Joskus pelannut paljonkin. Tosin siitä on runsaat 20 vuotta aikaa... mites sitä taas pelattiinkaan :doubtful:
Noooo.....
Kyseessä on neljän hengen korttipeli. Pakasta on poistettu pienet kortit (2–5) kaikista maista. Peliä pelataan joukkuepelinä (2+2). Pelin perusidea on sama kuin bridgessä.
Peli on saanut nimensä lupauskierroksesta, missä luvataan (= huudetaan) pistemäärä mikä pyritään saavuttamaan kun kyseinen jako on pelattu. Pelin kulku on lähes identtinen marjapussin kanssa, mutta pistelasku on erilainen. Jos ei onnistu keräämään huutonsa edestä pisteitä, saa huutonsa verran miinuspisteitä. Siksi kannattaa tarkoin miettiä, kuinka paljon jaon jälkeen on valmis huutamaan.
Pelin valttimaiden arvojärjestys on seuraava: pata, risti, ruutu, hertta; hertan ollessa korkea-arvoisin. Valtin tekemällä saa pisteitä seuraavasti: hertta 100, ruutu 80, risti 60 ja pata 40. Valtin tehdäkseen tarvitsee alle vahvan ajon (pyytämällä jotain maata saa tikin) ja lisäksi valtiksi aikomansa maan kuninkaan ja rouvan.
Kortit on pisteytetty seuraavasti: A: 15 pistettä, 10: 10 pistettä, K Q J: 5 pistettä. Jokaisen tikin voittamalla saa pisteitä 160. Valtin tekemällä saa pisteitä seuraavasti: hertta 100, ruutu 80, risti 60 ja pata 40.
Peliä pelataan niin monta jakoa, että toinen joukkue saa 500 pistettä, jolloin peli päättyy.
Jakaessa jaetaan kortit tasan, mutta keskelle jaetaan neljä korttia huudon potiksi kuvapuoli alaspäin. Jakajasta seuraava ornari aloittaa huutamisen. Huuto aloitetaan vähintään 60 pisteestä korottaen viiden pisteen tarkkuudella, ja yleisimmin korkein huuto on noin 160 pistettä, vaikka toisinaan voidaan huutaa jopa yli 200 tai joskus 300 pisteen huutoja. Suurin mahdollinen saatava pistemäärä on kolminpelissä 460 pistettä. Korkeimman huudon jättänyt pelaaja saa keskelle jaetut kortit. Nelinpelissä voidaan myös pelata ilman keskipakkaa, jolloin huutaneen parin huutajalle toinen osapuoli antaa kaksi valitsemaansa korttia, jolloin huutaja antaa kaksi omistaan takaisin (ns. vaihtopeli). Jos keskipakka on jaettu, laitetaan pois niin monta korttia kuin on saanutkin. Poislaitetut kortit menevät omaan tikkikasaan ja ne lasketaan loppupisteisiin. Pois ei saa laittaa ässää tai kymppiä. Tämän jälkeen saa vielä korottaa huutoansa.
Huutaja aloittaa lyömällä jonkin kortin pöytään. Muiden pitää lyödä samaa maata ja pelissä on ylimenopakko (eli jos pystyy voittamaan kortin, se on pakko tehdä). Korkeimman kortin lyöjä saa kortit itselleen ja saa lyöntivuoron. Paripelissä vahvan ajon tehnyt pelaaja voi kysyä pariltaan, onko tällä jotain tiettyä puolikasta (esim. "onko herttapuolta?") tai kokonaista. Kokonainen muodostuu kuninkaasta ja rouvasta jotka ovat samaa maata. Pari voi valehdella eli pimittää puolikkaansa vaikka sellainen olisikin, jos kyseinen valtti ei sopisi hyvin muiden korttien kanssa, mutta silloin hän ei enää samassa erässä tehdä maasta valttia eikä kysyttäessä saa vastata eri tavalla.
Jos valtti tehdään, se voittaa kaikki muut maat, mutta sitä saa pelata vain, jos eteen lyötyä maata ei ole. Viimeisestä tikistä saa 20 pistettä.
Erän jälkeen lasketaan pisteet. Huutanut joukkue ei saa kuin huutonsa vaikka saisi enemmän, mutta muut saavat niin paljon kuin korttien, lopetuksen ja valttien pistemäärä on yhteensä. Huutaneen joukkueen on saatava vähintään tasan aloitushuutonsa verran pisteitä (esim. tasan 160). Jos huudon voittanut joukkue ei saa huutoaan, joukueen pisteistä vähennetään huudon verran. Jos joukkue ei saa yhtään korttia kiinni, pudotus on kaksinkertainen.
Joukkue, joka ei voittanut aloitushuutoa tippuu huudon (ei korotetun vaan alkuperäisen) verran, jos eivät saa kiinni. Jos joutuu -500 pisteeseen, on huutokiellossa eikä saa siten huutaa ennen kuin on päässyt alle 500 miinukseen. Jos pari joutuu huutokieltoon, ei kumpikaan saa huutaa.
Ensin 500 saanut joukkue voittaa, ellei kumpikin pääse 500 pisteeseen yhtä aikaa. Silloin aloitushuudon voittanut joukkue voittaa pelin. Jotta semmosta.