kaudella kun etusiipeä kavennetaan ja takasiivestä poistetaan alaelementti. Myös bargeboardit poistetaan ja ponttoonien etuosassa olevat ilmanohjaimet.
Ainut aeromuutos ensi kaudelle on matalampi nokka. Kaikki muut aeromuutokset peruttiin.
FIA sanoi:
Changes made to bodywork design, originally aimed at reducing downforce and drag for increased efficiency, have reverted to 2012 specification.
FIA WMSC 2012
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ainut aeromuutos ensi kaudelle on matalampi nokka. Kaikki muut aeromuutokset peruttiin.
Niin säännöissä mutta koska kisassa käytettävä polttoainemäärä rajoitetaan pitää suunnittelun painopiste muuttaa maksimimaalisen downforcen metsästyksessä mahdollisimman hyvän ilmanvastus/downforce suhteen löytämiseen. Eli vaikka säännöt eivät pakotakaan menee koko aeropaketti kuitenkin täysin uusiksi.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Oiskos missään kuvaa tai jotain hahmotelmaa ens kauden autosta matalan nokan yms. kanssa??
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näköjään. FIA:n säännöistä en etusiiven muutoksia löytänyt (ja sääntöjen lopussa olevassa piirroksessa siipi on edelleen täysleveä, vaikka nokka onkin matala). Beam wingin kieltävän kohdan saatoin löytää, mutta nuo sääntöjen sanamuodot on siinä kohdassa sellaisia, etten ole varma.

Kuten jossain kirjoitin (tai luulin kirjoittaneeni), moottorin ja pakoputkiston muutokset toki vaikuttavat autojen aeroratkaisuihin. Sillä tietysti on vaikutusta downforceen, koska pakokaasujen hyödyntämistä tietoisesti suitsitaan. En tuota kuitenkaan laskenut suoraan aeromuutokseksi sinällään, vaan pakoputkiston muutokseksi. (RASF1:ssa muuten tuosta yhdestä pakoputkesta on juupas-eipäs-väitelty pitkään ja hartaasti ja siksi aihe lakkasi kiinnostamasta minua. Jäin kuitenkin yhden pakoputken kannalle.)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös