Don Vito
Sekakäyttäjä
Mistä tällainen tieto? Ei ainakaan WRC.commissa tai World Rally Blogissa ole mitään tämän suuntaista....paitsi että tallin mukaan kolikoli-matti ei pysty jatkamaan kisassa huomenna.
Mistä tällainen tieto? Ei ainakaan WRC.commissa tai World Rally Blogissa ole mitään tämän suuntaista....paitsi että tallin mukaan kolikoli-matti ei pysty jatkamaan kisassa huomenna.
En kohdistanut kritiikkiäni niinkään kalustoon vaan rallien järjestelyyn. Historic-kalustolle pitäisi varmaan valita jotenkin turvallisempia (hitaampia?) pätkiä ajettavaksi. Joka tapauksessa tänäkin vuonna on ralleissa sattunut kuolemaan johtaneita onnettomuuksia aivan liikaa (yhtäkään ei pitäisi sattua).No nykyautojen turvallisuuttahan kannattaa ehdottomasti arvostella, kun Historic-luokan autolla ajetaan kuolemaan johtanut onnettomuus... :thumbup:
Jotain on mennyt pieleen (ja lisää varmasti menee johtopäätösten muodossa) kun tällainen onnettomuus tapahtuu NÄYTÖSAJOSSA olevalle kalustolle. Mikäli historiasta voi mitään päätellä, niin pian kaikki vähänkään näyttävämmät pelit (Quatrot, 037:t, Stratokset yms.) kielletään täysin historic-kisoistakin... Eipä tartte sen jälkeen niitäkään kisoja käydä katselemassa.En kohdistanut kritiikkiäni niinkään kalustoon vaan rallien järjestelyyn. Historic-kalustolle pitäisi varmaan valita jotenkin turvallisempia (hitaampia?) pätkiä ajettavaksi. Joka tapauksessa tänäkin vuonna on ralleissa sattunut kuolemaan johtaneita onnettomuuksia aivan liikaa (yhtäkään ei pitäisi sattua).
Mikko on menetetty tapaus. Jyskälän kaato jätti jälkensä takaraivoon. Latvalalla on nopeutta mutta varmuutta ei tunnu löytyvän sitten millään. Lappi on arvoitus, kehitys viime vuodesta ei ole ollut ihan odotettua mielestäni.
Loebillä oli voimistelutaustaa ja Ogier taisi suhailla suksilla ennen rallailuja, ja kehityksestä päätellen Neuville oli vähintäänkin tanssinopettaja edellisessä elämässä. Suomalaisilla oli peltoautot.4. Ihan oma heitto (vai liekö joskus palstalla käsitelty) on rytmitaju. Mietiskelin yhtäläisyyttä Loebin ja Ogierin välillä. Molemmat ranskalaisia. Neuvillen äidinkieli on ranska. Latinoilla on hyvä rytmitaju joka saattaa heijastua rallissa. Ralli vaatii sen tietyn rytmin.
Lappi on myös tällä erää menetetty lupaus, koska ei aja missään kunnon sarjassa.
Nyt mitataan taas se kuuluisa Latvalan pään kestävyys,pahoin pelkään...
Aukeillut ovi taisi vakavasti häiritä kartturin nuotinlukua ja ennen ulosajoa Latvalan autosta oli hajonnut takakulmasta jarrulevy. Neuville tuli Latvalan takana ja oli nähnyt Latvalan autosta särkyneen jarrulevyn jossain risteyksessä. Ilman jarruja oli sitten ilmeisesti ajanut ulos seuraavassa mutkassa.Eipäs vielä naulailla nuorukaisen uraa pakettiin.
Enemmän tässä pitää taas jälleen kerran ihmetellä uutisia Latvalasta.Jos uutiset on luokkaa "Auki pyrkinyt ovi häiritsi Latvalaa" ! Siis ihan oikeasti eikös se ole ihan itse ajettu sinne metsään ja sillä hyvä.Eikä se ole kenellekään uutinen että pääkoppa sillä ei kestä tuota touhua.
Nuorena peltoautoilla aloittaneiden aikakausi on ehkä ohi kun nyt on ihan huippu-urheillijoita rallin parissa.
