- Liittynyt
- 15.1.2008
- Viestit
- 1480
Ainakin forcella mahtuu ilmaa sinne
Ulokkeet on osa etutörmäyssuojaa, joten kapeana patukkana ovat varmaankin kohtuullisen kestäviä sivusuuntaisia hipasuja vastaan. Tuskin siis kuitenkaan putoavat ihan heti kyydistä.Hauska nähä sit kisoissa kun porukalla katkeilee noi ulokkeet kun vähän on häslinkiä lähdössä ja ohituksissa ahdasta.
Tuskin kestää sivuosumia lainkaan koska rakenne on optimoitu edestä kohdistuvaa iskua vastaan, samalla lailla kuin takatörmayssuoja. Rakenne murenee hallitusti miljooniksi palasiksi. Kurkkuja radalla tulevalla kaudella...Ulokkeet on osa etutörmäyssuojaa, joten kapeana patukkana ovat varmaankin kohtuullisen kestäviä sivusuuntaisia hipasuja vastaan. Tuskin siis kuitenkaan putoavat ihan heti kyydistä.
Ai niin, yksi sääntötäsmennys lisää, jonka FIA olis voinu keksiä: Nokan kärki ei saa ylittää etusiipeä enempää kuin parilla sentillä.
Sekin olis varmaan auttanut jo jotain...
Totta. Ferrarille lienee kohtuullisen helppoa tehdä vastaavat muutokset... Toisaalta Ferrarin nokkapala tuottaa itsessään enemmän downforcea eteen, kun on jyrkempi...Mersun on oikeastaan pakko laskea nämä kohdat nokan alareunaksi, muuten toi on niin selkeästi korkeampi kuin muilla.
Jos on näin niin muut tallit todellakin on joko ihan tonttuja tai sitten Mersu on löytänyt sen parhaan porsaanreiän.Mersun on oikeastaan pakko laskea nämä kohdat nokan alareunaksi, muuten toi on niin selkeästi korkeampi kuin muilla.
Ei varsinaisia törmäyksiä varmaankaan, mutta koska nokat on useilla mahdollisimman ohuita, täytyy niiden seinämävahvuuden olla melkoinen (minimi poikkileikkauspinta-ala on muistaakseni säännöissä).Tuskin kestää sivuosumia lainkaan koska rakenne on optimoitu edestä kohdistuvaa iskua vastaan, samalla lailla kuin takatörmayssuoja. Rakenne murenee hallitusti miljooniksi palasiksi. Kurkkuja radalla tulevalla kaudella...
Mistä päättelit?Red Bullissa näyttäisi olevan edelleen tunneli nokan alta sen päälle. Se Sauberin keksimä juttu.
Mitä tekemistä poikkileikkauspinta-alalla on seinamävahvuuden kanssa?Ei varsinaisia törmäyksiä varmaankaan, mutta koska nokat on useilla mahdollisimman ohuita, täytyy niiden seinämävahvuuden olla melkoinen (minimi poikkileikkauspinta-ala on muistaakseni säännöissä).
Nähdäkseni sen verran, että ohuessa pillissä se tarkoittaa paksumpaa seinämää vrt. suurempi tötterö...Mitä tekemistä poikkileikkauspinta-alalla on seinamävahvuuden kanssa?
Mistä päättelit?
Mahtoko RB ja Sauber esitellä sen toissa vuonna yhtä aikaa?
Poikkileikkauspinta-alalla tarkoitetaan tässä tapauksessa tötterön leveyttä ja pituutta kun rakenne halkaistaan. Tötterön leveys tulee olla referesnssilinjaan nähden +5cm molemmille puolille täyttääkseen sääntöpykälän, muodolla ei väliä (neliö, ympyrä, ovaali). Ei seinämän paksuutta ole määritelty, tötterö voi olla 1mm paksu seinamistään ja ontto rakenteeltaan jos se täyttää törmäystestin vaatimuksen, mutta kun näin ei ole niin jotain muuta todellisuudessa.Nähdäkseni sen verran, että ohuessa pillissä se tarkoittaa paksumpaa seinämää vrt. suurempi tötterö...
Poikkileikkauspinta-ala tarkoittaa koko härvelin pinta-alaa. Isomman putken kehä on suurempi, jolloin seinämä voi olla ohuempi samalla pinta-alalla.