Marussia F1 Team lopettaa tomintansa?

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
10. Marussia ei pääse kuittaamaan kymmenenestä sijasta luvattua 40 miljoonaa, koska se edellyttäisi vakiosijoitusta tällä paikalla viime vuosina. Hyväksyttään Concorden sille kuitenkin taattiin 20 miljoonaa, jos se on kymmenes.

- Vakiosijoitusta?

11. Caterham jää tässä jaossa kokonaan rahatta.

Lähde: TS

Ilmeisesti mitään eritystä tarvetta yhdeksää tallia suuremmalle osallistujamäärälle ei ole?
Vakiosijoitus meinaa sitä, että pitää olla 10 parhaan joukossa kahtena vuotena kolmesta. Palkintorahapotti jaetaan kahtia: toinen puoli jaetaan tasan top 10:n kesken, ja näihin rahoihin kiinnipääsemisen edellytyksenä on tuo "vakiosijoitus". Toinen puoli jaetaan valmistajien mm-sarjan sijoitusten mukaan. Mestarille eniten, kymmenennelle vähiten.

Caterhamin rahatta jääminen ihmetyttää, koska se on ollut top 10:ssä kahtena aiempana vuonna, ja olisi näin ollen oikeutettu tuohon tasan jaettavaan pottiin. Marussia vei nyt kymppipaikan, ja sen pitäisi saada tuosta rahapotin jälkimmäisestä puolikkaasta 10. sijan mukainen rahamäärä.

Rahanjaon perusteista on tällä hetkellä liikkeellä suurin piirtein yhtä monta versiota kuin on siitä kirjoittavia journalistejakin. Viimeisin concordesoppari päättyi viime vuonna, joten nyt mennään uusien pykälien mukaan, eikä tässä nyt osaa sanoa kenellä se varma tieto näistä asioista on.

e: on hyvä muistaa se, etteivät kaikki tallit välttämättä ole allekirjoittaneet samanlaista sopimusta. Aiemmin rahanjako määrättiin Concordessa, mutta nyt jokaisella tallilla on oma sopparinsa Bernien kanssa. Tämä on myös mahdollistanut Ferrarin ja RB:n räikeän suosimisen, sekä Marussian erilaisen diilin.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei ole ihmekään, ettei uusia talleja kiinnosta kun taustalla toimiva rahanjako on noin korruptoitunut.

Teknisessä haasteessa olisi jo tarpeeksi, mutta lisäksi rahanjako ei ole lähelläkään oikeudenmukaista.
 

kempula

Well-known member
Liittynyt
14.4.2013
Viestit
630
Tuo pitäsi olla niin, että paskin talli saa eniten rahaa. Ferrarilla ja McLarenilla on kyllä massia omastakin takaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Marussian ja Sauberin fuusioitumisen lisäksi myös Venäjällä pyöritelty ja huhuissa puhuttu Russian Timen yhdistyminen Marussian kanssa tai Marussian lopettaessa sen tulo f1:siin avaisi myös sille tien.

Nykyisen Concorden kanssa on epäselvää, että onko olemassa sellaista eli hyväksyttyä tämän vuoden uutta Concordea vai mennäänkö Maranellon Sopimuksen kaltaisten ehtojen mukaan joka ainakin selittäisi vielä jossain määrin nuo luvut.

Edellinen täysin Concordesta erilainen tallien sopimus oli Pierre Ugeauxin aikainen ns. Brysselin Sopimus jossa luvut tallien saamien summien välillä olivat suhteellisesti vieläkin huikeammat kuin nykyään.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Yhtä sairasta on tuo rahanjako jalkapallopuolellakin. Esim. Espanjassa Real Madrid ja Barcelona saavat kumpikin tv-rahaa 140M euroa, kun sitten lähes kaikki muut joukkueet joutuvat tyytymään n. 10 kertaa pienempään pottiin.

Englannissa tilanne on paljon parempi kun kaikki joukkueet saavat sen 40-60M.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Ei ole ihmekään, ettei uusia talleja kiinnosta kun taustalla toimiva rahanjako on noin korruptoitunut...
Eikös osasyy, tai pääsyy, tähän ole se autonvalmistajien uhkailu omasta sarjasta. Siihen liittyen Bernie latasi kunnon bonukset Ferrarille ja muille, että ne sitoutuisivat pysymään hänen F1 sarjassa. Ja kuten tiedetään, eihän saavutetuista eduista tingitä, joten bonukset roikkuu mukana pitkään.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eikös osasyy, tai pääsyy, tähän ole se autonvalmistajien uhkailu omasta sarjasta. Siihen liittyen Bernie latasi kunnon bonukset Ferrarille ja muille, että ne sitoutuisivat pysymään hänen F1 sarjassa. Ja kuten tiedetään, eihän saavutetuista eduista tingitä, joten bonukset roikkuu mukana pitkään.
Saavutetuista eduista ei varmasti tingitä, mutta jos talleja rupeaa tipahtelemaan sarjasta pois, Bernie joutuu parantamaan jämätallien etuja joilla ne pysyvät sarjassa tai joilla pudonneiden tilalle saadaan uusia. Joku kuuden tallin sarja olisi aivan kuollut.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tuo pitäsi olla niin, että paskin talli saa eniten rahaa. Ferrarilla ja McLarenilla on kyllä massia omastakin takaa.
hahah :D Hyvä bisneshän se ois olla aina viimeinen ja netota hyvät summat tekemättä mitään.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
hahah :D Hyvä bisneshän se ois olla aina viimeinen ja netota hyvät summat tekemättä mitään.
Kyllähän menestysboonukset pitää olla, mutta jotain suhteellisuutta rahanjakoon silti.

Kaikille jotain, mutta portaittain ylöspäin ilman jättimäisiä loikkia.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Täh.. jos mukamas ensimmäinen allekirjoittaja saa noin suuret bonukset, nii mikä on estäny marussiaa tai caterhamia allekirjoittamasta ensimmäisenä? Ei vissii mee tässääkää nallekarkit tasan; soppari on tarjottu tyrkylle viimeisten joukossa?
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Marussian ja Sauberin fuusioitumisen lisäksi myös Venäjällä pyöritelty ja huhuissa puhuttu Russian Timen yhdistyminen Marussian kanssa tai Marussian lopettaessa sen tulo f1:siin avaisi myös sille tien.
Eli venäläiset tallit toimivat vähän kuin konekiväärin panosvyö-periaatteella; kun yksi talli on antanut panoksensa lajille, lentää se pihalle uuden työntyessä sisään (Midland-Marussia-Russian Time)
:D

Näin jälkeen päin ajatellen 2000-luvun belle epoque-aikakautta F1:ssä edustavat Schumin ja Vettelin aikakausien välivuodet 2009, tietenkin jo Kimin mestaruudenkin vuoksi. Usein tuntuu, että sääntömuutokset ovat aina vain jonkinlainen "amfetamiiniannos" sarjan mielenkiintoisuudelle, koska piristeen vaikutuksen lakattua löytyy taas uusi "kultasormi" hallitsemaan lajia vuosia peräkkäin, jolloinka muutamia jännittäviä vuosia seuraavat yhden kuskin "dominovuodet" tuntuvat vieroitusoireimaisesti helvetillisen ahdistavilta. :(

Taas joudun muistuttamaan siitäkin, kuinka eräs "Mr Vapaastihengittävä" aikoinaan varoitti liika intoilemasta automerkkien tulosta F1:iin, koska niiden vetäydyttyä sarja todennäköisesti ajautuu nykyisenkaltaiseen ahdinkoon.

Mercedes hämmentää soppaa Ykkösissä vielä jokusen vuoden, tämän jälkeen sarja saattaa olla pelkkää Maranellon orin epätoivoista kamppailua pahaa punaista härkää vastaan muiden tallien mitellessä jämäsijoista. :nope:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyllähän menestysboonukset pitää olla, mutta jotain suhteellisuutta rahanjakoon silti.