Eihän se toki itsekseen hajonnut, vaan rikkoi sen peräpään vetämällä pihalle aiemmin pätkällä, se lopullinen pusikkoon valuminen oli enää kuorrutus siihen päälle.Aukeillut ovi taisi vakavasti häiritä kartturin nuotinlukua ja ennen ulosajoa Latvalan autosta oli hajonnut takakulmasta jarrulevy. Neuville tuli Latvalan takana ja oli nähnyt Latvalan autosta särkyneen jarrulevyn jossain risteyksessä. Ilman jarruja oli sitten ilmeisesti ajanut ulos seuraavassa mutkassa.
Aukeillut ovi taisi vakavasti häiritä kartturin nuotinlukua ja ennen ulosajoa Latvalan autosta oli hajonnut takakulmasta jarrulevy. Neuville tuli Latvalan takana ja oli nähnyt Latvalan autosta särkyneen jarrulevyn jossain risteyksessä. Ilman jarruja oli sitten ilmeisesti ajanut ulos seuraavassa mutkassa.
..siis tämä:Eihän se toki itsekseen hajonnut, vaan rikkoi sen peräpään vetämällä pihalle aiemmin pätkällä, se lopullinen pusikkoon valuminen oli enää kuorrutus siihen päälle.
Räkäluisu
Selkäänsä Rautiainen satutti. Kaiken lisäksi kyseessä oli rallissa ensi kerran ajettu pätkä Vellipohja, mikä teki pohjista vielä kovemman suorituksen.Latvala kertoi haastattelussa, että oven takia nuotti tuli vähän myöhään jonka takia ei kerinnyt jarruttamaan ajoissa.
Muistelin, eikös Grönholm ajanut jyväskylässä puoli pätkää ilman nuotteja kun hypyssä Rautiaiselta lähti ilmat pihalle.. Tulosena silti pätkäpohjat?
Joo ihan samaa mieltä. Ois kannattanut ajaa Euroopassa josta löytyy vastusta. Esim. nyt Saksassa Kubicaa vastaan. Lasken kuitenkin Kubican enemmän "harrastelijaksi" joka pitäisi Lapin voittaa kun on tuota karting-taustaakin takana menestyksellisesti. Mutta on tietysti kaksi eri asiaa kuitenkin ajaa kovaa radalla kuin rallia asvaltilla. Mutta annetaan ajan kulua, Lappi on vielä nuori, WRC:n puikkoihin ei ole asiaa aivan lähivuosina. Nikaralla on mutta pitää tapahtua pian, lisää kisoja ja näyttöjä. Jyskälän näyttö oli hieno.Lappi on myös tällä erää menetetty lupaus, koska ei aja missään kunnon sarjassa. Jossain Indonesian viidakoissa rypeminen, jossa ainoan vastuksen tarjoaa toista Skodaa ajava kuka lie intialainen currynaama ja jossa kaiken kaikkiaan mukana on huimaavat yhdeksän kuljettajaparia, ei todellakaan tarjoa yhtään minkäänlaista evästä kehittymiselle.
Loeb taisi olla kansallisen hyvän tason voimistelija. Suomalaisten "peltoautot" olivat aika hyviä (esim. Latvala, Lappi Nikara). Lappi veti Mitsulla kovempaa 15-v vanhana testipätkällä kuin muutama muu kansallisen tason kuski. Mutta niin se vaan vauhti ei enää kasva samaa käyrää ollenkaan. Bosse ajoi nuorena motocrossia jonka uskon kehittäneen "rytmitajua". Oli ensimmäinen (tai ensimmäisiä) suomalaisia nokka edellä ajavia. No ei noita oikein muita olekaan. Airikkala joskus moitti kovin sanoin Bossen ajotyyliä, pitäisi olla enemmän kahva edellä menevää. Bosse tuumaili tyyliin "Penalla on yksi MM-voitto, mulla kaksi maailmanmestaruutta, eikö tuo kerro jotain".Loebillä oli voimistelutaustaa ja Ogier taisi suhailla suksilla ennen rallailuja, ja kehityksestä päätellen Neuville oli vähintäänkin tanssinopettaja edellisessä elämässä. Suomalaisilla oli peltoautot.