Ajoneuvoverotusuudistushankekeskustelu

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Toteutuessaan tää vois nostaa Nokian pörssikurssia huikeesti joten olen ehdottomasti kannalla. Tottakai tahdon ajoneuvooni GPS-paikantimen. Tässä on nyt Suomella ainutlaatuinen tilaisuus, ei astua molemmin jaloin paskaan vaan hypätä lietesammioon ihan tyylipuhtaasti pommilla pitämättä edes nenästä kiinni.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tuo Ollilan työryhmän lobbaama, naurettava kilometriverotuksen miljardihanke pitää kuopata näille sijoilleen.
Pitää -> pitäisi. Yksikään puolue tai edes merkittävä poliitikko ei ole tainnut lausua selvää kielteistä kannanottoa asiaan, joten mistä muusta se kertoo kuin vähintäänkin kohtalaisen myönteisestä suhtautumisesta asiaan?

Vaiteliaisuuden perusteluksi ei kelpaa se että asia on vasta alkutekijöissään koska perusperiaate on selvillä.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Toi mun jutun juju oli oikeastaan siinä, että miksi helvetissä rakentaa miljardisysteemit kun ilmankin ne verot voi tavalla tai toisella kerätä, ilman mitään fyysisiä investointeja - ja vielä laitteisiin jotka ovat heti kohta vanhentunutta tekniikkaa.
No sä kyllä tiedät tähän vastauksen, mutta kerron sen tässä kuitenkin.

Siksi, että se miljardisysteemi on hyvä bisnes sitä Ollilalle lobanneille kavereilleen.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Nähtiinhän se katsastustoiminnan yksityistämisen yhteydessäkin, että sehän on varsinainen rahasampo tommonen yritys, joka tekee semmosta hommaa, joka on lakisääteinen. Eli jos aiot käyttää, jotain sun on pakko ostaa kyseinen lisäpalvelu jostain.

Jos joku keksis säätää lain, että Suomessa on kaikkiin juomavesihanoihin liitettävä mittari, joka tarkkailee esimerkiksi kyseisen juoman radon-tasoja, niin meikäläinen sijoittaisi välittömästi omat ja varastetut rahat kyseisiä värkkejä valmistavaan yritykseen.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Olen saanut tietoa, että tulevaisuudessa juuri kukaan ei aja autoa vaan joka zaikomilla on oma helikopteri. Odotan innolla.
Sinä tulkitsit saamasi tiedon väärin, koska se minkä sinä tulkitsit olevan helikopteri on todellisuudessa ilmassa leijuva auto ja tulevaisuudessa kaikilla on ilmassa leijuva auto.
 

Örfil

Guest
Pitää -> pitäisi. Yksikään puolue tai edes merkittävä poliitikko ei ole tainnut lausua selvää kielteistä kannanottoa asiaan, joten mistä muusta se kertoo kuin vähintäänkin kohtalaisen myönteisestä suhtautumisesta asiaan?

Vaiteliaisuuden perusteluksi ei kelpaa se että asia on vasta alkutekijöissään koska perusperiaate on selvillä.
Joo mutta asia toteutuu vasta niin monen vaalikauden päästä ettei kukaan järkevä (?) poliitikko mene ja kommentoi asiaa ja pilaa seuraavia vaaleja nyt kommentoimalla asiaa josta tulee takuulla rähinää ja urputusta. Onhan tuo nyt selviö.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Joo mutta asia toteutuu vasta niin monen vaalikauden päästä ettei kukaan järkevä (?) poliitikko mene ja kommentoi asiaa ja pilaa seuraavia vaaleja nyt kommentoimalla asiaa josta tulee takuulla rähinää ja urputusta. Onhan tuo nyt selviö.
Niin, asian väitetään toteutuvan vasta monen vaalikauden päästä. Tässähän on kysymys periaatteesta: sallitaanko kyttääminen vai eikö sallita?
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Jos sähköauton tehon täytyy olla vähintään 50 kW jotta lämmitykset sun muut toimivat ja akkujen yhteiskapasiteetti 18 000 Ah jotta ois toimintasädettäkin, niin montako uutta ydinvoimalaa tarvitaan, että saadaan sähkö kaikkiin Suomen henkilöautoihin, niin että ladataan akku täyteen vain kerran/vrk?
Entäpä koko maailman tasolla?
Maailmasta en osaa sanoa, mutta Suomessa kaikkien henkilöautojen muuttaminen sähkökäyttöisiksi kasvattaiisi nykyisillä ajomäärillä Suomen sähkönkulutusta arviolta 10-15 %. Suomen nykyiset kaksi ydinvoimalaitosyksikköä taas tuottavat vähän reilut 20 % maan sähkönkulutuksesta, joten periaatteessa yksi tai enintään kaksi semmoista lisää riittäisi. Toinen vaihtoehto olisi lisätä tuontia Ruotsista, Norjasta, Venäjältä ja Virosta.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
No sä kyllä tiedät tähän vastauksen, mutta kerron sen tässä kuitenkin.

