2014 ERS - Häh?

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kyllä. Ei se ilman jarruttamistakaan toimi.
Kyllä se tomii ilman jarruttamistakin, se vain lataa akkuja jarrutuksen aikana.

Siis ei tietenkään itseisarvoisesti jarruttamisesta synny, vaa teknologiasta jolla muuttaa liike-energiaa hyödynnettävään muotoon => auto hidastuu/jarruttaa => jarrutuksesta kerätään energiaa. Lämpöä eivät ainakaan moottorile taida kerätä? Siis ei tietenkään jarrutuksessa mitään uutta energiaa synny, tämähän on perustietoa, mut puhekielessä sitä energiaa "syntyy" jarrutuksessa
Kun se nimenomaan ei toimi noin, eikä lämmöllä ole mitään tekemistä koko prosessin kanssa. KERS:in akkujen lataus toimii samalla tavalla, kuin laittaisit normaali autosta vaihteen päälle ja pukkaisit sen valumaan mäkeä alas. Tuolloin auton laturi lataa sen akkua ilman, että auto on edes käynnissä, ei tarvinne selittää tarkemmin. Miten tuollaisesta voi sanoa, että siinä otetaan jarrutuksesta energiaa talteen?
 
Viimeksi muokattu:

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Jos 100km/h etenevän auton liikettä ei jarruteta, vaan sen annetaan hidastua rullaamalla. Mitä liikkeeseen sitoutuneelle energialle hidastuvuuden aikana tapahtuu?


Jos 100km/h etenevän auton liikettä jarrutetaan perinteisillä jarruilla. Mitä liikkeeseen sitoutuneelle energialle jarrutuksen aikana tapahtuu?


Jos 100km/h etenevän auton liikettä jarrutetaan tyhjään akkuun kytketyllä generaattorilla. Mitä liikkeeseen sitoutuneelle energialle jarrutuksen aikana tapahtuu?

Liike-energian talteenotto vois olla kuvaava sen mekaanisen kerssin inertiaan perustuvan "vauhtipyörä akun" tapauksessa.

Mutta jos liike-energia muuttuu jarrutuksessa sähköenergiaksi, niin jarrutusenergian talteenotto on mielestäni sähköenergian talteenottoa kuvaavampi?

Sähköakkuun ei pysty tallentamaan mekaanista liikettä.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jos 100km/h etenevän auton liikettä ei jarruteta, vaan sen annetaan hidastua rullaamalla. Mitä liikkeeseen sitoutuneelle energialle hidastuvuuden aikana tapahtuu?


Jos 100km/h etenevän auton liikettä jarrutetaan perinteisillä jarruilla. Mitä liikkeeseen sitoutuneelle energialle jarrutuksen aikana tapahtuu?


Jos 100km/h etenevän auton liikettä jarrutetaan tyhjään akkuun kytketyllä generaattorilla. Mitä liikkeeseen sitoutuneelle energialle jarrutuksen aikana tapahtuu?

Liike-energian talteenotto vois olla kuvaava sen mekaanisen kerssin inertiaan perustuvan "vauhtipyörä akun" tapauksessa. Mutta jos liike-energia muuttuu jarrutuksessa sähköenergiaksi, niin jarrutusenergian talteenotto on mielestäni sähköenergian talteenottoa kuvaavampi?

Sähköakkuun ei pysty tallentamaan mekaanista liikettä.
Muuttuu jarruenergiaksi. Bonjaan, mutta jälleen ollaan siinä kohdassa mitä alunperin sanoin, että siitä saa väärän kuvan kun kutsutaan jarrutusenergiaksi. Jarrutus on mielestäni sellainen tapahtumuma, missä kuski painaa poljinta ja auto alkaa hidastumaan jarrupalojen ja jarrulevyn välisen kitkan avulla. Ja tuosta syntyvästä lämmöstä otettaisiin energiaa talteen. Ja kyse ei ole KERS:sin kohdalla tuosta. Tuon vuoksi mielstäni olisi parempi kutsua liike-energian talteenotoksi jarrutuksen aikana.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Tuon vuoksi mielstäni olisi parempi kutsua liike-energian talteenotoksi jarrutuksen aikana.
KERSiä kutsutaan KERSsiksi, eli kinetic energy recovery systemiski, eli liike-energiaa talteenottavaksi järjestelmäksi.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
KERSiä kutsutaan KERSsiksi, eli kinetic energy recovery systemiski, eli liike-energiaa talteenottavaksi järjestelmäksi.
Tuo on kyllä tiedossa, mutta tekeekö se vääräksi puhua jarrutusenergian talteenotosta.

