Formula1 - 2013 - Abu Dhabi - aika-ajot

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pakkohan siellä on jotain kuljettajien ja tuomariston täytynyt sopia.
Tietenkin on sovittu. Intiassa joidenkin mutkien luonteen vuoksi ylittäminen sallittiin ja Abu Dhabissa sanottiin, että valvotaan tarkemmin. Erityisesti viimeistä mutkaa. Mutta käytännössä tuo "tarkemmin" ei tarkoita, että niitä sanktioitaisiin nollatoleranssilla.

Esim. se loppupuolella oleva kolmanneksi tai neljänneksi viimeinen mutka on sellainen, että siinä olisi vain voinut vetää maalaukset toisin, niin homma olisi bueno, kaidehan siinä kuitenkin rajoittaa kuinka leveäksi voi vetää. Ja siinä tosiaan on saanut vetää leveäksi aiemminkin.

FIA:lla pääpointti on kuitenkin siinä, että saako siitä etua. Toki siitä kauempaa kiertämisestä marginaalista etua voi saada muutenkin, mutta kisassa katsotaan sitä tuoko se etua edellä- tai takana-ajavaan nähden. Vapaissahan tuota ei ole mitään järkeäkään sanktioida, vasta aika-ajossa sillä on jotain merkitystä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Vettel ainakin lähti viime vuoden kisaan kovemmilla. En nyt ole varma, edellyttääkö sen tekeminen varikkostarttia.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Jos Kimi voittaa huomenna joukon hänniltä niin lupaan juosta nakun hesan stadissa... Mut ei vittu oikeesti saakeli kyl vituttaa tää! :( Vaikee tehtävä huomenna ellei turva-autot pelasta kuten viime vuonna Vettelin.
Jos Kimi voittaisi huomenna hän sivuaisi John Watsonin nimissä olevaa huonoimmasta lähtöruudusta voittoon ennätystä eli siinä olisi sopivasti tavoitetta Kimille huomiseen kilpailuun.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Vettel ainakin lähti viime vuoden kisaan kovemmilla. En nyt ole varma, edellyttääkö sen tekeminen varikkostarttia.
Eikös Vettelin auto otettu sieltä fian parkista pois jotta saatiin tehdä mitä haluttiin ja näin ollen Vettel "joutui" lähtemään varikolta tai viimeisestä ruudusta?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Eikös Vettelin auto otettu sieltä fian parkista pois jotta saatiin tehdä mitä haluttiin ja näin ollen Vettel "joutui" lähtemään varikolta tai viimeisestä ruudusta?
Tuollainen säätäminen taitaa tarkoittaa starttia varikolta.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Gp2 kuskeille penalttia jaettiin ulkopuolella ajelusta. Ilmeisesti taas F1 kuljettajille ja heidän standardeille rata on liian vaativa, joten rangaistusten jakaminen olisi kuin syntakeettoman tuomitseminen.
Koko lähetyksen ajan Skylla selitettiin kuinka FIA on nyt ottanut tiukemman linjan ja erityistarkkailussa viimeinen mutka. Mitä tapahtuu kun aivan selvästi usea kuski ajaa mutkat leveäksi. Ei mitään, ei edes tutkintaa.
Hienoa :alppu:
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tietenkin on sovittu. Intiassa joidenkin mutkien luonteen vuoksi ylittäminen sallittiin ja Abu Dhabissa sanottiin, että valvotaan tarkemmin. Erityisesti viimeistä mutkaa. Mutta käytännössä tuo "tarkemmin" ei tarkoita, että niitä sanktioitaisiin nollatoleranssilla.

Esim. se loppupuolella oleva kolmanneksi tai neljänneksi viimeinen mutka on sellainen, että siinä olisi vain voinut vetää maalaukset toisin, niin homma olisi bueno, kaidehan siinä kuitenkin rajoittaa kuinka leveäksi voi vetää. Ja siinä tosiaan on saanut vetää leveäksi aiemminkin.

FIA:lla pääpointti on kuitenkin siinä, että saako siitä etua. Toki siitä kauempaa kiertämisestä marginaalista etua voi saada muutenkin, mutta kisassa katsotaan sitä tuoko se etua edellä- tai takana-ajavaan nähden. Vapaissahan tuota ei ole mitään järkeäkään sanktioida, vasta aika-ajossa sillä on jotain merkitystä.
Tuohon "kaidemutkaan" on Salon mukaan sovittu, että siinä rajat saa ylittää, mutta viimeisissä mutkissa ei. GP2:ssa Marcus Ericssonin aika-ajo hylättiin juuri viimeisten mutkien vuoksi. Kyllä se vaan nyt on niin, että FIAn päättäjiltä puuttuu pallit. Jos siellä olis vain yksi tai kaksi kuljettaja sitä tehnyt olisi siitä varmasti rangaistu. Viivojen ylittäminen ei ollut edes johdonmukaista kuten Intiassa, nyt välillä kuskit ylitti viivat ja välillä ei.
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
En ole iltapäivän jälkeen nettiin vilkaissut ja nyt huomaan, että Kimi hylättiin. Voihan...:thumbfh:

Ajattelin, että sama tilanne kuin Grossulla Unkarissa eli pääsee pälkähästä, mutta ei sitten.

