Kauden 2014 autot

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
RB on pinokkioista Mäkin kanssa se parhaimman näkönen. Ehkä hiukan Mäkkiä hienompikin.
Muuten rankkaan kyllä Mersun ja Ferrarin parhaimmiksi ehdottomasti!
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Perä on kyllä tiukka ja kapea vaihdelaatikko. Hieno auto kyllä ja nopean näköinen, mutta renkaat ei kestä :)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Poikkileikkauspinta-alalla tarkoitetaan tässä tapauksessa tötterön leveyttä ja pituutta kun rakenne halkaistaan. Tötterön leveys tulee olla referesnssilinjaan nähden +5cm molemmille puolille täyttääkseen sääntöpykälän, muodolla ei väliä (neliö, ympyrä, ovaali). Ei seinämän paksuutta ole määritelty, tötterö voi olla 1mm paksu seinamistään ja ontto rakenteeltaan jos se täyttää törmäystestin vaatimuksen, mutta kun näin ei ole niin jotain muuta todellisuudessa.
Jos säännöissä noin sanotaan, niin sitten se on niin. Tosin en usko ilman lähdettä tai lainausta. ;)

Muistaisin kyllä ihan lukeneenikin jostain (Scarbs tms.) aiempina vuosina tuosta poikkileikkauspinta-alasta ja sitä kautta olen siinä ymmärryksessä, että se tarkoittaa pinta-alaa formuloissa ihan siinä missä tosielämässäkin.

Jos nokan ulkomitat olisi määritetty (kuvaamasi pinta-ala), niin miten jollakin voi olla nokassa haarukka, toisella porkkana ja kolmannella tylppä nokka? Kaikilla on eri pinta-ala edestä katsoen (auton edestä tai nokan kärjen edestä).

Edit:
F1 Fanatic
Also the tip of the nose must have a (single) cross-section areas of 9000 square mm. In addition the nose section must stay below a diagonal line drawn from 625mm at the front bulkhead (where the driver’s feet are) to 300mm at the nose tip. There are no further restrictions on nose design, which has allowed designers to be reasonably creative.
Edit2:
Ok. Tämä antaa ymmärtää, että kyseessä on "virtuaalinen poikkileikkaus" keulasta eli sitä ei oteta huomioon, että keulat on onttoja. Olin siis ilmeisesti väärässä.
 
Viimeksi muokattu:

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
RB on pinokkioista Mäkin kanssa se parhaimman näkönen. Ehkä hiukan Mäkkiä hienompikin.
Muuten rankkaan kyllä Mersun ja Ferrarin parhaimmiksi ehdottomasti!
Omalla tavallaan tuo FI on kanssa ihan hieno. Ne on ampuneet niin yli tuon pinokkion ettei se enää näytä niin torpedolta. Se näyttää paremminkin ihan keulan jatkeelta. Toro ehkä pahin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mersu ja Ferrari ylivoimaisesti siistimmät, etenkin Mersu.

Olis mukava nähdä Neweyn ratkaisu nokalle. (minä en usko että tuo nyt nähty versio olisi Neweyn mielestä paras, kunhan pitävät nyt alussa kun on kaikenlaista muuta hässäkkää testattavana)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Olis mukava nähdä Neweyn ratkaisu nokalle. (minä en usko että tuo nyt nähty versio olisi Neweyn mielestä paras, kunhan pitävät nyt alussa kun on kaikenlaista muuta hässäkkää testattavana)
En usko, että testaavat ihan muuten vaan väärällä keulalla. Vaikuttaa kuitenkin tasan koko loppu autoon. Ellei sitten keula vaihdu heti ekoina päivinä tai kokeilevat paria erilaista... Saako nokkakartioita törmäystestauttaa rajattoman määrän?
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Mersu löytäny kyllä oivan possunreijän tuonne nokkaan, eikä tuo RB ratkasu huonolta vaikuta, kyllä se ilmaa saa.
Force India nyt taas on vähä mitä on, mutta menkööt, voi toimiakkin, ruma se ainakin on.
Ferrarista näkyy taas mielikuvituksen puute, säännöissä käsketään laskemaan nokkaa, niin Ferrarihan tasantarkkaan laskee nokkaa, vaikkakin hyvin mielikuvituksettomasti.
Oikeastaan Ferrarin uusi auto on vain viimevuoden kopio lasketulla nokalla, vaikuttaa aivan mielikuvituksettomalta tuo maranellon väki.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Oikeastaan Ferrarin uusi auto on vain viimevuoden kopio lasketulla nokalla, vaikuttaa aivan mielikuvituksettomalta tuo maranellon väki.
Kyllähän se on täysin erilainen koko auto, vain monokokin etuosan korkeus on sama.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Kyllähän se on täysin erilainen koko auto, vain monokokin etuosan korkeus on sama.
Siis lähinnä tarkoitan tuosta nokan osalta, näyttää niin simppeliltä tuo rakenne että voiko tuo olla Ferrarilta optimiratkaisu?
Ei ainakaa käy mikää kauhee ilmavirta tuonne takadiffuusoreille, kun nokka blokkaa aikalailla suuren osan ilmasta verrattuna muihin, eikä tuo pieni rako tuolla etusiiven yläpuolella paljoa helpota tilannetta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Siis lähinnä tarkoitan tuosta nokan osalta, näyttää niin simppeliltä tuo rakenne että voiko tuo olla Ferrarilta optimiratkaisu?
Ei ainakaa käy mikää kauhee ilmavirta tuonne takadiffuusoreille, kun nokka blokkaa aikalailla suuren osan ilmasta verrattuna muihin, eikä tuo pieni rako tuolla etusiiven yläpuolella paljoa helpota tilannetta.
Toisaalta se pienikin rako tarjoaa puhtaan väylän sille vähäisellekin ilmavirralle. Vrt. pinokkiot, joissa nenän pää blokkaa reitin joka tapauksessa ja aiheuttaa pyörteitä jne.
Vaikea sitä on sanoa. Toisaalta korkea monokokki imee kyllä ilmaa alleen ja se jatkaa siitä matkaa diffuusorille.

En tiedä meneekö virtaukset nokan ali enemmän ponttoonien kylkiä pitkin diffun päälle vai auton pohjan ali diffun alle. Jälkimmäisiä ei kuitenkaan niin paljoa pystyty enää hyödyntämään kuin edellisinä vuosina pakoputkimuutosten takia.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Milloin Caterham julkaisee? ja Williamskin jossain luuraa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Milloin Caterham julkaisee? ja Williamskin jossain luuraa.
Caterhamilla eivät saaneet vissiin moottoria sopiin autoon. Lykkäsivät julkistusta... Ehkä eivät edes aja tänään.

Williamsilla kenties jotain häikkää kans auton kasaamisessa, mutta lupasivat tänään radalle tulla.

Edit:
Marrusia tulee sittenkin testaamaan.
@Marussia_F1Team: "Very pleased to report that the #MR03 is now on its way to #Jerez. Well done Team for resolving the issue. Our garage awaits you!"
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Toisaalta se pienikin rako tarjoaa puhtaan väylän sille vähäisellekin ilmavirralle. Vrt. pinokkiot, joissa nenän pää blokkaa reitin joka tapauksessa ja aiheuttaa pyörteitä jne.
Vaikea sitä on sanoa. Toisaalta korkea monokokki imee kyllä ilmaa alleen ja se jatkaa siitä matkaa diffuusorille.

En tiedä meneekö virtaukset nokan ali enemmän ponttoonien kylkiä pitkin diffun päälle vai auton pohjan ali diffun alle. Jälkimmäisiä ei kuitenkaan niin paljoa pystyty enää hyödyntämään kuin edellisinä vuosina pakoputkimuutosten takia.
RB ratkaisua katsoessa näyttää siltä että se tarjoaa myös aikalailla puhtaan ilman verrattuna pinokkiomalliin, onhan tuo RB keularatkaisu muotoiltu siististi verrattuna pinokkiomalleihin.
Silti väittäisin että parhaan ratkaisun tähänmennessä on saanut aikaan Mersu, sitten RB ja kolmantena Ferrari, ellei sitten pinokkiot osoittaudu erittäin hyviksi ratkaisuiksi.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Caterhamilla eivät saaneet vissiin moottoria sopiin autoon. Lykkäsivät julkistusta... Ehkä eivät edes aja tänään.

Williamsilla kenties jotain häikkää kans auton kasaamisessa, mutta lupasivat tänään radalle tulla.

Edit:
Marrusia tulee sittenkin testaamaan.
Hyvä Caterham. MM-11 paikkaa ilmeisesti varmistellaan tällä toiminalla.

Williamsia odottelen, kyllä ne varmaan saa sen autonsa radalle.

Eikös tuo Marussian tilanne ole nyt semmoinen että huomenna ovat radalla?

E. http://www.autosport.com/news/report.php/id/112314 Tuoltahan löytyi tieto että ilmeisesti torstaina pääsevät radalle, tai keskiviikkona myöhään, oletan.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
RB ratkaisua katsoessa näyttää siltä että se tarjoaa myös aikalailla puhtaan ilman verrattuna pinokkiomalliin, onhan tuo RB keularatkaisu muotoiltu siististi verrattuna pinokkiomalleihin.
Silti väittäisin että parhaan ratkaisun tähänmennessä on saanut aikaan Mersu, sitten RB ja kolmantena Ferrari, ellei sitten pinokkiot osoittaudu erittäin hyviksi ratkaisuiksi.
Jep. RB:n keula näyttääkin pinokkion ja Mersun keulan yhdistelmältä. Vähän kuten FI:nkin, RB:n keula on vain paljon hienompi.
 

Scalarik

Well-known member
Liittynyt
16.2.2008
Viestit
118
Sijainti
Helsinki
Caterham sanoi:
Right, quick update. Unfortunately we're going to delay our 0845 launch as we're having some last minute issues bolting it all together....
Ei kai tämä suoraan viittaa ongelmiin moottorin asennuksessa..?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Siis mitä helv....:eek!:
Jup. :cool:

Aiemmin luin jostain, että Caterhamilla oli kerrottu etukäteen, että testit on eka paikka jossa auto voidaan koota kokonaan. Hiukan paljon ihmetyttää, että eikö ne muka tehtaalla kokoa autoa kokonaisuudessaan ennen ekoja testejä... :confused:
 
Ylös