Puhekielessä käytetään myös sanoja tuulienergia ja vesienergia jne... Niissäkin on kyse potenttiaali-, tms. energian muuttamisesta ja talteenotosta, mutta harvemmin sähköyhtiö myy esim. liike-energiaa:D.

Minä jaksan uskoa, että kaikki F1 lähetyksiä seuranneet ovat ymmärtäneet mitä jarrutusenergian talteenotolla on tarkoitettu. Liike-energian talteenotto ei vaan sovi generaattori-Kerssin tapauksessa suomenkieleen.

p.s.
Enkä mä ainakaan ole kuullut, että F1 lähetyksessä olisi käytetty sanaa "jarruenergia".
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Jarrutus on mielestäni sellainen tapahtumuma, missä kuski painaa poljinta ja auto alkaa hidastumaan jarrupalojen ja jarrulevyn välisen kitkan avulla. Ja tuosta syntyvästä lämmöstä otettaisiin energiaa talteen. Ja kyse ei ole KERS:sin kohdalla tuosta. Tuon vuoksi mielstäni olisi parempi kutsua liike-energian talteenotoksi jarrutuksen aikana.
Tuossako tapauksessa jarrutusenergiaa sitten on olemassa? Eikös siinä oteta talteen lämpöenergiaa?

Sähköisessä Kerssissä otetaan talteen sähköenergiaa.

Mekaanisessa Kerssissä voisi ymmärtää otettavan talteen liike-energiaa, vaikka todellisuudessa suora liike onkin muutettu rotaatioenergiaksi. Mekaanista liikettä kuitenkin.

Aika selkeetä on KERSSIN tapauksessa puhua jarrutusenergian talteenotosta.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tuossako tapauksessa jarrutusenergiaa sitten on olemassa? Eikös siinä oteta talteen lämpöenergiaa?
Lämpöenergia tulee kitkasta joka syntyy jarrutuksesta. Lämpöenergiaa siinä otettaisin talteen. Monen olen huomannut luulevan, että KERS:in toiminta perustuu tuohon. Ja siksi nimitys jarrutusenergia voi olla harhaanjohtava.
 
Viimeksi muokattu:

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Viimeisten kymmenen viestin perusteella näinkin yksinkertaisesta asiasta on saatu täällä erittäinkin epäselkeä.
Pahoittelut Senior Memberille:D

Välillä lähtee käsistä:D
 
Viimeksi muokattu:

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Ja äänestys aiheesta "KERS jarruttaa" vastaan "jarruttamiseen tarvitaan jarrut" on edelleen voimakkaasti käynnissä!

Katsotaanpa huippujännittävää väliaikatilannetta:
KERS jarruttaa: 4 ääntä (naukkis, Jonzan, Legnum, IsoAhven)
jarruttamiseen tarvitaan jarrut: 1 ääni (Jabsu)

Jaa, ei se tilanne niin jännittävä ollutkaan. Tarvitaanko polli?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Lämpöenergia tulee kitkasta joka syntyy jarrutuksesta. Lämpöenergiaa siinä otettaisin talteen. Monen olen huomannut luulevan, että KERS:in toiminta perustuu tuohon. Ja siksi nimitys jarrutusenergia voi olla harhaanjohtava.
Periaatteessa sitä potentiaallista lämpöenergiaa otetaan talteen; Sitä syntyy nimittäin vähemmän, koska enemmän liike-energiaa menee sähköksi eikä lämmöksi. Mikä perkele tässä on nii vaikeaa. Vaikka otettais lisäksi jarrupaloista lämpöenergiat jotenki talteen, nii siltiki puhuttais jarruenergioiden talteenotosta, koska koko tapahtuma tehdään jarruttaessa.

Se sun alamäkeen kulkeva auto ei kulje alaspäin samaa vauhtia, jos siitä liikkeestä pitää samalla energiaa ottaa talteen. Ei se tyhjästä keksi energiaa. Eli ei toimi ilman jarruttamista / hidastamista.
 

jukka_S

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
142
Sijainti
Seinäjoki
Mun mielestä erittäin hyvä että tekniikkakeskustelua on :)

Mielestäni myös huomioitava seikka on että näitä tekniikkapuolen juttuja voisi avata ja selventää paljonkin lisää.

Mielenkiintoinen seikka pohdittavaksi on tuo moottorijarrutusasia, johon ahtimen pyörimisen avittaminen vaikuttaa jollain tavalla. Jos ei polttoainetta syötetä samaan aikaan niin veikkaan että ei se moottorijarrutus todennäköisesti pois häviä. Kyllä moottorin ja vaihteiston kitkahäviöillä ja välityksillä on merkitystä edelleen.

