Ovatko rallit(kin) helpottuneet?

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Kun autoja on näemmä helpompi ajaa,kysymys kuuluu onko rallitkin nykyään helpompia?

Vähän tuntuu että ovat.

Ennenvanhaan eri radoilla juhli useampi eri voittaja.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16142
Sijainti
Tampereen lenkki
Nykyisin kisat ovat enemmän nopeuskilpailuja kuin selvitymiskisoja kuten ennen. Lisäksi vielä 90-luvulle saakka oli tyypillistä, että kuski ei ajanut kaikkia kisoja, vaan tiimi valitsi kisaan "spesialistit". Lisäksi tiimit eivät edes osallistuneet kaikkiin kilpailuihin, ja esimerkiksi Toyota loisti B-ryhmän aikana Afrikan kisoissa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nykyisin kisat ovat enemmän nopeuskilpailuja kuin selvitymiskisoja kuten ennen. Lisäksi vielä 90-luvulle saakka oli tyypillistä, että kuski ei ajanut kaikkia kisoja, vaan tiimi valitsi kisaan "spesialistit". Lisäksi tiimit eivät edes osallistuneet kaikkiin kilpailuihin, ja esimerkiksi Toyota loisti B-ryhmän aikana Afrikan kisoissa.
Toyota Celica TCT ja Nissan 240 RS olivat kilpailukykyisiä lähinnä juuri Afrikan ralleissa. Etenkään Korsikalla kummallakaan ei tehnyt yhtään mitään. Toisaalta joku Rellu 5 Maxi Turbo ei juurikaan loistanut muissa kisoissa kuin Korsikalla.
Lancia-tiimi ei koskaan katsonut aiheelliseksi (valitettavasti!) tuoda Stratosta Jyskälään. Samoin mukamas-maailmanmestari Walter Röllipeikko ei koskaan uskaltautunut mittaamaan vauhtiaan Markkua ja kumppaneita vastaan Jyväskylässä... Ilmeisesti säikähti niin '74 Tunturissa vironpottuja....
Eikä tuo Ruotsiinkaan uskaltautunut kuin kahdesti.

Kyllähän rallin luonne on muuttunut lähinnä sprintti-kisoiksi verrattuna siihen mitä ne olivat vielä 80-luvun alkupuolellakin. Silloin kuskit ajoivat yötä päivää liki samoilla silmillä. Lisäksi rallit ovat nykyisin kovin samankaltaisia. Sarjasta pitäsi karsia muutama keskieuroopan kisa pois ja tuoda tilalle Safarin, Bandaman ja Indonesian rallien kaltaisia selviytymis-taistoja ja mielellään myös toinen selkeä lumiralli - esim. Alaskaan tai luoteis-Kanadaan.

12 kilpailun sarja, jossa 2 lumirallia + Monte, 2 "viidakkokisaa", 4 assukisaa (mukaanlukien Korsika) ja 3 vauhdikkaampaa sorakisaa. Perinteisen "RAC:n" voisi korvata joku Skotlannin ralli tai sitten vaikka Manx International.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3415
Sijainti
Lahti
Sähän puhut nyt ralliautoilusta ja sen sisimmästä olemuksesta. Olisihan se rouheeta meininkiä!
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Onhan se kyllä selvää et sprinttirallit ovat helpoampiku 90-luvun rallit.

Ei siitä ny perhana pääse yhtään minnekään!
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Perinteisen "RAC:n" voisi korvata joku Skotlannin ralli tai sitten vaikka Manx International.
Miksei vaan tuoda perinteistä "RAC":tä takaisin?

