Testikausi 2013-2014

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Bottas ajanut eniten kierroksia eikä yhtään aikakierrosta. Mitä siellä konkreettisesti siis tapahtuu?

Vettelin ordnung könnenit.. Onhan se aika karua, että pelkästään moottorilla hävitään se pari sekunttia ja asian harmaahko kirkastuminen saattaa viedä jokusen tovin. Veikkaisin, että Vettelin polviin ei tule ensi kaudella kulumaa podiumilla pomppimisesta.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Bottas ajanut eniten kierroksia eikä yhtään aikakierrosta. Mitä siellä konkreettisesti siis tapahtuu?
Harjoittelevat varikkopysähdyksiä. Lienee jonkinlainen ennätys tällä saralla, jo 36 kierrosta ilman aikakierrosta :)

08:47 And if you're wondering how Bottas has managed the most laps but doesn't appear on the leaderboard, it's because Williams has focused on pitstop practice all morning and is not interested in setting a time at the moment.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ferrarilla varmaan ongelmaa kun Räikköstä ei ole näkynyt radalla aikoihin ja vain 12 kierrosta.

e: Bottas ajoi siis lopulta 55 kierrosta ilman aikakierrosta. Massa istuu rattiin loppupäiväksi.
 
Viimeksi muokattu:

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Maikkari kertoo Ferrarissa olleen vaihdelaatikkovika. Ferrari vaihtoi täksi päiväksi Kimin autoon uuden moottorin, jatkaa maikkari.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Maikkari kertoo Ferrarissa olleen vaihdelaatikkovika. Ferrari vaihtoi täksi päiväksi Kimin autoon uuden moottorin, jatkaa maikkari.
Onkohan tämä se uus versio moottorista. Alonsohan ajoi samalla moottorilla mitä käytettiin Jerezissä. Nyt mennee paljon aikaa hukkaan vaihdelootan vaihtoon, toivottavasti ei koko loppupäivä.

e: Marussialla poksahti aiemmin moottori. Ensimmäinen moottoririkko Ferrrarille. Mersulla niitä on yksi ja Renaultilla ei yhtään.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
F1Technicalista kopsattua.
AMUS writes in their ticker:

"Ferrari crossing the finish line with a speed of 291,1km/h, Williams achieved 293,4km/h."

The corresponding speeds from 2013 are 287,1km/h from the race and 290,1km/h from qualifying. These speeds were recorded at the start-finish line and are not the maximum speeds.
Liikkuuhan ne. Ainakin suorilla.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Harjoittelevat varikkopysähdyksiä. Lienee jonkinlainen ennätys tällä saralla, jo 36 kierrosta ilman aikakierrosta :)
Eiks noita varikkostoppejakaan saa tai pysty treenaamaan tehtalla? Kai siihen joku syy on että käytetään testipäivä tuollaiseen. Pakko luottaa että ammattilaiset tietää mitä tekee.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ei Ferrarissa tainutkaan olla vaihdelaatikko rikki. Telemetriaongelma on todellinen syy ajamattomuuteen.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Kun tässä vaiheessa kaikki on spegulaatitiota on kaikki vain mutuilua. Maisteri VilleH ymmärtää varmasti, että äänistä pystyy jonkin verran päättelemään millä kierroksilla koneita ajatetaan verratuna muihin. Olet kova jäbä puuttumaan spegulaatioihin, jotka ei mene sun mieles mukaan Why? Loukkaako se jotenkin tunteitasi? vai onko kyseessä vain huutelua ilman suurempaa päämäärää vain huutelun ilosta?

Ja mitä Kimiin tulee niin todella toivon Kimin voittavan, jos kuulit sen Kimin äänistä niin olen erityisen tyytyväinen.
Toi sun äänianalyysi on vaa nii suurta sontaa kuin voi olla että ei sille voi kuin itkeä. Moottorien äänien perusteella jaat täällä jo mestaruudet. Et voi olla tosissasi ?
 

Iranie

Well-known member
Liittynyt
9.2.2013
Viestit
54
Mersut on kieltämättä todella hyvässä asemassa. Ajoista en vetäisi vielä suurempia johtopäätöksiä, niitä kannattaa tarkkailla sitten parina viimeisenä testipäivänä. Ainoa mikä tässä vaiheessa kiinnostaa on luotettavuus ja mahdollisten kisasimulaatioiden vauhti. Heittäisin tämmöiset pienet spekulaatiot voimasuhteista ihan vaan kuskien ja tallien henkilöiden itseluottamuksen perusteella.

