Ralliuutisia, vol 2

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Sinänsä ihmettelen Hondan vähäistä kiinnostusta ralliin. Vaikka ratapuolella WTCC:ssä ja BTCC:ssä Honda on käytännössä tehdastallina Englannista käsin toiminut, rallipuoli ei sitten kiinnosta.
Hondalla ei vain ole mitään perinteitä rallin puolella. Vähän sama juttu kuin Mersu ja eritoten BMW Euroopassa. Sen sijaan odottelen koska GM:n suunnalta alkaisi kuulumaan jotain. Luulisi että Hyundain suoritukset saisivat töpinää töppösiin myös GM/Daewoon leirissä. Subaru ei palaa kuvaan ainakaan niin pitkään kun FIA pitää jääräpäisesti kiinni tästä turboahdetusta rivinelosesta. Subben tavaramerkki on se boxeri ja sillä mennään jos mennään tai sitten ei mennä lainkaan.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4545
Sijainti
Salo
Hondalla ei vain ole mitään perinteitä rallin puolella. Vähän sama juttu kuin Mersu ja eritoten BMW Euroopassa..
Ja taisi tämä vuosituhannen vaihteen Integra/Civic Type R -buumikin olla pääosin suomalainen juttu. Keski-Euroopassa ajeltiin pääosin pikku-A:n autoilla, jolloin vakioteholla ei ollut niin paljon merkitystä kuin pikku-N:ssä.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Tuolla R autojen virallisessa listassa oli Civic R3, mutta olen ymmärtänyt ettei Hondan tehdas olisi siinä projektissa liiemmin ollut mukana.
GM:sta tuli mieleen, että Opelhan on GM:n merkki, vaikuttaako lie Opelin R1/R2 GM:n muihin motorsport projekteihin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tuolla R autojen virallisessa listassa oli Civic R3, mutta olen ymmärtänyt ettei Hondan tehdas olisi siinä projektissa liiemmin ollut mukana.
GM:sta tuli mieleen, että Opelhan on GM:n merkki, vaikuttaako lie Opelin R1/R2 GM:n muihin motorsport projekteihin.
Tuskinpä vain Opelixin toiminta vaikuttaa yhtään mihinkään Euroopan ulkopuolella. Mahdetaanko Daewoo-Chevorletin päämarkkina-alueilla edes myydä Opelin nimellä mitään? Holden tai Corvette on yhtäläisesti Kenraali Moottorin brändejä, mutta ei Opelin toiminta ole niihinkään mitään vaikuttanut.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Aiheesta kolmanteen; Sattuiko kukaan kuuntelemaan 26.10 Yle puheen urheiluiltaa? Siinä tuli n.tunnin verran juttua rallien tulevaisuudesta, vieraina mm. Jarmo Lehtinen, Harri Rovanperä, J-M Latvala ja Kai Tarkiainen. Koko ohjelmaa en kuullut, mutta ainakin Tarkiainen kommentoi että tulevassa Neste Rallin reitissä olis suunnitteilla ainakin täysin uusi/uusia erikoiskokeita joita ei ole ilmeisesti koskaan jyskälän historiassa ajettu ja lisäksi joitakin erikoiskokeita kaivetaan "varastosta" tauon jälkeen. Saapa nähdä mitä on tulossa. Vaikka 2014 ja 2015 reitti oli mielestäni ihan hyvä, niin silti kaipaisin henk.koht oikein radikaalia muutosta reittiin. Tuo Mökkiperä-Jukojärvi-Surkee-Leustu-kierros rupeaa ainakin minua jo kyllästyttämään, vaikka ei niissä erikoiskokeina mitään vikaa ole. Radikaalimpaa vaihtelua, kiitos. Reittihän voisi mennä edelleen samoilla seuduilla, mutta esim. nuo Keuruun lenkin pätkät voisi korvata vaikka jollain Kuohu-Urria-Humalamäki-ratkaisulla ja Jämsän nurkilla vaikka Vaheri-Kaipolanvuori-Hassi-Västilä-Juupajoki-Haukilahti-kierroksella. Ouninpohjaa ei silti jätetä pois. Nyt parin vuoden jälkeen Harjukin alkaa jo tökkimään. Ei se vaan enää ole sama Harju kuin ennen vanhaan. Nyt se on enemmänkin sellainen läpihuutojuttu, joka vaan ajetaan eleettömästi alta pois ja vielä alkuperäistä lyhyempänä versiona. Ehkä mielummin Laajavuori -85/86-versiona.
Taitais muuten olla tuleva Neste Rally H.Rovanperän 50v.-kisan paikka. Toivottavasti jatkais vielä tätä suomalaiskuskien perinnettä, kun Tommi jätti kisan väliin 2013.

