Raikku
Well-known member
- Liittynyt
- 26.2.2010
- Viestit
- 3911
= "Ferrari"perustelut oli viel mitä mainioimmat...
= "Ferrari"perustelut oli viel mitä mainioimmat...
Niin siis siinä mielessä näyttää Kimin kannalta hyvältä tuo ensi kausi jos saa samanlaisen koskemattomuuden kuin Alonsolla. Loistava linja tuomaristolla.Näin sen piti mennäkkin.
Tässä tapauksessa linja oli oikea, mutta aika-ajoissa kyllä muutamista viivojen ylityksistä olisi voinut rankaista.Niin siis siinä mielessä näyttää Kimin kannalta hyvältä tuo ensi kausi jos saa samanlaisen koskemattomuuden kuin Alonsolla. Loistava linja tuomaristolla.
Ennemminkin tämänkaltaisia tilanteita pitäisi verrata aikaisempiin samanlaisiin tilanteisiin eikä mihinkään aika-ajoihin. Ei yllätä yhtään että Alonson ja Ferrarin kohdalla tehdään sääntöön poikkeus. Jos on sääntö niin siitä on pidettävä kiinni eikä mitään "tuoreet kumit alla niin menköön nyt sitten" yms. trollaustaTässä tapauksessa linja oli oikea, aika-ajoissa muutamia oikomisia olisi voinut rokottaa.
Jep. Tulee taas mieleen Vettelin ja Alonson 2011-2012 Monza-kamppailut. Ei mitään linjaa.Ennemminkin tämänkaltaisia tilanteita pitäisi verrata aikaisempiin samanlaisiin tilanteisiin eikä mihinkään aika-ajoihin. Ei yllätä yhtään että Alonson ja Ferrarin kohdalla tehdään sääntöön poikkeus. Jos on sääntö niin siitä on pidettävä kiinni eikä mitään "tuoreet kumit alla niin menköön nyt sitten" yms. trollausta
Vergneä ei voitu rangaista, koska sääntöjen mukaan varikolta tulevan kuuluu väistää rataa pitkin tulevaa kuljettajaa ja Vergne oli tässä tapauksessa se joka tuli rataa pitkin eikä hän näinollen ollut se jonka olisi kuulunut väistää, mutta sen sijaan Alonso oli se joka tuli varikolta ja hän oli se jonka olisi kuulunut väistää Vergneä.Toisaalla FIA osoitti jälleen anteeksiantamatonta selkärangattomuutta ja jätti rankaisematta Vergneä, joka miltei teilasi Alonson tämän palattua radalle varikolta. Federation InternaToroRosso de l'Automobile.
En kyseenalaista tuota periaatetta, mutta vähän kyllä kyseenalaistan sen, että täydessä vauhdissa varikkotiellä olevan saisi kiilata ulos radalta. Siksi olisi mielenkiintoista nähdä tuo sääntökohta, johon parikin hahmoa on viitannut. Itse en sitä Sporting Regulationsistä löytänyt (liekö liitteissä).Vergneä ei voitu rangaista, koska sääntöjen mukaan varikolta tulevan kuuluu väistää rataa pitkin tulevaa kuljettajaa ja Vergne oli tässä tapauksessa se joka tuli rataa pitkin eikä hän näinollen ollut se jonka olisi kuulunut väistää, mutta sen sijaan Alonso oli se joka tuli varikolta ja hän oli se jonka olisi kuulunut väistää Vergneä.
Sääntöjen mukaan Alonso oli siis se jota hänen ja Vergnen välisessä tilanteessa olisi pitänyt rankaista jos rangaistus olisi annettu.
Juuri näin. Alonsohan oli menossa heittämällä Vergnen ohi. Vergne ei vaan tohopäänä edes tajunnut Alonson olevan siellä, eikä siten jättänyt tilaa, vaan Alonso joutui hätäväistämään ulos.Uliuliuli, käyttäkää nyt vittu järkeä älkääkä aina ulisko joka asiasta.
Se nyt oli sanomattakin selvää ettei tuosta tule penaltyä kun Alonsolla ei ollu muutama mahdollisuutta ja se puskettiin radalta ulkopuolella.
