ADAC Rallye Deutschland 2013

  • Viestiketjun aloittaja Ide
  • Aloituspäivämäärä

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
No nykyautojen turvallisuuttahan kannattaa ehdottomasti arvostella, kun Historic-luokan autolla ajetaan kuolemaan johtanut onnettomuus... :thumbup:
En kohdistanut kritiikkiäni niinkään kalustoon vaan rallien järjestelyyn. Historic-kalustolle pitäisi varmaan valita jotenkin turvallisempia (hitaampia?) pätkiä ajettavaksi. Joka tapauksessa tänäkin vuonna on ralleissa sattunut kuolemaan johtaneita onnettomuuksia aivan liikaa (yhtäkään ei pitäisi sattua).
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
En kohdistanut kritiikkiäni niinkään kalustoon vaan rallien järjestelyyn. Historic-kalustolle pitäisi varmaan valita jotenkin turvallisempia (hitaampia?) pätkiä ajettavaksi. Joka tapauksessa tänäkin vuonna on ralleissa sattunut kuolemaan johtaneita onnettomuuksia aivan liikaa (yhtäkään ei pitäisi sattua).
Jotain on mennyt pieleen (ja lisää varmasti menee johtopäätösten muodossa) kun tällainen onnettomuus tapahtuu NÄYTÖSAJOSSA olevalle kalustolle. Mikäli historiasta voi mitään päätellä, niin pian kaikki vähänkään näyttävämmät pelit (Quatrot, 037:t, Stratokset yms.) kielletään täysin historic-kisoistakin... Eipä tartte sen jälkeen niitäkään kisoja käydä katselemassa.
 

Lion

New member
Liittynyt
5.8.2013
Viestit
4
Niin Latvala teki sen "taas" :nope:. Useinmiten on korjannut edellisen kisan ulosajon hyvällä sijoituksella seuraavassa rallissa. Nyt ei vaikka olisi ollut mahdollisuus pieneen varmisteluun. Suomalaiset eivät kertakaikkiaan enää pärjää. Mahdollisia syitä (ei välttämättä tärkeysjärjestyksessä):

1. Lahjakkuus on tärkein. Lisäksi tietysti hyvät taustajoukot ja päämäärätietoinen tinkimätön luonne. Tämä maa on täynnä kuljettajia joilla olisi nopeutta saattanut olla mutta kaikki muu työ on jäänyt lapsipuolen asemaan.
Jari-Matti taisi saada 10-vuotiaana auton, jolla oli voitettu edellisenä vuotena Suomenmestaruus. Loeb alotti rallin muistaakseni 21-vuotiaana. Aika selvää, että Loeb on lahjakkaampi. Toki Jari-Matille saattoi tehdä hallaakin tuo kylki edellä paiskominen pienestä pitäen.

2. Rallin suosio on laajentunut vuosien kuluessa. Ennen huippukuskit tulivat pääasiassa Suomesta, Ruotsista, Englannista, Ranskasta ja Italiasta. Nyt kilpailu on kovempaa koska kuskeja tulee muualtakin.

3. Tuo nokka edellä ajaminen ei ole suomalaisten heiniä. Bosse sen osasi. Nykyautot vaan menevät nokka edellä kovempaa.

4. Ihan oma heitto (vai liekö joskus palstalla käsitelty) on rytmitaju. Mietiskelin yhtäläisyyttä Loebin ja Ogierin välillä. Molemmat ranskalaisia. Neuvillen äidinkieli on ranska. Latinoilla on hyvä rytmitaju joka saattaa heijastua rallissa. Ralli vaatii sen tietyn rytmin.

Mikko on menetetty tapaus. Jyskälän kaato jätti jälkensä takaraivoon. Latvalalla on nopeutta mutta varmuutta ei tunnu löytyvän sitten millään. Lappi on arvoitus, kehitys viime vuodesta ei ole ollut ihan odotettua mielestäni.

Tällaisia mietteitä tuli, ei varmaan uusia.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mikko on menetetty tapaus. Jyskälän kaato jätti jälkensä takaraivoon. Latvalalla on nopeutta mutta varmuutta ei tunnu löytyvän sitten millään. Lappi on arvoitus, kehitys viime vuodesta ei ole ollut ihan odotettua mielestäni.

