Eli Vergnen olisi pitänyt joka kierroksella kytätä kyseissä oikealle kääntyvässä, 3-4G:n flat-out-mutkassa vasempaan peiliin, ettei vaan joku Alonso raivoa yhtäkkiä varikkosuoralta rinnalle? Mielestäni varikolta radalle palattaessa kuuluu väistää ihan niin kuin kuuluu ajovirheen jälkeenkin, ei tuossa muuten ole mitään järkeä, eikä kovin turvallista. Mutta kaippa se sininen valo jotain siellä varikonulostuloportilla tarkoittaa, tiedä sitten tarviiko sitä noudattaa.
Tottakai olisi pitänyt katsoa ja tallin pitänyt myös varoittaa. Onhan se selvä, että kilpa-autoilijan tulee olla selvillä missä lähimmät autot radalla menevät.
Ongelma tuossa on ratasuunnittelullinen. Paikka on hölmö sen takia, että varikolta tuleva saa jopa paremman vauhdin suoraan kolmosmutkan exittiin/nelosen entryyn kuin radalla ajava. Juuri tästä syystä Alonso oli menossa heittämällä Vergnestä ohi. Tavallaan Vergne tekee mutkan ulostulossa sen paljon puhutun radalta-ajattamisen, mutta sillä erotuksella, että tässä vauhdit ovat melkoiset ja 3:n exit on jo 4:n entry. Eli ollaan menossa rinnakkain mutkaan sisään ja Vergne ei jätä tilaa, koska ei huomannut Alonsoa. Luuli tämän jo menneen.
Ei kuulu tähän asiaan sinänsä, mutta sen ulostulossa leveäksi ajattamisen jonkunasteisen sallimisen, mitä moni täällä halveksuu, minä ymmärrän kyllä. Kysehän on siitä, että puolustaaksesi paikkaasi sisäänmenossa, täytyy useimmiten ottaa tiukempi linja sisäkurvin kautta, jottei kaveri pääse tuikkaamaan sinne. Normaalia. Se aiheuttaa tietysti optimilinjaa hitaamman ulostulon. Jos sen lisäksi ei saisikaan apexin jälkeen ottaa sitä nopeampaa ulostulolinjaa vaan täytyisi antaa ulkopuolella puoliksi rinnalla ajavalle vapaa baana (nopeinta ulostulolinjaa pitkin), menisi laji varsin omituiseksi. Jokainen hitaahkoon mutkaan ajaminen olisi varma ohitus. Jos et peitä sisäpuolta sisäänmennessä kaveri menee sinne. Jos peität, kaveri ajaa ulkoa pyöreätä linjaa rinnalle ja ulostulossa vapaata baanaa ohi. Kärjistäen näin.