F1-Uutisia 2014

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Sebastian Vettelille tulossa vaikea loppukausi?



- MTV Sport


Mitenkäs Ferrarilla, antaako tämä mahdollisuuden nousta valmistajien toiseksi?
Oliko FIAlla jossain seuranta noille yksiköiden kulutuksille? Ei olis hölmömpää seurata niitä täälläkin omassa toikissa, jos vain se tieto on saatavilla.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Uskottavuus huipussaan tällä projektilla...:yuck:

Ei tule näkemään tervettä päivää, toivo lasketaan autovalmistajien kiinnostukseen tulla sarjaan mukaan mutta ei luulisi ostoehdokkaista olevan pulaa (Caterham, Lotus...)

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/06/1902233/toinenkin-uusi-talli-saamassa-paikan-f1-sarjaan
Olemassaolevan tallin osto tulee kalliimmaksi ainakin lyhyellä tähtäimellä, toiseksi olemassaolevan tallin myynti ei tuota FIA'lle rahaa uuden luvan myöntäminen tuo.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Oliko FIAlla jossain seuranta noille yksiköiden kulutuksille? Ei olis hölmömpää seurata niitä täälläkin omassa toikissa, jos vain se tieto on saatavilla.

Täältä löytyy tilanne ennen Monacoa, kohdassa Tecnical reports ja Technical raportti no.3

http://www.fia.com/championship/fia-formula-1-world-championship/2014/monaco-grand-prix-event-information

Joten ei tuo tilanne Vettelin kannalta kaikkein pahin ole.

edit.
Vaikka saman linkin raportissa 19. lauantaina RPR:lle taidetiin vaihtaa
kaikki komponentit uusiin vielä ennen Sunnuntain Monacon kilpailua.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Forza Rossan tarinaa tuli tuossa hieman lueskeltua ja taustalla vaikuttaisi olevan Romanian valtio liikemiehineen. Talli edustaa yrityksensä eli Forza Rossa Romanan kautta myös Ferrarin Romanian maahantuojana. Tuosta viritelmästä saattaisi tulla vaikkapa Dacia myöhemmin. Ferrarin moottorien lisäksi myös Renault saattaa toimittaa Dacia-kytköksen takia sille moottorit. Saa nähdä, että mitä tuosta tulee.

Taitaa olla kyseisen maan edustajalle Michael Herckille ehkä ainoa mahdollisuus päästä f1:siin. Tosin Herck on viettänyt muutaman vuoden ennenaikaisella eläkkeellä opiskelusta johtuen ja ilmeisesti muutenkin. Mikäli kalleudesta edellinen lopetus oli kiinni niin nyt on sentään oikotie tarjottu hänelle. Mahdollisesti myös Romanian uutta polvea edustava Robert Visoiu voisi ajaa f1:ssä. Tosin silloin kuin puuhamiehenä toimii Colin Kolles niin kaikkea voi tapahtua. Eikä aina kovin positiivisesti. Tosin nyt ei sentään rakenneta mitään Romaniaan tehdasta vaan suunnitelmia tehdään enemmän Kollesin entisistä HRT:n tiloista ja Münchenistä käsin. Työntekijöinä toimii todennäköisesti entisiä Force Indian, HRT:n ja joitakin Ferrarin nuorempia työntekijöitä joita ei tallissa vielä nähdä suureksi hyödyksi. Lisäksi myös romanialaisia voi tulla mukaan työntekijöiksi juurikin taustan vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Taktikointi olisi helvetin vaikeaa ilman mitään mittareita.
Taktikointi olisi juuri vaikeampaa eli kisojen tulokset vaihtelisivat enemmän, koska tuurilla on hieman suurempi osa. Taktikointi olisi yksin kuskin vastuulla sen sijaan, että varikkomuurilla on teraflopseittain laskentatehoa ynnäilemässä sopivaa hetkeä tulla varikolle. Telemetriakieltoa on pohdittu jo aiemmin mutta se ei ole nykyaikaa. Tiimeille suurin ongelma on se, että osat hajoaisivat pahemmin ja se myös lisäisi kulunkeja (ainakin niiltä osin). Nykyään sen näkee juuri telemetriasta ja niistä kirotuista mittareista, kun jokin komponentti alkaa pettää, ja sitten vain soitetaan kuskia pysähtymään.

