Kauden 2014 autot

2Fast4u

Member
Liittynyt
12.11.2013
Viestit
10
Nyt on jo kärsää.. Mietitytää kuinka helposti noi nokat menee poikki kun vähän osuu takapyörään tai perään.
 

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Pokka on pitänyt tähän asti oikein hyvin. MUTTA toi FI:n auto sai mut repeemään täysin :p:wall: Mitä helvettiä oikeesti :D:D:D
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Minkä ihmeen takia tuo Red Bullin nokan uloke on noin jumalattoman paksu? Tai siis korkea. Ymmärrätte kuitenkin. FI, voisi melkeinpä lainata tanssi tuomaria. "Ei huano." Oikeastaan voi toimiakkin ihan suhteellisen hyvin, pitkä ja kapea, luulisi että päästää hyvin ilmaa alle.

E. Nyt ei taida puuttua kuin Caterham ja ei tietokone kuvat aika monesta muusta autosta.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hauska nähä sit kisoissa kun porukalla katkeilee noi ulokkeet kun vähän on häslinkiä lähdössä ja ohituksissa ahdasta.
Ulokkeet on osa etutörmäyssuojaa, joten kapeana patukkana ovat varmaankin kohtuullisen kestäviä sivusuuntaisia hipasuja vastaan. Tuskin siis kuitenkaan putoavat ihan heti kyydistä.

Ai niin, yksi sääntötäsmennys lisää, jonka FIA olis voinu keksiä: Nokan kärki ei saa ylittää etusiipeä enempää kuin parilla sentillä.
Sekin olis varmaan auttanut jo jotain...
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mersun on oikeastaan pakko laskea nämä kohdat nokan alareunaksi, muuten toi on niin selkeästi korkeampi kuin muilla.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Ulokkeet on osa etutörmäyssuojaa, joten kapeana patukkana ovat varmaankin kohtuullisen kestäviä sivusuuntaisia hipasuja vastaan. Tuskin siis kuitenkaan putoavat ihan heti kyydistä.

Ai niin, yksi sääntötäsmennys lisää, jonka FIA olis voinu keksiä: Nokan kärki ei saa ylittää etusiipeä enempää kuin parilla sentillä.
Sekin olis varmaan auttanut jo jotain...
Tuskin kestää sivuosumia lainkaan koska rakenne on optimoitu edestä kohdistuvaa iskua vastaan, samalla lailla kuin takatörmayssuoja. Rakenne murenee hallitusti miljooniksi palasiksi. Kurkkuja radalla tulevalla kaudella...

http://www.youtube.com/watch?v=7wFeBRXvdik
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mersun on oikeastaan pakko laskea nämä kohdat nokan alareunaksi, muuten toi on niin selkeästi korkeampi kuin muilla.
Totta. Ferrarille lienee kohtuullisen helppoa tehdä vastaavat muutokset... Toisaalta Ferrarin nokkapala tuottaa itsessään enemmän downforcea eteen, kun on jyrkempi...

Edit:
Saako noi Mersun "piikit" sitten olla saman mittaiset? Vrt. Lotus.
 
Viimeksi muokattu:

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Mersun on oikeastaan pakko laskea nämä kohdat nokan alareunaksi, muuten toi on niin selkeästi korkeampi kuin muilla.
Jos on näin niin muut tallit todellakin on joko ihan tonttuja tai sitten Mersu on löytänyt sen parhaan porsaanreiän.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tuskin kestää sivuosumia lainkaan koska rakenne on optimoitu edestä kohdistuvaa iskua vastaan, samalla lailla kuin takatörmayssuoja. Rakenne murenee hallitusti miljooniksi palasiksi. Kurkkuja radalla tulevalla kaudella...
Ei varsinaisia törmäyksiä varmaankaan, mutta koska nokat on useilla mahdollisimman ohuita, täytyy niiden seinämävahvuuden olla melkoinen (minimi poikkileikkauspinta-ala on muistaakseni säännöissä).
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Red Bullissa näyttäisi olevan edelleen tunneli nokan alta sen päälle. Se Sauberin keksimä juttu.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Ei varsinaisia törmäyksiä varmaankaan, mutta koska nokat on useilla mahdollisimman ohuita, täytyy niiden seinämävahvuuden olla melkoinen (minimi poikkileikkauspinta-ala on muistaakseni säännöissä).
Mitä tekemistä poikkileikkauspinta-alalla on seinamävahvuuden kanssa?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mitä tekemistä poikkileikkauspinta-alalla on seinamävahvuuden kanssa?
Nähdäkseni sen verran, että ohuessa pillissä se tarkoittaa paksumpaa seinämää vrt. suurempi tötterö... ;)

Poikkileikkauspinta-ala tarkoittaa koko härvelin pinta-alaa. Isomman putken kehä on suurempi, jolloin seinämä voi olla ohuempi samalla pinta-alalla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
*pidättelee asiattomia kommentteja*

Ei hyvää päivää näitten autojen kanssa. Nyt joku visuaalisen silmän omaava sääntönikkari FIA:lle ja äkkiä!
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Nähdäkseni sen verran, että ohuessa pillissä se tarkoittaa paksumpaa seinämää vrt. suurempi tötterö... ;)

Poikkileikkauspinta-ala tarkoittaa koko härvelin pinta-alaa. Isomman putken kehä on suurempi, jolloin seinämä voi olla ohuempi samalla pinta-alalla.
Poikkileikkauspinta-alalla tarkoitetaan tässä tapauksessa tötterön leveyttä ja pituutta kun rakenne halkaistaan. Tötterön leveys tulee olla referesnssilinjaan nähden +5cm molemmille puolille täyttääkseen sääntöpykälän, muodolla ei väliä (neliö, ympyrä, ovaali). Ei seinämän paksuutta ole määritelty, tötterö voi olla 1mm paksu seinamistään ja ontto rakenteeltaan jos se täyttää törmäystestin vaatimuksen, mutta kun näin ei ole niin jotain muuta todellisuudessa.
 
Ylös