Toisaalta jää näiden tulevien uusien järjestelmien valossa myös kyseenalaiseksi että onko sillä moottorijarrutuksella enää suurta väliäkään?
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Lämpöenergia tulee kitkasta joka syntyy jarrutuksesta. Lämpöenergiaa siinä otettaisin talteen. Monen olen huomannut luulevan, että KERS:in toiminta perustuu tuohon. Ja siksi nimitys jarrutusenergia voi olla harhaanjohtava.
No eihän vaan jarrutuksessa auton liike-energia muutetaan toiseen muotoon, joko jarrulevyn ja palojen välisellä kitkalla lämpöenergiaksi tai vaikkapa generaattorilla sähköenergiaksi. Muutettaessa sähköenergiaksi kyseistä sähköä voidaan käyttää uudestaan vaikkapa auton liike-energian nostamiseen ts. kiihdyttämään autoa. Ja jarrutusenergia on juuri tuo miksi jarrutettaessa auton liike-energia muutetaan, aivan oikeiden termien mukaan pelataan.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Periaatteessa sitä potentiaallista lämpöenergiaa otetaan talteen; Sitä syntyy nimittäin vähemmän, koska enemmän liike-energiaa menee sähköksi eikä lämmöksi. Mikä perkele tässä on nii vaikeaa.Vaikka otettais lisäksi jarrupaloista lämpöenergiat jotenki talteen, nii siltiki puhuttais jarruenergioiden talteenotosta, koska koko tapahtuma tehdään jarruttaessa.
MItään ei ole vaikeaa, edelleenkin sanoin aluksi että jarrutusenergia on oikea termi, mutta siitä saa väärän kuvan. Boldatuksi juurkin monet Kerssiä luulee. Ei Kersissä oteta mitenkään lämpöätalteen, siinä syntyvä lämpö on hukkatehoa. Mutta tuon mukaan ottaminen vie enemmän sekavaksi. Parempi katsoa tilannetta ideaalina.


Se sun alamäkeen kulkeva auto ei kulje alaspäin samaa vauhtia, jos siitä liikkeestä pitää samalla energiaa ottaa talteen. Ei se tyhjästä keksi energiaa. Eli ei toimi ilman jarruttamista / hidastamista.
Auton hidastuminen on tulosta kun generaattorista otetaan virtaa: Ei niin päin, että hidastumisen vuoksi tulee energiaa.

Tässä nyt käännellään ja väänellään samoja asioita koko ajan, hukaten alkuperöinen pointtini kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
No eihän vaan jarrutuksessa auton liike-energia muutetaan toiseen muotoon, joko jarrulevyn ja palojen välisellä kitkalla lämpöenergiaksi tai vaikkapa generaattorilla sähköenergiaksi. Muutettaessa sähköenergiaksi kyseistä sähköä voidaan käyttää uudestaan vaikkapa auton liike-energian nostamiseen ts. kiihdyttämään autoa. Ja jarrutusenergia on juuri tuo miksi jarrutettaessa auton liike-energia muutetaan, aivan oikeiden termien mukaan pelataan.
Siinä se taas on se alkuperöinen pointtini, kuinka jarrutusenergia on oikein, mutta harhaan johtava. Ja olen jo selittänyt miten jarrutus yleensä mielletään.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
MItään ei ole vaikeaa, edelleenkin sanoin aluksi että jarrutusenergia on oikea termi, mutta siitä saa väärän kuvan. Boldatuksi juurkin monet Kerssiä luulee. Ei Kersissä oteta mitenkään lämpöätalteen, siinä syntyvä lämpö on hukkatehoa. Mutta tuon mukaan ottaminen vie enemmän sekavaksi. Parempi katsoa tilannetta ideaalina.
Kuka on ikinä luullutkaan sinun lisäksi että KERS ottaisi lämpöä talteen? Jarrutusenergia ei ainakaan minulla mitenkään assosioidu lämpöön ja suurin osa ihmisistä ei edes tiedä että normi jarrutuksesssa liike-energia muutetaan lämmöksi.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kuka on ikinä luullutkaan sinun lisäksi että KERS ottaisi lämpöä talteen?
Just. Olenko noin luullut? En kyllä ole. Ihan yleisessä keskutelussa näin olen havainnut, tässä ketjussakin sitä havaittavissa, en ala nimeään.
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
MItään ei ole vaikeaa, edelleenkin sanoin aluksi että jarrutusenergia on oikea termi, mutta siitä saa väärän kuvan. Boldatuksi juurkin monet Kerssiä luulee.
No ihan varmistaakseni sanon, että käytin sanoja "periaatteessa" ja "potentiaallista". Tiedän kyllä, että lämmöllä ei kuiten ole osaa eikä arpaa KERSIN kans. Kunhan nussin pilkkua niinkuin sinä :p
 
Ylös