Testikausi 2013-2014

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Testien perusteella Magnusti vie Nappia kuin kuoriämpäriä ja Räksä Alfonsoa kuin nuorta neitoa tanssiin.:ahem::ahem:
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217


AS-foorumilta hyvä kuvalöytö kun näkyy noita huippunopeuksia.

Tuskin ne kaikki millään kovin matalilla moottoritehoilla shortshiftaa kun Massalla huiput 304km/h. Paljon vaikuttaa myös DRS:n käyttö. Ainakin Williamsin ja Mersun on nähty sitä käyttävän.

Vertailuna Lotus ja Force India olivat viime vuonna Jerezissä nopeimmat suorilla, molemmat 305km/h. Red Bull toiseksi hitain 291km/h.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
:eek:

Herranjestas että taas keulitaan ensimmäisistä talvitesteistä. Juu, testiohjelmaan voi kuulua ajelua myös vähän kevyemmällä autolla, mutta kuskit tekee testeissä sen mitä insinöörit käskee eikä keuli niinkuin fanit. Se, joka on ajanut nopeimman ajan on melkoisella todennäköisyydellä testannut ihan eri asiaa kuin toiseksi nopein.

Tärkeämpää tässä vaiheessa on luotettavuus ja auton käyttäytyminen erilaisilla säädöillä, polttoainemäärällä jne. Ajat ovat toissijaisia. Eritoten ensimmäisellä testiviikolla. Edes kaikki kolme testiviikkoa yhteensä ei välttämättä kerro itse kauden voimasuhteista paljoakaan.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Kylläpä nuo Renault'n ja Red Bullin ongelmat lämmittävät mieltä. Vielä sekin, että sisartalli Toro Rosso otettiin mukaan jakamaan katastrofia. Helmut Markon kommentit kielivät vähän jo siitä, että kohta alkaa säännöistä nillittäminen sekä duunia paremmin tehneiden tallien syyttely, ml. McLaren. Viime kausinahan Lotus on saanut kokea tätä runtua, kun yht'äkkiä on kielletty aiemmin täysin laillisia ratkaisuja. Toki asiantuntijapiirit tiesivät jo hyvissä ajoin kertoa, ettei Adrian Newey ole omimmillaan turbojen kanssa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Lienee jo varmaa, että Red Bullin ja Vettelin mestaruusputki katkeaa. Ja hyvä niin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kylläpä nuo Renault'n ja Red Bullin ongelmat lämmittävät mieltä. Vielä sekin, että sisartalli Toro Rosso otettiin mukaan jakamaan katastrofia. Helmut Markon kommentit kielivät vähän jo siitä, että kohta alkaa säännöistä nillittäminen sekä duunia paremmin tehneiden tallien syyttely, ml. McLaren. Viime kausinahan Lotus on saanut kokea tätä runtua, kun yht'äkkiä on kielletty aiemmin täysin laillisia ratkaisuja. Toki asiantuntijapiirit tiesivät jo hyvissä ajoin kertoa, ettei Adrian Newey ole omimmillaan turbojen kanssa.
Juu kohta Red Bull vaatii takaisin viime kauden autoja sekä moottoreita.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Testien perusteella Magnusti vie Nappia kuin kuoriämpäriä ja Räksä Alfonsoa kuin nuorta neitoa tanssiin.:ahem::ahem:
Itse veikkaan että mäkillä on annettu Magnustin ajella vähän tuommoisia nopeampia aikoja kevyellä autolla, onhan se hyvää PR-toimintaa että uusi kuski menee kovaa. Räksä ja Alfonso on niin kokeneita molemmat että ne nyt ajaa miten insinööri sanoo, kenenkään ei tarvitse todistaa mitään. Sanoisin että alkukaudesta Button kyllä heiluttaa sitä kuoriämpäriä ja Ferrarilla ihmetellään miksei vielä kipinät lennä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Itse veikkaan että mäkillä on annettu Magnustin ajella vähän tuommoisia nopeampia aikoja kevyellä autolla, onhan se hyvää PR-toimintaa että uusi kuski menee kovaa. Räksä ja Alfonso on niin kokeneita molemmat että ne nyt ajaa miten insinööri sanoo, kenenkään ei tarvitse todistaa mitään. Sanoisin että alkukaudesta Button kyllä heiluttaa sitä kuoriämpäriä ja Ferrarilla ihmetellään miksei vielä kipinät lennä.
Heittoni oli täysin sarkastinen noille, jotka jo mestaruuksia jakavat parin päivän köröttelyn jälkeen.

Juu, Magnusti varmaan vain 'ajaa' ja totuttautuu järjestelmiin autossa ja insinörtit kerää dataa ja kokeilevat eri asetuksia. Buttoni on varmasti se, jonka varassa on auton kehittäminen alkukaudesta. Nythän moottorin turboineen ja ERSin ynnä muiden järjestelmien optimointi on se vaikein duuni. Siis niillä jotka pääsevät kiertämään rataa. Nythän moottorin tehoalue ja ERSsi varsinkin kurveista ulostulossa antaa sellaisen potkun, että sen saaminen 'hyötykäyttöön' vaatii vähän tuota ajeluakin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Joo. Se on hyvä, että Kevin ajaa huippuaikoja. Ikävä kyllä vastaa suurin piirtein Jan-papan huipputestejä Mäkillä ja sitten myös Häkkisen Mikan, Mark Blundellin ja David Coulthardin huippuvetoja 1995-1996 testikaudella. Ja tuolloin Mäkillä harrastettiin vielä kisakaudellakin noina vuosina huippuvetoja Mersun pomojen lauhduttamiseksi D-seoksilla ja kevyillä autoilla. Ei sikäli, että McLaren olisi saanut paljon muuta kuin suomalaisilta innostusta ja Kyllösen Matilta vetoja Häkkisen seisomisesta palkintokorokkeella...:rolleyes:.

Se pienestä off-topicista. Red Bullin ongelmat ja yleensäkin testikaudella sattuneet ongelmat ovat varsin mielenkiintoisia ja kyllä nyt näyttää siltä, että olisikohan FIA:n ollut parempi säilyttää 8 moottorin rajoitus vielä tämän kauden ajan? 5 moottoria kauteen on jo nyt ilmenneiden ongelmien myötä melko vähän. Totta kai auton muita osia ilman moottoriin suoraan yhdistettäviä tuki/runko-osia tai suoraan moottorin toimintaan vaikuttavia osia saa tiettävästi vaihtaa vapaasti. Red Bullin ongelmat saattavat olla takavuosien Toleman-tallin tapaisia eli ahtimessa ja moottorin muissa osissa kuin itse koneessa on ongelma.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Williams saattaa olla ihan tyytyväinen siihen, että vaihtoi Renaultin Mercedekseen täksi kaudeksi. ;)

(Riippumatta siitä, että Red Bullin ongelmat johtuvat ilmeisesti enemmän auton suunnittelusta. Newey-vaikutuksen toinen puoli.)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Lienee jo varmaa, että Red Bullin ja Vettelin mestaruusputki katkeaa. Ja hyvä niin.
Näin taitaa olla. Saa nähdä miten Renaultin käy, kesken kauden lienee vaikea vetäytyä, eiköhän ne luotettavuuden saa kuntoon, mutta tuskin jäävät alitehoisina sarjaan rämpimään jos näin käy. Sitten on hienoa kun sarjassa on vain kaksi moottoritoimittajaa. Seuraavaksi FIA järjestää tarjouskilpailuun ja sarjalla on vain yksi moottoritoimittaja.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Näin taitaa olla. Saa nähdä miten Renaultin käy, kesken kauden lienee vaikea vetäytyä, eiköhän ne luotettavuuden saa kuntoon, mutta tuskin jäävät alitehoisina sarjaan rämpimään jos näin käy. Sitten on hienoa kun sarjassa on vain kaksi moottoritoimittajaa. Seuraavaksi FIA järjestää tarjouskilpailuun ja sarjalla on vain yksi moottoritoimittaja.
Tuleehan se Honda seuraavalle kaudelle. Mutta joo, kolme moottoritoimittajaa on liian vähän.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuleehan se Honda seuraavalle kaudelle. Mutta joo, kolme moottoritoimittajaa on liian vähän.
Ai niinpä joo. Ei ihan ensi kaudella sitten vielä käy näin. Vallitsevassa tilanteessa Hondalle saattaa olla tilausta kun Renault on puolivaloilla liikenteessä.

Oli myös mennyt ihan ohi että Williams on vaihtanu Mersuun, Toro Rosso Renaultiin, ja Marussiankin kuvittelin menneen Mercedekselle enkä Ferrarille (aiemman?) McLaren yhteistyön vuoksi.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Lienee jo varmaa, että Red Bullin ja Vettelin mestaruusputki katkeaa. Ja hyvä niin.
Ei tuo nyt vielä varmaa ole, koska nyt on menossa vasta ensimmäinen testiviikko ja Red Bullilla on vielä riittävästi aikaa ratkaista autonsa ongelmat, mutta jos ongelman aiheuttajaksi paljastuu moottorin suunnitteluvika on Renaultin suunniteltava moottorinsa uusiksi ja se voi viedä sen verran paljon aikaa, että se maksaa mestaruuden Red Bullille ja Vettelille.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Täällä on selvästi paljon uusia, kun ensimmäisistä talvitesteistä tehdään tällaisia johtopäätöksiä.

Jokainen formuloita enemmän seurannut tietää, että näiden ekojen testien perusteella ei pysty sanomaan vielä yhtään mitään. Ihan samalla lailla, kun perjantaiharjoituksien perusteella ei voida sanoa lähtöjärjestystä. Riippuu nimittäin ihan mitä testataan ja varsinkin nyt kun niin paljon uutta, niin ihan turha tehdä johtopäätöksiä tässä vaiheessa.

Katsotaan vaikka viime vuoden testejä. Ekoissa testeissä kolmen joukossa Mclarenia, Force Indiaa ja Toro Rossoa. Toisellakin testiviikolla Sauber, Mclaren ja Toro Rosso keikkuivat kolmen kärjessä ja vielä viimeisissäkin testeissä Mclaren oli jonain päivänä nopein ja surkealla Williamsillakin ajettiin kolmen joukkoon.

Viime kausilla sentään asiantuntijat ovat pystyneet sanomaan mitkä autot näyttävät radalla hyvältä, mutta koska nyt tosiaan ajetaan systeemeitä vielä sisään, niin eipä noita asiantuntijalausuntojakaan ole hirveästi näkynyt. Eli odotellaas nyt rauhassa, mutta ainakin voi olla tyytyväinen, että Ferrarilla on saatu toisiksi eniten kierroksia kasaan. Mclarenilla ja Mersullakin näyttäisi tuo puoli olevan kunnossa eli sielläkin pullat luotettavuuden osalta ihan hyvin uunissa. Rellulla on nyt jännät paikat ja n. 3vk aikaa saada homma kuntoon. Jos Bahrainissa vielä samoja ongelmia, niin ei noille talleille hirveästi voi luottoa antaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jokainen formuloita hieman kauemmin seurannut tiesi testien perusteella, että McLaren oli vahvoilla 1998, Renault nousi taistoon 2005, Brawn yllätti oliko se 2009, jne...
Toisaalta on esimerkkejä täydellisestä suorituskyvyn peittelystä, mutta ei enää viimevuosilta. Nettigurut tietää liian hyvin.

Aikaisia päiviä vielä, mutta pianhan se selviää.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Jokainen formuloita hieman kauemmin seurannut tiesi testien perusteella, että McLaren oli vahvoilla 1998, Renault nousi taistoon 2005, Brawn yllätti oliko se 2009, jne...
Toisaalta on esimerkkejä täydellisestä suorituskyvyn peittelystä, mutta ei enää viimevuosilta. Nettigurut tietää liian hyvin.

Aikaisia päiviä vielä, mutta pianhan se selviää.
Joo, jos katsotaan kaikkia testisessioita niin esimerkkisi pelaavat. Nythän on vasta ensimmäinen sessio lopuillaan valtavien sääntömuutosten jälkeen eli aivan alussa olemma. Joku Gary Andersson pystyy testeissä katsomaan eri autojen käyttäytymistä ja vetämään niistä olettamuksia (jotka ovat yleensä oikeaan osuneita) ja renkaiden kulumiset näkee muualta, mutta nyt pitäisi ensin pystyä ajamaan.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Täällä on selvästi paljon uusia, kun ensimmäisistä talvitesteistä tehdään tällaisia johtopäätöksiä.

Jokainen formuloita enemmän seurannut tietää, että näiden ekojen testien perusteella ei pysty sanomaan vielä yhtään mitään. Ihan samalla lailla, kun perjantaiharjoituksien perusteella ei voida sanoa lähtöjärjestystä. Riippuu nimittäin ihan mitä testataan ja varsinkin nyt kun niin paljon uutta, niin ihan turha tehdä johtopäätöksiä tässä vaiheessa.
Mutta kun se on niin kivaa veikkailla ja vetää liian aikaisia johtopäätöksiä. Saa kovan asiantuntijamaineen jos vahingossa osuu oikeaan, ja jos menee vikaan niin sanoo vain että oli ekat testit ei voinu tietää.
 
Ylös