Lappi on myös tällä erää menetetty lupaus, koska ei aja missään kunnon sarjassa. Jossain Indonesian viidakoissa rypeminen, jossa ainoan vastuksen tarjoaa toista Skodaa ajava kuka lie intialainen currynaama ja jossa kaiken kaikkiaan mukana on huimaavat yhdeksän kuljettajaparia, ei todellakaan tarjoa yhtään minkäänlaista evästä kehittymiselle.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
4. Ihan oma heitto (vai liekö joskus palstalla käsitelty) on rytmitaju. Mietiskelin yhtäläisyyttä Loebin ja Ogierin välillä. Molemmat ranskalaisia. Neuvillen äidinkieli on ranska. Latinoilla on hyvä rytmitaju joka saattaa heijastua rallissa. Ralli vaatii sen tietyn rytmin.
Loebillä oli voimistelutaustaa ja Ogier taisi suhailla suksilla ennen rallailuja, ja kehityksestä päätellen Neuville oli vähintäänkin tanssinopettaja edellisessä elämässä. Suomalaisilla oli peltoautot.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ei näytä Hännisen kohdallakaan liian valoisalta, tallipaikka toki luvassa ensi kaudeksi, mutta Hyundain menestys tälläkin kertaa WRC:ssä melkoinen: ? (kysymysmerkki).
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Lappi on myös tällä erää menetetty lupaus, koska ei aja missään kunnon sarjassa.

Eipäs vielä naulailla nuorukaisen uraa pakettiin.

Enemmän tässä pitää taas jälleen kerran ihmetellä uutisia Latvalasta.Jos uutiset on luokkaa "Auki pyrkinyt ovi häiritsi Latvalaa" ! Siis ihan oikeasti eikös se ole ihan itse ajettu sinne metsään ja sillä hyvä.Eikä se ole kenellekään uutinen että pääkoppa sillä ei kestä tuota touhua.

Nuorena peltoautoilla aloittaneiden aikakausi on ehkä ohi kun nyt on ihan huippu-urheillijoita rallin parissa.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Taitaa niin olla että suomikuskit ei tule enää rallivoittoja ottamaan. Näyttää täysin mahdottomalta.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Aina yhtä hellyyttävää kuulla kv-ralliradion hehkutuksia siitä, kuinka juuri tässä rallissa Jari-Matti on henkisesti kasvanut uudelle tasolle, ja kuinka mikään ei enää pysäytä miestä. Ja sitten:

 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Eipäs vielä naulailla nuorukaisen uraa pakettiin.

Enemmän tässä pitää taas jälleen kerran ihmetellä uutisia Latvalasta.Jos uutiset on luokkaa "Auki pyrkinyt ovi häiritsi Latvalaa" ! Siis ihan oikeasti eikös se ole ihan itse ajettu sinne metsään ja sillä hyvä.Eikä se ole kenellekään uutinen että pääkoppa sillä ei kestä tuota touhua.

Nuorena peltoautoilla aloittaneiden aikakausi on ehkä ohi kun nyt on ihan huippu-urheillijoita rallin parissa.
Aukeillut ovi taisi vakavasti häiritä kartturin nuotinlukua ja ennen ulosajoa Latvalan autosta oli hajonnut takakulmasta jarrulevy. Neuville tuli Latvalan takana ja oli nähnyt Latvalan autosta särkyneen jarrulevyn jossain risteyksessä. Ilman jarruja oli sitten ilmeisesti ajanut ulos seuraavassa mutkassa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Aukeillut ovi taisi vakavasti häiritä kartturin nuotinlukua ja ennen ulosajoa Latvalan autosta oli hajonnut takakulmasta jarrulevy. Neuville tuli Latvalan takana ja oli nähnyt Latvalan autosta särkyneen jarrulevyn jossain risteyksessä. Ilman jarruja oli sitten ilmeisesti ajanut ulos seuraavassa mutkassa.
Eihän se toki itsekseen hajonnut, vaan rikkoi sen peräpään vetämällä pihalle aiemmin pätkällä, se lopullinen pusikkoon valuminen oli enää kuorrutus siihen päälle.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Aukeillut ovi taisi vakavasti häiritä kartturin nuotinlukua ja ennen ulosajoa Latvalan autosta oli hajonnut takakulmasta jarrulevy. Neuville tuli Latvalan takana ja oli nähnyt Latvalan autosta särkyneen jarrulevyn jossain risteyksessä. Ilman jarruja oli sitten ilmeisesti ajanut ulos seuraavassa mutkassa.

