Tieto kehitti tuomioistuimille sovelluksen - toiminta hidastui, budjetti ylittyi ja aikataulu venyi
Uusi järjestelmä hidastaa toimintaa tuomioistuimissa, vaikka sen piti nopeuttaa oikeusjuttujen käsittelyä. Tuomion antamiseen voi kulua jopa kolme kuukautta, kun se ennen annettiin vanhalla järjestelmällä kuukaudessa.
Puolitoista vuotta aikataulusta myöhästyneen järjestelmän kehittäminen tuli myös arvioitua kalliimmaksi. Oikeusministeriö on pestannut konsulttifirma Kpmg:n pureutumaan siihen, miksi 4,4 miljoonan euron budjetti venähti kuuteen miljoonaan. Ensimmäiset vastaukset saataneen kuluvan viikon torstaina.
Järjestelmän on toimittanut Tieto. Ritu-hankkeen puheenjohtaja Heikki Liljeroosin mukaan Tieto omistaa myös ”joidenkin järjestelmän osien” tekijänoikeudet niin, että jatkokehitys on ostettava Tiedolta.
Järjestelmää tullaan kuluvan vuoden aikana jatkokehittämään erityisessä jatkokehitysprojektissa, jota varten on valikoitu kenttää edustava joukko. Ryhmä koostuu päällikkötuomareista, käräjäsihteereistä ja it-alan ammattilaisista.
Jatkokehitystä ja ylläpitoa varten on Liljeroosin mukaan korvamerkattu "toista miljoonaa euroa".
Liian kilttejä testejä?
Käyttäjät ovat kritisoineet Ritua vaikeakäyttöiseksi, mikä heijastuu tuomioiden laatimisen pitkittymisenä. Erityisesti ongelmia ovat aiheuttaneet niin sanotut suuret jutut.
Heikki Liljeroos painottaa, että sovelluksen käytettävyyttä testattiin useammassa käräjäoikeudessa. Testikäyttäjinä oli sekä tuomareita että käräjäsihteereitä.
”Kehitysvaiheessa ilmeni joitain teknisiä ongelmia, mutta käyttöliittymään ei juurikaan puututtu”, Liljeroos toteaa.
Testaukseen oli kuitenkin valittu hyvin yksinkertaisia juttuja, joissa oli yksi syytetty ja yksi syytekohta. Kun tositilanteessa eteen on tullut laajoja rikosjuttuja, joissa on paljon vastaajia ja paljon syytekohtia, on sovelluksen käyttö koettu kohtuuttoman hankalaksi.
Liljeroos ei ollut mukana projektissa alusta asti eikä siksi osaa kertoa, miksei monimutkaisempia tapauksia testattu.
Käyttäjät eivät ymmärtäneet muutosta
Vaikka Ritu annettiin myös loppukäyttäjien testattavaksi, olisi Liljeroosin mukaan kentän ääntä voitu kuunnella vieläkin tarkemmin.
”Käytettävyyteen olisi pitänyt kiinnittää enemmän huomiota. Myös perehdytykseen olisi pitänyt varata enemmän aikaa. Projektin myöhästyttyä koulutusajankohdat eivät enää osuneet kunnolla kohdalleen”, Liljeroos sanoo.
Tuomarikunnalle ei myöskään onnistuttu perustelemaan uuteen järjestelmään siirtymisen tärkeyttä.
Rikostuomioistuinsovellus Ritun ongelmista uutisoi ensimmäisenä Yle.