Sekalaisia rallikysymyksiä

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2601
Tämähän menis Suurajo-otsikonkin alle mutta menkööt nyt tänne.

Jotenkin iski tässä muutama viikko takaperin mielikuva itselle et joskus 2008-2012(?) välisenä aikana ois kisaan osallistunut joku kuski joka oli niin pahan loukkaantumisen kärsinyt että liikkuminen huoltoparkissa oli pyörätuolin varassa, mutta silti pystyi ajamaan kilpaa. (Toki autoa oli jotenkin erikoisemmin modifioitu liikkumisen helpottamiseksi)

Ei kukaan muu keksi mikä kilpailijapari olisi kyseessä? Kuljettajan kansalaisuus taisi olla joku italiaan viittaava.
Lieköhän kyseessä andorralainen Albert Llovera?
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5087
Sijainti
Parc Fermé
Lieköhän kyseessä andorralainen Albert Llovera?
Nyt kun katselin vähän eWRCn lähtöluetteloja niin kyllä vain.

Uutta tietoa oli googletuksen perusteella sekin et on ex-alppihiihtäjä. Ja siinä tullut jo loukkaantuminen. Minä luulin et kilpaa ajaessa saanut niin pahan loukin. Kiitos teppoil!
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3542
Sijainti
JKL
Mitä tarkoittaa Lappi-Fermin ja Suninen-Markkulan nuoteissa oikee/vasen äm?
Eniten tuota nuottia kuvaisi mielestäni sana Medium... Mutka joka kääntyy mutta ei ole mikään älyttömän kireä... Perinteisessä luokituksessa(täys, eri, nopea, hidas) vastaisi ehkä nuottia eri/eri+. K kun vastaavasti on eri-/nopea+. Näin mun mielestä... jäsen 106 voinee korjata jos meni kauheasti metsään...
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15890
Sijainti
Tampereen lenkki
Näin arvelinkin. Toisaalta ainakin Lappi-Fermillä on nuoteissa vielä "eri" käytössä, kuten myös perinteiset täys, nopee ja hidas sekä koo. Samoin on välillä pelkkä (pirun/helvetin/sairaan) pitkä, lyhyt, helppo, loiva, plus tai miinus, tai sitten yhdistettynä nopeusmääreeseen.
 
Viimeksi muokattu:

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
M on old school skaalassa E-, se ei ole lyhenne mistään sanasta, vaan lyhyt yksitavuinen sana, joka on nopea lukea ja helppo ymmärtää. Ei delorean mennyt täysin metsään, tuosta pystyisi vielä pelastamaan pitämällä kaasun pohjassa ja lisäämällä luisukulmaa :D kello vaan ei tykkäisi...

Ennen vanhaan käytettiin plussaa ja miinusta lähes kaikissa mutkan muodoissa, mutta uusi sukupolvi on kehittänyt nuottihommia hienosti tälle vuosituhannelle. Sanojen pituuksia ja samankaltaisuuksia on pyritty poistamaan, koska se hankaloittaa lukemista, rytmitystä, kuuntelemista ja ymmärtämistä, eli nuotista kovaa nuotista.

Kun skaala oli ennen:

Täys
Täys miinus
Eri+
Eri (n.45 astetta)
Eri-
K
Nopee+
Nopee (90 astetta)
Nopee-
Hidas

Niin tänä päivänä moni käyttää skaalaa:

Täys
Helppo
Loiva
Eri (n.45 astetta)
M
K
+
Nopee (90 astetta)
-
Hidas

Kannattaa muistaa, että kyseessä on MUTKAN MUOTO, ei nopeus, millä mutka ajetaan. Skaalan hitaaseen päähän tulee ulkomaille siirryttäessä lisää muotoja, esim. tosi hidas ja taka, joilla saadaan tarkennettua huomattavasti hitaampien mutkien muotoja, kuin mitä Suomessa ollaan totuttu.

Mutkan pituudet ovat sitten vielä asia erikseen ja ilman mutkan muotoa oleva pelkkä suunta pitää myös aina sisällään tietyn loogisen perusteen.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3542
Sijainti
JKL
Oon istunut vaan sen verran vanhanliiton kuskien kyydissä joilla ämmät on rallin aikana kotona:D

Mut jyvällä olin kuitenkin...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15890
Sijainti
Tampereen lenkki
Kiitos selvennyksistä :thumbup:

Skaalan hitaaseen päähän tulee ulkomaille siirryttäessä lisää muotoja, esim. tosi hidas ja taka, joilla saadaan tarkennettua huomattavasti hitaampien mutkien muotoja, kuin mitä Suomessa ollaan totuttu.
Kyllä näitäkin tämän vuoden Jyväskylässä joutuivat käyttämään shikaaneissa
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Lieköhän kyseessä andorralainen Albert Llovera?
Kyllä, todella mukava herra johon oli ilo tutustua 2006 Jyskälässä - kun ensin oli törmäytty Lahti Historicissa huoltoporukkansa kaksikkoon, joka oli ajanut nuotitusauton läpi Euroopan.
Albert ehti olla maansa Olympiaedustaja ennen loukkaantumistaan. Sen jälkeen autourheilun lisäksi pärjännyt pyörätuolikoripallossa opiskeluaikoinaan USAssa.
Tyttärensä edusti Andorraa Lontoon olympialaisissa.
 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
986
Dakar 2018 ketju ? OK
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5544
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Twitterin puolella oli juttua lyhyistä erikoiskokeista ja asiaa tutkiessa tuli tällainen vastaan. Tämä luonnollisesti poiki jatkokysymyksen, että mikä mahtaa olla MM-sarjan historian suurin ek:n voittomarginaali per s/km?

Näytä liitetiedosto 26455

HS 12.4.1990

Sinänsä tosin erikoinen kuvio, että Safarissa on tuollainen sekuntikellon kanssa ylipäänsä ajettu, kun kisa ei kuitenkaan muuten ollut mikään pikataivalralli.



edit. kuva lisätty
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15890
Sijainti
Tampereen lenkki
Sen muistan tuosta kisasta, että Alen lähti matkaan numerolla 1, vaikkei ollut edellisvuoden voittaja. Mahtoikohan olla ratkaiseva etu olla ekana tiellä, jos vaikka jotkin vesiesteet levisi muita liukastamaan tms? Olihan tuolla Waldegårdin lisäksi muitakin tehdasautoja.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5544
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Sen muistan tuosta kisasta, että Alen lähti matkaan numerolla 1, vaikkei ollut edellisvuoden voittaja. Mahtoikohan olla ratkaiseva etu olla ekana tiellä, jos vaikka jotkin vesiesteet levisi muita liukastamaan tms? Olihan tuolla Waldegårdin lisäksi muitakin tehdasautoja.
Sama kävi mielessä. Joku tällainen selitys siinä on pakko olla.

Safari ja Korsika muodostivat omituiset poikkeukset 80-luvulla, jotka eivät pitäneet kiinni siitä, että edellisvuoden voittaja olisi startannut numerolla 1.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15890
Sijainti
Tampereen lenkki
Sama kävi mielessä. Joku tällainen selitys siinä on pakko olla.

Safari ja Korsika muodostivat omituiset poikkeukset 80-luvulla, jotka eivät pitäneet kiinni siitä, että edellisvuoden voittaja olisi startannut numerolla 1.
Korsikallakin tähän palattiin A-ryhmän myötä. Ja oikeastaan Alen sai pitää ainsaitun ykkösen vuosina 1985 ja 1986, varmaan olisi vielä 1987:kin tarjottu.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5544
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Korsikallakin tähän palattiin A-ryhmän myötä. Ja oikeastaan Alen sai pitää ainsaitun ykkösen vuosina 1985 ja 1986, varmaan olisi vielä 1987:kin tarjottu.
Nyt kun sen mainitsit, niin Korsika 1987 on muuten 80-luvun ainoa Euroopassa ajettu MM-ralli, jossa ei ollut mukana yhtäkään suomalaista tehdaskuljettajaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15890
Sijainti
Tampereen lenkki
Nyt kun sen mainitsit, niin Korsika 1987 on muuten 80-luvun ainoa Euroopassa ajettu MM-ralli, jossa ei ollut mukana yhtäkään suomalaista tehdaskuljettajaa.
Hyvä trivia. Sama toistui vuosina 1990-1993. Vuodesta 1994 MM-sarjaa alettiinkin ajaa enemmän sillä periaatteella että kaikki kisat ajetaan. Tosin vuosina 1987-1994 Kankkunen oli ainoa suomalainen tehdaskuski, joka Korsikalla ajoi.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
593
Sijainti
Tallissa
Tuo Safarin pätkä oli "Super Special stage" siksi siellä ajettu kelloa vasten. Tuolloin oli pakollista joka rallin tehdä tuollainen.
Ja Safarin tapauksessa yleisöerikoiskoe oli jokin paikallinen nurmikenttä :D. Rankkasade alkoi juuri Markun ajovuoron aikana ja täten loput Markun jälkeen pääsivät lähinnä mutavelliin ajamaan...
 
Ylös