Juuri näin !!! Jari -Matti ajaa täysiä vaikka ei nää mitään tai ovet aukeilee eikä ole jarruja.Sitten värkätään joku ihan tuubaa oleva uutinen kaikesta epäoleellista.Auto tuodaan ovet auki pätkän maaliin ja otetaan vähän pattiin eikä vedetä puskaan.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
221
Latvala kertoi haastattelussa, että oven takia nuotti tuli vähän myöhään jonka takia ei kerinnyt jarruttamaan ajoissa.

Muistelin, eikös Grönholm ajanut jyväskylässä puoli pätkää ilman nuotteja kun hypyssä Rautiaiselta lähti ilmat pihalle.. Tulosena silti pätkäpohjat?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Latvala kertoi haastattelussa, että oven takia nuotti tuli vähän myöhään jonka takia ei kerinnyt jarruttamaan ajoissa.

Muistelin, eikös Grönholm ajanut jyväskylässä puoli pätkää ilman nuotteja kun hypyssä Rautiaiselta lähti ilmat pihalle.. Tulosena silti pätkäpohjat?
Selkäänsä Rautiainen satutti. Kaiken lisäksi kyseessä oli rallissa ensi kerran ajettu pätkä Vellipohja, mikä teki pohjista vielä kovemman suorituksen.
 

Lion

New member
Liittynyt
5.8.2013
Viestit
4
Lappi on myös tällä erää menetetty lupaus, koska ei aja missään kunnon sarjassa. Jossain Indonesian viidakoissa rypeminen, jossa ainoan vastuksen tarjoaa toista Skodaa ajava kuka lie intialainen currynaama ja jossa kaiken kaikkiaan mukana on huimaavat yhdeksän kuljettajaparia, ei todellakaan tarjoa yhtään minkäänlaista evästä kehittymiselle.
Joo ihan samaa mieltä. Ois kannattanut ajaa Euroopassa josta löytyy vastusta. Esim. nyt Saksassa Kubicaa vastaan. Lasken kuitenkin Kubican enemmän "harrastelijaksi" joka pitäisi Lapin voittaa kun on tuota karting-taustaakin takana menestyksellisesti. Mutta on tietysti kaksi eri asiaa kuitenkin ajaa kovaa radalla kuin rallia asvaltilla. Mutta annetaan ajan kulua, Lappi on vielä nuori, WRC:n puikkoihin ei ole asiaa aivan lähivuosina. Nikaralla on mutta pitää tapahtua pian, lisää kisoja ja näyttöjä. Jyskälän näyttö oli hieno.
 

Lion

New member
Liittynyt
5.8.2013
Viestit
4
Loebillä oli voimistelutaustaa ja Ogier taisi suhailla suksilla ennen rallailuja, ja kehityksestä päätellen Neuville oli vähintäänkin tanssinopettaja edellisessä elämässä. Suomalaisilla oli peltoautot.
Loeb taisi olla kansallisen hyvän tason voimistelija. Suomalaisten "peltoautot" olivat aika hyviä (esim. Latvala, Lappi Nikara). Lappi veti Mitsulla kovempaa 15-v vanhana testipätkällä kuin muutama muu kansallisen tason kuski. Mutta niin se vaan vauhti ei enää kasva samaa käyrää ollenkaan. Bosse ajoi nuorena motocrossia jonka uskon kehittäneen "rytmitajua". Oli ensimmäinen (tai ensimmäisiä) suomalaisia nokka edellä ajavia. No ei noita oikein muita olekaan. Airikkala joskus moitti kovin sanoin Bossen ajotyyliä, pitäisi olla enemmän kahva edellä menevää. Bosse tuumaili tyyliin "Penalla on yksi MM-voitto, mulla kaksi maailmanmestaruutta, eikö tuo kerro jotain".
 
Ylös