Suurista persoonista teinimestareihin

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
"Apinakin osaisi ajaa nykyistä F1-autoa" Totesi Lauda ennen kuin kävi spinnailemassa Jaguarilla pääsemättä yhtäkään ehjää kierrosta.
Tais se päästä muutaman ehjän kierroksen, kun ajankin sai tauluun. http://plus.autosport.com/premium/feature/5523/the-last-time-lauda-drove-an-f1-car/ Ja tästä ajelustahan on yli 10 vuotta aikaa, eli autot on muuttuneet aika paljon nykypäiväksi.

Salohan totesi Ferrari-testinsä jälkeen, että nykyautot olivat aika helppoja ajaa.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tais se päästä muutaman ehjän kierroksen, kun ajankin sai tauluun. http://plus.autosport.com/premium/feature/5523/the-last-time-lauda-drove-an-f1-car/ Ja tästä ajelustahan on yli 10 vuotta aikaa, eli autot on muuttuneet aika paljon nykypäiväksi.
No sieltä löytyikin faktaa mitä en pikagooglettamisella löytänyt. Kiitoksia.
Salohan totesi Ferrari-testinsä jälkeen, että nykyautot olivat aika helppoja ajaa.
Epäilyksettä kokeneelle kuljettajalle testeissä ajaminen on helppoa. Tuskin ne silti kilpailussa ajettavaksi kenenkään mielestä liian helppoja ovat.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja tästä ajelustahan on yli 10 vuotta aikaa, eli autot on muuttuneet aika paljon nykypäiväksi.
Kyllä, eikä yhtään helpompaan suuntaan. Lisää vain huomioon otettavia asioita on tullut.

Olisi liikaa väittää, ettei menneiden vuosikymmenien kuskit olisi kyenneet omaksumaan sitä määrää kaikkea tarvittavaa tietoa mitä nykykuski tarvitsee, jos saisivat harjoitella yhtä paljon, mutta haasteet nykyään ovat kovin toisenlaiset. Kovia olivat he silloin siinä mitä heiltä vaadittiin, mutta kovia ovat nämä nykyiset nyt siinä, mitä puolestaan heiltä tarvitaan. Ei todellakaan apina pystyisi siihen, kun menee noviiseiltakin vähän aikaa homman opetteluun ja vanhat mestarit olisivat ihan hukassa nykyautolla.
Salohan totesi Ferrari-testinsä jälkeen, että nykyautot olivat aika helppoja ajaa.
Kyllähän sen juu tiellä varmasti pystyy pitämään Salon suht tuoreella kokemuksella, mutta kilpailukykyisyys onkin sitten toinen juttu.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
No onhan se nyt kaiken järjen mukaan helpompaa ajaa kun on valtava määrä downforcea ja tehot tuntuu laskevan vuosi vuodelta, siihen vielä päälle sliksit ja "läpyskävaihteet". Sitten kun ohikin pääsee suoralla nappia painamalla. Pari olennaista nappulaa ratissa, muista napeista ei tarvitse välittää kun inssi kertoo kumminkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No onhan se nyt kaiken järjen mukaan helpompaa ajaa kun on valtava määrä downforcea ja tehot tuntuu laskevan vuosi vuodelta,
Mikä siinä tehossa niin valtavasti viehättää? Nykyään vähemmällä teholla mennäään lujempaa sekuntikaupalla ja se on helpompaa? Väitän sen olevan vaikeampaa reaktioaikojen takia. F1-historian tehokkaimmat autot olisivat GP2:ta hitaampia selvällä marginaalilla. Puhutaan luultavasti yli 10 sekunnista.
siihen vielä päälle sliksit ja "läpyskävaihteet". Sitten kun ohikin pääsee suoralla nappia painamalla. Pari olennaista nappulaa ratissa, muista napeista ei tarvitse välittää kun inssi kertoo kumminkin.
Ohitusnappeja on ollut myös edellisellä turbokaudella ja muutenkin. Slikseistä puhumattakaan.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Näyttäs, että kun puhutaan suurista persoonista: Montoya, Schumacer, Senna jne. niin tarkoitetaan yhtä kuin kusipäisyyttä ja häikäilemättömyyttä. Onhan niitä positiivisiakin persoonia olemassa, mutta se ei ehkä ole niin kiinnostavaa vissiin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Näyttäs, että kun puhutaan suurista persoonista: Montoya, Schumacer, Senna jne. niin tarkoitetaan yhtä kuin kusipäisyyttä ja häikäilemättömyyttä. Onhan niitä positiivisiakin persoonia olemassa, mutta se ei ehkä ole niin kiinnostavaa vissiin.
Eikö Nyky-Kimi sitten täytä positiivisen persoonan määritelmää? Kv. suosiostahan jotain tällaista voisi olettaa.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Eikö Nyky-Kimi sitten täytä positiivisen persoonan määritelmää? Kv. suosiostahan jotain tällaista voisi olettaa.
No lähinnä silloin kehutaan persoonaa, kun laukoo jotain tylyä tiimiradiossa tai sitä kuuluisaa "ei kiinnosta" lausetta haastattelijalle.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Eikö Nyky-Kimi sitten täytä positiivisen persoonan määritelmää? Kv. suosiostahan jotain tällaista voisi olettaa.
Ei. Kimi ei missään nimessä ole positiivinen persoona, julkisessa mielessä. Ja suosio ei tietenkään ole tälle mikään mittari, kuten esim. juuri Schumi ja Senna osoittavat.

Tietyllä tavalla Kimin julkinen persoona on jopa kaikkein negatiivisin, mitä F1:ssä on koskaan nähty (tai ainakin modernin ajan kuskeista). Älkää ymmärtäkö tätä nyt väärin, mutta faktahan on se, että Kimin suhtautuminen vieraisiin ihmisiin, mediaan, kysymyksiin jne. on lähtökohtaisesti torjuva ja siten kielteinen. Positiivisia persoonia ovat esim. Hamilton, Button, Rosberg, Grosjean. Alonso on myös perusvireeltään negatiivinen persoona, etenkin lattariasteikolla (ei tarvitse tarttua tässä yhteydessä lattari-termiin).

Tällä ei ole tekemistä sen kanssa, millainen Kimi mahdollisesti on julkisuuden valokeilan ulottumattomissa tai yksittäisissä julkisissakin tilanteissa. Ja tämä ei myöskään tarkoita sitä, että hän olisi aina ja kaikessa negatiivinen, vaan lähinnä sitä hallitsevaa perusvirettä ulkoisia asioita kohtaan. Eikä tämä myöskään tarkoita sitä, etteikö Kimillä olisi oikeus olla sellainen kun on. Eikä tämä myöskään tarkoita sitä, etteikö samaan aikaan voisi olla erittäinkin suosittu.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Siis Kimin suhtautuminenhan on "negatiivinen" vain ulkomaan pellejen mielestä jotka ymmärtävät vain suu vaahdossa ja kädet heiluen suoritetun ns. small talkin jossa kaikki on hienoa ja kaikkea "rakastetaan".

Kliininen asioiden tarkkailu ja verbaalisesti puuttuminen siihen vain tilanteen ehdottomasti vaatiessa on paljon terveempi lähestymistapa, asia jonka me hyvin täällä järkiperäisen ajattelun kehdossa ymmärrämme.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Siis Kimin suhtautuminenhan on "negatiivinen" vain ulkomaan pellejen mielestä jotka ymmärtävät vain suu vaahdossa ja kädet heiluen suoritetun ns. small talkin jossa kaikki on hienoa ja kaikkea "rakastetaan".

Kliininen asioiden tarkkailu ja verbaalisesti puuttuminen siihen vain tilanteen ehdottomasti vaatiessa on paljon terveempi lähestymistapa, asia jonka me hyvin täällä järkiperäisen ajattelun kehdossa ymmärrämme.
Nyt et ymmärrä asiaa olleenkaan. Kukaan ei puhunut järkevyydestä vaan siitä tosiasiasta, että Kimi on negatiivinen julkinen persoona. Hänen perusvireensä on torjuva ja välttelevä ulkoisia elementtejä kohtaan. On ihan yhdentekevää tässä yhteydessä, onko tuo kenenkin mielestä fiksua vai ei. Se on eri keskustelu.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Kyllä, eikä yhtään helpompaan suuntaan. Lisää vain huomioon otettavia asioita on tullut.