Mercedes ja Mclaren taitavat jo myhäillä partaansa, näyttää todella hyvältä. Williams vaikuttaa olevan himpun verran näitä jäljessä, Bottas ihmetteli Mclarenin vauhtia jo eilen. Force India on pienoinen mysteeri, rauhallista ja tasaista tekemistä kuitenkin.

Ferrari saa ainakin kierroksia alle ja luotettavuus on kohdillaan. Kuitenkin pientä epätietoisuutta ja erävarmuutta siitä, että onko paketti riittävä. Sauberilla jonkun verran vikaa, mutta kaikesta huolimatta saaneet aika paljon kilometrejä alle.

Rellu ja sitä käyttävät tiimit ovat kusessa. Vaikka ongelmiin alkaa löytyä ratkaisuja tulee ajamisen vähyys rankaisemaan. Renaultia käyttävät tiimit ovat kuin huippuhiihtäjiä, jotka ovat olleet kuumeessa juuri ennen kisoja; kunto on varmasti hyvä, mutta sairastelu katkaisee todellisen kuntohuipun. Kausi on kuitenkin pitkä ja peli ei ole menetetty.

Tässä vielä suomalaisten kilometrit testeissä kuuden testipäivän jälkeen. (Jerez/Bahrain)

Räikkönen (78/0) / Alonso (173/161)
Bottas (42/116) / Massa (133/5)

Kimi on nyt 256 kierrosta Alonsoa jäljessä, jota on todella hankala kiriä kahtena testipäivänä, etenkin jos toinen niistä menee melkeinpä täysin hukkaan telemetriaongelmien takia ja saldoksi jää vain parikymmentä kierrosta. Voisiko Ferrari periaatteessa antaa Kimille yhden Alonson ajopäivän, jos tallikaverusten välillä on järkyttävä kokemusero autosta?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Toi sun äänianalyysi on vaa nii suurta sontaa kuin voi olla että ei sille voi kuin itkeä. Moottorien äänien perusteella jaat täällä jo mestaruudet. Et voi olla tosissasi ?
joo.. itsekin voisin tässä alkaa speguloimaan, että Ferrari varmaan huomannut miten käyttää kuun vetovoimaa hyväksi. Siksi varmaan istuvat tänäänkin niin paljon varikkopilttuussa. Mittailevat siellä salaa. Töttöröö. pointti oli se, että voi niiden spegulaatioiden kanssaki jotain rajaa pitää ettei mee ihan meediohommiksi. Niitä on lehtien ilmoituspalstat iha tarpeeksi täynnä ja niiden kans voi speguloida moottorien äänistä ja niiden vaikutuksesta mm-taistoon.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kimi on nyt 256 kierrosta Alonsoa jäljessä, jota on todella hankala kiriä kahtena testipäivänä, etenkin jos toinen niistä menee melkeinpä täysin hukkaan telemetriaongelmien takia ja saldoksi jää vain parikymmentä kierrosta. Voisiko Ferrari periaatteessa antaa Kimille yhden Alonson ajopäivän, jos tallikaverusten välillä on järkyttävä kokemusero autosta?
Tuskin tallissa ketään kiinnostaa kuka näitä kierroksia on ajanu, ku ajetaan vehkeitä sisään. Jos vasta seuraavissa testeissä ajetaan kisassa käytettävillä palikoilla ja säädetään autoa nopeammaksi, niin aika yhdentekevää kuka niitä kierroksia on tähän mennessä saanut, kunhan niitä on joku ajanut. Kyllä se Kimi sen verran kierroksia saa, että oppii painelemaan oikeit nappeja jne. tottuu uusiin juttuihin. Se kolmas testiviikko on sitten täkeempi tuntuman kannalta.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Jep, kyllä itselläkin tiedossa(vaikkei teknistä koulutusta ole) että moottorien ääniä spektri-/yms analysoidaan
ja tutkitaan sitä kautta mitä pitää muuttaa.

Yksi esimerkki tuosta on stetoskoopilla moottorin osista kuuntelu jota entisaikojen virittäjät
käyttivät paljonkin.
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Pienemmät siivet, pienempi ilmanvastus.
Eiköhän siivet ole paljon isommalla asetuksella kuitenkin, koska diffuusorin avulla ei enää saada yhtä paljon pitoa ja pitää siivillä korjata.
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Eiköhän siivet ole paljon isommalla asetuksella kuitenkin, koska diffuusorin avulla ei enää saada yhtä paljon pitoa ja pitää siivillä korjata.
Toisaalta pienempi ilmanvastus edesauttaa pienempään kulutukseen
 
Ylös