Tuosta radan ulkopuolella ajamisesta vielä; eikö tuomaristo uhonnut, että nyt ollaan tiukempia kuin Intiassa? Ei sitten sitäkään. :(

No, Kimi kuitenkin näytti aika-ajossa, että kulkee, joten otan huomisen taistelun viihteen kannalta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä se vaan nyt on niin, että FIAn päättäjiltä puuttuu pallit. Jos siellä olis vain yksi tai kaksi kuljettaja sitä tehnyt olisi siitä varmasti rangaistu. Viivojen ylittäminen ei ollut edes johdonmukaista kuten Intiassa, nyt välillä kuskit ylitti viivat ja välillä ei.
Olen kyllä samaa mieltä siitä, että tuota pitäisi sanktioida huomattavasti tarkemmin. Äärimmäinen rajanveto on vaikeaa - että oliko yli vai ei - mutta jos renkaan ja valkoisen viivan väliin selvästi jää näkyvä rako, niin puolestani aika-ajokierroksen saa hylätä. Teettää kyllä (aluksi) melko paljon työtä tuomaristossa. Saattaa tappaa aika tehokkaati yhden vedon taktiikan.

Kisassa ei voi ihan niin tarkka olla, koska virheitä sattuu, eikä kaikista ylityksistä ainakaan etua saa. Mutta selvät ja ennen kaikkea toistuvat ylitykset pystyy sanktioimaan. Ongelmaksi muodostuu lähinnä se, ettei kaikkia kuskeja millään voi seurata joka mutkassa viiden tuomarin voimin, vaikka tuomaritiloissa iso liuta monitoreja onkin.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Olen kyllä samaa mieltä siitä, että tuota pitäisi sanktioida huomattavasti tarkemmin. Äärimmäinen rajanveto on vaikeaa - että oliko yli vai ei - mutta jos renkaan ja valkoisen viivan väliin selvästi jää näkyvä rako, niin puolestani aika-ajokierroksen saa hylätä. Teettää kyllä (aluksi) melko paljon työtä tuomaristossa. Saattaa tappaa aika tehokkaati yhden vedon taktiikan.

Kisassa ei voi ihan niin tarkka olla, koska virheitä sattuu, eikä kaikista ylityksistä ainakaan etua saa. Mutta selvät ja ennen kaikkea toistuvat ylitykset pystyy sanktioimaan. Ongelmaksi muodostuu lähinnä se, ettei kaikkia kuskeja millään voi seurata joka mutkassa viiden tuomarin voimin, vaikka tuomaritiloissa iso liuta monitoreja onkin.
Tässä olisi se yhden - kahden kisan siirtymävaihe kun kuskit saadaan uskomaan että se todella on kielletty. Sen jälkeen tapauksia tuomariston tutkittavaksi tulisi huomattavasti vähemmän. Mun puolesta asiasta voisi nyt mainita uudelleen että viimeisen mutkan ajo pitkäksi on edelleen kielletty ja sitten oikeasti valvoa sitä kisassa. Antaa rankut vaikka kisan jälkeen lähtöruuturankkuna ensi kisaan. Olisihan se paska juttu ja haloo nousisi, mutta oppisivat ja asiasta ei tarvitsisi sitten joka toinen kisavkl valittaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Viivojen ylittäminen ei ollut edes johdonmukaista kuten Intiassa, nyt välillä kuskit ylitti viivat ja välillä ei.
Kuljettajan kannalta todella inhottava tilanne mutka jossa voittaa aikaa menemällä leveäksi mutta ei saa mennä. Nuo Abu Dhabin mutkan on sellaisia että mutkaan kääntäessä on vaikea tietää pysyykö viivojen sisällä. Jos haluaa pysyä varmuudella pitäisi ajaa hitaammin. Kanttarin ylityksistä voidaan sanoa ettei siitä mitään voitettu verrattuna siihen että pysyisi radalla, mutta siinä kyllä voittaa kun ajaa sen verran kovempaa että saattaa pysyä radalla muttei murehdi siitä että välillä lipsuu yli.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Edelleen olen sitä mieltä, että ratoihin pitää tehdä semmoset muutokset, ettei aikaparannusta pysty tekemään oikomalla tai ylipäänsä käymällä radan ulkopuolella. Onko ne muutokset viivojen uudelleenmaalausta, kanttarien muuttamista tai jotain muuta, mutta mahdollisimman vähän pitäisi olla ns tuomaripeliä.
 

antimikael

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
313
Sijainti
Tampere
paskoja ratoja ne tekee kun kimi on ainoo kuka ei menny ulos radalata.. ihan paska kuskihan on ja grosaani on sankari.. mut hei kumpi ajaa ferraria ens vuonna kimi vai grosaan:alppu:
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Mä olen aina ollut sitä mieltä ainaki, että kanttarilla saa olla koko auto eikä radan ja kattari välinen viiva saa olla rajana et sen yli saa kaikki 4 rengasta mennä koska tuokin vaikuttaa siihen kenen auton saa säädettyä niin että pystyy vetään / kenellä on munaa jos liukkaat kanttarit.
 

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
144
Kuten viime kisassa, myös tänään nähtiin replayta ja toimittajat toisti asiaa kerta toisensa jälkeen. Että kyllä, myös media on närkästynyt.
Maikkarilla vai ihan laajemminkin? Maxin Saaren ja Salon mietteitä olen kuunnellut ja he mielestäni ovat enemmän ihmetelleet asiaa tai sitten en ole kiinnittänyt asiaan tarpeeksi huomiota.



paskoja ratoja ne tekee kun kimi on ainoo kuka ei menny ulos radalata..
Näit Kimin aika-ajokierroksen? Mitä vilkasin jälkkäriä, niin se taisi olla Q1 yhdeltä kierrokselta viimeiseltä sektorilta missä näyttivät Kimin porhaltamista. Kyllähän Kimi näyttää nätimmin ajavan. Aikaisempana kisaviikonloppuna totesi, ettei se leveäksi veto välttämättä ole niin hyvä idea, kun renkaat keräävät likaa.
 
Ylös