Se piti vielä sanoa, etten tiedä onko varsinaisesti helpompaa ajaa 300 km pätkiä koko ajan täysiä ja yksikin spinnaus voi aiheuttaa eron, jota ei ajamalla kiinni saa - verrattuna 1000 km ralliin, jossa ei edes voi yrittää ajaa koko ajan täysiä, jotta auto kestäisi maaliin. Lisäksi kun keskinopeudet nousevat, vaaditaan kuskin reaktioilta koko ajan enemmän. Toisaalta maaliinselviytymisaspektikin on muuttunut sen suhteen, että ennen sai huoltaa autoa milloin halusi, tarvittaessa vaikka helikopterilla tultiin korjaamaan kesken pätkää - nykyisin pitää ajaa puolen päivän pätkät samoilla renkailla ja ilman huoltoa.
Aivan. Kyllähän sitä aina puhutaan, kuinka ralli oli ennen vanhaan miesten touhua ja nykyrallit eivät ole mitään, mutta molemmissa aikakausissa on kyllä omat vaikeutensa ja helppoutensa.
Joskus 70-80-luvulla haastetta ovat tuoneet ainakin se, että autot olivat ajettavuuden ja alustan ja renkaiden osalta paljon vaikeampia ja työläämpiä ajaa, ainakin jollain B-ryhmän tehoilla. Rohkeuttakin on kuljettajilta kysytty varmasti enemmän sen aikaisilla turvavarusteilla ja osittain autojen materiaalinkin osalta. Myös rallien pituus ja yöajaminen ovat vaatineet sisua ja keskittymistä.
Nykypäivänä haasteet ovat toisenlaiset. Näistä jo mainitsitkin, mutta nykyään on tosiaan pakko puristaa täysillä kokoajan ja sekunnit ovat todella tiukassa, koska kisatkin ovat paljon lyhyempiä. Kyllä sekin vaatii kanttia ja kovaa keskittymiskykyä. Jatkuvaa paineen alla ajamista ja vielä kun siihen yhdistää sen tosiasian, että moni kuski joutuu ajamaan kokoajan tallipaikkansa/sponsorirahojen puolesta paineen alla, niin ei se nykyäänkään helppoa ole. Pitihän sitä ennen vanhaankin toki hyvin ajaa, jos meinasi että tallipaikka järjestyy seuraavillekin kausille, mutta kyllä ne vaatimukset nykyään on ihan toista luokkaa. Itse auton käsittely ja ajaminen on tehty nykyään helpommaksi ja mukavammaksi kuin ennen, mutta toisaalta onnistunut suoritus vaatii hirveää tarkkuutta ja hienosäätöä ja myös autojen nykytekniikan/elektroniikan tuntemusta, että autosta saa todella kaiken irti.
Ehkä vähän huono ja karkea vertaus, mutta ennen vanhaan hyvä suoritus oli sitä ,että pideltiin raaálla voimalla ja rohkeudella väsyneenä ja hiki päässä vikuria ja ärhäkkää hevosta hyppysissä mahdollisimman kovassa nopeudessa ja päästiin turvallisesti maaliin. Nykyään hyvä suoritus on sitä, että istutaan hengitys salpautuneena, aistit herkillä liikkumatta paikallaan, silmissä vaan vilisee ja painellaan nippeleitä ja nappeleita huippunopealla reaktioherkkyydellä kuin jotain vauhdikasta tietokonepeliä ja yritetään päästä millintarkalla ohjauksella ja ajoituksella turvallisesti maaliin.