Testikausi 2013-2014

Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
On tuo Mersun etusiipi melkoinen... :eek!:

Seuraavaksi voitaisiin mahdollisesti muuttaa sääntöjä siiven yksinkertaistamiseksi...
No ei todellakaan pitäs. Sittenkö on hyvä, kun jokainen osa autosta on yksitellen todettu liian viilatuksi ja autot on täysin samanlaisia.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Näyttää siltä että Ferrari pystyy ehkä haastamaan muut mersut paitsi tehdastallin ellei aeropäivitys tuo valtavasti lisää pitoa.

Tehdasmersu menee alkukaudesta menojaan ainakin aika-ajossa
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mersun turbiinilaturi vinkuu kivoiten.:ahem:

Onkohan nyt niin, että 2 tallia rundaa kaikki muut Alpertin Puistossa? Jos vain soppa riittää ajeluun 'tosissaan'.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Jos mersut ja McLarenit vie kaiken, niin ainakin aluksi sitä voi nauttia ihan vain Red Bullin ja Vettelin hajoilusta :)
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Itsekkin olen ihmetellyt ja päättänyt ilman tutkiskelua, että se ilmoittaa ERSsin tilaa. Ratavirkailijoille ja muille, että onko hengen lähtö lähellä (sähköiskuvaara). Tämä ei siis välttämättä totuus.
Ja kuva
Sepä se...
http://www.formula1-dictionary.net/engine_power_unit_and_ers.html
From 2014, all cars must be equipped with red and green signal light on the rollhoop below upper camera pod. When ERS is armed and car is unsafe to touch LED light is red, and when car is safe to touch light change to green.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Selvälle vaikuttaa, että Toro Rosso on kauden superyllättäjä, näköjään ei tarvitse edes testata.
Itse kyllä ymmärtänyt tilanteen olevan lähinnä päinvastoin. Rellun moottorikaan tuskin on mikään vahvuus tällä hetkellä yhdellekään tallille.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Itse kyllä ymmärtänyt tilanteen olevan lähinnä päinvastoin. Rellun moottorikaan tuskin on mikään vahvuus tällä hetkellä yhdellekään tallille.
Se oli sarkastinen vastaus, kun jotkut pitää Mersua varmana mestarina vaikka yhtään kisaa ei ole ajettu.
 

GrandPrick

Member
Liittynyt
23.2.2014
Viestit
6
Ei olla Ferrarilla edes yritetty nopeita kierroksia.
Uusi tuulitunneli vaatii paljon rata-korrelaatio kierroksia ja se ehkä selitää yksinkertasen
aero-paketin. Eihän Ferrarilla ollut edes "monkey siittiä" käytössä kun muutamalla kierroksella.

Ja koska Mercedes moottoria käyttää useampi talli Ferrarilla on mennyt enemmän aikaa myös
moottorin toiminnan testaukseen kun Mersu-talleilla,
koska Mersu saa paljon enemmän moottoridataa per testi..
 
Viimeksi muokattu:

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Mersun turbiinilaturi vinkuu kivoiten.:ahem:

Onkohan nyt niin, että 2 tallia rundaa kaikki muut Alpertin Puistossa? Jos vain soppa riittää ajeluun 'tosissaan'.
Niinpä, teoreettisesta nopeudesta ja aika-ajojen menestyksestä ei ole mitään hyötyä, jos kisassa joutuu ajamaan "pintakaasulla". Nico jo lupaili ongelmia bensan riittävyyden suhteen, mutta tuskimpa hänellä on sen tarkempaa tietoa Ferrarin tai Rellun kulutuksesta. Jos kolme sekuntia aika-ajoissa hitaammalla autolla voikin ajaa kisassa pari kymmenystä kovempaa koko ajan niin se onkin ensimmäisenä maalissa vaikka auto olisi muuten ihan paska.

Joo kyllä tämä sadankilon rajoitus polttoaineeseen luo ainakin minulle suuria uhkakuvia kisojen viihtyvyyteen. Nyt sitten kuunnellaan tiimiradiosta kyllästymiseen asti " älä hyökkää/ohita, muista säästää polttoainetta".
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Niinpä, teoreettisesta nopeudesta ja aika-ajojen menestyksestä ei ole mitään hyötyä, jos kisassa joutuu ajamaan "pintakaasulla". Nico jo lupaili ongelmia bensan riittävyyden suhteen, mutta tuskimpa hänellä on sen tarkempaa tietoa Ferrarin tai Rellun kulutuksesta. Jos kolme sekuntia aika-ajoissa hitaammalla autolla voikin ajaa kisassa pari kymmenystä kovempaa koko ajan niin se onkin ensimmäisenä maalissa vaikka auto olisi muuten ihan paska.