Täältä löytyy tilanne ennen Monacoa, kohdassa Tecnical reports ja Technical raportti no.3

http://www.fia.com/championship/fia-formula-1-world-championship/2014/monaco-grand-prix-event-information

Joten ei tuo tilanne Vettelin kannalta kaikkein pahin ole.

edit.
Vaikka saman linkin raportissa 19. lauantaina RPR:lle taidetiin vaihtaa
kaikki komponentit uusiin vielä ennen Sunnuntain Monacon kilpailua.
Vettel menetti kaksi CE:tä kahdessa ensimmäisessä kisassa ja on vetänyt kolmosyksiköllä kaikki seuraavat kilpailut Bahrainista alkaen, kun muut vaihtoivat ensimmäisestä pois vasta Espanjan GP:n tienoilla. Niihin hän kai viittasi kommentillaan, sillä ei tuo muuten tosiaan kovin pahalta näytä vielä pelkkiä numeroita tuijottaessa.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onko Räikkösen yllä kirous?



- MTV Sport

Koska onni kääntyy, vai kääntyykö?
Alkaako Ferrari kulkea Kimilläkin?
Onko Kanadan rata Ferrarille hyvä?
Noh, kyllähän tuon Alonson kisavauhti on lähes säännöllisesti ollut parempaa. Toki niitä sijoja menetetään pikkujuttujen vuoksi, ellei ole vauhtireserviä parantaa sijoitustaan vauhdillisesti. Voipa sitä halutessaan epäonneksikin sanoa, mutta vauhdista se on lopulta kiinni. Monacossa toki olisi varmasti pystynyt kolmannessa sijassa roikkumaan ilman renkaanpuhkojia ja Alonson suosimisia. Jopa Trulli on voittanus tiellä.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Onko noille kaikille komponenteille sama määrärajoitus?
On.

Täältä löytyy tarkemmin sääntö moottorin vaihdoille ja niiden osien
vaihdoille sekä rangaistukset ko toimenpiteistä :

Yleisesti :
http://www.formula1.com/inside_f1/rules_and_regulations/sporting_regulations/8689/

Tarkemmin :
http://www.formula1.com/inside_f1/rules_and_regulations/sporting_regulations/8689/fia.html

Yleisissä säännöissä vielä hyvä kohta että jos lähtöpaikka rangastuksia ei pystytä
kaikkeä käyttämään niin ylijäävät siirtyy seuraavaan kisaan. ;)
Joten ei tarvi olla kumallinenkaan ennustaja eukko kun nyt jo näkee mistä
loppukaudella puhutaan. Varsinkin häntäpään tallien osalta tullaan näkemään
aikamoisia tarinoita mikä on oikea lähtöruutu.

Mutta takaisin Vettelin ongelmaan tai oikeastaan muidenkin ongelmiin koska
kisoja on tänä vuonna 19 kpl ja nyt on ajettu vasta 6 kisaa eli n. kolmasosa.
Joten kun osista on 2-3 kpl, luokkaa puolet jo käytetty niin loppukauden
puheenaiheet on jo selvillä.

Summana vois sanoa että loppukautena aika-ajotulos ei ole koskaan lähtöjärjestys kisaan.
Koska noita lähtöruutu rangaistuksia alkaa tulemaan monelle kuskilla ja osa lähtee
varikon portilta.

Voi olla että näin katselijan kannalta saadaan hieman lisä väriä lähtöruudukkoon
ja sitä kautta kenties myös itse kilpailuun. "Hyvällä tuurilla" nähdää sellainen
kilpailu kun mersut ei ole paikoilla 1 ja 2.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Riippuu toki paljon teknisestä kestävyydestä. Ja etenkin kun voimayksikön kaikki tärkeät osat otetaan huomioon.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Nyt on tullut uusi lista käytetyistä moottoreista ja muista osista ennen Kanadaa.
Paikkana sama tuttu ja tekninen raportti No.3 taas kyseessä.

http://www.fia.com/championship/fia-formula-1-world-championship/2014/canadian-grand-prix-event-timing-information

Suora linkki .pdf fileen :
http://184.106.145.74/f1-championship/f1-2014/f1-2014-07/Formula One Canadian Grand Prix 2014 Document - 3.pdf
Kiitos.