Höpö höpö. Varikolta tulemisella ei tilanteessa ole mitään tekemistä muuta kuin sillä, että Vergne ei tajunnut Alonson tulevan. Mielestäni olisi ollut syytä.Vergneä ei voitu rangaista, koska sääntöjen mukaan varikolta tulevan kuuluu väistää rataa pitkin tulevaa kuljettajaa ja Vergne oli tässä tapauksessa se joka tuli rataa pitkin eikä hän näinollen ollut se jonka olisi kuulunut väistää, mutta sen sijaan Alonso oli se joka tuli varikolta ja hän oli se jonka olisi kuulunut väistää Vergneä.
Sääntöjen mukaan Alonso oli siis se jota hänen ja Vergnen välisessä tilanteessa olisi pitänyt rankaista jos rangaistus olisi annettu.
Alonso rikkoi, sitä sääntöä, että ohitti radan ulkopuolelta. Ohituksen jälkeen Alonson olisi pitänyt päästää Vergne takaisin edelleen. Noin siis sääntöjen mukaan, vaikka Vergne kiilasi. Jos järjellä ajattelee niin syyllistää voisi molempia, Alonsoa ohituksesta ja Vergneä kiilaamisesta. Mutta säännöt on olemassa ja pitäisi jättää järkeily pois ja mennä pykälien mukaan ja sen miten niitä on aiemmin tulkittu.En minä kyllä näe tässä Alonsoa mitenkään rikkeen tekijänä. Tokko Vergnekään vaan enemmänkin kilpailutilanne jossa oli ymmärrettävää, että häneltä jäi huomaamatta rinnalle varikolta tullut Alonso ( joskin varikoltatulopaikka pitäisi olla tiedossa ja sekin huomioida ). Mielestäni Vergnen se olisi pitänyt jättää rinnalla olevalle tila ( jos vain olisi tämän hokannut ) koska Alonsolla nyt ei ollut siinä asemassa mahdollisuuttä enää vaihtaa ajolinjaa. Tämä siis jos jotakuta syyttää pitää. Toki Alonso sitten vaihtoi ajolinjaa - nimittäin radan ulkopuolelle ja onnistui välttämään törmäyksen jonka välttämiseksi Vergne ei huomannut tehdä yhtään mitään.
Alonso olisi päässyt ohi myös radalla pysyen mutta vältti näin kolarin. Eli ohi oli menossa kuitenkin eikä saanut radan ulkopuolelta kuin haittaa poislukien törmäyksen välttäminen. Vergne siis aiheutti radalta poistumisen eikä näin ollen hänelle tule määrätä siitä hyötyä. Peliäkään ei vihelletä poikki jos etu on vahingon kärsineellä.Alonso rikkoi, sitä sääntöä, että ohitti radan ulkopuolelta. Ohituksen jälkeen Alonson olisi pitänyt päästää Vergne takaisin edelleen. Noin siis sääntöjen mukaan, vaikka Vergne kiilasi. Jos järjellä ajattelee niin syyllistää voisi molempia, Alonsoa ohituksesta ja Vergneä kiilaamisesta. Mutta säännöt on olemassa ja pitäisi jättää järkeily pois ja mennä pykälien mukaan ja sen miten niitä on aiemmin tulkittu.
Maldonado hukkasi siinä tilanteessa aikaa toikkaroidessaan vaarallisesti melkein Perezin kylkeen. Rangaistuksetta jättäminen varmaan perustui siihen ettei Sutil voittanut aikaa - Maldo hävisi.Ei tullut sutilillekkaan
Heh, tähän mennessäkään ratamerkintöjä ei ole tarvinut noudattaa paitsi ohitustilanteissa. Nyt ei sitten enää niisskään :nope:Tästä lähin saa ohittaa radan ulkopuolelta.
Tämä nyt vaan on täysin päinvastainen linjaus kauden aikaisempiin ratkaisuihin nähden. Aiemmin kaudella tuomaristo on katsonut, että ihan oikea radalta puskeminen - osuman kera, on reilua meininkiä ja jos ei sillä ole sijaa saanut haltuun, tuomaristo on rangaissut radalta puskettua. Linja on ollut tähän mennessä täysin selvä, mutta nyt sitä muutettiin radikaalisti kun olisi Ferraria ja Alonsoa pitänyt rangaista.Se nyt oli sanomattakin selvää ettei tuosta tule penaltyä kun Alonsolla ei ollu muutama mahdollisuutta ja se puskettiin radalta ulkopuolella.
Jos oikein tulkkaan, Bottas hävisi varikolla 7s eli oli radalla itseasiassa nopeampi?Bottas hävis Hamiltonille ensimmäisillä 7 kierroksella 24 sekunttia ja maalissa ero oli 28 sekunttia. Siis Bottas hävisi Hamiltonille 48 kierroksessa ainoastaan 4 sekunttia. Perezille ekassa 6 kierroksessa 14 sekunttia ja maalissa ero 16 sekunttia.Madonadolle Bottas hävisi ensimmäisessä 5 kierroksessa 10 sekunttia ja maalissa ero oli tuo sama. Eli Bottas menetti kisansa huonoon alkuun, muuten oli kauden parasta ajoa. Williamsin vauhti on kyllä huimasti parantunut, voidaan odotella pisteitä molemmilta kuskeilta kahdessa viimeisessä kisassa vähän paremmilla aika-ajoilla.
Täältä voi katsella ja verrata ->
http://en.mclarenf-1.com/index.php?page=chart&gp=910&graf=3&dr1=Lewis Hamilton&dr2=Valtteri Bottas
Mutta jos kerta varikolta tulevan tulee väistää niin miksi Vergnen olisi pitänyt tietää (nähdä kuolleeseen kulmaan) että Alonso ajaa verenmaku suussa johonkin typerään väliin. Tuossa tapauksessa pitäisi noinkin kokeneen kuskin älytä, että tämä radalla ajava kuski ei välttämättä voi tietää, että varikolta tulee joku kolmeasataa rinnalle, kun ottaa huomioon vielä millainen varikkosuora on ja iltavalaistus. Vergne ajoi sitä kakkosmutkan ajolinjaa mitä kaikki ajavat ja Alonso kuvitteli että hän varikolta tultuaan, voi huoletta ajaa myös ajolinjalle, kyllä se Vergne väistää.Juuri näin. Alonsohan oli menossa heittämällä Vergnen ohi. Vergne ei vaan tohopäänä edes tajunnut Alonson olevan siellä, eikä siten jättänyt tilaa, vaan Alonso joutui hätäväistämään ulos.
Jos viitataan esimerkiksi Unkariin ni tässä nyt tultiin varikolta mistä se ohitus tapahtui ettei ole vastaavanlainen tilanne missä radan ulkopuolelta ohitettiin.Alonso rikkoi, sitä sääntöä, että ohitti radan ulkopuolelta. Ohituksen jälkeen Alonson olisi pitänyt päästää Vergne takaisin edelleen. Noin siis sääntöjen mukaan, vaikka Vergne kiilasi. Jos järjellä ajattelee niin syyllistää voisi molempia, Alonsoa ohituksesta ja Vergneä kiilaamisesta. Mutta säännöt on olemassa ja pitäisi jättää järkeily pois ja mennä pykälien mukaan ja sen miten niitä on aiemmin tulkittu.
Varikolta tulevan pitää väistää, mutta ei ulos radalta. Alonso hyötyi radalta ulos ajamisesta, joten siitä kuuluisi hänelle rangaistus.Vergneä ei voitu rangaista, koska sääntöjen mukaan varikolta tulevan kuuluu väistää rataa pitkin tulevaa kuljettajaa ja Vergne oli tässä tapauksessa se joka tuli rataa pitkin eikä hän näinollen ollut se jonka olisi kuulunut väistää, mutta sen sijaan Alonso oli se joka tuli varikolta ja hän oli se jonka olisi kuulunut väistää Vergneä.
Sääntöjen mukaan Alonso oli siis se jota hänen ja Vergnen välisessä tilanteessa olisi pitänyt rankaista jos rangaistus olisi annettu.
Varikkotiellä on vähän ahdasta väistellä mihinkään suuntaan.Varikolta tulevan pitää väistää, mutta ei ulos radalta.
Eiks siellä pala vihreä ja sininen valo varikkosuoran ulostulossa. Mitähän se vois tarkoittaa?Varikkotiellä on vähän ahdasta väistellä mihinkään suuntaan.
Edelleenkin haluan nähdä se sääntökohdan muotoilun, jossa varikoltatulijalla on ainoana vastuu väistämisestä.