Joo kyllä tämä sadankilon rajoitus polttoaineeseen luo ainakin minulle suuria uhkakuvia kisojen viihtyvyyteen. Nyt sitten kuunnellaan tiimiradiosta kyllästymiseen asti " älä hyökkää/ohita, muista säästää polttoainetta".
Se tosiaan on totta että mersu moottoriset kuljettajat ovat poikkeuksetta puhuneet polttoaineen säästämisestä, ei vain nico. Bottas mm. puhui että kun harjoitteli kisa stinttejä, joutui hän myöskin säästämään polttoainetta. Mersun johdosta on tullut kommentteja että polttoainetta on liian vähän, eli voisiko olla tilanne että mersulla revitty koneesta niin isot tehot ettei polttoaine tahdo riittää, vaiko sitten siitä että heillä testit ovat sen verran pidemmällä ja mut eivät viellä edes ole pääseet keskittymään kisa simulaatiohin ja polttoaineen säästämis tekniikoihin?
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Tässä on tosiaan käyny itelläki mielessä, et jos oikein huonosti käy, niin osassa kisoista ei ole väliä paljonko auto tuottaa esim D-forcea, kunhan on alhanen ilmanvastus ja pihi moottori...

Mua mietityttää esim se, että miten hyvin moottorin rakentava porukka on edes tehdastalleissa voinu tietää, että mikä on optimi kulutus tai miten se toteutetaan. Esim. auton ilmanvastus muuttuu aina kun tuodaan uusia osia, eikä niitä ole voitu ottaa huomioon kun moottoria on alettu suunnittelemaan joskus vuosia sitten. Siis vain esimerkin mainitakseni... muuttujia siis riittää. Voi kyllä tulla aika mielenkiintoisia joistain kisoista :D

Mut jos ei muuta, niin ainaki tulee ihan pirun mielenkiintonen vika testi ja alkukausi...
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Allisonin kommentit aika mielenkiintoisia Ferrarin tekemisistä:
http://formula1.ferrari.com/news/allison-weve-acquired-lot-important-data

Eli siellä on panostettu sekä luotettavuuden tsekkaamiseen että järjestelmien ymmärtämiseen.
SummaSummarum:ei ole edes haettu vielä mitään ihmeellisiä aikoja, kuten on arveltukin.
Mersun meno toki näyttää vahvalta mutta tämähän tässä on suolana että ei ole mitään tietoa mitä ohjelmia tiimit käy lävitse, ja millä tavoin.
Yllättävän avointa Allisonin kommentointi tuossa kyllä on....
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Onkohan Ferrarilla seuraavissa testeissä jo Melbournen osat autossa... ja jo ekasta päivästä lähtien? Täytyy toivoa, että on uudet osat kiinni, ja että setupit löytyy ja ehkä vähän jo sitä vauhtiakin :)
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kimi testaa torstaina ja lauantaina. Alonso perjantaina ja sunnuntaina. Ferrarille tulossa isot päivitykset seuraaviin testeihin.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Allisonin kommentit aika mielenkiintoisia Ferrarin tekemisistä:
http://formula1.ferrari.com/news/allison-weve-acquired-lot-important-data

Eli siellä on panostettu sekä luotettavuuden tsekkaamiseen että järjestelmien ymmärtämiseen.
SummaSummarum:ei ole edes haettu vielä mitään ihmeellisiä aikoja, kuten on arveltukin.
Mersun meno toki näyttää vahvalta mutta tämähän tässä on suolana että ei ole mitään tietoa mitä ohjelmia tiimit käy lävitse, ja millä tavoin.
Yllättävän avointa Allisonin kommentointi tuossa kyllä on....
No sehän tästä vielä olisi puuttunut, että Allison olisi sanonut että kaasu pohjassa on ajettu ja ollaan 4 sekuntia Mersua perässä. Eihän tuossa tilanteessa - oli totuus mikä tahansa - voi muuta sanoa kuin perusjargonit.

P.S. Kimikään ei yrittäny nopeaa aikaa 7 minuuttia ennen loppua, muuten vaan meni kaiteeseen.
P.P.S seuratkaa kuinka monta kertaa puheissa esiintyy arvokkaat kilometrit, kohta tulevat uudet osat ja auton säätöjen hakeminen (vanha sanonta: se on tappiolla joka selittää)
 
Ylös