Vetteliltä loppuu elektroniikkaboxit. Varmaan myös sillä puolella tehty eniten kehitystyötä?
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Jos vilkaisitte samassa kohdassa olevaa raporttia No.4

http://184.106.145.74/f1-championship/f1-2014/f1-2014-07/Formula One Canadian Grand Prix 2014 Document - 4.pdf

Niin huomasitte että aika monesta autosta oli vaihdelaatikon sinetti rikottu.
Lisäksi vaihdettu vaihdelaatikon rattaita ja kytkentä paloja.

Joten piti vilkaista mitä tuossa sportti säännössä 28.6d oikein sanotaan
kun muistin mukaan vaihdelaatikon piti kestää 6 peräkkäistä kisaa.

http://www.formula1.com/inside_f1/rules_and_regulations/sporting_regulations/8689/fia.html

Hieman hämmästyin kun noita osia saakin vaihtaa mutta koko vaihdelaatikon
on tosiaan kestettävä 6 peräkkäistä kisaa.

Onko hieman outoa ?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Vetteliltä loppuu elektroniikkaboxit. Varmaan myös sillä puolella tehty eniten kehitystyötä?
Noi osathan Red Bullissa suli talvitestien aikaan, ehkä vielä samaa onglemaa.


Kaikissa Mercedes-moottorisissa autoissa on jokaisen komponentin kohdalla menossa toinen kierros. Kertonee paljon luotettavuudesta, kun kaikki osat ovat oikeassa aikataulussa lasketun keston suhteen.

edit: Eikö Bottakselle tarvinnut vaihtaa uutta moottoria Kanadaan vaikka se poksahti Monacossa. Vai ovatko vaihtaneet takaisin vanhan kauden alussa käytettyyn moottoriin ? Todennäköisesti ovat vaihtaneet vanhaan, voi Bottas joutua ajamaan hieman alitehoisena.

Tässä näkyy nyt se syy, miksi Williams on ajanut muita vähemmän kierroksia harkoissa. Voivat "kriisitilanteessa" käyttää vanhaa moottoria johon on jäänyt vielä käyttökilometrejä.
 
Viimeksi muokattu:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
On. Saako akselitkin vaihtaa?
Tuon säännön mukaan vain vaihteiston hammasrattaat ja niiden kytkentä palat.
Noin maallikkona luulis että juuri nuo osat on ne mitkä eniten kuluu ja niitä saa vaihtaa.

Melkein niin kuin moottorin puolella sais mäntiä vaihtaa ;)


Valen tilanne tosiaan hieman outo mutta niin tuo lista näyttäis olevan.
Vaikka on kyllä hieman outo paikka vanhalle moottorille tämä ca... eikun Kanada.
Paikka jossa voimaa tarvitaan.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9346
edit: Eikö Bottakselle tarvinnut vaihtaa uutta moottoria Kanadaan vaikka se poksahti Monacossa. Vai ovatko vaihtaneet takaisin vanhan kauden alussa käytettyyn moottoriin ? Todennäköisesti ovat vaihtaneet vanhaan, voi Bottas joutua ajamaan hieman alitehoisena.
Mahdolliset Kanadan GP:ssä käytettävät uudet osat eivät näy vielä taulukossa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8280
Sosialistinen interweb aiheuttaa edelleen hämmenystä vanhemmissa väestöryhmissä:

Formula 1 supremo Bernie Ecclestone insists he is not alarmed by the sport's declining television audience and sees no need to revamp its social media approach.

Amid viewership drops in key markets such as Italy and Germany, there have been calls for F1 to make the most of opportunities offered by new media channels like Twitter, Facebook and YouTube.

But Ecclestone remains unmoved, and doubts the social media boom will last.

"It matters obviously, but when you say it is falling, it is changing" he said when asked by AUTOSPORT about falling TV figures.

"But I think the change that is currently taking place is very shortlived, as these social media people are starting to think it is not as good as they thought."
..

Bernie Ecclestone dismisses F1 TV decline and social media calls (Autosport)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös