Suurista persoonista teinimestareihin

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
On kyllä muuttunu F1 paljon myös muutenkiku radalla ja nopeuksissa ym turvallisuudessa.

70-80 lukujen suolahan F1:ssä oli monet värikkäät persoonat. Lauda palaneine kasvoineen,Playboy-Hunt,Il Leone-Mansell ja tietysti Senna. Prost oli lähinnä harmaa Professori.

Nykyajan tähdistä tuntuu et esim.Vettel ja Hamilton ovat lapsenkasvoset äkkiä menestykseen makuun päässeet.

Ja Button ja Räikkönen tulivat F1:siin nuorena. Tosin Alonsokin taisi aloittaa aikaisin.

Nykyajan karismaa ylläpitää mielestäni eniten vetäytyvä Webber jossa on jotain vanhanajan karheutta ja miehisyyttä.

Toki Räikkönen on oma lukunsa ja Alonsokin varsin kuumaverinen persoona.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Alonso aloitti myös nuorena. Aivan ensimmäiset f1-testinsä ajoi joko kaudella 1999 tai 2000. Viimeistään ainakin vuonna 2000 kauden lopussa kuten Kimikin. Teinimestareista en tiedä, mutta aikanaan ainakin 30-vuotiaitakin mestareita pidettiin vielä nuorina saavuttamaan vaikka mitä f1:ssä ja samalla myös mestaruuksia enemmän jatkossakin.

Jody Scheckter oli siinä mielessä erittäin mielenkiintoinen maailmanmestari, että hän yksinkertaisesti päätettyään lopettaa myös lopetti uransa. Häneen eivät vedonneet edes Gilles Villeneuven pyynnöt jäädä kaudeksi 1981 lunastamaan hänen optiosopimustaan Ferrarilla. Tosin yksittäisiin osakilpailuihin Scheckter tuntui olevan valmis tulemaan vielä lopettamisensa jälkeenkin, mutta ehdoista ei päästy sopimukseen.

Hän siis käänsi selkänsä koko lajille ja huumorilla voisi sanoa, että miehestä tuli myös paljon rikkaampi kuin mitä hän oli koko f1-uran aikana ollutkaan. Toinen tällainen mielenkiintoinen persoona ilman mestaruuksia oli heti ajouran jälkeen Andrea de Cesaris.

Heti kun Mika Salo toi Nokia-rahat kaudeksi 1995 Tyrrelille niin f1-ura loppui lopullisesti siihen. Mies ryhtyi pyörittämään Monacossa pörssipelurin ja kiinteistövälittäjän bisneksiään.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Montoya oli tosiaan suuri menestynyt kilpailija jo ennen ekaa F1-kisaansa eikä jo kypsän iän ja macho-asenteen kautta ei mitään teinimäisiä piirteitä koskaan ollut vaan oli heti valmis paketti.. Harmi että lähti formuloista liian aikasin vaan olis voinu olla edelleenkin mukana. 2000-Luvulla Montoya ja Hämis on saaneet voittaja auton heti ekalla kaudella käteensä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Täsmälleen samaa mieltä. Montoya olisi voinut aikanaan tulla kuninkuusluokkaan jo aikaisemminkin, mutta tuolloin Frank Williams ja Patrick Head päättivät Montoyan debyytin lykkäämistä muutamalla vuodella.

Liian nuori kuljettaja ja CART-sarjan hallitseva mestari Alex Zanardi oli kuulemma liian riskialtis yhdistelmä. Sinällään päätös oli erikoinen siten, että Montoya oli kuitenkin ehtinyt jo testata Williamsin autoa jonkin verran.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Alonso oli ensimmäisessä kisassaan 19, Button 20 ja Räikkönen 21. Nuoria toki Keken aikoihin verrattuna, vaikka silloinkin eräs Mike Thackwell nousi ykkösiin 19-vuotiaana - minkä ennätyksen rikkoi vasta Alguersuari (Alonso oli siis aloittaessaan Thackwelliä vanhempi).

Kimi ei siis nyt ihan nuorimmasta päästä ollut, vaikka kokemukseltaan vähäisin. Ei Niki Laudakaan muuten ollut kuin 22 ensimmäisessä kisassaan. Eli ei kaikki silloinkaan mitään veteraaneja olleet. Kuskien aloitusiän keskiarvo kyllä on laskenut roimasti, sillä "vanhana" ykköset aloittavia ei nykypäivänä ole ollenkaan.

Yksi poikkeus on ollut Amerikan mestarit. Heillä on jo mittavahko ura takana. Saapa nähdä nähdäänkö heitä vielä. Ainakin jenkkisarja on taas muuttunut aika moottoriratavoittoiseksi.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Montoya on viimeisimpiä persoonia.

Suomalaisista Keke oli persoona kovan itseluottamuksensa takia.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Yksi poikkeus on ollut Amerikan mestarit. Heillä on jo mittavahko ura takana. Saapa nähdä nähdäänkö heitä vielä. Ainakin jenkkisarja on taas muuttunut aika moottoriratavoittoiseksi.
Voin melkein lyödä vetoa ettei sieltä kukaan ole ykkösiin pääsemässä seuraavaan 15 vuoteen muuta kuin rahalla, ellei nyt joku (mielellään jenkki, joku euroratawashoutkaan ei kelpaisi) erehdy voittamaan jotain viittä titteliä peräjälkeen tai joku Danica-tyyppinen mainosponi kyllästy pyörittämään Nascarissa.

Andrettin, Montoyan, Zanardin, Villeneuven ja da Mattan aikana cart-jätkiä arvostettiin vissiin ihan oikeasti myös rapakon tällä puolen ja siksi ne palkattiin suoraan suht koviin autoihin. Bourdais 2008 oli siitä poikkeus että rahaa oli kaikilla F1-tiimeillä kuin roskaa ja Toro Rosso saattoi ottaa riskin...mutta nyt kun rahaa ei ole ja Indycar on heikompi kuin 15 vuotta sitten, en usko että Ykkösiin on tai edes on aukeamassa mitään muuta tietä kuin WSBR / GP2 / Red Bull, tai se puhdas raha pikkutalleihin.

Haittaa myös DTM-mestarien yms. muissa luokissa dominoineiden tietä ykkösiin, ja siksi uskon että kuskikanta korkeintaan nuorenee edelleen nykyisestä.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Voin melkein lyödä vetoa ettei sieltä kukaan ole ykkösiin pääsemässä seuraavaan 15 vuoteen muuta kuin rahalla, ellei nyt joku (mielellään jenkki, joku euroratawashoutkaan ei kelpaisi) erehdy voittamaan jotain viittä titteliä peräjälkeen tai joku Danica-tyyppinen mainosponi kyllästy pyörittämään Nascarissa.

Andrettin, Montoyan, Zanardin, Villeneuven ja da Mattan aikana cart-jätkiä arvostettiin vissiin ihan oikeasti myös rapakon tällä puolen ja siksi ne palkattiin suoraan suht koviin autoihin. Bourdais 2008 oli siitä poikkeus että rahaa oli kaikilla F1-tiimeillä kuin roskaa ja Toro Rosso saattoi ottaa riskin...mutta nyt kun rahaa ei ole ja Indycar on heikompi kuin 15 vuotta sitten, en usko että Ykkösiin on tai edes on aukeamassa mitään muuta tietä kuin WSBR / GP2 / Red Bull, tai se puhdas raha pikkutalleihin.

Haittaa myös DTM-mestarien yms. muissa luokissa dominoineiden tietä ykkösiin, ja siksi uskon että kuskikanta korkeintaan nuorenee edelleen nykyisestä.
Onko CART-sarja muuten kovinkin paljon helpompiku ainoastaan Villeneuve voitti mestaruuden F1:ssä? No Montoya kyl saavutti menestystä myös.

Andrettin,Zanardin ja da Mattan esitykset oli aika vaisuja.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Ehkä aika on kullannut muistot menneistä. Muuttanut vanhat kuskit myyttisiksi hahmoiksi. Tulevaisuudessa kenties haikailemme Vettelien, Hamiltonien, Alonsojen, Räikkösten ym. perään.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Ehkä aika on kullannut muistot menneistä. Muuttanut vanhat kuskit myyttisiksi hahmoiksi. Tulevaisuudessa kenties haikailemme Vettelien, Hamiltonien, Alonsojen, Räikkösten ym. perään.
Vetteliä ja Hamiltonia jään hyvin vähän kaipaamaan. Ainakin tällä hetkellä vaikuttaa siltä.

Jotenki menny se suurin into nykyformuloihin muutenkiku koneet on vallannu niin täysin autojen kehityksen.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Kyllähän Paul di Resta tuli suoraan DTM-mestarina ykkösiin ja Force Indialle. Oli jo ajanut tietysti perjantaikuskina, mutta silti. Muutenhan DTM on nykyisin ihan puhdas jäähdyttely- ja hassuttelusarja. Se on vakioautojen korkein taso, eikä sen minusta kuulukaan toimia minään ponnahduslautana mihinkään.

Alonso, Kimi, Button ovat kivasti saaneet lisää karismaa vuosien saatossa. Joku Räikkönenkin oli uransa alussa piipittävä pitsanaama, mutta on iän ja kokemuksen myötä kasvanut niin kuljettajana kuin persoonana suureksi. Myös Alonso oli aika rasittava märkäkorva mestaruusvuosinaan, mutta nykyään viljelee jo itseironiaa ja on karismaltaan kuin ilmetty Senna. Hamilton on tällä samalla tiellä kuin em. herrat, eikä Sebikään pysy ikuisesti lapsenkasvoisena enkelinä.

Totta kai olisi upeaa, jos mukaan tulisi naamoja Nassesta, rallista, mopogp:stä yms. Taitaa vaan kertoa jotain F1:n maailmanlaajuisesta arvostuksesta, että uusia mikehailwoodeja ja johnsurteeseja ei ole vähään aikaan näkynyt. Nassestakaan ei kukaan huippukuski formuloihin halua, koska siellä oikeasti tienataan rahaa eikä makseta ajopaikoista ja talleilla on oikeasti isoja sponsoreita eikä mitään hämäriä sijoitusyhtiöitä taustalla.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ehkä aika on kullannut muistot menneistä. Muuttanut vanhat kuskit myyttisiksi hahmoiksi. Tulevaisuudessa kenties haikailemme Vettelien, Hamiltonien, Alonsojen, Räikkösten ym. perään.
Kyllä. Se on tismalleen näin.20 vuoden päästä nostalgioidaan, että siinä oli tekemisen meininki kun Vettel teki donitsit Intian GP:ssä. Valencia oli ratojen rata ja kyllä se oli sitä kulta-aikaa lajille kun oli vielä miehekkäät V8-moottorit.
Aika aikansa kutakin ja aina kaivataan mennyttä.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Vetteliä ja Hamiltonia jään hyvin vähän kaipaamaan. Ainakin tällä hetkellä vaikuttaa siltä.

Jotenki menny se suurin into nykyformuloihin muutenkiku koneet on vallannu niin täysin autojen kehityksen.
Päinvastoin, ennen tekniikka oli valtavan ratkaisevassa osassa kun säännöt olivat täysin vapaat ja erot autojen välillä aivan järkyttäviä. Vielä 90-luvulla ensimmäisen ja viimeisen ero saattoi olla kilpailun lopussa 4 KIERROSTA ja aika-ajoissa kymmenes saattoi olla 3 sekuntia yhdellä kierroksella hitaampi kuin paalumies. Moottoreissa oli kulta-aikoina satojen hevosvoimien tehoerot. Ennen vanhaan formulat olivat vaan eksoottisempia, nyt ne ovat niin tuttuja, ja niitä tulee tuutin täydeltä, se saattaa vähentää kiinnostusta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

MakeEta

Member
Liittynyt
6.3.2013
Viestit
13
Vetteliä ja Hamiltonia jään hyvin vähän kaipaamaan. Ainakin tällä hetkellä vaikuttaa siltä.