Walesin rallisprintti on aika tuhnu verrattuna taannoiseen koko Pohjois-Englannin + Walesin kattaneeseen rallireittiin.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Samoin mukamas-maailmanmestari Walter Röllipeikko ei koskaan uskaltautunut mittaamaan vauhtiaan Markkua ja kumppaneita vastaan Jyväskylässä... Ilmeisesti säikähti niin '74 Tunturissa vironpottuja....
Eikä tuo Ruotsiinkaan uskaltautunut kuin kahdesti.
Walter Röhrl ei omien sanojensa mukaan ajanut kertaakaan Jyväskylän suurajoissa hyppyreiden takia ja ongelma hyppyreissä ei tainnut olla niinkään niiden koot vaan niiden määrä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16142
Sijainti
Tampereen lenkki
Se piti vielä sanoa, etten tiedä onko varsinaisesti helpompaa ajaa 300 km pätkiä koko ajan täysiä ja yksikin spinnaus voi aiheuttaa eron, jota ei ajamalla kiinni saa - verrattuna 1000 km ralliin, jossa ei edes voi yrittää ajaa koko ajan täysiä, jotta auto kestäisi maaliin. Lisäksi kun keskinopeudet nousevat, vaaditaan kuskin reaktioilta koko ajan enemmän. Toisaalta maaliinselviytymisaspektikin on muuttunut sen suhteen, että ennen sai huoltaa autoa milloin halusi, tarvittaessa vaikka helikopterilla tultiin korjaamaan kesken pätkää - nykyisin pitää ajaa puolen päivän pätkät samoilla renkailla ja ilman huoltoa.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Joo, nykyrallit on niin helppoja, ettei enää pysty vetämään edes körssiä pätkällä, niin kuin ennen wanhoina hyvinä aikoina. :rolleyes:
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
Miksei vaan tuoda perinteistä "RAC":tä takaisin?

Walesin rallisprintti on aika tuhnu verrattuna taannoiseen koko Pohjois-Englannin + Walesin kattaneeseen rallireittiin.
Kelpaisi! Vanha, pitkä RAC (-85 viimeinen) oli todellinen koitos, jossa kuskit punnittiin:thumbup:
 

iJones

Active member
Liittynyt
27.5.2008
Viestit
30
Toyota Celica TCT ja Nissan 240 RS olivat kilpailukykyisiä lähinnä juuri Afrikan ralleissa. Etenkään Korsikalla kummallakaan ei tehnyt yhtään mitään.
Celican olis luullu olevan hyvinkin kätevä Korsikalle. Olihan siinä tehoa ja olis neulansilmissä kääntyny sujuvammin kuin nelivedot. Mutta eipä TCT:llä siellä koskaan ajettu. Lähimpänä on Fritzinger joka kävi '83 keskeyttämässä RA63:lla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Celican olis luullu olevan hyvinkin kätevä Korsikalle. Olihan siinä tehoa ja olis neulansilmissä kääntyny sujuvammin kuin nelivedot. Mutta eipä TCT:llä siellä koskaan ajettu. Lähimpänä on Fritzinger joka kävi '83 keskeyttämässä RA63:lla.
Vetopito taisi olla ongelma. Keveät ja ketterät Lanciat keskimoottoreineen putsasivat palkintopöydät ennen 205:ta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Vetopito taisi olla ongelma. Keveät ja ketterät Lanciat keskimoottoreineen putsasivat palkintopöydät ennen 205:ta.
Lanciat (Stratos ja 037) ja Rellu 5 olivat oikein elementissään Korsikan syheröisillä asvalttiteillä.

