Ralliuutisia, vol 2

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1536
Sijainti
Porvoo
^^Molemmat voisivat hyötyä tuossa monellakin tapaa, mutta ensimmäisenä tuli mieleen kunnon talvirallin mahdollisuus eestiläisille ja toisaalta suomalaiskuljettajien yhteistyökumppaneille saattaisi maistua syksyinen reissu Saaremaa ralliin..
Akk:n ehdotus olikin että ensimmäistä yhteistyökuviota katsottaisiin Mikkelin SM rallissa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3547
Sijainti
JKL
Optio olisi ollut vielä ensi vuodeksi, jos ei pääse WRC-talliin.
Vai niin että Kallella optio purkamisesta jos saa paikan WRC:n? Niin tai näin sitähän tuo tarkoittaa jos Skoda lopettaa että Kalle ei aja ainakaan siellä...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5551
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Näytä liitetiedosto 26588

Times they are a-changin' sanoi muuan runoilija aikanaan.

Hieman yllätyin, että Colin Clark otti asiasta lämpöä Twitterin puolella väittäen, että printtimedian "kuolema" tarkoittaisi automaattisesti heikkolaatuisempaa journalismia. Tekisi mieli sanoa, että tuo kertoo lähinnä siitä ettei mr. Clark ilmeisesti seuraa nettiurheilujournalismia kovinkaan laajalla skaalalla. Eihän se sitä tarkoita, että jutut on luokkaa Iltalehti heti kun sitä ei ole painettu paperille. Esimerkkejä äärimmäisen laadukkaasta nettimediasta on tarjolla vaikka huru mycket muiden lajien puolella.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Toisaalta muistan musiikkilehtien puolelta Rumban syöksykierteen pitkistä ja syväluotaavista printtiartikkeleista pelkkiin halpoihin klikkiotsikoihin. Autosport Plussan puolella on kyllä ollut hyviä pitkiä artikkeleita, joten en usko etteikö niitä jatkossakin tehtäisi. Itse olen myös maksanut Autosportin nettitilausta jo jonkin aikaa.

EDIT: Unohdin kehua myös Autosportin ralliaiheisia podcasteja. Yleensä pituutta tunnin verran ja täyttä asiaa. David Evansin ja Colin Clarkin kaltaisten konkaritoimittajien lisäksi äänessä on ollut Jari-Matti Latvalaa ja Jost Capitoa. Näistäkin maksaisin mieluusti.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5551
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Joo, ei se toki mikään automaatio ole. Ja varmaan julkaisualustat muuttuvat/keskittyvät aika tavalla seuraavan 5-10 vuoden aikana samalla kun markkina kehittyy. Eihän se välttämättä ole Autosport, joka niitä laatujuttuja jatkossa julkaisee. Yhtä hyvinhän se voi olla vaikka joku The Athleticin ralli-osio. Pääasia, että sitä maksamisen arvoista materiaalia tuotetaan, niin luettavaksi kuin kuunneltavaksikin. Itse kuulun kanssa siihen ryhmään, että mielelläni maksan siitä matskusta, jota HALUAN lukea/kuunnella.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2029
Näytä liitetiedosto 26588

Times they are a-changin' sanoi muuan runoilija aikanaan.

Hieman yllätyin, että Colin Clark otti asiasta lämpöä Twitterin puolella väittäen, että printtimedian "kuolema" tarkoittaisi automaattisesti heikkolaatuisempaa journalismia.
Julkaisualusta ei määrittele journalismin tasoa, kyllä se lähtee tekijöistä. Tekijöihin taas vaikuttaa kunkin median ansaintalogiikka ja tilausmallit - kuinka paljon on varaa pitää toimituksellisia työntekijöitä, hyviä avustajia, sijoittaa julkaisualustan kehitykseen. Kun printti julkaisukanavana heikentyy ja jos poistuu kokonaan, pitäisi siitä tuleva liikevaihto saada paikattua uusilla digitilauksilla. Digin hinta on aina selvästi halvempi kuin printin. Aiemmin Autosportin cover price näyttäisi olleen 3,99 puntaa per numero - ja digi 4,99 puntaa per kuukausi. En tiedä, mikä tilaushinta printille oli, koska sivuiltaan en minuutissa löytänyt edes sellaista vaihtoehtoa. Mutta jos printin ostoon menee 16 puntaa kuukaudessa, jokseenkin samat jutut lukee verkossa 4,99 punnalla. Näköislehti-optio tuplasi digin hinnan eli jos haluaa kaiken saman kuin printin tilaaja ja lisäksi kaiken digisisällön, sen saisi 10 punnalla kuukaudessa vs. 16 puntaa irtonumeroihin. Jakelukustannukset irtonumeroille ovat jonkin verran, väittäisin Briteissä olevan edullisempaa jakaa lehtikioskeihin kuin mitä postilaatikoihin. Hihasimulaattorilla otetaan jakelu-, paino- ja myyjäprovisiokustannuksista yläkanttiin arvioiden puolet tuloista pois. Tuo luku on todennäköisesti alhaisempi. Siinäkin tapauksessa rahaa virtaisi kustantajalle yhdeltä lukijalta kuukaudessa lähes kaksi kertaa enemmän kuin yhdeltä digitilaajalta. Yksi menetetty printin ostaja pitäisi saada korvattua kahdella uudella digitilauksella. Nyt kun nostivat irtonumeron hinnan 12 puntaan, niin suhdeluvut ovat tietenkin vielä kovemmat.

Lyhyt kaava: printin levikki laskee > kustantajan tulos laskee > pitää sopeuttaa > vähemmän toimittajia > vähemmän laadukkaaksi miellettyä sisältöä > tyytymättömiä asiakkaita > vähemmän asiakkaita > yhä vähemmän toimittajia ja laadukasta sisältöä. Jotenkin näin.

Suomessa ei muuten noustu barrikaadeille, kun VM:n hinta nousi tuonne 12 euroon. Toisaalta, ei sitä kukaan enää ostakaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Digisisällöistä maksaminen on monelle vielä vieras tai vastenmielinen asia. On helpompi maksaa kolme euroa kahvikupillisesta kuin oikeudesta nolliin ja ykkösiin, jotka muodostavat ruudulla artikkelin, ja jonka voi copypasteta kaverille ilmaiseksi. Taas moni tilaa lehtiä varmaan vuosikymmenten takaisella kaavalla, jossa lehti tilataan ja lasku tulee myöhemmin perässä.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Nykyään kaikissa sanoma tai aikakauslehdissä "kestotilaajat" ja muut "etuasiakkaat" maksaa lehdestä lähes irtonumerohinnan. Samaan aikaan myydään uusille vuotta puoleen hintaan tai ainakin reilulla alennuksella. :nope:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
https://www.is.fi/ralli/art-2000006268533.html

Tommin ympärillä näyttää sattuvan ja tapahtuvan kaikenlaista "ilman mitään draamaa". Toivottavasti kirja saadaan joku päivä ulos. Ja nimenomaan sellaisena, että siinä on muutakin täytettä kuin luettelo Mäkisen rallisaavutuksista.
Todennäköisesti ei saada - ainakaan tuon projektin puitteissa. Tommin "lähipiirillä" ja toisaalta kirjoittajalla/kustantajalla on perin poikkeavat käsitykset siitä, mikä osa aiotusta asiasisällöstä on julkaisukelpoista kontra erittäin keskeistä.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tommi on aina ollut tarkka yksityiselämästään, eikä halua mitään henk.koht asioita liiemmin tuoda julkisuuteen. Tommi-imitaatioitakin hänen on ollut vaikea sulattaa. Muistelisin, että jokunen vuosi takaperin linnan juhlien jälkeen Tommilla paloi pinna johonkin paparazzi-kuvaajaan ja taisi siitä tulla ihan käsirysykin. Veikkaanpa, että tässä kirjan julkaisussakin taitaa hiertää mm. se, että Tommillehan tuli avioero muutama vuosi sitten ja tämäkin on varmasti aihe, jota hän ei halua suuremmin tarinoida julkisuudessa. Sen sijaan nämä yksityiselämän käänteet ja draamat ovat juuri niitä, joita taas kirjailijat haluaa tuoda esille.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5551
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tommi on aina ollut tarkka yksityiselämästään, eikä halua mitään henk.koht asioita liiemmin tuoda julkisuuteen. Tommi-imitaatioitakin hänen on ollut vaikea sulattaa. Muistelisin, että jokunen vuosi takaperin linnan juhlien jälkeen Tommilla paloi pinna johonkin paparazzi-kuvaajaan ja taisi siitä tulla ihan käsirysykin. Veikkaanpa, että tässä kirjan julkaisussakin taitaa hiertää mm. se, että Tommillehan tuli avioero muutama vuosi sitten ja tämäkin on varmasti aihe, jota hän ei halua suuremmin tarinoida julkisuudessa. Sen sijaan nämä yksityiselämän käänteet ja draamat ovat juuri niitä, joita taas kirjailijat haluaa tuoda esille.
En usko että Ari Pusan kaltainen ammattilainen pyrkisi ensisijaisesti mässäilemään sillä, saiko Lahtonen oikeasta vai vasemmasta. Vaikka kustantajan näkövinkkelistä juuri yksityiselämään liittyvät kolhut ja sattumukset ovatkin toki niitä joilla kirjaa iltapäivälehtien otsikoiden kautta myydään (ei varmaan tarvitse erikseen viitata Loirin seikkailuihin tai Kimin ryyppyreissuihin). Hieman erikoista, että prosessin ollessa jo näin pitkällä, tulee vielä niin suuria linjaristiriitoja, että koko kirjaprojekti jäätyy paikoilleen. Täysin yksityiskohtia tuntematta, vähän ihmettelen myös sitä, miksi Mäkinen on tällaiseen hankkeeseen ylipäänsä suostunut, jos tarkoitus on silotella lopputulos tasaiseksi. Kunnianhimoinen elämänkerta on kuitenkin elämänkerta, ei mikään fanikirja.
 

SimoL

Well-known member
Liittynyt
30.4.2016
Viestit
151
En usko että Ari Pusan kaltainen ammattilainen pyrkisi ensisijaisesti mässäilemään sillä, saiko Lahtonen oikeasta vai vasemmasta. Vaikka kustantajan näkövinkkelistä juuri yksityiselämään liittyvät kolhut ja sattumukset ovatkin toki niitä joilla kirjaa iltapäivälehtien otsikoiden kautta myydään (ei varmaan tarvitse erikseen viitata Loirin seikkailuihin tai Kimin ryyppyreissuihin). Hieman erikoista, että prosessin ollessa jo näin pitkällä, tulee vielä niin suuria linjaristiriitoja, että koko kirjaprojekti jäätyy paikoilleen. Täysin yksityiskohtia tuntematta, vähän ihmettelen myös sitä, miksi Mäkinen on tällaiseen hankkeeseen ylipäänsä suostunut, jos tarkoitus on silotella lopputulos tasaiseksi. Kunnianhimoinen elämänkerta on kuitenkin elämänkerta, ei mikään fanikirja.
Aivan kuin rallin pikataival,myös elämän taival sisältää ylä-ja alamäkiä sekä tasaistakin. Välillä tulee mutkiakin matkaan..
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Voihan se myös olla, että joku Tommin lähipiiristä ei ole hyväksynyt kirjassa kerrottavia juttuja. Tämä ihan omana spekulaationa vailla faktapohjaa.
 
Ylös