Kauden 2014 autot

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
McLarenissa on kyllä perkuleen tyylikäs profiili. Mersun nokka tietysti hienoin ratkaisu.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Caterhamin rumuus ei rajoitu pelkästään keulaan. Auton peräpää on järjettömän "tukeva" ja vanhan aikasen näköinen. Rb:ssä myös melko tukevat ponttoonit. ToroRosson perse näyttää todella solakalta.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Ei näistä testiajoista paljoa kannata johtopäätöksiä tehdä. Kauden vikojen testien jälkeen ennen avausta voi jotain jo ehkä pohtiakin näistä tallien välisistä eroista ja kierrosajoista. Mutta jännän näkösiä nää on, toivottavasti kuljettajalle on nyt enemmän työtä kuin aiempina vuosina, ja paha sanoa sen enempää.
Kimin kommentteja odotellessa, mutta katsotaan...
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Allison sanonut, että oli mukana kehittämässä Lotuksen nokkaa ja kokeilivat kymmeniä eri ratkaisuja Ferrarillakin. Mutta hän sanoi myös, ettei nokka ole kauhean ratkaiseva...

Nämä siis ihan mtv:n sivuilta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Näyttää kyllä melko saippualaatikolta RB:n ponttoonit vielä, eiköhän ne viimeiset osat ole vielä suunnittelupöydällä. Sulavan ja jouhean muotoinen kuitenkin tässä vaiheessa, ei mitään turhaa...

Caterhami alkaa näyttää ihan autolta, kun silmä saa aikaa tottua :eek: Mutta aika bulkki se on, perästäkin.
 

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
Aerodynamiikka on haettu nokkaan suoraan hauesta. Ehkä toi syö kaikki muut.

 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Hieman pelottaa tuo Ferrarin auto, (kun Kimiltä pitää tukkia suu)

http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1288647466761.html

Tässä ei sinäänsä olisi mitään, mutta kun muistamme Kimin suorapuheisuuden jos auto on "ihan p***a".
Turha pelko. Yhdelläkään tiimillä tai kuskilla ei ole tiedossa onko auto hyvä vai huono, kun ei ole mitään vertailupohjaa. Edellisen vuoden autoon ei voi verrata. Vasta siiten kun tiimit hakevat nopeuta, voivat he verrata toisiinsa. Ainoa asia mitä nyt voidaan todentaa on, että ovatko tulokset samoja mitä simuloinneissa. Melbournessa vasta tiedetään totuus voimasuhteista ja ehkä jotain jo Bahrainin testien lopussa.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
F1 technicalin keskusteluissa jauhetaan sivu tolkulla tuosta, että onko McLarenin takajousitus laiton ja miten se voisi vähentää ilmanvastusta suurissa nopeuksissa tai edes olla lisäämättä sitä selvästi. Tietää ei voi, mutta konsensus on aikalailla se, että ilmanvastuksen täytyy lisääntyä jonkin verran, mutta ilmeisesti d-forsen lisääntyminen on sen arvoista (ainakin joillain radoilla). Toki ne voi ottaa pois nopeita ratoja varten ja ajaa tavallisilla tukivarsilla, vaikka se sitten vähän auton säätämistä vaatiikin, mutta niin vaatii pienemmät siivet niillä radoilla muutenkin, joten ei niin ihmeellistä.

Tässä myös kuvia:

http://img2.auto-motor-und-sport.de/Jenson-Button-McLaren-Jerez-Formel-1-Test-29-Januar-2014-fotoshowBigImage-9068ad56-751703.jpg
http://img4.auto-motor-und-sport.de/McLaren-Formel-1-Test-Jerez-29-Januar-2014-fotoshowBigImage-3a3f21e1-751611.jpg
http://www.formule1.nl/media/uploads/media_images/2014-01-29/racepictures_1390986664.62.jpg
http://www.formule1.nl/media/uploads/media_images/2014-01-29/racepictures_1390986666.03.jpg
http://www.formula1.com/wi/enlarge/0x0/sutton/2013/dms1429a235.jpg

formule1.nl sivustolta löytyy hyvälaatusia kuvia... kelpaa vaikka zuumailla:

http://www.formule1.nl/media/uploads/media_images/2014-01-29/racepictures_1391011104.12.jpg