Kaikille jotain, mutta portaittain ylöspäin ilman jättimäisiä loikkia.
Saman voisi sanoa Ferrarista kun saavat boonuksia tekemättä mitään, sillä saavat ylimääräistä samoilla tuloksilla tosiin verrattuna vain siksi että ovat Ferrari :eek:

Tässä on vähän samaa verrattuna siihen että vastikkeetonta sosiaaliturvaa haukutaan ansaitsemattomaksi, mutta samalla joutoportaat vetää budjetista itselleen muhkeita korvauksia pelkällä olemassaolollaan, tekemättä käytännössä muuta kuin huonoja päätöksiä :eek:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tuo Ferrarin legendasopimus tuli voimaan jo 2005 Concordessa. Silloinen ylimääräinen potti oli noin 5 % ylimääräistä kokonaispotista. Sen jälkeen ainakin Red Bull on myös saanut oman ylimääräisen osansa ja joidenkin aiempien huhujen mukaan myös McLarenilla on ollut vastaava ylimääräinen pikku tulonlähde.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Täh.. jos mukamas ensimmäinen allekirjoittaja saa noin suuret bonukset, nii mikä on estäny marussiaa tai caterhamia allekirjoittamasta ensimmäisenä? Ei vissii mee tässääkää nallekarkit tasan; soppari on tarjottu tyrkylle viimeisten joukossa?
Ei niille tarjottu alkuun mitään sopparia. Caterhamille annettin ota tai jätä -lappu allekirjoitettavaksi, ja Marussia sai omansa vasta tänä syksynä, kun oli ensin huhujen mukaan uhkaillut EU:n kilpailupykälillä tai jollain vastaavalla.

Tähän koko soppaan tiivistyy hyvin formuloiden politiikka. Talleilla oli FOTA:n avulla mahdollisuus vetää yhtä köyttä ja kiristää Bernieltä hyvät ehdot. Mutta sitten kävi niin kuin aina ennenkin on käynyt: tallit kääntyivät toisiaan vastaan ja alkoivat tavoitella vain omaa etuaan. Red Bull ja Ferrari lipesivät ensin rintamasta ja saivat Bernieltä kunnon bonuksen. Hajoita ja hallitse voi olla vanha taktiikka, mutta toimii vielä tänä päivänäkin formuloissa varsin hyvin. Kun kaksi kärkitallia oli pois FOTA:n riveistä, seurasivat kaikki muut kiltisti perässä.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Talleilla oli FOTA:n avulla mahdollisuus vetää yhtä köyttä ja kiristää Bernieltä hyvät ehdot. Mutta sitten kävi niin kuin aina ennenkin on käynyt: tallit kääntyivät toisiaan vastaan ja alkoivat tavoitella vain omaa etuaan. Red Bull ja Ferrari lipesivät ensin rintamasta ja saivat Bernieltä kunnon bonuksen. Hajoita ja hallitse voi olla vanha taktiikka, mutta toimii vielä tänä päivänäkin formuloissa varsin hyvin. Kun kaksi kärkitallia oli pois FOTA:n riveistä, seurasivat kaikki muut kiltisti perässä.
-Tuo, jos mikä pitää paikkansa. :ahem:
Muissa auto/moottoriurheiluluokissa tosin ei tietääkseni edes ole mitään valmistajien yhdistystä.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Minkä takia FIA ei jatkuvasti hae uusia talleja? Ei siitä mitään tule, jos joulukuussa sanotaan, että ensi vuonna mahtuu taas mukaan. Haku kaudelle 2014 olisi pitänyt aloittaa jo vuosia sitten, että potentiaalisilla talleilla on aikaa valmistautua.
Kovasti tuntuu olevan vaikea uuden tallin menestyä, esimerkkeinä Marussia, Caterham, HRT ja US F1. Todennäköisesti Toyotan projektia jatkanut Stefan GP olisi ollut paras uusi talli.

Minusta GP2:ssa tallien pitäisi rakentaa itse runkonsa. Näin F1:een tähtäävillä talleilla olisi enemmän kokemusta auton suunnittelusta.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Saman voisi sanoa Ferrarista kun saavat boonuksia tekemättä mitään, sillä saavat ylimääräistä samoilla tuloksilla tosiin verrattuna vain siksi että ovat Ferrari :eek:
Niin. Sehän ei ole kai sitten juuri mitään että on kuutisenkymmentä vuotta kuulunut olennaisena osana sarjaan ja kasvanut tallina legendaariseen maineeseen. F1 tarvii Ferrarin. On sillä nyt hieman toisenlaiset perinteet kuin RedBullilla.
 
Ylös