Talvitestien ensimmäiseen urakkaan Jerezissä on vielä matkaa mutta arvelin laittaa joitakin mietteitä tähän pitkästä aikaa. Talleista ainakaan Lotus ei kykene osallistumaan ensimmäisiin testeihin ja myös Marussia on ison kysymysmerkin alla. Lähinnä rahapulan ja kuljettajavalintojen takia. Sama juttu tuntui pitkään olevan Caterhamillakin, mutta ovat saaneet kuitenkin asiansa kuljettajakysymystä lukuunottamatta täysin parhaaseen järjestykseen kautta ajatellen. Huipputalleista ainoa kysymysmerki oli joulun alla Red Bull, mutta ilmeisesti Italiaracingin sivuilta sittemmin ansaitusti poistetut juorut Red Bullin poisjäämisestä ovat olleet liioittelua.
Renaultilla on melkoinen työ Lotuksen kanssa, mutta vieläkin on useita talleja joiden osallistumista ei vielä tiedetä. Varmuudella osallistuvat Ferrari, Mercedes, McLaren ja Caterham. Muut tiimit täysin varmasti ulos jäävää Lotusta lukuunottamatta ovat kysymysmerkkejä. Aivan täydellä varmuudella Red Bull ei vielä ole varmojen joukossa, mutta todennäköisesti kuitenkin.
Williams, Sauber, Force India, Toro Rosso ja Marussia eivät ole varmoja kantojaan kertoneet. Marussia on näistä talleista varmin poistuva ehdokas ja Sauber oli ennen joulua myöskin uhan alla. Sauber on tosin talvikaudella saanut luottoa venäläisiltä rahoittajilta ja tallin asioita on muutenkin ruvettu hoitamaan olosuhteisiin nähden hyvin tehokkaasti. Testeissä mielenkiintoista on nähdä myös Pirellin rengasvalinta niihin.
Käytetäänkö samaa esimallia vai onko mahdollisesti ryhdytty testaamaan uutta mallia?
Ainakin pariin kertaan uskon rengasmallin muuttuvan ennen lopullista päätöstä mikäli kauden ensimmäisen rengastestin kaltaisia vaikeuksia esiintyy. Niissä renkaissa oli Goodyearin vanhan ajan pehmeiden renkaiden tapaan hyvä lämpösuhde, mutta hyvin huono pitosuhde liukkauden ja vääntömomentin suhteen. Saa nähdä, että mitä tästä vielä tulee.:dunno: