Formula1 - 2013 - Abu Dhabi - Osakilpailu

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Nämä asfaltoidut reuna-alueet ja jatkuva viivojen ulkopuolella ajelu on kyllä harvinaisen perseestä. Jokainen voi vetää ihan reikä päässä miten sattuu, koska siitä saa välitöntä hyötyä eikä laskua tarvitse kuitata ikinä. Tuomaristolle selitetään niitä näitä kaalinpäitä ettei ollut oma vika enkä hyötynyt ja tuo pakotti plaaplaa koska JALAN NOSTAMINEN KAASULTA EI VAIN OLE VAIHTOEHTO. Kun radan vieressä oli hiekkaa, heikommassa asemassa oleva siirsi jalan jarrulle jos ei halunnut välitöntä keskeytystä. Aika-ajot myös ihan arsesta. VMP! :thumbdown:nope::yuck: Angsti.
Kaikki oli ennen paremmin!
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Olisi tosiaan kiva nähdä tapaus ja perustelut. Oliko ohitus jo alkanut ja vasta sitten Vergne vei tilan?
Eihän sillä ole mitään väliä milloin ohitus on alkanut, kun aiemmin on radan ulkopuolella päätetystäkin ohituksesta rangaistus tullut.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Eli Vergnen olisi pitänyt joka kierroksella kytätä kyseissä oikealle kääntyvässä, 3-4G:n flat-out-mutkassa vasempaan peiliin, ettei vaan joku Alonso raivoa yhtäkkiä varikkosuoralta rinnalle? Mielestäni varikolta radalle palattaessa kuuluu väistää ihan niin kuin kuuluu ajovirheen jälkeenkin, ei tuossa muuten ole mitään järkeä, eikä kovin turvallista. Mutta kaippa se sininen valo jotain siellä varikonulostuloportilla tarkoittaa, tiedä sitten tarviiko sitä noudattaa.
Tottakai olisi pitänyt katsoa ja tallin pitänyt myös varoittaa. Onhan se selvä, että kilpa-autoilijan tulee olla selvillä missä lähimmät autot radalla menevät.

Ongelma tuossa on ratasuunnittelullinen. Paikka on hölmö sen takia, että varikolta tuleva saa jopa paremman vauhdin suoraan kolmosmutkan exittiin/nelosen entryyn kuin radalla ajava. Juuri tästä syystä Alonso oli menossa heittämällä Vergnestä ohi. Tavallaan Vergne tekee mutkan ulostulossa sen paljon puhutun radalta-ajattamisen, mutta sillä erotuksella, että tässä vauhdit ovat melkoiset ja 3:n exit on jo 4:n entry. Eli ollaan menossa rinnakkain mutkaan sisään ja Vergne ei jätä tilaa, koska ei huomannut Alonsoa. Luuli tämän jo menneen.

Ei kuulu tähän asiaan sinänsä, mutta sen ulostulossa leveäksi ajattamisen jonkunasteisen sallimisen, mitä moni täällä halveksuu, minä ymmärrän kyllä. Kysehän on siitä, että puolustaaksesi paikkaasi sisäänmenossa, täytyy useimmiten ottaa tiukempi linja sisäkurvin kautta, jottei kaveri pääse tuikkaamaan sinne. Normaalia. Se aiheuttaa tietysti optimilinjaa hitaamman ulostulon. Jos sen lisäksi ei saisikaan apexin jälkeen ottaa sitä nopeampaa ulostulolinjaa vaan täytyisi antaa ulkopuolella puoliksi rinnalla ajavalle vapaa baana (nopeinta ulostulolinjaa pitkin), menisi laji varsin omituiseksi. Jokainen hitaahkoon mutkaan ajaminen olisi varma ohitus. Jos et peitä sisäpuolta sisäänmennessä kaveri menee sinne. Jos peität, kaveri ajaa ulkoa pyöreätä linjaa rinnalle ja ulostulossa vapaata baanaa ohi. Kärjistäen näin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei kuulu tähän asiaan sinänsä, mutta sen ulostulossa leveäksi ajattamisen jonkunasteisen sallimisen, mitä moni täällä halveksuu, minä ymmärrän kyllä. Kysehän on siitä, että puolustaaksesi paikkaasi sisäänmenossa, täytyy useimmiten ottaa tiukempi linja sisäkurvin kautta, jottei kaveri pääse tuikkaamaan sinne. Normaalia. Se aiheuttaa tietysti optimilinjaa hitaamman ulostulon. Jos sen lisäksi ei saisikaan apexin jälkeen ottaa sitä nopeampaa ulostulolinjaa vaan täytyisi antaa ulkopuolella puoliksi rinnalla ajavalle vapaa baana (nopeinta ulostulolinjaa pitkin), menisi laji varsin omituiseksi. Jokainen hitaahkoon mutkaan ajaminen olisi varma ohitus. Jos et peitä sisäpuolta sisäänmennessä kaveri menee sinne. Jos peität, kaveri ajaa ulkoa pyöreätä linjaa rinnalle ja ulostulossa vapaata baanaa ohi. Kärjistäen näin.
Samaa mieltä tuosta radalta ajattamisesta mutkassa. Mutta se edellyttää että sisälinjalla oleva ajattaja on riittävän edellä suhteessa ulkopuolella olevaan, eli vähintäänkin rinnakkain, eikä millään syöksyllä rinnalle ehtivä vaan koko ajan mutkaan jarruttaessa vähintään rinnakkain. Muuten se on silkkaa päälleajamista eikä rehtiä väistöön painostamista.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Kannattaiskohan tuolla kurvata se varikon ulostulo suoraan kaartaen tonne kurvin 4 ulostuloon, siten, että siinä ehtis se radallakin ajava nähdä sitten jo sen varikolta tulevan pidemmän aikaa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ei kuulu tähän asiaan sinänsä, mutta sen ulostulossa leveäksi ajattamisen jonkunasteisen sallimisen, mitä moni täällä halveksuu, minä ymmärrän kyllä. Kysehän on siitä, että puolustaaksesi paikkaasi sisäänmenossa, täytyy useimmiten ottaa tiukempi linja sisäkurvin kautta, jottei kaveri pääse tuikkaamaan sinne. Normaalia. Se aiheuttaa tietysti optimilinjaa hitaamman ulostulon. Jos sen lisäksi ei saisikaan apexin jälkeen ottaa sitä nopeampaa ulostulolinjaa vaan täytyisi antaa ulkopuolella puoliksi rinnalla ajavalle vapaa baana (nopeinta ulostulolinjaa pitkin), menisi laji varsin omituiseksi. Jokainen hitaahkoon mutkaan ajaminen olisi varma ohitus. Jos et peitä sisäpuolta sisäänmennessä kaveri menee sinne. Jos peität, kaveri ajaa ulkoa pyöreätä linjaa rinnalle ja ulostulossa vapaata baanaa ohi. Kärjistäen näin.
Eihän se näin mene. Sen ulkolinjan voi exitissä ottaa ihan reilusti, jos saa autonsa kokonaan toisen edelle. Ei se mitenkään mahdotonta ole. Jos sen onnistut tekemään ilman ettei toinen sitä jarrutuksen aikana hoksaa, sija jää haltuun helposti. Sitten taas jos tulee virhearvio ja auto on edelleen rinnalla exitissä, sinut pyöräytetään ympäri. Ai niin mutta kun F1:ssä ei ole puskureita, niin kaltoin kohdeltu ei voi hakea oikeutta suoraan :confused:
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Sitten jos tuo kiilaaminen ulostulossa kiellettäisiin, ei voisi ohittajakaan sukeltaa sisäkurviin kun rankkua tulis jos ei jätä tilaa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Sitten jos tuo kiilaaminen ulostulossa kiellettäisiin, ei voisi ohittajakaan sukeltaa sisäkurviin kun rankkua tulis jos ei jätä tilaa.
Tämäpä juuri. Onnistuu ne ohitukset iha rehdein keinoin. Ainaki Alonso ja Räikkönen mm. näissä on onnistunut toistuvasti. Se on vaa paha vetää se viiva, että missä vaiheessa on kiilattu epärehellisesti.. samaa kastia sen kanssa, että "menikö se ny millin vai pari viivan yli" radalta poistumisissa, ku ei oo varmaa tekniikkaa niiden tarkastamiseen.

Yks seikka useilta on jääny huomioimatta (tai ainaki mainitsematta). Siellä kisaa ne kuskit ja tietää nää asiat. Ei parane olla täysin persläpi, ku jossain vaiheessa alkaa saamaan samaa kohtelua takas. Mainitsen taas Alonson ja Kimin, mut he ovat selvästikin ansainneet kunnioituksensa ja heitä ei kiilailla (mitä ny joku perezin ääliö), ku vastapuoli tietää heidän olevan reiluja myöskin. Rispect to rispect.

Jalkapalloon on aina hyvä verrata, jos siellä on joku kusipää, nii ko. henkilö opetetaan tavoille ja loppunee jossain vaiheessa se touhu. Tarpeeksi monta kertaa ku sattuu nilkoille, nii alkaa miettiin omiakin tekemisiä. Ikävä kyllä tätä käytetään myös rehellisiin onnistujiin.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Sitten jos tuo kiilaaminen ulostulossa kiellettäisiin, ei voisi ohittajakaan sukeltaa sisäkurviin kun rankkua tulis jos ei jätä tilaa.
Tuollainen sääntömuutos ei lopettaisi ainakaan Perezin tyyliä aloittaa ohitus kamikazesyöksyllä sisäkaarteen puolelle, koska hän ei ymmärtäisi tehneensä mitään väärää saadessaan rangaistuksen.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Tuollainen sääntömuutos ei lopettaisi ainakaan Perezin tyyliä aloittaa ohitus kamikazesyöksyllä sisäkaarteen puolelle, koska hän ei ymmärtäisi tehneensä mitään väärää saadessaan rangaistuksen.
No se, sen oloinen kaveri et tarvittais firman pikkujoulut ennen ku uskoo.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Ylös