Siksi, että se miljardisysteemi on hyvä bisnes sitä Ollilalle lobanneille kavereilleen.
Näin on.
Eikä tuossakaan vielä selvinnyt ne todelliset, porukan henkilökohtaisten motiivien takana olevat tahot, ainoastaan virallisissa yhteyksissä kuten teknologian esittelytilaisuuksissa mukana olleet yritykset:

Tieverotyöryhmä yritti salailla kytköksiään

Jorma Ollilan työryhmän raporttiin oli vaikuttamassa myös useita työryhmän ulkopuolisia yrityksiä. Työryhmä yritti salata, mitkä yritykset olivat projektissa mukana.

Jorma Ollilan tieverotyöryhmä julkisti maanantaina loppuraporttinsa liikenteen verotuksen uudistamisesta. Raportti päätyi odotetusti suosittelemaan satelliittipaikannukseen perustuvan tieveron tuomista Suomeen. Työryhmä koostui virkamiehistä sekä muun muassa älykkään liikenteen kehittämisen yhteistyöverkosto ITS Finlandin edustuksesta. ITS Finlandin verkostossa on mukana lukuisia yrityksiä.

Iltasanomat julkaisi keskiviikkona 18.12. artikkelin otsikolla ”Ministeriö salaa yritykset”. Siinä kerrottiin, että työn valmistelun aikana joukko yrityksiä kävi kuultavana ja esittelemässä laitteitaan työryhmän seminaareissa. Kun Iltasanomat tiedusteli yritysten nimiä, työryhmän sihteerinä toiminut liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Risto Murto ei suostunut nimiä paljastamaan. Myöhemmin samana päivänä vasta asian saaneen julkisuuden jälkeen LVM julkaisi sivuillaan listan yrityksistä.

”Miksi asia pyrittiin salaamaan? Onko jotain muuta salattu? Onko työryhmän työ ja lopputulos esitetty raportissa rehellisesti vai tarkoitushakuisesti? Kabinettipolitikointi ja salailu evät kuulu julkisilla varoilla tehtävään viranomaistoimintaan, ne vievät luottamuksen hallintoon. Nämä toimintatavat selittävät sen, miksi työryhmässä ei ollut mukana yhtään liikenteen käyttäjien etujärjestöä”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Olihan se ajokorttiuudistusta tehdessäkin lobbarina autokoulut. Ahneuksissaan saivat sitten opetuslupaopetuksen loppuun lähes kokonaan ja autokoulujenkin asiakasmäärät taisi laskea. Nyt on sitten itku ja parku opetuslupaopetuksen palatessa suurinpiirtein ennalleen. Tietävät ahneutensa ja lyhytnäköisyyden johtavan aika karuun lopputulokseen.

Tässä ajoneuvoverotuksen muutoksissa ei olisi loppujen lopuksi kuin helvetinmoinen tulojensiirto verinmaksajilta vempeletoimittajille uudistuksen varjolla.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Pitääpä rustata omakin nimi sinne. Lienee läpihuutojuttu saada vaadittava nimimäärä.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Tässä ajoneuvoverotuksen muutoksissa ei olisi loppujen lopuksi kuin helvetinmoinen tulojensiirto verinmaksajilta vempeletoimittajille uudistuksen varjolla.
Juuri tämä. Koko fiaskon takana olevilla on tavoite tehdä rahaa valtion avustuksella.
Samat vuosittaiset verot voi helposti kerätä ilman turhia investointeja. Tarvittavat keinot, välineet ja rekisterit on jo valmiiksi olemassa.

Tässä yritetään luoda kaupallisten intressien vuoksi tarvetta, jota ei ole ollut, eikä tarvitse jatkossakaan olla.

Edit: Keleen iVirheenkorjaus muuttele sanat miksi sattuu.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös