Urheilulliset perheautot

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
No 220hv on kyllä aika aneeminen veto nykypäivänä. Sanoisin, että urheilullisesta perheautosta voidaan puhua kun tehoa on yli 400hv.

Vielä 90-luvulla raja oli 300hv mielestäni ja 80-luvulla sitten se 200hv.

Nämä tietysti makukysymyksiä.
No haloooooo! 400hv perheautoon :nope:....... Toi on niin 80-lukua. Eihän se riitä mihinkään. Polleja pitää olla vähintään 1000hv.

Tuomas Säikkylä kävi ajamassa Catalynyan radalla viritetyllä Chrysler Voyagerilla, jossa oli 1450 hv. Tuomas sai parhaaksi kierrosajaksi 1.18,926. Aika on lähes kaksi sekunttia nopeampi kuin Nico Rosbergin paalu tältä kaudelta samaisella radalla F1:llä. Ehkä kuvaavinta tehojen tuomasta hyödystä on se, että Chryslerissä oli vakio alusta ja jarrut. Renkaat olivat Nokian hakkapeliitat, joista oli nastat revitty irti ettei radalle kulu ajouraa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mutta se ei tietysti vähennä Skodan arvoa, sanon vaan, että turha vertailla RS Audeja, AMG V8 Mersuja ja BMW M-sarjalaisia näiden, kutsutaan niitä nyt vaikka "Gti-perheautojen" kanssa. Kun vertailisi Vesoaa ja HD:tä, ei mitään järkeä vertailla vaikka kummassakin on 2 rengasta ja töötti.
Oma luokittelu menee:
Veyron, LaFerrari, McLaren P1 yms. = Hyperautoja
McLaren MP4-12C, 458 Italia ym. = Superautoja
M5, AMG63, S6 jne = urheiluautoja
ripeet pikkuautot = Hothatch
Octavia RS ym. = urheilullisia perheautoja.

Sitten onkin sen alla ihan vaan perheautot ym. vielä toki alempana...

Urheilulliseen eprheautoon toki voi laskea M5:n mutta kyllä mä sen jo urheiluautoksi lasken.
Superauto on sitten jo nuo 500-600 ja + hv vehkeet jotka tehdään ilman kompromisseja.
Hyperautot taas on niitä joissa on kaikkea eksoottista, tuotantomäärät vain muutamia yms. harvinaista.

Urheilullinen perheauto taas voi hyvinkin olla mitä tahansa 200hv ylöspäin. Toki Octaviassa saisi olla enempi tehoa (ja mielellään 4wd) mutta lastujahan noihinkin saa sitten vielä....
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Toki Octaviassa saisi olla enempi tehoa (ja mielellään 4wd) mutta lastujahan noihinkin saa sitten vielä....
Suht. edullinen, tehokas 4wd veisi sisarmerkiltä asiakkaita.

Joten tuskin tapahtunee.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
80-luvulla varsinkin eurooppalaisissa urheiluautoissa sedaneita myöden suosittiin pieniä turbokoneita. Eräs turhamainen poikkeus oli kuitenkin Lancia Thema 8.32 [8= sylinterien lukumäärä; 32 = tilavuus (3,2 litraa)]

V8 etuvetoautossa ja "vain" 215 hv tuonkokoisesta koneesta (205 katin kanssa)
Suorituskyky kohtuullinen 240 km/h, 0-100 km/h: 6,8 s (235 km/h, 7,2 s), mutta koska Enzolla oli aikoinaan vaikeuksia hyväksyä F1:ssä moottorin asentamista kuskin taakse, niin Ferrari-moottorin käyttö etuvetoisessa autossa tuskin herätti hänessä mitenkään positiivisia tunteita.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mitä sitten pitää sisällään sana "urheilullinen"? Minkälainen ihminen on treffipalstoillakin niin usein nähty urheilullinen? Onko hän sellainen joka periaatteessa ominaisuuksiltaan voisi ottaa osaa vaikka urheilukilpailuun?

Tässä kaksi tuon teorian "perheautoa"

Mercedes-Benz 2.5-16 EVO II


Opel Omega 3000 EVO 500


Sitä vanhaa hyvää aikaa. :thumbup:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Upeita autoja!:thumbup:

Kyllä itsellä pää kääntyy enemmän priimakuntoisen 80-luvun/90-luvun alun sportti-Mersun (Esim joku SLC 560 tai "JJ Edition" W201 5.0 V8:lla) tai priimakuntoisen BMW e34 m5:n/540i:n perään kuin näiden uusien tehopelien perään.

Jotenkin nykyautot liian "suuria" kaikkine turvavaatimuksineen ja design-edellytyksineen (korkea kylkilinja, sivuairbaggien vaatimat paksut kattopilarit, mukavuusvarusteiden vaatimat möhkömäiset kojelaudat yms), vaikka tietysti tehot ovatkin kasvaneet.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tässä eräs unhoonjäänyt erikoisuus melkein jo 10 vuoden takaa; MG ZT V8

Perusmalleista poiketen takaveto Mustangin tekniikalla.
suomenk. juttu autosta
-Toivottavasti merkillä on vielä "munaa" tehdä jotain tällaista jonain päivänä taas! :cool:
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tuollainen Evo2:n olis aika rälee peli. Harmi vain että ovat harvassa kuin kanan hampaat. Keräilykuntoisista yksilöistä (= max. 1000 km mittarissa) huudetaan hyvän matkaa toista sataa tuhatta ja ne harvat käyttöautot mitä on myynnissä ollut, on nekin parin kympin nurkilla vaihtaneet omistajaa. Replicat on sitten asia erikseen.
Omega-replikoistakin huudellaan Suomessa ihan poskettomia hintoja. Itselleni replica, olkoon kuinka hieno tahansa, ei ole juurikaan sen arvokkaampi kuin vast. kanta-auto.
 