Olisi liikaa väittää, ettei menneiden vuosikymmenien kuskit olisi kyenneet omaksumaan sitä määrää kaikkea tarvittavaa tietoa mitä nykykuski tarvitsee, jos saisivat harjoitella yhtä paljon, mutta haasteet nykyään ovat kovin toisenlaiset. Kovia olivat he silloin siinä mitä heiltä vaadittiin, mutta kovia ovat nämä nykyiset nyt siinä, mitä puolestaan heiltä tarvitaan. Ei todellakaan apina pystyisi siihen, kun menee noviiseiltakin vähän aikaa homman opetteluun ja vanhat mestarit olisivat ihan hukassa nykyautolla.

Kyllähän sen juu tiellä varmasti pystyy pitämään Salon suht tuoreella kokemuksella, mutta kilpailukykyisyys onkin sitten toinen juttu.
Ei voi sanoa, että vanhat starat olisivat hukassa nykyautojen kanssa. Kyllä hekin ne haldaisivat. Ei mitään epäilystä.
Vastavuoroisesti voisi kysyä: kuinka moni nykykuskeista pystyisi vetämään Monacon läpi keppivaihteisella autolla.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Nyt et ymmärrä asiaa olleenkaan. Kukaan ei puhunut järkevyydestä vaan siitä tosiasiasta, että Kimi on negatiivinen julkinen persoona. Hänen perusvireensä on torjuva ja välttelevä ulkoisia elementtejä kohtaan. On ihan yhdentekevää tässä yhteydessä, onko tuo kenenkin mielestä fiksua vai ei. Se on eri keskustelu.
Heh, olenpas kuullut sellaisenkin viittauksen naiselta kuin "Kimi on miespuolinen sanna-raipe".
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Mikä siinä tehossa niin valtavasti viehättää? Nykyään vähemmällä teholla mennäään lujempaa sekuntikaupalla ja se on helpompaa? Väitän sen olevan vaikeampaa reaktioaikojen takia. F1-historian tehokkaimmat autot olisivat GP2:ta hitaampia selvällä marginaalilla. Puhutaan luultavasti yli 10 sekunnista.
No onko se sitten niin hienoa katsella hiljaisia ja tehottomia kuin kiskoilla meneviä autoja. Meikäläiselle on ihan sama kuinka paljon ne kierrosajat hidastuu. Tehoa lisää, aerodynaamiikkaa pois sitten ei tarvitse katsella enää mitään keinotekoisia ohituksia.

Tietysti jos on joku uuden teknologian ystävä niin on varmaan mielissään F1:sten nykyisestä suunnasta. Le Mansissa nämä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei voi sanoa, että vanhat starat olisivat hukassa nykyautojen kanssa. Kyllä hekin ne haldaisivat. Ei mitään epäilystä.
Vastavuoroisesti voisi kysyä: kuinka moni nykykuskeista pystyisi vetämään Monacon läpi keppivaihteisella autolla.
Kaikki, kyse olisi vain siitä millä vauhdilla. Entisajan autot eivät hallintalaitteiden osalta poikenneet kovin paljon niistä, joita normaalissa tieliikenteessä ajetaan, mitä nyt vaihdekeppi liikkui eri tavalla. Nykyaikaista nappulaformulaa ei osaamaton saisi liikkeelle.

Entisajan kuskilla olisi paljon enemmän opeteltavaa nykyautoon sopeutumisessa kuin nykykuskilla entisajan autoon. Kyllä molemmat auton lyhyen opastuksen jälkeen liikkeelle saisivat ja pystyisivät ajamaankin, mutta nykyajan kuskit pääsisivät selvästi nopeammin hyvään vauhtiin, koska siihen vaadittavia elementtejä on paljon vähemmän vanhoissa autoissa.

Voisi sanoa, että vanhan ajan F1-autot olivat lähempänä sitä millä lähes jokainen kuski on uransa aloittanut - mikroautoa.

-Edit- Lisätäänpä vielä se, että vanhan ajan kuskien pitäisi - jos huippuvauhtiin pystyisivät - totuttautua 15-20 sekuntia nopeampiin kierrosaikoihin, eli reaktioajat olisivat paljon lyhyemmät kuin heidän aikanaan.
 
Viimeksi muokattu:

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
No onko se sitten niin hienoa katsella hiljaisia ja tehottomia kuin kiskoilla meneviä autoja. Meikäläiselle on ihan sama kuinka paljon ne kierrosajat hidastuu. Tehoa lisää, aerodynaamiikkaa pois sitten ei tarvitse katsella enää mitään keinotekoisia ohituksia.

Tietysti jos on joku uuden teknologian ystävä niin on varmaan mielissään F1:sten nykyisestä suunnasta. Le Mansissa nämä.
Samaa mieltä sataprosenttisesti. Tekniikka ja teknologia menevät eteenpäin. Sille ei kukaan voi mitään. Inssit ja suunnittelijat kehittävät jatkuvasti uusia jippoja. Ja niiden tarkoitus on kai nimenomaan helpottaa kuljettajan duunia.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Samaa mieltä sataprosenttisesti. Tekniikka ja teknologia menevät eteenpäin. Sille ei kukaan voi mitään. Inssit ja suunnittelijat kehittävät jatkuvasti uusia jippoja. Ja niiden tarkoitus on kai nimenomaan helpottaa kuljettajan duunia.
Väittäisin että insinöörien tekemän kehitystyön ykkösprioriteetti ei ole helpottaa kuljettajan duunia, vaan nopeuttaa kierrosaikoja.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
No onko se sitten niin hienoa katsella hiljaisia ja tehottomia kuin kiskoilla meneviä autoja. Meikäläiselle on ihan sama kuinka paljon ne kierrosajat hidastuu. Tehoa lisää, aerodynaamiikkaa pois sitten ei tarvitse katsella enää mitään keinotekoisia ohituksia.

Tietysti jos on joku uuden teknologian ystävä niin on varmaan mielissään F1:sten nykyisestä suunnasta. Le Mansissa nämä.
Samat hahmot näyttää aina huutelevan sekä sen puolesta, että formuöoiden pitäisi olla uusien keksintöjen koeaboratorio, mutta samanaikaiseati hirttäytyä kivikautiseen teknologiaan. Jos aina olisi vain nojattu vanhassa vara parempi teknologiaan niin mitään "supermaagista" turbokautta ei koskaan olisi tullut ja kaikki ajelesivat vieläkin jollain DFV:llä...
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Tais se päästä muutaman ehjän kierroksen, kun ajankin sai tauluun. http://plus.autosport.com/premium/feature/5523/the-last-time-lauda-drove-an-f1-car/ Ja tästä ajelustahan on yli 10 vuotta aikaa, eli autot on muuttuneet aika paljon nykypäiväksi.

Salohan totesi Ferrari-testinsä jälkeen, että nykyautot olivat aika helppoja ajaa.
Ajaminen on helppoa sen takia että radat on muuttuneet sellaisiksi että virheistä ei rangaista kunnolla. Se on vienyt tuosta hommasta hohdon. Ajat pitkäksi niin kurvailet siellä hetken pitkin turva-alueita ja takaisin radalle. En tarkoita että ratavallien pitäisi enää tappaa kuskeja niinkuin ennen, mutta se on selvää että jos ulosajosta edes suunnilleen aina seuraisi keskeytys niin se laittaisi kuskit kunnolla järjestykseen. Kuka osaa, kuka uskaltaa otta ariskejä, mutta ei ota liian tyhmiä riskejä tai ainakaan aja kovempaa kuin osaa.
Eli lähemmäksi pleikkarimaailmaa on menty siinäkin.
 
Ylös