Jotenki menny se suurin into nykyformuloihin muutenkiku koneet on vallannu niin täysin autojen kehityksen.
Päinvastoin, ennen tekniikka oli valtavan ratkaisevassa osassa kun säännöt olivat täysin vapaat ja erot autojen välillä aivan järkyttäviä. Vielä 90-luvulla ensimmäisen ja viimeisen ero saattoi olla kilpailun lopussa 4 KIERROSTA ja aika-ajoissa kymmenes saattoi olla 3 sekuntia yhdellä kierroksella hitaampi kuin paalumies. Moottoreissa oli kulta-aikoina satojen hevosvoimien tehoerot. Ennen vanhaan formulat olivat vaan eksoottisempia, nyt ne ovat niin tuttuja, ja niitä tulee tuutin täydeltä, se saattaa vähentää kiinnostusta.
Joo samaa mieltä. Onhan se ero ollut ihan naurettava joskus. Ihan hyvällä tavalla, vaikka ehkä vähän keinotekoisesti tietty, se kilpailu on pystytty tasaamaan. Niinhän sen on pakko olla, ei sitä kukaan muuten jaksais seurata.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

hevonen

Well-known member
Liittynyt
16.4.2013
Viestit
152
Eiköhän noi kaikki juniori ohjelmatkin ole kehittyneet aika paljon ja jotkut urheiluhullu vanhemmat, jotka haluavat lapsestaan seuraavan Vettelin, istuttavat naperonsa jonkin ajovehkeen rattiin pian sen jälkeen kun ollaan opittu kävelemään. Ihmekös se sitten että osaa nuorena ajaa, kun on käytännössä puolet elämästään istunut auton ratissa. Ainakin näin on oikeastaan kaikissa muissakin urheilulajeissa käynyt. Lisäksi, mitä enemmän lajia harrastavia on, ja mitä ammattimaisempaa harjoittelu alusta asti on, niin sitä enemmän nousee joukosta esiin ne, joille ajaminen on kaikki kaikessa, ja muuta elämää käytännössä ei sitten ole. Eli ne persoonattomat robottimaiset kaverit, jotka mieluummin jäävät yksin vielä muutamaksi tunniksi harjottelemaan treenien jälkeen, kuin lähtevät viettämään aikaa kavereittensa kanssa. Ennen pelkällä lahjakkuudella pääsi huomattavasti helpommin pitemmälle.
 
Viimeksi muokattu:

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Käsittääkseni kuitenkin ajajan taidolla on nykyään vähemmän merkitystä kuin ennen.

En halua dissata Vetteliä liikaa mut mies on saanu aika helpolla monet asiat.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Koskas kuljettajien taidon määrä suhteessa ajoneuvon tarjoamiin ominaisuuksiin oli mielestäsi sopivassa balanssissa?

Kuten mitkä?
No kyl se tavallaa viel 70-luvulla ainakin vaati kai enemmän taitoa tai siis olihan sillonki jo eroja selkeitäkin.

No tämmöstähä tää on...F1:sten voimasuhdekilpailu moottoreilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Käsittääkseni kuitenkin ajajan taidolla on nykyään vähemmän merkitystä kuin ennen.
Välillä oli elektroniset launch controllit ja traction controllit ja jo 90-luvun alussa aktiivijousitukset. Ja erot takavuosina olivat tallien välillä paljon suurempia.

Jos nyt unohdetaan Red Bullin ylivoimaisuus (Vettelin kanssa), niin nykyisellä tasaisella kalustolla kuskilla on aika paljon merkitystä. Se "ajajan taito" on vain erilaista kuin 20-30 vuotta sitten. Jos silloin "taito" oli sitä, että kuka parhaiten osaa ja uskaltaa mutkan ajaa, niin nykypäivänä muuttujia on kymmeniä muitakin. Pitää osata ratin nappulatekniikka, säätää jarrubalanssia, valita oikea KERSin käyttö kulloisenkin tilanteen mukaan - sen mutkien ajamisen lisäksi. Ennenkaikkea, nykyään taistellaan paljon enemmän mies miestä vastaan, koska autot ovat paljon lähempänä toisiaan kuin isojen erojen aikoina.

Taktinen säästely toki on yhteistä ainakin 80-luvun kanssa
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Sillon 80-90 luvulla ajo vielä tollaset vähän ronskimmat ja vahvemmat äijjät kilpaa. Nykyään siellä ajaa pikkupojat jotka painaa 60kg ja autoilla jotka on kuuleman mukaan liian helppoja ajaa. Kohta 30-vuotias alkaa olemaan liian vanha Fykkösiin.
 
Ylös