Mauno Ahonen

Well-known member
Liittynyt
8.10.2010
Viestit
80
Sijainti
Perähikiä
Onhan noita moniakin esim Audi rs2, Renault safrane biturbo ja ym....

Todellinen "perhevaunu" VW Oettinger wbx6
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
BMW kertoi tietoja M3:n seuraajasta

Hienoa on mielestäni paluu rivi-6:een, jossa M3/4:n erikoisuutena kuivasumppuvoitelu:
Teknari sanoi:
Kyseessä on kaikin puolin eri moottori kuin 335i-mallin ahdettu kuusisylinterinen. Uuden moottorin eroja ovat muun muassa kuivasumppuvoitelu, kehittyneempi jäähdytysjärjestelmä, pakosarjan jako kahteen kolmen sylinterin osaan sekä taottu kampiakseli.
http://www.teknari.fi/2013/10/bmw-kertoi-tietoja-m3n-seuraajasta/
 

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
Upeita autoja!:thumbup:

Kyllä itsellä pää kääntyy enemmän priimakuntoisen 80-luvun/90-luvun alun sportti-Mersun (Esim joku SLC 560 tai "JJ Edition" W201 5.0 V8:lla) tai priimakuntoisen BMW e34 m5:n/540i:n perään kuin näiden uusien tehopelien perään.
SLC:tä ei olla tehty viiskuuskymppisenä, 5.0 oli suurin. Ensiksi viislitrasen nimi oli 450 SLC 5.0 ja myöhemmin 500 SLC.
Kenen tekele toi "JJ Edition" on? Löytyykö mistään lisäinfoa?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei ehkä ihan perheauto, mutta



Pieni mutta pippurinen: Audi S1 ja S1 Sportback

Audi esittelee Geneven autonäyttelyssä kaksi uutta kompaktia S-mallia, kolmiovisen Audi S1:n ja viisiovisen S1 Sportbackin. Nelimetristen sporttiversioiden mallinimi S1 muistuttaa 1980-luvun MM-ralleja hallinneesta Audin S1-ralliversiosta.

Audi S1:n ja S1 Sportbackin moottoritilasta löytyy nelisylinterinen, turboahdettu 2.0 TFSI -bensiinimoottori, jonka teho on 170 kW (231 hv) ja suurin vääntömomentti 370 Nm. Kaksilitrainen turbomoottori kiidättää Audi S1:n 5,8 ja S1 Sportbackin 5,9 sekunnissa nollasta sataan. Urheilullisista suoritusarvoista huolimatta kulutuslukemat ovat 7,0 ja 7,1 l/100 km, vastaavat CO2-päästöt ovat 162 ja 166 g/km.

Muiden S-mallien tapaan Audi S1:ssä ja S1 Sportbackissä on jatkuvatoiminen quattro-neliveto, jonka sydän on taka-akselille sijoitettu sporttiseen ajoon sovitettu hydraulinen monilevykytkin. Myös alusta ja sähkömekaaninen ohjaustehostin on suunniteltu urheilulliseen ajoon. Taka-akselin monivarsituenta korvaa normaalin A1-mallin yhdystukiakseliston. Audi drive select -järjestelmän avulla kuljettaja voi säätää ohjauksen, vaihteiston ja jousituksen toimintaa mieleisekseen.

Audi S1:n ja S1 Sportbackin ulkoinen ilme paljastaa mallien sporttisen luonteen. Uudet Xenon plus -ajovalot, ja LED-takavalot sekä monet pienet yksityiskohdat edessä ja takana kielivät menohaluista. Sisätiloja hallitsee tumma yleisväritys, joka saa terästystä polkimien harjatusta jaloteräspinnoitteesta.

Suomeen uudet Audi S1 ja S1 Sportback -mallit saapuvat touko-kesäkuussa. Hinnat ovat vielä vahvistamatta.
http://www.topgearsuomi.fi/content/pieni-mutta-pippurinen-audi-s1-ja-s1-sportback

Englannissa arvioidaan maksavan n. £25000. Oma arvioni onkin, että täällä alkaen hinta asettunee jonkin matkaa 40k€ yläpuolelle. Etuvetoinen Polo R WRC maksaa sekin jo alk. 35k€, joten siitä voi vetää johtopäätöksiä.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Hurjia on lukemat noissa nykypäivän peleissä mutta mitä viime kesänä hetken uudella Audi RS4:lla ajaneena voin todeta ettei sitä jaksaisi päivittäisessä käytössä. Se pakoputken pärinä ja pauke on toki hienon kuuloista mutta ehkei kuitenkaan tuohon normaaliin ajamiseen. Saati jos pidemmän matkan veivaisi yhdellä istumisella..
Niin ja sitten se armoton pintakovuus alustassa, ei sekään ihan arkeen sopiva ole.

Leikkikaluja/kakkos-kolmosautoja.
Käyttöautoina noi perusmallit tehokkaalla koneella parempia ja mukavampia. Tai no kyllä se Audin S-sarja (kokemusta on 2000/2010-luvun S3/S4/S5/S6 malleista koeajojen verran) menee vielä mutta RS on sitten tosiaan jo liian "raaseri".
 
Ylös