Tässä vielä oma versio, mikä Neste Rally 2016 reitti voisi olla, jos ideana on noudatella viime vuoden reittiä paikkakuntien, ek-määrien ja kilometrien osalta suurin piirtein, mutta korvaavilla erikoiskokeilla:

To

Ek 1 Laajavuori

Pe

Ek2 Paateri
Ek3 Västilä
EK4 Ouninpohja
EK5 Vaheri-Himos

Ek6 Paateri2
ek7 Västilä2
ek8 Ouninpohja2
ek9 Vaheri-Himos2

ek10 Laajavuori2


La

Ek11 Humalamäki (pidempi versio)
EK12 Urria
ek13 Ehikki
ek14 Moksi

ek15 Humalamäki2
ek16 Urria2
ek17 Ehikki2
ek18 Moksi2

su

ek19 Lankamaa
ek20 Valkola
ek21 Lankamaa2



ja vielä toinen korvaava versio:

EK1 Harju (toiseen suuntaan)


Ek2 Hassi (Arvajanreitintie-Puukkoistentie)
ek3 Mattila
ek4 Ouni
ek5 Kaipolanvuori

ek6 Hassi2
ek7 Mattila2
ek8 Ouni2
ek9 Kaipolanvuori2

ek10 Harju2

Ek11 Kuohu
ek12 Urria
ek13 Sahloinen
ek14 Saalahti (myös Ahvenuksentietä)

ek15 Kuohu2
ek16 Urria2
ek17 Sahloinen2
ek18 Saalahti2

ek19 Lempää
ek20 Hauhanpohja
ek21 Lempää2
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tässä vielä oma versio, mikä Neste Rally 2016 reitti voisi olla, jos ideana on noudatella viime vuoden reittiä paikkakuntien, ek-määrien ja kilometrien osalta suurin piirtein, mutta korvaavilla erikoiskokeilla:

To

Ek 1 Laajavuori

Pe

Ek2 Paateri
Ek3 Västilä
EK4 Ouninpohja
EK5 Vaheri-Himos

Ek6 Paateri2
ek7 Västilä2
ek8 Ouninpohja2
ek9 Vaheri-Himos2

ek10 Laajavuori2


La

Ek11 Humalamäki (pidempi versio)
EK12 Urria
ek13 Ehikki
ek14 Moksi

ek15 Humalamäki2
ek16 Urria2
ek17 Ehikki2
ek18 Moksi2

su

ek19 Lankamaa
ek20 Valkola
ek21 Lankamaa2



ja vielä toinen korvaava versio:

EK1 Harju (toiseen suuntaan)


Ek2 Hassi (Arvajanreitintie-Puukkoistentie)
ek3 Mattila
ek4 Ouni
ek5 Kaipolanvuori

ek6 Hassi2
ek7 Mattila2
ek8 Ouni2
ek9 Kaipolanvuori2

ek10 Harju2

Ek11 Kuohu
ek12 Urria
ek13 Sahloinen
ek14 Saalahti (myös Ahvenuksentietä)