70 luvun alkupuolen assukisoja hallitsivat Alpine A110t, sitten 74-81 oli Fiat-Lancian dominanssia, jonka rintaman rikkoi ainoastaan 1980 Jean-Luc Therier Porschella. 1982 Markun 9s sija oli parasta mihin Lanciat pystyivät (jopa Muttosen Minna oli Audillaan edellä vaikka Ur-Quattrosta ja ketteryydestä asvalttiserpoissa voi puhuakaan edes samalla viikolla. 1983 ja 1984 Lancia otti kolmois- ja kaksoisvoitot.
Ainoa Korsikalla Datsunilla pärjännyt on Tony Pond: '81 Violet GT:lla 3s ja '83 240 RS:lla 6s
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Se piti vielä sanoa, etten tiedä onko varsinaisesti helpompaa ajaa 300 km pätkiä koko ajan täysiä ja yksikin spinnaus voi aiheuttaa eron, jota ei ajamalla kiinni saa - verrattuna 1000 km ralliin, jossa ei edes voi yrittää ajaa koko ajan täysiä, jotta auto kestäisi maaliin. Lisäksi kun keskinopeudet nousevat, vaaditaan kuskin reaktioilta koko ajan enemmän. Toisaalta maaliinselviytymisaspektikin on muuttunut sen suhteen, että ennen sai huoltaa autoa milloin halusi, tarvittaessa vaikka helikopterilla tultiin korjaamaan kesken pätkää - nykyisin pitää ajaa puolen päivän pätkät samoilla renkailla ja ilman huoltoa.
Aivan. Kyllähän sitä aina puhutaan, kuinka ralli oli ennen vanhaan miesten touhua ja nykyrallit eivät ole mitään, mutta molemmissa aikakausissa on kyllä omat vaikeutensa ja helppoutensa.
Joskus 70-80-luvulla haastetta ovat tuoneet ainakin se, että autot olivat ajettavuuden ja alustan ja renkaiden osalta paljon vaikeampia ja työläämpiä ajaa, ainakin jollain B-ryhmän tehoilla. Rohkeuttakin on kuljettajilta kysytty varmasti enemmän sen aikaisilla turvavarusteilla ja osittain autojen materiaalinkin osalta. Myös rallien pituus ja yöajaminen ovat vaatineet sisua ja keskittymistä.
Nykypäivänä haasteet ovat toisenlaiset. Näistä jo mainitsitkin, mutta nykyään on tosiaan pakko puristaa täysillä kokoajan ja sekunnit ovat todella tiukassa, koska kisatkin ovat paljon lyhyempiä. Kyllä sekin vaatii kanttia ja kovaa keskittymiskykyä. Jatkuvaa paineen alla ajamista ja vielä kun siihen yhdistää sen tosiasian, että moni kuski joutuu ajamaan kokoajan tallipaikkansa/sponsorirahojen puolesta paineen alla, niin ei se nykyäänkään helppoa ole. Pitihän sitä ennen vanhaankin toki hyvin ajaa, jos meinasi että tallipaikka järjestyy seuraavillekin kausille, mutta kyllä ne vaatimukset nykyään on ihan toista luokkaa. Itse auton käsittely ja ajaminen on tehty nykyään helpommaksi ja mukavammaksi kuin ennen, mutta toisaalta onnistunut suoritus vaatii hirveää tarkkuutta ja hienosäätöä ja myös autojen nykytekniikan/elektroniikan tuntemusta, että autosta saa todella kaiken irti.

Ehkä vähän huono ja karkea vertaus, mutta ennen vanhaan hyvä suoritus oli sitä ,että pideltiin raaálla voimalla ja rohkeudella väsyneenä ja hiki päässä vikuria ja ärhäkkää hevosta hyppysissä mahdollisimman kovassa nopeudessa ja päästiin turvallisesti maaliin. Nykyään hyvä suoritus on sitä, että istutaan hengitys salpautuneena, aistit herkillä liikkumatta paikallaan, silmissä vaan vilisee ja painellaan nippeleitä ja nappeleita huippunopealla reaktioherkkyydellä kuin jotain vauhdikasta tietokonepeliä ja yritetään päästä millintarkalla ohjauksella ja ajoituksella turvallisesti maaliin.:D
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3415
Sijainti
Lahti
Tämä keskustelu kiertyy takaisin siihen, mikä ralliautoilun sisin ydin on? Tai mitä se voisi olla? Tai mitä sen pitäisi olla, jotta se vielä olisi sitä ja kävisi samalla "kaupaksi"?
 
Ylös