Galleria keskiviikolta:
http://www.formule1.nl/media-library/images/dag-2-in-jerez/?page=1

Ihan kuin olisi siipi tuolla matalalla Williamsin diffun yläpuolella

http://www.formule1.nl/media-library/images/dag-2-in-jerez/?page=1
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Olisko mahdollista, että saatais tän topicin ekalle sivulle kuvat kaikista tän kauden autoista? Esim. joku kuva mistä näkyy koko auto.
Voisin lisätä ketjun ekaan viestiin linkin, joka vie tuohon henrizion viestiin kun siinä on autot hyvin esillä. Jos henriziolle ja ketjun avaajalle moinen käy. Palaan asialle jonkun ajan kuluttua, käyn tuolla noin ja mietin samalla mahdollista (vielä) parempaa ratkaisua.

edit. Tuon saman hommanhan voisi tietysti tehdä joku ketjun ensimmäisen sivun alkupäähän viestin kirjoittanut hahmo. Siis lisätä viestiinsä linkin, joka vie henrizion autokuvaviestiin.
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Ahaa. Kiitos.
Eli ovat olleet Mersulla siis kaikista fiksuimpia. Mitä nyt siipi putos heti ekana päivänä... :rolleyes:
Toisaalta RB:n keula on vielä korkeampi kun siinä on se mokkula, joka toki sotkee jotain myös.



Mutta ei Ferrarinkaan kovin kaukana ole tuosta korkeamman U-muodon filosofiasta. Itse asiassa tiedä vaikka siinä olisi vähän samaa ajatusmaailmaa käytetty. Niin yhtenäinen on Ferrarinkin U-muoto keulan kärjessä. Ainakin voivat Mersua kopioida varmaan aika helposti. Törmäystesti vain tehtävä uudestaan ja uutta nokkaa kiinni autoon.
Olen hieman eri mieltä että Ferrarin/Mercedeksen olisi helppoa vaihtaa keulan muotoa.
"helpointa" se varmaan on noilla pitkänokilla, ehkä jopa McLarenilla ja RBllä, joilla on knööli keulassa, mutta sen lisäksi tunnelimuotoa. Perusteluni väitteelleni on että ko.autojen ei tarvitse välttämättä tehdä hyväksyttävää törmäystestiä, koska se voimaa absorsoiva keularakenne säilyy samana, mutta aerosta vastaava kananmunan pintakuorta muutetaan.
FI:n keulassa on selkeästi nähtävissä kuorirakenne
 
Viimeksi muokattu:

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Red Bull, Mersu, McLaren, Ferrari, Sauber, Force India, Toro Rosso ja Williamskin aivan helskutin hienoja. Caterham näyttää edelleen keulaa lukuunottamattta pikkuformulalta.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ihan kuin olisi siipi tuolla matalalla Williamsin diffun yläpuolella

http://www.formule1.nl/media-library/images/dag-2-in-jerez/?page=1
Jos tarkoitat heti diffun yläpuolella pienellä väillä olevaa olevaa siipeä, niin näitä oli jo viime vuonna ellei jo aiemmin.

http://www.formule1.nl/media/uploads/media_images/2013-02-05/racepictures_1360065290.06.jpg


Vai tarkoitatko tässä näkyvää siipeä?
http://www.formule1.nl/media/uploads/media_images/2014-01-29/racepictures_1390993810.62.jpg
Sen päädyistä Williamsilla on ainakin takasiipi kiinni takasiiven päätylevyistä. Muistaakseni säännöissä kiellettin vain jokin alue takasiivessä missä ei saa olla siipeä, tuolla alueella oli beam wing. Alueen ulkopuolelle jäi kuitenkin pikkualue johon kuitenkin saa laittaa siiven ja kuvassa näkyvä on juurikin se.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
No niin. Nyt näkyy tämän ketjun neljännessä viestissä henrizion autokuvaviesti lainattuna.
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
621
Sijainti
Kerros 107
Olen hieman eri mieltä että Ferrarin/Mercedeksen olisi helppoa vaihtaa keulan muotoa.
"helpointa" se varmaan on noilla pitkänokilla, ehkä jopa McLarenilla ja RBllä, joilla on knööli keulassa, mutta sen lisäksi tunnelimuotoa.
Jotain kai se jo kertoo sekin, että Newey on jo ilmoittanut Red Bullin kokeilevan kautta edeltävissä testeissä useampaa erilaista keulaa. En usko muiden noilla pelleilevän ennen kuin muutama kilpailu on ajettu.


Sauberi upean näköinen ilman noita sivuponttoonien edessä olevia härpäkkeitä.:thumbup:

Kenelläkään tietoa, että onko tuo Caterhamin väritys McLarenin ja Williamssin tapaan vain testiväritys vai ovatko he päättäneet luopua raidoistaan kokonaan?
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
No niin. Nyt näkyy tämän ketjun neljännessä viestissä henrizion autokuvaviesti lainattuna.
Piti olla ensimmäisessä. Ei tokassa, kolmannessa, tai neljännessä, vaan puhe oli liittää avauspostaukseen josta ne olisi helppo löytää.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Siitä vähän vertailua.
Äkkiseltään näyttäs, että Mäkki on panostanut diffuun aika paljon. Katteet laskee kokolailla kuten viime vuonnakin, pakoputkea ei vaan enää ole laskevassa rampissa.
Sitten vielä ne uudet takatukivarret, jotka kompensoi beam wingin poistumista.

Red Bullista jossain sanottiin, että siinä on edelleen pienimmät ponttoonit jne. sillä oletuksella että RB on se ykkönen.
Minusta Ferrarin ponttoonit ovat kuitenkin sitäkin pienemmät. RB:llä ehkä inasen lyhyemmät.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
F1 technicalin keskusteluissa jauhetaan sivu tolkulla tuosta, että onko McLarenin takajousitus laiton ja miten se voisi vähentää ilmanvastusta suurissa nopeuksissa tai edes olla lisäämättä sitä selvästi. Tietää ei voi, mutta konsensus on aikalailla se, että ilmanvastuksen täytyy lisääntyä jonkin verran, mutta ilmeisesti d-forsen lisääntyminen on sen arvoista (ainakin joillain radoilla). Toki ne voi ottaa pois nopeita ratoja varten ja ajaa tavallisilla tukivarsilla, vaikka se sitten vähän auton säätämistä vaatiikin, mutta niin vaatii pienemmät siivet niillä radoilla muutenkin, joten ei niin ihmeellistä.
Se "vähentää ilmanvastusta" on varmasti verrattuna tilanteeseen, jossa ko. härpäkkeet tarjoaa maksimaalisen downforcensa. Tietenkin lisäävät ilmanvastusta vrt. autoon jossa ei ole ko. härpättimiä. Eihän tuosta ole kysymystäkään.

Ja koska beam wing on nyt poistettu, nämä härpättimet korvaa sen. Beam wingiin nähden eivät varmaan tuota juuri enempää vastusta, joten vrt. viime vuoteen eivät häviä mitään, mutta kenties verrattuna muihin tänä vuonna voittavat downforcessa. Ja nopeilla radoillahan sen ilmanvastuksen voi jättää pois sitten vaikka takasiivestä. Suoraan tukivarsilta saatu down force on kuitenkin parempaa, koska se välittyy suoraa pyörille.

Jos nuo toimii, niin eiköhän ne kevään lopulla ole jo muutamalla muullakin käytössä. Ei niiden kopiointi NIIN vaikeaa voi kuitenkaan olla, vaikka varmasti vaatii hieman suunnittelua ja sovittelua.
 
Ylös