ek15 Kuohu2
ek16 Urria2
ek17 Sahloinen2
ek18 Saalahti2

ek19 Lempää
ek20 Hauhanpohja
ek21 Lempää2
Muutoin saattaisi olla toteutettavissakin tuo versio, mutta Humalamäki on pois laskuista. Viime syksynä ralliradiossa tämä kilpailunjohtaja tms. vastasi Humalamäkeä koskevaan yleisökysymykseen ja kertoi että ensinnäkin johonkin pätkän versioon kuuluvia yksityisteitä oli kyselty pari vuotta sitten, mutta neuvotteluissa ei päästy alkua pidemmälle kiitos tiekunnan "mahdottomien" vaatimusten. Ja toisekseen Humalamäen ns. valtiontie on nykyisellään aivan liian nopea baana rallikäyttöön.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3492
Sijainti
JKL
Killerin pään rakennustöiden vuoksi tuo 85-mallin Laajavuori on nykyisin mahdoton toteuttaa. Pätkä päättyisi palloiluhallin seinään suunnilleen niillämain missä Henkka ajoi ojaan... Kaupunki ek:n vaihtoehdot on Harju, Laajavuori niin kuin se viimeksi ajettiin tai Killeri. Näistä kuitenki Harju on se paras. Itse odotan Vellipohjan paluuta. Ja Juupajoki sekä Väärinmaja lauantai illalle..
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11216
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Ja taisi tämä vuosituhannen vaihteen Integra/Civic Type R -buumikin olla pääosin suomalainen juttu.
Kyllä noita Keski-Euroopassakin näkyi ja vieläkin, muttei Suomen mittakaavassa. Iso erohan on monissa muissa maissa ranskalaisten autojen yleisyys. Ja vielä suomalaisempi piirre ovat Corollat ja Starletit. Tsekissä muuten on edelleen hämmästyttävän paljon tätä Civiciä: http://m.rally-mania.cz/fotogalerie/2011/918/918_barum_czech_rally_zlin_2011_877327ad73.jpg
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4545
Sijainti
Salo
Ja sitten taas siviiliautona Integraa ei käytännössä näkynyt ollenkaan. Keski-Euroopassahan Integra on ihan normaali auto, joka ostetaan juniorille kun tämä lähtee yliopistoon, Suomessa päällikkötason työsuhdeauto. Jos nyt päälliköllä on varaa pitää niin epäkäytännöllistä korimallia rasitteenaan.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7567
Moksi-Leustu olisi kova, mutta eri asia järjestetäänkö sitä täydessä pituudessaan enää. Onhan siinä vanhaa ja uutta tietä vaikka kuinka paljon mitä hyödyntää. Tuo Mökkiperä-Jukojärvi-Surkee tosiaan joutaisi tauolle, kun niitä on nyt niin moneen kertaan jauhettu ja eri suuntiin.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Moksi-Leustu olisi kova, mutta eri asia järjestetäänkö sitä täydessä pituudessaan enää. Onhan siinä vanhaa ja uutta tietä vaikka kuinka paljon mitä hyödyntää. Tuo Mökkiperä-Jukojärvi-Surkee tosiaan joutaisi tauolle, kun niitä on nyt niin moneen kertaan jauhettu ja eri suuntiin.
Surkeaa kyllä pystyisi muokkaamaan tarvittaessa muutenkin kuin ajosuunnan osalta olkoonkin, että sellaista tietä jota ei koskaan olisi käytetty Suomen MM-rallissa Surkeen suunnalta ei kovin helppo ole löytää.

Jukojärvi kuten henkka jo mainitsi sai vasta uuden alkuosan, joten siitä syystä sitä ei vielä ole tarve poistaa.

Mökkiperän tilanne onkin sitten siinä suhteessa erilainen, että siellä muokkaus on hankalampaa rajoitetumman tiestön takia ja oikeastaan ainoat mahdollisuudet muokkaamiseen olisi jättää viimeiset kolmisen kilometriä ajamatta ja korvata ne Humalamäen suuntaan menevällä tiellä jolloin EK:lle saataisiin nelisen kilometriä aiemmin ajamatonta tietä.

Toki voisi tehdä niin, että vuorovuosina ajettaisiin lenkki Keuruun suunnalla ja Päijänteen itäpuolella ja saataisiin näin vaihtelua reittiin, mutta jostakin syystä Päijänteen itäpuolen tiet eivät tunnu kelpaavan mukaan ja voidaan vain veikkailla onko syy tienomistajien vaatimukset, teiden kunto vai sijainti väärällä puolella Päijännettä.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Ja jos reittiä hieman venytettäis etelään niin Jämsä-Orivesi-seudulta löytyisi monta hyvää klassikkopätkää kuten Haukilahti, Juupajoki, Västilä, Mattila, Siitama, Viitapohja, Lauttakulma, Väärinmaja, Kavala. Ei ollenkaan mahdotonta, kun viime kisassakin vedettiin 10 pätkää ilman huoltoa perjantaina. Kaikki nuo pätkät olisi sopivin välein toisistaan, ettei tulisi edes mitään tolkutonta siirtymää. Voisi toimia esim. perjantain lenkkinä Himos-Haukilahti-Juupajoki-Siitama-Västilä- ja renkaanvaihtoalue/kokoomatauko Himoksella. Sitten sama lenkki uudestaan ja illalla paviljongille.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7567
Toki voisi tehdä niin, että vuorovuosina ajettaisiin lenkki Keuruun suunnalla ja Päijänteen itäpuolella ja saataisiin näin vaihtelua reittiin, mutta jostakin syystä Päijänteen itäpuolen tiet eivät tunnu kelpaavan mukaan ja voidaan vain veikkailla onko syy tienomistajien vaatimukset, teiden kunto vai sijainti väärällä puolella Päijännettä.
Veikkaan tuota viimeistä, koska tuolla on lähivuosina rallia ajettukin. Esimerkiksi Lempää, Hauhanpohja ja Vartiamäki eivät ole sen kauempana Jyväskylästä, kuin Jukojärvi tai Ouninpohja. Joku pelko tänne Päijänteen itäpuolelle tulemiseen järjestäjillä on.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1370
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Veikkaan tuota viimeistä, koska tuolla on lähivuosina rallia ajettukin. Esimerkiksi Lempää, Hauhanpohja ja Vartiamäki eivät ole sen kauempana Jyväskylästä, kuin Jukojärvi tai Ouninpohja. Joku pelko tänne Päijänteen itäpuolelle tulemiseen järjestäjillä on.
Esimerkiks Hauhanpohja on sen verran tiettömän taipaleen takana, että kyllähän sinne f-cupin ja kyläkisan vetää, mutta mm-ralliin tarviis kai jonkun katselualueen ja yleisöä. Lisäks pätkällä on n. 3km suora. Lempää ja Vartiamäki miksei.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5067
Sijainti
Parc Fermé
Muutoin saattaisi olla toteutettavissakin tuo versio, mutta Humalamäki on pois laskuista. Viime syksynä ralliradiossa tämä kilpailunjohtaja tms. vastasi Humalamäkeä koskevaan yleisökysymykseen ja kertoi että ensinnäkin johonkin pätkän versioon kuuluvia yksityisteitä oli kyselty pari vuotta sitten, mutta neuvotteluissa ei päästy alkua pidemmälle kiitos tiekunnan "mahdottomien" vaatimusten. Ja toisekseen Humalamäen ns. valtiontie on nykyisellään aivan liian nopea baana rallikäyttöön.
Muistankohan nyt väärin vai oliko yksi syy jopa semmoinen että joku alue tuosta Humalamäestäkin nyt kasvaa pusikkoa sen verran että se ois jotenkin mahdottomuus järjestää ek... Jotain hämäriä muistikuvia ois tälläisestäkin selityksestä.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Onhan tuosta Humalamäestä kuullut montakin eri syytä, miksei sitä voida ajaa. Itsekin tuossa reittiehdotuksessa ajattelin että joku nykyaikainen versio samoilla seuduilla ilman sitä legendaarista osuutta paloaukealla. Toisaalta, vielä joitakin vuosia sitten vannottiin että Myhinpää ja Harjukin ovat menneen talven lumia, eikä niitä ole mitään mahdollisuutta nykypäivänä ajaa. Sielläpä ne kuitenkin ovat taas reitissä olleet mukana.
Uusia pätkiä voisi löytyä myös vanhoista Mänttä-200-ajon pätkistä. Onkohan järjestäjä miettinyt näitä vaihtoehtoja. Mäntän seudultakin löytyi monia hienoja pätkiä ainakin 80-90-luvun kisoissa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3492
Sijainti
JKL
Humalamäen puuttumiseen on myös se syy että siellä asuu tai on ainakin asunut yksi sellainen rallin vastustaja että hänen vuokseen ko. tien käyttö on käytännössä mahdotonta edes pikkuralleissa. Ja toki se on nopea.
 
Ylös